Miten saisimme isomman asunnon?

  • Viestiketjun aloittaja loukussa pikkuluukussa
  • Ensimmäinen viesti
loukussa pikkuluukussa
Tuntuu että olemme asunnon suhteen aikamoisessa pattitilanteessa.

Muutin pari vuotta sitten miehen omistamaan asuntoon, 34 m2 yksiöön. Itselläni oli vielä pienempi yksiö, mutta vuokralla. Nyt meitä on tässä kaksi aikuista ja vauva.

Aloimme heti yhteen muutettuamme etsiä isompaa asuntoa, mutta se ei onnistunutkaan! Nimittäin emme saa oman, isomman asunnon ostoon lainaa, koska mies on työttömänä. Töitä ei kuitenkaan miehen alalta ole löytyäkseen, ja uudelleenkoulutukseen hän on kuulemma jo liian vanha, että kukaan palkkaisi.

Vuokra-asuntoakaan emme ole saaneet, koska kaupungin, VVO:n Saton, ja asumisoikeusasuntoihin on varallisuusrajat, ja miehen yksiön arvo (Arvoalue Helsingin keskustassa) yrittää rajat kirkkaasti. Yksityisen vuokra-asuntoon meillä ei ole maksukykyä, koska minä olen tällä hetkellä äitiyspäivärahalla, ja mies työmarkkinatuella, ja molemmilla on jonkin verran velkaa. Lisäksi meillä ei ole rahaa takuuvuokriin, emmekä saa niitäkään pankista lainaksi, maksukyvyn puutteen takia.

Yksiössä ei kiinnostaisi kuitenkaan enää kauaa asua.

Onko kellään vinkkejä miten saisimme isomman asunnon? Ehkä emme ole vielä keksineet kaikkia mahdollisuuksia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
kyllähän te vuokrakämppään normaalit asumistuet saatte, on se sitten yksityiseltä tai firmalta.
Joo varmaan saataisikin, mutta yksityiseltä vuokraamisen esteenä on tuotakuuvuokrarahojen puuttuminen, ja firmalta taas omaisuuden määrän suuruus, omaisuusrajojen takia.
 
no
No ei ne takuuvuokrat nyt niiiin vaikea ole saada säästöön.
Olisiko asumisoikeusasunto mahdollista saada? En tiedä mutta luulisin että olisi mahdollista vaikka teillä on omistus asunto, kun se asunto on ihan liian pieni teille. Toki siis lainaksi pitäisi saada asumisoikeusmaksu, mutta ei luulisi että se on ongelma kun on antaa yksiö lainan vakuudeksi. ja yksiö tietenkin vuokralle niin siitä tulevalla rahalla hoitaa lainaa ja suuren osan vuokrastakin. :)
 
hulda
Alkuperäinen kirjoittaja no:
No ei ne takuuvuokrat nyt niiiin vaikea ole saada säästöön.
Olisiko asumisoikeusasunto mahdollista saada? En tiedä mutta luulisin että olisi mahdollista vaikka teillä on omistus asunto, kun se asunto on ihan liian pieni teille. Toki siis lainaksi pitäisi saada asumisoikeusmaksu, mutta ei luulisi että se on ongelma kun on antaa yksiö lainan vakuudeksi. ja yksiö tietenkin vuokralle niin siitä tulevalla rahalla hoitaa lainaa ja suuren osan vuokrastakin. :)
Yksiön vuokralla ei kyllä kata asumisoikeusasunnon vuokraa, jos kyse vaikka kolmiosta. Pienen kaksion kuluja voi suureksi osaksi kattaa, mutta lainaa sillä ei kyllä maksa.

Muutenkin miten ap ajatteli hoitaa lainanmaksun, jos tulot kovi pienet?
 
sama kait se on työttömänä missä asuu?
myytte yksiön ja ostatte halvemmalta alueelta isomman asunnon.
esim. itä-suomessa saat hulppean huoneiston/talon helsingin yksilön hinnalla.
 
tässä teille kämppä
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=12514169931990&itemcmd=move45&listSize=857&doListClickStat=false&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1232334
 
"myytte yksiön ja ostatte halvemmalta alueelta isomman asunnon.
esim. itä-suomessa saat hulppean huoneiston/talon helsingin yksilön hinnalla."

Itsekkin tuota sammaa mietin.Kaverini assuu vantaalla kerrostalo kolmiossa,jonka hinta 200000e(ei mitkään kovin isot huoneet,ei saunaa,vanha rakennus,jossa ei remontoitu) ja me asutaan Kajaanissa 120m2 omakotitalossa,jonka hinta 100000e(meillä 3 isohkoa huonetta,iso tontti,sauna tietty ja tosi rauhaisassa paikassa,jossa yksityisyyttä riittää,talossa ollu 2000-vuonna kunnon remppa,jossa kaikki laitettu uuteen uskoon),joten tuolla helsingin keskustassa sijaitsevan yksiön hinnalla saisi esim täältä varmaan aika kivan omakotitalon:D
 
vieras
Itse asun kyllä mielummin yksiössä Helsingissä kuin kartanossa Kajaanissa... Ja ei ole nyt tarkoitus aloittaa mitään Hki vs. muu Suomi -tappelua, vaan jokaisella on omat makunsa ja kriteerinsä elämälleen. :)
 
Niin...tekstin idea ei ollu,että kaikki tänne kajaaniin,vaan se oli pelkkä esimerkki ;D Pohjoisemmallakkaan en tarkoittanu,että pittää lappiin muuttaa keskelle mehtää,vaan ihan kaikkea helsingistä pohjoisempaan päin olevaa.Uskon,että ei tarte mennä,kuin jonkun verran helsingin keskustasta pois päin,niin alkaa löytyä jo PALJON halvempia asuntoja.
Toki jokkaisella on makunsa ja se mihin on tottunut.Pikkukaupungin asukille suurkaupungissa asuminen kuulostaa helvetille ja toisinpäin:)

//Muokkaan vielä tuohon,että itse taas asuisin mieluummin pienemmässä paikassa kartanossa,sillä sellainen ympäristö on lapselle/lapsille parempi,kuin yksiö helsingin keskustassa^^
 
ap
Emme ole Helsingistä pois muuttamassa, viihdymme täällä, minun työni on täällä, ja kaikki sukulaiset sekä ystävät.

Täytyy varmaankin laittaa yksiö vuokralle, ja mennä itse myös yksityiselle vuokralle, vähän isompaan asuntoon. Vuokrat on täällä sellaisia, ettei ole varaa kuin kaksioon, vaikka asuntotukea saisimmekin.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Emme ole Helsingistä pois muuttamassa, viihdymme täällä, minun työni on täällä, ja kaikki sukulaiset sekä ystävät.

Täytyy varmaankin laittaa yksiö vuokralle, ja mennä itse myös yksityiselle vuokralle, vähän isompaan asuntoon. Vuokrat on täällä sellaisia, ettei ole varaa kuin kaksioon, vaikka asuntotukea saisimmekin.
no jos myytte yksiän niin saatte varmasti sen verran rahaa että voitte ostaa muualta helsingistä isomman asunnon.. ellei sitten ongelma ole juuri se että haluatet asua keskustassa jolloin se on puhtaasti valinta kysymys.. ;)
helsingissä on paljon alueita missä asunnot maksavat vähemmän, sitten on tietty helsingin ympäryskunnat, jossa on vielä edullisempaa.. riippuu toki siitä minkälaisen asunnon haluaa...
 
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/apartments/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=12514420809850&supplier_items=&itemgroup_id=50.1&portal=eo

tuossa esimerkkejä mitä saa 150000? helsingistä, verrattuna siihen että kampissa 28m2 yksiö oli myynnissä hintaan 151000?
 
poikia3
Ensinnäkin, sekä VVO:lla että SATO:lla on vuokra-asuntoja myös ilman tulorajoja, samoin niitä löytyy myös VVO:lta, eli noilta ihan varmasti asunnon saatte.

Asumisoikeusasuntoon on omaisuusrajat, mutta jos yksiöstä on edelleen velkaa, on ihan mahdollista, että silti asumisoikeusasunnon saisitte. Kannattaa soittaa johonkin yhtiöön ja kysyä.

Ihmettelen myös minkä ikäinen on mies, jonka ei kannata uudelleen kouluttautua? Pääkaupunkiseudulla on nimenomaan ne työpaikat helpommassa, ja kyllä täällä vanhemmatkin ihmiset työllistyvät. Oma mieheni on saanut töitä työttömyyden jälkeen 50-vuotiaana. Hän on myös hankkinut lisäkoulutusta omaa alaa sivuavilta aloilta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/apartments/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=12514420809850&supplier_items=&itemgroup_id=50.1&portal=eo

tuossa esimerkkejä mitä saa 150000? helsingistä, verrattuna siihen että kampissa 28m2 yksiö oli myynnissä hintaan 151000?
Luki vaan että haku on vanhentunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/apartments/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=12514420809850&supplier_items=&itemgroup_id=50.1&portal=eo

tuossa esimerkkejä mitä saa 150000? helsingistä, verrattuna siihen että kampissa 28m2 yksiö oli myynnissä hintaan 151000?
Luki vaan että haku on vanhentunut.
jaah, no jos laittaa haku kriteereiksi että velaton hinta 150000?, huoneiden lukumäärä 2h,k ja siitä ylöspäin, ja alueeksi uusimaa helsinki niin tulee 99 asuntoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Emme ole Helsingistä pois muuttamassa, viihdymme täällä, minun työni on täällä, ja kaikki sukulaiset sekä ystävät.

Täytyy varmaankin laittaa yksiö vuokralle, ja mennä itse myös yksityiselle vuokralle, vähän isompaan asuntoon. Vuokrat on täällä sellaisia, ettei ole varaa kuin kaksioon, vaikka asuntotukea saisimmekin.
Mä kommentoin nyt vaan tätä. Me asutaan tässä Vantaan puolella kaupungin vuokrakämpässä. Ja maksetaan vuokraa n. 800?/kk. Onhan toki aika paljon, mutta meillä on saunallinen neliö. :) Tartteeko sitä ihan Helsingin puolella asua, kun vois mennä vuokralle Vantaan tai Espoon puolelle. Espoossa kyl ainakin sen mitä katsonut, niin vielä kalliimpaa asua. Myykää se yksiö ja hakekaa kaupungilta vuokrakämppää. Kaupungin vuokrakämpän takuuvuokra ei ole ku 250e, et sen saa säästöön aika helpolla. :)
 

Yhteistyössä