Miten nukutatte pikkuvauvan?

  • Viestiketjun aloittaja 555555555555
  • Ensimmäinen viesti
555555555555
Meillä 1kk ikäinen vauva. Ei oo missään ollu mitään juttua siitä, miten tuon ikäinen pitäis nukuttaa. Tai en ole lukenut eikä neuvolassa oo puhuttu..
Meillä vauva nukahtaa monesti tissille. Toisinaan muuten vaan kun käy uniseksi niin on laskettu hänet pinnasänkyyn ja hän on siitä pian itse nukahtanut. Tai muuten vaan syliin.. Mutta ei oo mitään erityistä, että oltais vauvaa hytkytelty ja kanniskeltu ympäriinsä niinkuin yleensä tuntuu kaikki tekevän..
 
"Minerva"
Eihän sitä vauvaa mitenkään tarvitse nukuttaa, jos kerran nukkuu ilmankin. Meillä kannettiin ja hytkytettiin, koska vauvalla oli koliikki. En kyllä turhan päiten sellaista viitsisi kyllä harrastaa, jos vauva rauhoittuu ilmankin.
 
5555555
Tuttu meille jo sano, että tehdään väärin kun laitetaan puoliuninen vauva pinnasänkyyn, että noin pieni pitäs aina nukuttaa syliin.. Suurimmaksi osaksi nukahtaakin syliin (tissille) mutta minusta kyllä sinne pinnasänkyynsä nukahtaa kans ihan mielellään, tai luulis että pitäis meteliä, jos olis kamalaa :)
 
Tuo turvallisuuden tunnetta
Tuttu meille jo sano, että tehdään väärin kun laitetaan puoliuninen vauva pinnasänkyyn, että noin pieni pitäs aina nukuttaa syliin.. Suurimmaksi osaksi nukahtaakin syliin (tissille) mutta minusta kyllä sinne pinnasänkyynsä nukahtaa kans ihan mielellään, tai luulis että pitäis meteliä, jos olis kamalaa :)
Neuvolassa kerrotaan että lapsen on paras nukahtaa sinne mistä herääkin. Eli yöllä ei ole niin pihalla kun herää samasta paikasta mihin on nukahtanutkin, ja tämä voi vähentää yöheräämisiä ja yöllistä levottomuutta.
 
Mä taas olen lukenut päinvastaista. Eli että vauvan olisi hyvä nukahtaa omaan sänkyynsä, jotta yöllä herätessään herää sieltä mihin on nukahtanutkin. Jos nukahtaa sylissä ja herää sängyssä, se voi aiheuttaa suurta hätää. Tiedä häntä, meillä nukahdettiin milloin mihinkin ja miten milloinkin, ihan samalla lailla vauva aina heräs.
 
5555555
Ja minä taas kuulin, että vasta n. puolivuotiaana, lapsi muistaa että minne hän oikein nukahti. Että sitä ennen ei "muista" tommosia :O Mutta meillä on rauhallinen vauva, herää pari kertaa yöllä syömään, muuten ei yöllä metelöi.. Ei vauva missään paniikissa oo koskaan meillä heräillyt vaan hiljalleen itsekseen. Ja jos ei nukahdakaan heti sinne pinnasänkyyn vaan alkaa itkeä tai katselee vaan ympärilleen niin otetaan vauva pois ja sitten uusiksi kun on unisempi ja rauhallinen.
 
Eipä häntä ap tarvi millään tietyllä lailla nukuttaa. Kukin vauva toimii omalla laillaan. Meille sattu nyytti joka tappeli sitkeästi vastaan ja heräili ja...päiväunitirsat otti sylissä tai vaunussa, nukku sen max 30min. Yöunille imetin viereen kun nukuttiin perhepedissä ekat 5,5kk. Eli tuo mun ei ollu nukkujatyyppi eikä oo vieläkään. Kaik vastasyntyneet ei tosiaan syö ja nuku missä vain.
 
4lapsen äiti
Kyllä meillä vauvat ovat nukahtaneet tissille,yölläkin tahtovat tissiä ja saavat sitä..nukahtavat siihen! Ei tuon ikäistä tarvitse "nukuttaa" annat nukahtaa siihen minne nukahtaa! joskus meillä on nukahtaneet rattaisiin...siirrän vain rattaat lähelle omaa sänkyä, siitä sitten yöllä syömään :) Meillä 1v3kk ikäinen nukahtaa edelleen tissille <3
 
9MM
Meillä 1kk ikäinen vauva. Ei oo missään ollu mitään juttua siitä, miten tuon ikäinen pitäis nukuttaa. Tai en ole lukenut eikä neuvolassa oo puhuttu..
Meillä vauva nukahtaa monesti tissille. Toisinaan muuten vaan kun käy uniseksi niin on laskettu hänet pinnasänkyyn ja hän on siitä pian itse nukahtanut. Tai muuten vaan syliin.. Mutta ei oo mitään erityistä, että oltais vauvaa hytkytelty ja kanniskeltu ympäriinsä niinkuin yleensä tuntuu kaikki tekevän..
no tääl se nukku boxis ku laitto piippalakki pääs ja sit masun päällä nukku monesti :)
 
Ja minä taas kuulin, että vasta n. puolivuotiaana, lapsi muistaa että minne hän oikein nukahti. Että sitä ennen ei "muista" tommosia :O Mutta meillä on rauhallinen vauva, herää pari kertaa yöllä syömään, muuten ei yöllä metelöi.. Ei vauva missään paniikissa oo koskaan meillä heräillyt vaan hiljalleen itsekseen. Ja jos ei nukahdakaan heti sinne pinnasänkyyn vaan alkaa itkeä tai katselee vaan ympärilleen niin otetaan vauva pois ja sitten uusiksi kun on unisempi ja rauhallinen.
Noin puolivuotiaana lapsella alkaa olla muistijälkiä siitä, mihin on nukahtanut, se pitää paikkansa kyllä. Neuvolassa suositellaan kuitenkin jo ennen tätä puolta vuotta nukuttamaan lapsi sinne, mistä herääkin, koska puolessa vuodessa lapsi oppii sen oman tapansa nukahtaa, ja jos se on syliin/rinnalle, niin sitä on hankala lähteä lennosta vaihtamaan kun lapsi on 6kk :D Sitä täällä itse mietin, että pulassa ollaan kun poika ei iltaisin nukahda muualle kun syliin.... :D
 
"Jenis"
Noin puolivuotiaana lapsella alkaa olla muistijälkiä siitä, mihin on nukahtanut, se pitää paikkansa kyllä. Neuvolassa suositellaan kuitenkin jo ennen tätä puolta vuotta nukuttamaan lapsi sinne, mistä herääkin, koska puolessa vuodessa lapsi oppii sen oman tapansa nukahtaa, ja jos se on syliin/rinnalle, niin sitä on hankala lähteä lennosta vaihtamaan kun lapsi on 6kk :D Sitä täällä itse mietin, että pulassa ollaan kun poika ei iltaisin nukahda muualle kun syliin.... :D
Ja höpön löpön :D Alle vuoden ikäinen nukkukoon miten/missä parhaiten uni maistuu, niitä uusia vaiheita ihan kaiken mahdollisen opetteluun tulee kyllä vielä. Oishan se aika surkea tilanne jos 6 kk:n iässä jo ois peli menetetty :D
 
Pin
No älä nyt ainakaan opeta hytkytettäväksi! Älä helvetti soikoon mene sitä tekemään! :D

Minusta oli niin ihanaa kun esikoinen aina nukahti ihan itsekseen, ei koskaan mitään nukuttelua. Joitain vauvoja on pakkkokin hytkytellä, mutta ei ole mitään syytä tahallisesti vaikeuttaa elämää alkamalla hytkyttää hyvin nukahtavaa vauvaa.

Muistan kun anopille sanoin pelästyneenä esikoisen aikaan kun näin hänen aloittavan keinutuksen, että "EI ÄLÄ VAAN KEINUTA UNEEN!" :D
 
5555555
Joo en oo hytkytelly, kun ei ole tarvinnu ;) Pari kertaa oon antanu kainaloon nukahtaa, tarkotuksella. Mutta en uskalla nukkua itse vauva vieressä kun pelkään, että käy jotakin. Siis että moksautan vauvaa (oon miestäkin yöllä iskeny kyynärpäällä monesti naamaan tietämättäni) tai kierähdän vauvan päälle. Olen pari kertaa kyllä nukahtanu päivällä kyljeltään imettäessä, eikä ole käyny mitään ja mies on nostanu vauvan nukkumaan, mutta tarkotuksella en uskalla ottaa vauvaa viereen tutimaan.. Vaikka oishan se ihana pieni lämmin tuhisija kainalossa. Tosin pinnasänky on ihan meidän sängyn vieressä.
 
Se on aika lailla yks ja sama miten ja missä pikkuvauva nukahtaa. Ne nukkuu niin usein muutenkin ja nukahtaa helposti yleensä kun väsyttää. Siinä 4kk kohdalla ne yöt muuttuu monilla levottomiksi jos on muuttuakseen.

Lapsilla tulee muutenkin niin paljon uusia vaiheita vauvavuoden ajan, että vääriä valintoja ei oikeastaan ole. Meillä esikoinen nukahti pinnasänkyyn ja kuopus aina rinnalle. Huonosti nukkuneet molemmat ja yöt pääosin perhepedissä kun ei ainakaan tartte ite nousta..
 
Uniassosiaatio
Puolen vuoden ikään mennessä vauvalle saattaa jo kehittyä uniassosiaatiohäiriö, jolloin vauva aina hereille havahtuessaan tarvitsee aikuisen apua, tuudittamista tai tissittelyä, uneen pääsemiseksi. Vauva tulee siis opettaa nukahtamaan itse ja rauhoittamaan itse itsensä uneen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yksin omaan sänkyynsä nukahtava vauva nukkuu pidemmän yöunen ja herää harvemmin. Unihäiriöt liittyvät tavallisimmin juuri nukuttamiseen liittyviin vääriin käytänteisiin. Asiasta löytyy luotettavaa tutkittua tietoa esimerkiksi allaolevista linkeistä.

http://ojs.tsv.fi/index.php/SA/article/download/9356/6685

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00536
 
Ylösulos
Jos lapsi nukahtaa itse omaan sänkyyn, niin anna nukkua. Itse en opettaisi lasta nukahtamaan rinnalle tietoisesti. Esikoiseni nukahti kyllä joskus rinnalle, mutta havahtui, kun nostin omaan sänkyyn. Ei opetettu myöskään sylissä hytkyttelyihin. Mun mielestä ei kannata opettaa ehdontahdoin lasta mihinkään pitkiin nukutushippoihin, niitä saat sit toistella maailman tappiin. Meillä on ollut selkeät, mutta lyhyet iltatoimet, jotka menee joka ilta samalla tavalla. Neiti nukahti kiltisti omaan sänkyyn omia aikoja, kunnes tuli pimeän pelko ja vaihe, että testasi onko nukkumaan mentävä, jos ei huvita. En ole muutenkaan totuttanut lasta sellaisiin asioihin, joita en halua tavaksi.
 
Vauva tulee siis opettaa nukahtamaan itse ja rauhoittamaan itse itsensä uneen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yksin omaan sänkyynsä nukahtava vauva nukkuu pidemmän yöunen ja herää harvemmin.
Jännä juttu kuitenkin, että vauvan yksin nukahtamaan jättäminen on tapana hyvin harvoissa kulttuureissa - ilmeisesti ei juuri muualla kuin länsimaissa. Ovatko aiemmat sukupolvet siis olleet väärässä vuosimiljoonien ajan ja kasvattaneet lapsensa piloille? Olisikohan kuitenkin niin, että ihmisvauva on ohjelmoitu tarvitsemaan läheisyyttä ympäri vuorokauden?

Kannattaa muistaa, että Uniassosiaation tutkimuksiin perustuvien "tulee tehdä näin"-ohjeiden vastapainoksi on ihan toisenlaisiakin, yhtä lailla tutkimuksin perusteltuja näkemyksiä. Imetystukilistalla on laaja artikkeli vauvan nukkumisesta (http://pisaroita.fi/faq/uni.php):

"Antropologi, filosofian tohtori James McKenna on tutkinut äidin ja vauvan yhdessä nukkumista. - - Tulosten mukaan yhdessä nukkuminen lisäsi kokonaisunimäärää riippumatta siitä, oliko siihen aikaisempaa tottumusta vai ei. Yhdessä nukkuminen pidensi imetysaikaa ja -tiheyttä, ja vauva ilmaisi itkien nälkäänsä vain erikseen nukkuessa. - - Yhdessä nukkuminen lisäsi äidin ja vauvan unen samanasteisuutta ja hereillä oloa yhtä aikaa. Yhdessä nukkuessa vauva nukkui harvemmin vatsallaan, mitä pidettiin hyvänä asiana. Yhdessä nukuttiin hyvin lähekkäin, kasvokkain, mikä lisäsi vauvan saamaa sensorista stimulaatiota. Äidit myös valvoivat lapsensa unta myös nukkuessaan. - - nimenomaan rintaruokitut vauvat heräilevät keskimäärin useammin öisin kuin korvikkeella ruokitut, koska rintamaito sulaa nopeammin kuin korvike. Tämä voisi olla yksi luonnon mekanismeista suojata vauvaa liian syvältä ja liian pitkältä unelta, josta vielä kehittymättömät säätelymekanismit eivät saa vauvaa hereille, varsinkaan jos vauva nukkuu yksin omassa sängyssään, mahdollisesti jopa omassa huoneessaan."



Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com &bull; Etusivu
 
Uniassosiaatio
Ketjun aloittajan kysymys oli, miten nukutatte vauvan. Ruma Elsan tarjoama artikkeli ei vastaa miltään osin tähän kysymykseen. Ovatko aiemmat sukupolvet olleet väärässä kysymys taas on samaa tasoa kuin että hoitaisimme korvatulehduksia edelleen puhaltamalla tupakan savua lapsen korvaan niinkuin ennenmuinoin tehtiin.

Jokainen perhe valitsee omaan tilanteeseensa sopivimmat nukkumisjärjestelyt, mutta itse en ainakaan haluaisi väärillä nukuttamiskäytänteillä altistaa lastani unihäiriöille ja itseäni tästä seuraavalle uupumukselle. Neuvoloissa tulisi ohjata perheitä tutkittuun tietoon pohjautuen ja lastenneuvolakäsikirjan mukaisesti välttämään ns. nukuttamista.
 

Yhteistyössä