Miten pärjäisitte sodan alkaessa?

"sigrid"
Tälläinen hypoteettinen kysymys?

-sähköjen mentyä?
-kauppojen mentyä kiinni?
-öljy ja bensa toimitukset katkaistaisiin?
Sähköjen mentyä?
Meillä lämpiää torppa puilla muutenkin niin ei sillee vaikuta, puita on n. 2 vuoden tarpeisiin. Kynttilöitä vissiin pitäis hommata.

Kauppojen mentyä kiinni?
Vissiin ois pitäny hamstrata.. tai sit ois lähettävä ryöstöretkelle..

Öljy/bensa?
Pärjättäis ilman.
 
Wau!:heart:

Miten musta tuntuu että oon kaupunkilaistunut liikaa.

Kuullostaa tosi hienolta että ammut ja nyljet itse etc.

Mä taidan tulla teille jos sota syttyy.:D Oon kova tekemään töitä, eikä lapset syö paljon!:D
Myönnän että olen joskus ammuskellut räkättejä mut siitä on vuosia.... 8) Että siinä mielessä luotan ampumistaitooni.
Oon aina ylkeny linnut ja jänikset meillä, mies on käsitellyt kalat kun en tykkää niiden siivoamisesta mutta osaan kyllä tehdä sen, mm. muikuthan on superhelppo siivota.

En kyllä missään nimessä nauttisi erityisesti tuollaisesta tilanteesta. Jo pelkkä kevätverkkojen siirtely ja selvitys on inhottavaa veneessä kun näpit jäätyy ja kylmä vesi pärskii veneeseen. Mutta kyllä sitä selviäisi, voisi olla opettavaistakin.

P.s. Vasemman käen rukkanen, pakastimissa ei tarvii olla virtaa sydäntalvella ollenkaan kun ne on ulkovarastossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ei, vaan tämä erä- ja luonto-opas naureskelee toisten kustannuksella heidän tietämättömyydelleen sodankäynnistä ja sen vaikutuksista siviilien elämään.
Onneks ei olla rajapinnassa ja korvessa ollaan niin ekana meitä ei kotoa pois hätyytetä. Tai vitustako tuota tietää mutta nyt kysyttiin lähinnä miten pärjättäisiin jos nuo ap:n mainitsemat jutut toteutuisi.
Kyllä ne taitais olla lähinnä niitä kaupunkisotia ja kemiallisia aseita joita nykysodassa käytettäisiin, saattas olla että täällä maalla selvittäs himpun pidempään kuin Helsingin sykkeessä.
 
"hippuli"
No kyllä mä luulen että lähes jokainen meistä keksii enempi tai vähempi selviytymiskeinoja, kun hätä tulee eteen tai nälkä.

Jos tulisi sota, en ekana pelkäisi kuolevani siihen etten osaisia kalastaa (vaikka moista olen tehnyt viimeksi lapsena) taikka viljellä vaikka perunaa, vaan ennemminkin pelkäisin kuolevani pommiin/luotiin tai sen semmoiseen.

Meillä on kuitenkin Suomessa metsät täynnä sapuskaa ympäri vuoden.... Eri asia se ois jossain viidakolla.
 
"jaaha"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29634283:
Hyvin varmasti. Mentäisiin luultavasti mökille elelemään kaikessa rauhassa, siellä ei tarvitse "yhteiskuntaa" :)
Meinasittekos kauankin mökkeillä ennen kuin sotapoliisi tulisi ukkosi sotaväkeen tai vankileirille hakemaan? Rintamakarkurin päätä ei Suomessa(kaan) paljoa silitellä.
 
345
Eikö sodan aikana noin yleensä jotain apupaketteja saa valtiolta tai spr:ltä, tai jotain. Meinaatteko että jos nyt syttyis sota (EU ja USA vastaan Venäjä), niin kaikki siviilit kuolevat nälkään? Eihän se nyt niin taida toimia?
Vain jos kaupunki tai alue jää vihollisen sarroksiin pitkäksi aikaa, niin alkaa se kunnon nälänhätä jolloin kissat ja kuolleet menevät pataan.

Itte pärjättäis näillä lämpötiloilla ihan hyvin ilman sähköä, ja koska töissäkään ei varmaan tarvi käydä, niin mihin sitä polttoainetta tarvis?
Ainut ois sit nuo ruokavarat, kai sitä pitäis kaupoista hamstrata sen minkä ehtii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;29634921:
Se tulee sadan metrin syvyydestä, joten hankalaa, ellei mahdotonta sen saaminen pinnalle ilman sähköä on.
No en kyllä ole mikään kaivoasiantuntija mutta neljästä kotitalouden omasta kaivosta mulla kokemusta on ja jokainen niistä on ainakin ollut sellainen että kurkistamalla kaivon sisään, näkee veden pinnan. En ole ikinä kuullut että normaalissa omakotitalossa kaivo olisi sadan metrin syvyydessä vaan ihan normaaleja pohjavesialueita käytetään hyväksi maaseudulla omien kaivojen kanssa pelatessa ja niissä kaivot eivät ole kovin syviä.
 
entä jos
No en kyllä ole mikään kaivoasiantuntija mutta neljästä kotitalouden omasta kaivosta mulla kokemusta on ja jokainen niistä on ainakin ollut sellainen että kurkistamalla kaivon sisään, näkee veden pinnan. En ole ikinä kuullut että normaalissa omakotitalossa kaivo olisi sadan metrin syvyydessä vaan ihan normaaleja pohjavesialueita käytetään hyväksi maaseudulla omien kaivojen kanssa pelatessa ja niissä kaivot eivät ole kovin syviä.
Olet tervetullut kurkistamaan meidän kaivoomme:) Sinne menee se satametrinen paksu letku ja pumppu on siellä mukana vaijerin kanssa ja vesi tulee sieltä syvältä. Tämmöisiä kaivoja on tässä useilla lähistöllä, samasta kaivosta tulee vesi meille ja naapureille. Oli melkoinen homma aikoinaan kiskoa se letku ja pumppu pinnalle ja se kiemurteli omalla ja naapurin tontilla pumppuremontin ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;29634996:
Olet tervetullut kurkistamaan meidän kaivoomme:) Sinne menee se satametrinen paksu letku ja pumppu on siellä mukana vaijerin kanssa ja vesi tulee sieltä syvältä. Tämmöisiä kaivoja on tässä useilla lähistöllä, samasta kaivosta tulee vesi meille ja naapureille. Oli melkoinen homma aikoinaan kiskoa se letku ja pumppu pinnalle ja se kiemurteli omalla ja naapurin tontilla pumppuremontin ajan.
Onneks ollaan Suomessa joka on järvien maa, varmaan kantomatkan päästä joku jorpakko löytyy josta saa keittämällä ja suodattamalla juomavettä.
 
Niin siis mun mies on armeijan käynyt, terve, hyväkuntoinen ihminen ja varmastikin palvelisi sodassa ihan suoralta kädeltä.
epäilemättä, meikäläinen taas sais vuosirenkaiden paljouden takia jonkun tähellisen tehtävän kotirintamalta

siinä jäis varmaan luppoaikaa ammuskella niitä latvalintuja, patruunantekoemmeitä on niin että heikompia hirvittää
 

Yhteistyössä