miten saada vauva nukkumaan ulos?

Meillä vauva oli viime kesänä samanikäinen ja huusi kuin syötävä helteillä eikä meinannut nukahtaa mihinkään. Kaipa oli sitten liian kuuma, etenkin vaunuissa vaikka olisi vaippasilleen nukuttanut. Muistelinkin just eilen että oli kyllä kauhee viime kesä kun vauva vaan huusi aina helteillä.. Nyt jo helpompaa kun on kohta 1v. ja suostuu vihdoin nukkumaan sisälläkin.

En valitettavasti muuten osaa auttaa kun että älä ainakaan pue vauvalle paljoa päälle, jopa vaippasillaan saattaa riittää hyvin kun lämpöasteet nousee vaunussa niin nopeasti. Suosittelen lämpömittaria vaunuun jos sellainen löytyy. Vauvan lämmönsäätelyjärjestelmä on niin kehittymätön että ei välttämättä mitkään kikat auta, ei ainakaan meillä auttanut.. Nukahtaisiko sun viereen sisällä vai herääkö siinäkin sit puolen tunnin päästä kiukkusena?

Tsemppiä, muistan hyvin ettei tuo oo yhtään kivaa! VOimia!
 
meillä on ihan sama homma,poitsu 4kk ja nukkunu reilu 1kk iästä asti vaunuissa aina tosi hyvin,jop 4-5h putkeen mutta nyt kun tuli helteet niin unetpa loppu siihen,sisällä ei oo ikinä suostunu nukkumaan ku 5-30min ja on tosi itkunen ja kiukkunen ku on väsy.
ja sama homma on myös siinäkin että vauva nukahtaa kyllä kun kävelee pitkin poikin mutta kun vaunut pysähtyy niin herää vauvakin,ennen ei ole tätäkään ollu vaan ihan nätisti on nukkunu kun on ensin heijannu uneen.
tulispa ees vähän viileempää niin sais toinen nukkua. :/
 
öö?
Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
Aikaisemmin vauva 1,5kk nukku kolmekin tuntia putkeen ulkona, pari kertaa päivässä, mutta nyt helteiden alettua vauva ei suostu rauhoittumaan vaunuihin, vaikka niitä lykkisi kuinka. Vauvalla päällä lyhythihainen body, ja vaunuissa hyttysverkko suojana, varjossa, mutta vauvalla silti kuuma(?). Sisällä nukkuu huonommin ja on sen takia koko ajan väsynyt ja käyrttyisä.

Saako noin pienelle antaa vettä? tuntuu, että vauva on janoinen ja sen takia olisi koko ajan rinnalla.

Esikoinen kyseessä ja siksi vähän hukassa, kun jostakin olen lukenut, että alle 1 v. pitäisi nukkua ainakin yhden unet ulkona...
mistä oot saannu sen käsityksen et pitäisi nukkua ulkona?meillä nukkui lapset sisällä aina vaikka oli kesäkin niin omassa sängyssään nukkuivat.
vauvoina ja isompina.
 
Tuli vielä mieleen että mulle neuvottiin neuvolasta aikanaan että noin pieni vauva ei tarvitse ollenkaan vettä janojuomaksi, maito riittää. Mutta kokeiltiin kuitenkin vettä, ei taidettu keittää, riittää kun ottaa kylmää vettä hanasta. Siinä ei kuulemma nykyään ole bakteereita, eri asia jos on oma kaivo jne. Mutta voihan sen veden halutessaan keittää jos haluaa olla varma. Meillä ei kyllä vauva suostunut edes juomaan vettä vielä noin pienenä, vähän vaan kasteli huuliaan siinä.

Tiuhaan söi silloin kyllä helteillä maitoa..

*Muoks*

Me ainakin oltiin koko viime kesä jumissa neljän seinän sisällä, kun vauva vaan huusi aina ulkona.. Onneksi tuo vaihe menee ohi, lähempänä vuoden ikää sitten alkavat viihtyä paremmin ulkona, onneksi.. :)
 
Vauvallako veden jano?
Mä veikkaan että ap:n ipana on yksinkertaisesti nälkäinen! Ei sillä ole "jano" vaan nälkä ja siksi haluaisi olla rinnalla koko ajan. Tiheän imun kausi kukaties.

Toisaalta kaikki lapset ei nuku pitkiä päikkäreitä vaikka mitä tekis. Omani (4,5 kk) nukkuu vain 30 min pätkissä päivisin, yöllä sit kyllä nukkuu kunnolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vauvallako veden jano?:
Mä veikkaan että ap:n ipana on yksinkertaisesti nälkäinen! Ei sillä ole "jano" vaan nälkä ja siksi haluaisi olla rinnalla koko ajan. Tiheän imun kausi kukaties.

Toisaalta kaikki lapset ei nuku pitkiä päikkäreitä vaikka mitä tekis. Omani (4,5 kk) nukkuu vain 30 min pätkissä päivisin, yöllä sit kyllä nukkuu kunnolla.
Tota tiheän imemisen kauttakin oon miettiny, mutta kun se tosiaan ottaa rinnalla parit imut ja rauhoittuu taas hetkeksi, mutta onko ne tiheän imun kaudet sit sellasia?

http://ppp.laurea.fi/Linkit/Neuvolaesite06kk.pdf ja tuolta vissiin luin sen, että pitäis nukkua ulkona... :D tosiaan eka vauva niin ehkä liikaa tuijottaa opuksia! mutta kiitos vastanneille. toivotaan että vähän viilenis niin sais toinen nukkua
 
Alkuperäinen kirjoittaja RockMummy:
Tuli vielä mieleen että mulle neuvottiin neuvolasta aikanaan että noin pieni vauva ei tarvitse ollenkaan vettä janojuomaksi, maito riittää. Mutta kokeiltiin kuitenkin vettä, ei taidettu keittää, riittää kun ottaa kylmää vettä hanasta. Siinä ei kuulemma nykyään ole bakteereita, eri asia jos on oma kaivo jne. Mutta voihan sen veden halutessaan keittää jos haluaa olla varma. Meillä ei kyllä vauva suostunut edes juomaan vettä vielä noin pienenä, vähän vaan kasteli huuliaan siinä.

Tiuhaan söi silloin kyllä helteillä maitoa..

*Muoks*

Me ainakin oltiin koko viime kesä jumissa neljän seinän sisällä, kun vauva vaan huusi aina ulkona.. Onneksi tuo vaihe menee ohi, lähempänä vuoden ikää sitten alkavat viihtyä paremmin ulkona, onneksi.. :)
lohduttavaa kuulla :D :D mä jo aattelin, että josko tuo ei totu ulkoiluun ollenkaan..
 
jh
Meiän poitsu ei vaan tahdo nukkua piuhalla. Ulos kun vie, niin unet jää aina alle tunnin. Sisällä nukkuu pitkälti kolmatta tuntia. Äitini kanssa tästä otettiin paljon yhteen, kun "minäkin olen pienenä nukkunut ulkona aina" Onneksi mummukin loppuviimeksi ymmärsi asian.. :)
 
Mä olin kans vuosi takaperin helisemässä nuorimmaisemme kanssa, kun vauva-aikana ei ollenkaan asettunut vaunuihin nukkumaan...ja kuinka helppoa ja vaivatonta se kevään lapselle olisi ollutkaan! Mutta ei - huuti kuin hinaja ja nukkui kamalan levottomasti - eikä ne helteet kyllä paksuhiuksista ja lämminveristä tyttöä ollenkaan edesauttaneet :kieh: ...joten, meillä nukuttiin sitten sisällä. Meidän makkari oli viilein paikka ja siellä tyttö sitten kiskoikin unia ympärillä olevasta metelöinnistä huolimatta sujuvasti. Meillä vaunu- unet kelpasivat vasta n.5kk ikäisenä. Siihen mennessä jokaikinen ulkoilureissu vaunuilla oli yhtä kärsimystä... Ja nyt parhaillaan nukkuu rattaissa, eikä edelleenkään nti 1-v. tykkää helteistä :kieh: ...

Toivottavasti teillä tilanne rauhoittuu tavalla tai toisella, tiedän kyllä mitä se on mutta kummasti se vain lohduttaa, kun huomaa, että kohtalotovereitakin löytyy...Tsemppisä sinulle!
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tehkää lenkki, meillä ainakin nukkuu paremmin kun vaunut liikkuu. Saatan myös pyyhkiä kostealla rätillä vauvan ihoa ennen unille menoa nyt kun on kuuma..
Sitäkin kokeiltu, mutta ei auttanu... siis lenkkiä :)
No sitten ei auta kuin odotella helteiden laantumista. Siihen asti vauvakin pärjää useammilla lyhyillä unilla. Meillä ei lapsi vauvana koskaan nukkunut ulkona muutoin kuin liikkuvissa vaunuissa ja sisällä vaan tota puolta tuntia.

Toki vauvallakin on jano. Imetä vaan reippaasti, vettähän ei tarvitse. Ihoa voi toki kostuttaa, jos auttaa. Onko teillä sisällä kuuma? Auttaisiko tuuletin?
 
Tinii harmaana
Ei ulkona tarvitse nukuttaa, ei edes sitä yhtä kertaa. Meillä tyttö nukkuu ulkona vain sillon kun ollaan itse liikkeellä. Meillä ainakin on sisällä viileämpi kuin ulkona joten nukkuukin paremmin sisällä.

Ja vettä ei tarvitse antaa, maitoa vaan. Kylmä juoma ei todellisuudessa helpota oloa kuin sillä hetkellä, siitä tulee vaan kuumempi loppujen lopuksi kun elimistön pitää se lämmittää itse.
 
Onk sulla millanen kangas siinä vauvan alla? Noi ratastekstiilit on usein aika hiostavia, joten lakana alla vois viilentää.

Onks muuten hänellä ollu mahavaivoja? Mun omillani on ton ikäisenä ollu sitä, että ei nuku kun maha pulputtaa ja haluuvat olla koko ajan rinnalla kun ei ton ikänen oikeen erota sitä nälkää siitä muusta mahakivusta. Sit eivät kuiteskaan ota kun vähän maitoa (ja paljon ilmaa viel usein) ja se taas pahentaa.
 
vieras
Meilläkin lapsella (4,5 kk ) ulkopäiväunien kesto lyhentynyt selvästi nyt kuumaan aikaan.
Laitan varjoiselle takapihalle vaunut.
Vauvalla lyhythihainen body, vaippa ja kesähattu. Vaunut ovat uudet, joten tuuletuksen saa pohjasta ja siitä päästä, missä pää on plus vielä että laitan pelkän verkon suojaksi, en siis vaunujen suojaa. Silti vaavi nukkuu n tunnin unet ulkona, yleensä vähemmän.

Mutta silti jokapäivä hänet ulos työnnän. :D

AP, ulkona ei ole mikään PAKKO nukuttaa, mutta ihan selvästi ainakin mulla lapset ovat nukkuneet pihalla paremmin. Nyt helteillä vaan ei niin hyvin =).
 
Kiitos kaikille vastauskista :D Todellakin helpottaa tietää, että on kohtalotovereita :)

Ja Ninniliina: On ollut enemmän ja vähemmän mahavaivoja, tuota en ole ajatellutkaan, että sen takia olis rinnalla, kun ei erota sitä kipua. Hyvä tietää! Kiitoksia kovasti! Nukutan vaunukopassa, ja siinä on sellanen vaunujen mukana tullut "patja", joka on mun mielestä ihan saman tyylistä kun lakanakangas, :) Viileämmällä nukutin vielä siellä pakkauksen mukana tulleessa pussissa, mutta otin sen nyt helteiden aikaan pois.

Mutta eiköhän tämä siis tästä. Lyhyillä unilla mennään ja toivotaan, että se tästä helpottuu..
 
pk-mami
Mä en oo keittäny vettä kellekään ja ihan terveitä vauvoja on kaikii ollu! Esikoisen syntyessä 17 vuotta sitten sanottiin sairaalassa, ettei tartte keittää, ennen vanhaan oli toisin. Pullot ja tutit toki keitettiin ja oon ne aina keittäny...
Voisko noi ohjeet olla paikkakuntakohtasia - jos Nokialla asuisin, niin sitt ehkä keittäsin :D
 

Yhteistyössä