Miten ruoka voi olla niin järkyttävän kallista Suomessa?

  • Viestiketjun aloittaja kiitos katainen
  • Ensimmäinen viesti
kiitos katainen
Ostin tänään TARJOUKSESTA 1,5 kg naudan sisäfilettä, hinta 45 €. Mun pitäisi pystyä 4500 € bruttopalkalla mielestäni ostamaan hyvääkin lihaa ilman että se kirpaisee, mutta ei. Paha on mieli omaa syytään työttömien perheiden puolesta.Jos minä kauhistelen ruoan hintoja, kuinka työttömien rahat riittävät ruokaan:(?
 
"jep"
Mä en 3200 euron palkallani juuri muuta tee kuin metsästän tarjouksia. Lidlistä haen ohikulkureissulla maidot ja jugurtit. Jos satun ohi kulkemaan. No, valintakysymys tämä tietenkin on. Asunto- ja mökkilainat ja lasten kulut ovat niitä, joihin satsaan. Mitään mieletöntä lainaa ei ole, mutta maksamista on siinäkin.
 
jep lisää
Ai niin, kasvissyöjänä en tietysti lihoista tiedäkään. Silakkaa saa onneksi kohtuuhinnalla, samoin päiväysvanhaa muuta kalaa. Näin syksyllä marjasato tulee hyödynnettyä maksimaalisesti. 30 pulloa mehua juuri mehustettuna.
 
litliu
Joo, käsittämätöntä on. Itse ostan suurimman osan Lidlistä, on muuten oikeasti halpa ja kuitenkin saa lähes samat tuotteet, mitä muualtakin ostaisin. Mahdollisimman vähän tuen kahta mammuttiketjua.
 
"vieras"
Olisi kiva nähdä nykyiset ruuanmyyntitilastot, kun keskituloisillakaan ei ole varaa enää ostaa oikeaa lihaa.

Ainakin meidän pienessä kaupungissa ne naudanlihat, porsaanfileet ym. oikeat lihat makaa siellä hyllyssä kun asiakkaat ostaa pääosin jauhelihaa, kanasuikaleita ja broileria muussa muodossa.

Sitten nämä aidot lihat myydään -30% tai -50% hinnalla, silloin niille ostajat löytyvät.

Ihan järjettömäksi mennyt tämä meno, pakko tulla muutos piakkoin, kyllä tämäkin näkyy 10-20v kuluttua kansan terveyden heikennyksenä ja lihomistilastoina.
 
"vieras"
Muistakaa tämä sitten seuraavissa vaaleissa!

Itse ainakin käytän tätä eräänä kriteerinä ehdokasta valitessa, ruuan hinta merkitsee niin älyttömän paljon ihmisen arjessa!
 
Joo, käsittämätöntä on. Itse ostan suurimman osan Lidlistä, on muuten oikeasti halpa ja kuitenkin saa lähes samat tuotteet, mitä muualtakin ostaisin. Mahdollisimman vähän tuen kahta mammuttiketjua.
sama! Kartan mahdollisimman paljon S-ketjua ja K-marketteja, valitettavasti. Ennen ostin Prismasta keskitetysti, mutta huomasin, ettei siinä ollut mitään järkeä koska hinnathan nousee jatkuvasti enkä hyötynyt riittävästi bonuksista.
Ennen pystyi ostamaan "kaikkea" hintaa katsomatta, ei enää. Täytyy oikeasti kytätä ja vertailla koska hintaeroja todellakin on!
Tänään Lidlin viikonloppuostokset oli alle 50€!! En voinut uskoa silmiäni, yleensä meillä menee about 70€-100€. Ja kaikkea tarvittavaa ostin, mutta siis halvinta otin.
 
Nykyään ihmisillä menee pienempi osa tuloista ruokaan kuin joskus ennen.

Sen sijaan, että pitäis ruoka saada pilkkahintaan, vois kenties katsoa mihin muuhun se raha kuluu. Vois myöskin katsoa, mihin se raha sielä ruokakaupassa menee.

Nimimerkillä luomuruokaa pienillä tuloilla.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Veroitus se vie siitä eniten, ja lisää nousee. Kiitetään eurossa oloa siitä ja kataisen luomaa pykälää suomen perustuslakiin johon piti kirjata lissabonin sopimus kaikista pätevimmäksi laiksi, ohittaa jopa suomen perustuslain. Mielisairas jätkä :(
 
toinen oikea politikko
[QUOTE="vieras";28981013]Veroitus se vie siitä eniten, ja lisää nousee. Kiitetään eurossa oloa siitä ja kataisen luomaa pykälää suomen perustuslakiin johon piti kirjata lissabonin sopimus kaikista pätevimmäksi laiksi, ohittaa jopa suomen perustuslain. Mielisairas jätkä :([/QUOTE]

Ei vittu "Veroitus"
Varsinainen taloustietäjä :=)
 
litliu
sama! Kartan mahdollisimman paljon S-ketjua ja K-marketteja, valitettavasti. Ennen ostin Prismasta keskitetysti, mutta huomasin, ettei siinä ollut mitään järkeä koska hinnathan nousee jatkuvasti enkä hyötynyt riittävästi bonuksista.
Ennen pystyi ostamaan "kaikkea" hintaa katsomatta, ei enää. Täytyy oikeasti kytätä ja vertailla koska hintaeroja todellakin on!
Tänään Lidlin viikonloppuostokset oli alle 50€!! En voinut uskoa silmiäni, yleensä meillä menee about 70€-100€. Ja kaikkea tarvittavaa ostin, mutta siis halvinta otin.
Joo, mullakin bonuskortti, mutta mietin, miksi hemmetissä lainaan rahaani jollekin firmalle joka sijoittaa todennäköisesti ne ihmisten pennoset ja tekee rutosti voittoa, ennenkuin niitä bonuksia mulle takaisin maksetaan. Ihan älytöntä. Meillä viikon ruokaostokset Lidlissä myös 60-80 euroa, Prismassa ja varsinkin Cittarissa menee varmasti 120-150. Eikä todellakaan tuhlailla, vaan ostetaan halvinta mahdollista, kasviksista ja perusruokatarvikkeista ei tosin tingitä. Naudan sisäfilettä tms hienoutta ostetaan tuskin koskaan.
 
"vieras"
Ja samaan aikaan kaupat kantavat aivan järkyttävät määrät käyttökelpoista ruokaa suoraan roskiin, osa jopa tuhoaa pakkaukset, ettei niitä voisi kukaan enää hyödyntää.


t: eräskin talvipäivä yhden kaupan roskiksesta mm. 44 jauhelihapakettia, kalliita lihoja, kymmeniä pusseja leipää, leikkeleitä, kasapäin jugurttia, hedelmiä, kalaa, leivoksia, täytekakun, suklaapatukoita, muroja, karkkia, yms. bongannut dyykkari.
 
"juu"
me ei syödä punaista lihaa, mutta kanaa kylläkin. En raski edes sen kalliimpia muotoja ostaa. OStan jauhelihaa, joka maksaa paketti 3,95. Sen olen katsonut, että se on sika-nautaa halvempaa, kai? Minusta tuokin on kallis paketti. Puhumattakaan, että ostettaisiin mitään fileitä 15 eurolla. Mutta onhan toi todella kallista, jos jostain maksaa 45 euroa :(

Ja käteen jää palkasta 2500.
 
pienituloinen
Niin, kyllä se pienituloista melkein itkettää, kun suurin osa kaupan tuotteista on sellaisia joita ei voi ostaa.

Töitä tehdään puolison kanssa hullun lailla. Ja ottaa se päähän kun veroa menee kamalasti, mutta ei niille rahoille ITSE saa vastinetta kunnolla.
 
"Milli"
Kyllä toi ruoka maksaa Suomessa.... Oltiin kesällä Saksassa ja käytiin sitten paikallisessa marketissa ostamassa juotavaa. Ruvettiin isännän kanssa katsomaan vähän hintalappuja. Ei kiesus...ruoan hinta siellä tuntui käsittämättömän halvalta. Sellainen iso patonki maksoi 30 senttiä, jauhelihan kilohinta tiskissä oli 3€, iso juustopala 2€. Onhan tää Suomen ruoan kalleus ollu tiedossa, mutta kun oikein näkee, mitä ruoka muualla maksaa niin panee miettimään.
 
"nuuh"
Osa kallista hinnoista menee verotuksen piikkiin mutta kyllä ne kauppiaatkin lihavasti elelevät. Vuositulot vähintään puolta milliä on jo jollain K-extra kauppiaspariskunnalla. Eikös muualla maailmassa kauppiaat nuku takatiloissa ja ovat itse töissä 24/7? Ei löydy niiltä kujilta maasturiaudeja ja rantatontteja....
 

Yhteistyössä