Miten pärjäisitte sodan alkaessa?

"Sirkkeli"
Täällä on yltiöpositiivista ja hyväasemaista porukkaa. Mä luulen, että jos Suomi sotaan jotuis, niin siinä ei selviäis edes erätaidoilla. Aseet kun ovat toista luokkaa kuin ennen. Ja tosiaan, sähköt kun menee, niin menee kaikki. Varsinkin meiltä kerrostaloasujilta. Ja mitä se hyödyttää safkaakaan ruveta hamstraamaan, se on yks pommi, ja se on siinä.
 
"noh"
Mä luulen, ett sota oikeasti olisi melko nopeasti ohi. Hyökkääjä pommittas lentokentät, sotilaskohteet ja muut strategiset kohteet. Suomella ei oikeesti ole juurikaan mahdollisuutta puolustautua, ehkä jotain sissisotaa jatkaisivat jonkin aikaan. Mitään talvisotameininkiä ei tuu enää olemaan, nykyaikaiset sodat ei oo sellasia. Sit riippus tietysti miehittäjästä, miten nopeesti tai hitaasti infra tulis kuntoon...
 
"Entinen Ksantippa S."
Jos ihan totta puhutaan, minusta nämä impivaarajutut ovat ihan täyttä potaskaa. Ei kukaan ajaisi viimeisillä bensoillaan mökkioloihin laskemaan selviytymistään harakoiden ampumisen varaan. Paitsi tietysti Vaimo-Rakas, joka piirtäisi itselleen sotamaalauksen teeren verellä.

Eiköhän sitä pysyttäisi ihan taajamien tuntumassa, hakeuduttaisi yhteen sukulaisten kanssa, luotettaisi siihen että laillinen yhteiskuntajärjestys säilyisi, ja otettaisi ne eväät, mitä säännöstelyn kautta saisi. Ihan niin kuin viime sotienkin aikaan tehtiin.
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29636999]Jos ihan totta puhutaan, minusta nämä impivaarajutut ovat ihan täyttä potaskaa. Ei kukaan ajaisi viimeisillä bensoillaan mökkioloihin laskemaan selviytymistään harakoiden ampumisen varaan. Paitsi tietysti Vaimo-Rakas, joka piirtäisi itselleen sotamaalauksen teeren verellä.

Eiköhän sitä pysyttäisi ihan taajamien tuntumassa, hakeuduttaisi yhteen sukulaisten kanssa, luotettaisi siihen että laillinen yhteiskuntajärjestys säilyisi, ja otettaisi ne eväät, mitä säännöstelyn kautta saisi. Ihan niin kuin viime sotienkin aikaan tehtiin.[/QUOTE]
ja just kun mä päätin säästää sittenkin mun kaikki tyhjät partaäijäpurkit, kun niihin mä sitte kerään niitä mustikoita.: /

ja ehkä niitä vois käyttää salaattikippoina ja sillee. Kasvaaks Nuuksios voikukkia? Niitähän voi kanssa syödä, lehdist mä tekisin salaatii.
 
"Entinen Ksantippa S."
ja just kun mä päätin säästää sittenkin mun kaikki tyhjät partaäijäpurkit, kun niihin mä sitte kerään niitä mustikoita.: /

ja ehkä niitä vois käyttää salaattikippoina ja sillee. Kasvaaks Nuuksios voikukkia? Niitähän voi kanssa syödä, lehdist mä tekisin salaatii.
Jos sä kasvattaisit niissä purkeissa basilikaa. Kotitekoinen pesto on aika hyvää :)
 
prepper
Pärjäisin muuten ihan varmasti, mutta naapurimökin hullu Vaimo-Rakas ampuisi mut vahingossa teerenä. Tai muiden palstalaisten kaupunkilaispaskahousu-rintamakarkurimiehet teurastaisivat mut luullen tätä täyteläistä olemustani villisiaksi.
Kyllä näiden juttujen perusteella on turvallisempaa pysyä taajamissa.
Peace :xmas:
 
hyvää yötä :)
Toiset puolustaisivat maataan tai jäisivät pyörittämään yhteiskuntaa kykyjensä mukaan, mutta vaimo rakas jostain kumman syystä ampaisee mökille pari patia ja ukon tussari mukanaan pakastimet kainalossa uistelemaan iltapalahaukea. Uutispimennossa, metsässä, paikoillaan?? No, ei hätää, kaikki järjestyy jos aina syksyisin muutenkin nylkee! (miten edes liittyy sodankäyntiin??) ja elämä on kun koiramäen kirjassa, naapurin maatilalta liha leipä ja muu puuttuva ape löytyy
 
"hjklö"
Ei saatana mitä tolloja, luuletteko tosiaan että tuosta vaan selviäisitte? Ihme kun ei tahtonu sillon edellisessäkään sodassa selvitä. Kehtaattekin aliarvioida. Ei mun tee pahaa myöntää, että tottakai kusessa oltaisiin puhumattakaan siitä, että sukulaismiehet ja oma rakas lähtisi rintamalle eikä välttämättä ikinä enää palaisi. Siinä sitten vähän metsästelisitte sievästi oravia vai? Juu kellään mammalla täällä ei olisi mitään hätää.

Kusessa me oltais, kaikki menis vaikeamman kautta. Mökille me mentäisi, mutta mahdollisesti jouduttais pari päivää kävelemään sinne pakon edessä. Ei mikään helppo reissu varsinkaan jos kylmällä sattuis. Ainakin vettä saisi kaivosta ja yrittäisi kalastaa isolle perheelle edes jotain ruokaa. Hirveä ajatuskin joutua tuohon pienten lasten kanssa vielä, elleivät lähtisi sotalapsiksi kauas pois. Mutta teille sekään ei varmaan tuottaisi mitään tuskaa.
 
"vvieras"
No suomeen pitäisi jäädä niin se olisi varmaan sitten mummolaan. Mahdollisuus lämmittää takalla talo, jos sähköt menee. Kellari, jossa voisi säilyä jotain vähän kylmääkin. Kesällä marjastetaan, sienestetään, kalastetaan ja ostetaan vaikka kanalasta (muutama kilometri matkaa) kanoja ja munia. Kynttilät tuovat valoa ja uunissa voi laittaa ruokaa.
 
Eräsmies
[QUOTE="hjklö";29637126]Ei saatana mitä tolloja, luuletteko tosiaan että tuosta vaan selviäisitte? Ihme kun ei tahtonu sillon edellisessäkään sodassa selvitä. Kehtaattekin aliarvioida. Ei mun tee pahaa myöntää, että tottakai kusessa oltaisiin puhumattakaan siitä, että sukulaismiehet ja oma rakas lähtisi rintamalle eikä välttämättä ikinä enää palaisi. Siinä sitten vähän metsästelisitte sievästi oravia vai? Juu kellään mammalla täällä ei olisi mitään hätää.

Kusessa me oltais, kaikki menis vaikeamman kautta. Mökille me mentäisi, mutta mahdollisesti jouduttais pari päivää kävelemään sinne pakon edessä. Ei mikään helppo reissu varsinkaan jos kylmällä sattuis. Ainakin vettä saisi kaivosta ja yrittäisi kalastaa isolle perheelle edes jotain ruokaa. Hirveä ajatuskin joutua tuohon pienten lasten kanssa vielä, elleivät lähtisi sotalapsiksi kauas pois. Mutta teille sekään ei varmaan tuottaisi mitään tuskaa.[/QUOTE]

Ennemminkin pitäisin tolloina niitä, jotka aina hokee "jos sota syttyy ni lähen ruotsiin". Onko ihmiset oikeasti niin tyhmiä, että kuvittelevat täältä pääsevän niin vain karkuun Ruotsin puolelle jos sota oikeasti syttyy?
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29636999]Jos ihan totta puhutaan, minusta nämä impivaarajutut ovat ihan täyttä potaskaa. Ei kukaan ajaisi viimeisillä bensoillaan mökkioloihin laskemaan selviytymistään harakoiden ampumisen varaan. Paitsi tietysti Vaimo-Rakas, joka piirtäisi itselleen sotamaalauksen teeren verellä.

Eiköhän sitä pysyttäisi ihan taajamien tuntumassa, hakeuduttaisi yhteen sukulaisten kanssa, luotettaisi siihen että laillinen yhteiskuntajärjestys säilyisi, ja otettaisi ne eväät, mitä säännöstelyn kautta saisi. Ihan niin kuin viime sotienkin aikaan tehtiin.[/QUOTE]

Missä kohdassa minä olen mistään mökille ajamisesta puhunut? Me asutaan maalla ihan valmiiksi, ei tarvitsisi lähteä minnekään ennen kuin käsky kävisi tai sitten kävisi tilanne tukalaksi.
 
[QUOTE="hjklö";29637126]Ei saatana mitä tolloja, luuletteko tosiaan että tuosta vaan selviäisitte?[/QUOTE]

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sinä selviäisit?

Kaikki on spekulointia, sen seuraavan sodan luonnetta ei voida tietää. Edellinen sota käytiin suurimmaksi osaksi rajalla, ja vaikka paljon pommitettiin täällä sisämaassa niin luuletko, että täällä kaikki vain keräilivät marjoja ja nylkivät oravia? Niillä, kenellä ei ole paikkaa jonne kaupungista kerrostalosta poistua, on vaikeaa. Mutta ne, keillä joku piilopirtti tai mökki tai anoppila on, jossa on tulisija ja puita ja vesipiste jossain lähellä, selviävät edes vähän helpommin.

Sitten tietenkin, jos vastapuoli pelaa epäreilua peliä, käyttää vaikka sariinia tai painaa sitä yhtä kuuluisaa nappia (lol), niin ei siinä auta sinunkaan kukkoilut ja vittuilut kanssaihmisille yhtään mitään.

Siviileissä on se harmillinen puoli, että he (me) eivät ole kovin lojaaleja toisilleen tänä päivänä. Joku naapurimökin Rane kun hermostuu sinun paskamaiseen asenteeseesi, niin siinähän olet.
 
[QUOTE="Sirkkeli";29637137]Nämä jotkut palstamammat saa kuulostamaan sodankin niin stanan helpolta, ja jopa romanttiselta :D Kynttilänvalossa mökillä jne.[/QUOTE]

Minä nimenomaan tuolla kirjoitin että helppoa ei olisi mutta pakko kai se olisi pärjätä. Jotkut sitten vetävät herneen nokkaan siitä että pystyis itse ainakin hommaamaan syötävää. Kaupungissa, kerrostalossa olisikin tilanne ihan toinen. Silloin pitäis varmaan sinne sukulaisiin/mökille lähteä.
 
Minä nimenomaan tuolla kirjoitin että helppoa ei olisi mutta pakko kai se olisi pärjätä. Jotkut sitten vetävät herneen nokkaan siitä että pystyis itse ainakin hommaamaan syötävää. Kaupungissa, kerrostalossa olisikin tilanne ihan toinen. Silloin pitäis varmaan sinne sukulaisiin/mökille lähteä.
Minä ainakin asennoidun juuri noin, että pakko se olisi pärjätä, oli tilanne mikä oli. Ilkkuvia asenteita muita kohtaan en ymmärrä, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Ei kyllä tekisi mieli liittyä mihinkään järjestöön tai liikkeeseen (vertaa Lotta Svärd), joka auttaisi sekä rintamalla että kotona. Ei kerta kaikkiaan tekisi mieli laittaa tikkuakaan ristiin tuollaisten ihmisten takia, eikä heidän puolisoidenkaan.
 

Yhteistyössä