Miten teette soseita itse?

Alkuperäinen kirjoittaja Ginger:
Meillä reilu 6kk tyttö on nyt pari viikkoa aloitellut kasvis- hedelmä- ja marjasoseilla. Minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia marja- ja hedelmäsoseita olette tehneet vauvoillenne, nyt kun kotimaisten marjojenkin aika on käsillä.

Maistatin tytöllä viimeksi mustaherukkasosetta ja yllätyksekseni se upposi mutkitta. Suorastaan vaati lisää. En lisännyt mitään sokereita tuohon soseeseen. Mietinkin, voiko tuollaisia happamia soseita antaa, vai ovatko ne pahaksi vatsalle tms... Ajattelin myös kokeilla esim. karviais-porkkanasosetta. Jospa tuo porkkana vähän pehmentäisi karviaista.

Mansikkasosetta tein pakastimeen myös ilman sokeria, sitä emme ole tosin vielä maistaneet.
mä tein viikolla mansikasta-vatusta-mustikasta sosetta..kiehautin litran marjoja n. 0.5dl vettä (ensin laiton mustikat ja sit ilman sokera soseeksi ja pilttipurkeissa pakkaseen.. yhen satsin tein myös pääeynä-vadelma sosetta, oli omaan suuhunki hyvän makuista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksunaksu:
En minäkään ole käyttänyt öljyä tai rasvaa. Imetän vielä kiinteän lisäksi, joten rasvaa tulee rintamaidosta. Rasvan käyttö tulisi muistaaksensi aloittaa, kun lopettaa imetyksen. Sekin ilmeiseti riittää, kun laittaa voi/margariini silmän puuroon illalla.
Tota rasvajuttua mä oon kans miettiny. Täälläpäin ei ole ainakaan mitään erityistä suositusta, että rasvaa pitäisi lisätä. Mutta siinä vaiheessa kun soseita alkaa mennä enemmän (meillä ei vielä paljoa) niin kai sitä tarvisi laittaa. Jos aattelee et esim. rintamaidossa olis rasvaa 5% ja sitä jois litran/vrk, rasvaa tulis 50g. Jos sitten vauva alkaa syödä sosetta esim. 200g, maitoa meniskin enää 800g, jossa on sitten rasvaa 40g. Vauvan rasvansaanti siis vähenee, vaikka vauvan koko (ja sitämyötä rasvantarve) joko kasvaa tai ei ainakaan vähene. Ja tietty vielä enemmän tämä korostuu kun rintamaidon osuus edelleen vähenee. Että näin miettien aattelen että sitä rasvaa pitäis lisätä, mutten oo viel uskaltanu omin nokkineni...
 
Mä aloin mausteita esikoiselle laittaa aikalailla samaan aikaan ku tuli lihat ja viljat kehiin. Maustoin ruokaa mm sipulilla, paprikajauheella, pippurilla, yrteillä.. Mitä milloinki ruokaan sopi laittaa. Kuitenki semmosia mausteita vaan mitä perheen ruuassa muutenki käytetään, että tottuu makuun.
 
Samoilla linjoilla kuin anuuu, eli aloin lisäämään mausteita kun liharuoat aloitettiin. Samoja mausteita käytän kuin meillä muissakin ruuassa; kalan kanssa tilliä, liharuokiin basilikaa, pippuria, tinjamia, oreganoa, jopa vähän valkosipulia ;) Tietysti varmistan, ettei kaupan maustesekoitukset sisällä suolaa... Sitä tuppaa olemaan lähes kaikissa jo valmiina :/
 
Joku kyseli hedelmäsoseista. Käytän banaania yleensä makeuttamaan hedelmäsoseita tai sitten mangoa tai nektariineja. Banaanista voi kyllä mennä maha kovalle, joten sitä ei kannata laittaa paljoa. Nuo mangot on kyllä vaikeita. Pitää olla todella pehmeä, että on kunnolla kypsä.

Niin ja tietysti päärynäkin on makeaa. Tein just pakkaseen omena-persikka-banaanisoseen. Aikaisemmin mulla oli ananas-päärynä-banaani.

Marjoja laitan yleensä aamu- ja iltapuuroon. Mansikka ja mustikka ovat suosikkeja. Vadelmakin menee. Onko kukaan kokeillut lakkoja?
 
Raksunaksu: Kun teet hedelmistä sosetta, niin soseutatko tuoreena vai keitätkö pehmeämmäksi ensin? Esim. tuo omena-persikka -sose?

Mites te muut, konkarit ;), keittelettekö omenat, päärynät tms. pehmeiksi ensin ja sitten soseeksi vai tuoreenako pistätte soseuttaen?

Mausteita ajattelin laittaa jo kasvissoseisiinkin: valkosipulia, basilikaa yms. tuoreyrttejä.
 
Aivan ihana tuote! On siis perunamuussia, josta vesi poistettu tms. On semmosia pieniä rakeita, niitä sitten veden kanssa mikroon ja desin annos minuutissa valmis! Ei kokkareita, ei vetisyyttä ja maistuu hyvälle. Ei sisällä muuta kun perunaa.
Miksen mä aikasemmin ole ostanu tätä :headwall:
 
Mä oon tehny hedelmäsoseita niin että oon vaan ihan sauvasekottimella soseeks laittanu. En keitä mitään, kuorin kyllä, en saosta millään enkä lisää hedelmäsokeria. Oon tehny niin monenlaisia, mitä milloinkin. Viimeks tein vadelma-mustikka-banaani ja pakkaseen laitoin niinkun kaikki muutkin.
Liharuokia teen aina kattilallisen ja pakastan. Oon tehny esim. spagetti-jauheliha-tomaatti, naudanliha-peruna-herne-maissi-paprika, kana-couscous-porkkana, possu-riisi-maissi ym. ym.
Vaan mielikuvitus rajana... Mausteeks oon laittanu sipulia, tomaattia, persilja, basilika, suolattomia lihaliemikuutioita ym.
Kalaa poika vaan ei suostu syömään, tulee oksennus. oon koitttanu montaa kalaa ja monella reseptillä ja kaupan valmiitkin on käyty läpi mutta mikään ei kelpaa. Onko jollain jotain hyviä vinkkejä miten saa kalan kelpaamaan??
 
Jos oksennus on merkki siitä että kala ei sovi? Niinhän monet maidollekin reagoi että oksu lentää... varsinkin jos on kyse kaikesta kalasta eikä vain yhdestä lajista... Pidä taukoa ja koita myöhemmin uudelleen.
 
Mä ostin kaupasta kaikenlaiset lihat mitä mieleen tuli; lammas, kirjolohi, nautaa, porsasta, kalkkunaa ja kanaa. Keitin kypsäksi ne (erikseen tietysti) aina avokadon kanssa ja sauvasekoittimella muussasin. Pakastin jääpalamuotteihin ja seuraavana päivänä irroitin ja laitoin pakastepusseihin. Aikasemmin olin tehnyt jo samalla opilla; bataattiporkkana, perunaporkkanapalsternakka, avokadoperuna, riisiavokado, bataattiherne... yms yms variaatioita. Nyt on aivan mahtava valikoida pakkasesta, että hmm.. mitäs tänään syötäisiin =) Ja mausteet lisään aina ennen lämmitystä, että voi niitäkin vaihdella. Rosmariini, timjami, meirami, curry, chili, rakuuna yms yrtit. Valkosipulia pitääkin kokeilla :wave: kiitos vinkistä. "Kylmikkeeksi" laitan ruoan päälle usein velliä (joo, ihan kaupasta ostettua) mysli-tai neljänviljan velliä, kun hän ei oikein puurosta välitä niin onpahan taattu kuidunsaanti. Lisään ruokaan myös leseitä. Siis niitä kaupasta ostettavia vehnä- tai ruisleseitä. Eli päivän puurot menee kätevästi ihan liharuoan päällä. Ja lisää niitä vatsaystävällisiä kuituja...

Hedelmäsoseita tein pakkaseen: päärynä-vadelmakiisselin, omena-päärynäsoseen (UPPOO KUIN HÄKÄ), mustikka-vadelma-omenasoseen, persikka-banaanisose , banaani-mustikkasoseen ja loppuja en muista. Kiehautin kevyesti, ettei vitamiinit häviä ja sauvasekoittimella njiunjau. Hyvä tuli. Ne pakastin pilttipurkkeihin, mutta sitä en voi suositella kun vievät niin paljon tilaa pakastimessa, eli jotkut teflonmuffinssivuoat tms semmoset varmaan pitää hommata ja sitten hmm.. pakastepusseissa? Työtunteja tuli ihan useiden työpäivien edestä, mutta jälkikäteen on MAHTAVA olo, että TEINPÄS!!
 
Kum olette tehneet maissista itse sosetta niin oletteko tehneet sen niistä pakaste maissista vai kokonaisesta? ja oletteko keittänyt? entäs kuoret, oletteko laittanut siivilän läpi vai meneekö ne ihan hienoksi sauvasekoittimella?? =)
Siinäpä muutama kymysys :wave:
 
mutta hei.. kun teette niitä marja ja hedelmäsoseita, miten ihmeessä siitä sais paksumpaa. on niinkö vettä oikeastaan ja senhän tietää ku mustikkaa on joka paikassa sit.. :) mietin kiisselihommaa mutta siinäki tulee että perunajauhoja ei voi pakastaa:( menee kuulemma pilalle.. millä muulla niitä vois saostaa..
 
Ai nii hei, jos tekis pakastetuista marjoista ja jostain tuorehedelmästä sosetta, niin voiko sen sit vielä pakastaa? Et vaikka kotimaisesta pakastevadelmasta ja tuoreesta päärynästä? Sen verran ajattelematon olin, et iskin kaikki kesän marjat pakkaseen enkä tehnyt vielä valmiita soseita, kun aloitellaan maistelu vasta hetken päästä :| Miten en tajunnutkaan, kun kasviksiakin olin jo soseuttanut pakkaseen... :headwall:
 
vaavi070308, sulattelin kuumassa vesihauteessa tuolta pakkasesta juuri tota päärynä-vadelmakiisseliä perunajauhoineen ja ihan hyvää oli. Tosin mä laitoin siihen liikaa perunajauhoja jo tekovaiheessa, että jouduin vähän jatkamaan sitä vedellä, mutta onnistunutta on pakastuksineen kaikkineen. Ja voi saostaa myös vaikka Maizenalla tai Ohrakkaalla

Naukuri, ole hyvä vaan currysta ja kyllä mä ainakin pakastin tuore hedelmä- pakastemarjasoseen. Ei oo menny maha sekaisin tms virheellisyyksiä tullut.

Ja möhkylän kysymykseen yhdyn..
Mä itse kyllä jo kiehautin pari lusikallista pakastemaissia lisäksi lihasoseeseen ja muussasin sen haarukalla mukaan. Kyllä se uppos ja kakkakin tuli pojalta ihan normaalisti, mut onhan ihan totta että ne maissin kuoret on aika hmm.. suoleen jumittuvaa tavaraa, että onko siitä siivilöinnistä kokemuksia???
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaryahR:
Mä ostin kaupasta kaikenlaiset lihat mitä mieleen tuli; lammas, kirjolohi, nautaa, porsasta, kalkkunaa ja kanaa. Keitin kypsäksi ne (erikseen tietysti) aina avokadon kanssa ja sauvasekoittimella muussasin. Pakastin jääpalamuotteihin ja seuraavana päivänä irroitin ja laitoin pakastepusseihin. Aikasemmin olin tehnyt jo samalla opilla; bataattiporkkana, perunaporkkanapalsternakka, avokadoperuna, riisiavokado, bataattiherne... yms yms variaatioita. Nyt on aivan mahtava valikoida pakkasesta, että hmm.. mitäs tänään syötäisiin =) Ja mausteet lisään aina ennen lämmitystä, että voi niitäkin vaihdella. Rosmariini, timjami, meirami, curry, chili, rakuuna yms yrtit. Valkosipulia pitääkin kokeilla :wave: kiitos vinkistä. "Kylmikkeeksi" laitan ruoan päälle usein velliä (joo, ihan kaupasta ostettua) mysli-tai neljänviljan velliä, kun hän ei oikein puurosta välitä niin onpahan taattu kuidunsaanti. Lisään ruokaan myös leseitä. Siis niitä kaupasta ostettavia vehnä- tai ruisleseitä. Eli päivän puurot menee kätevästi ihan liharuoan päällä. Ja lisää niitä vatsaystävällisiä kuituja...

Hedelmäsoseita tein pakkaseen: päärynä-vadelmakiisselin, omena-päärynäsoseen (UPPOO KUIN HÄKÄ), mustikka-vadelma-omenasoseen, persikka-banaanisose , banaani-mustikkasoseen ja loppuja en muista. Kiehautin kevyesti, ettei vitamiinit häviä ja sauvasekoittimella njiunjau. Hyvä tuli. Ne pakastin pilttipurkkeihin, mutta sitä en voi suositella kun vievät niin paljon tilaa pakastimessa, eli jotkut teflonmuffinssivuoat tms semmoset varmaan pitää hommata ja sitten hmm.. pakastepusseissa? Työtunteja tuli ihan useiden työpäivien edestä, mutta jälkikäteen on MAHTAVA olo, että TEINPÄS!!
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi avokadoa niin runsaasti? Ja ilmeisesti sitäkin voi siis keittää? Itse annoin avokadoa suoraan raakana lusikalla raaputellen.

Kiitos kaikista hedelmä- ja marjakommenteista :) Olen nyt myös "makeuttanut" banaanilla marjasoseita, ts. otan pakastimesta yhden kuution marjaa ja sotken haarukalla banaania joukkoon. Myös esim. hunajameloni on hyvä makeuttaja. Ja omenaa on muuten kätevää raastaa vaikka suoraan puuroon. Tomaatin sisustaakin maistatin ihan lusikalla suoraan tomaatista, se tosin sai puistatuksia aikaan...

Maissin ostin tähkänä, keitin ja soseutin, tosin sitä saa pitkään soseuttaa, että saa edes melko sileäksi.
 
Kiitos loistavasta ketjusta. Tästä on ollut suurta apua =) Sellaista vaan mietin, et meillä olis nyt aika aloittaa liharuuat. Mut mä en ole koskaan keittänyt mitään lihaa, kanaa tai kalaa!! Eli miten toi käytännössä tapahtuu. Lihat vaan veden sekaan ja keittämään.. ilmeisti niin, mut kauas niitä keitetään ja mistä mä tiedän et ne on kypsiä? Ja voiko kalaakin keittää?
Kiitos =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Kiitos loistavasta ketjusta. Tästä on ollut suurta apua =) Sellaista vaan mietin, et meillä olis nyt aika aloittaa liharuuat. Mut mä en ole koskaan keittänyt mitään lihaa, kanaa tai kalaa!! Eli miten toi käytännössä tapahtuu. Lihat vaan veden sekaan ja keittämään.. ilmeisti niin, mut kauas niitä keitetään ja mistä mä tiedän et ne on kypsiä? Ja voiko kalaakin keittää?
Kiitos =)
Joo ihan vaan lihat tms. veden sekaan kiehumaan. Lihat kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi, niin kypsyvät ihan nopeasti. Äkkiä sen oppii, miten kauan keittää. Voit kokeilla kypsyyttä leikkaamalla yhden lihapalan puoliksi ja jos sitten näyttää kypsältä, niin maistamalla vielä. Kala kypsyy minuutissa parissa, sitä ei kannata keittää liikaa. Keitinlientä voi käyttää vähän lihojen soseuttamisessa, niin ei tule niin mömmöistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilja-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Kiitos loistavasta ketjusta. Tästä on ollut suurta apua =) Sellaista vaan mietin, et meillä olis nyt aika aloittaa liharuuat. Mut mä en ole koskaan keittänyt mitään lihaa, kanaa tai kalaa!! Eli miten toi käytännössä tapahtuu. Lihat vaan veden sekaan ja keittämään.. ilmeisti niin, mut kauas niitä keitetään ja mistä mä tiedän et ne on kypsiä? Ja voiko kalaakin keittää?
Kiitos =)
Joo ihan vaan lihat tms. veden sekaan kiehumaan. Lihat kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi, niin kypsyvät ihan nopeasti. Äkkiä sen oppii, miten kauan keittää. Voit kokeilla kypsyyttä leikkaamalla yhden lihapalan puoliksi ja jos sitten näyttää kypsältä, niin maistamalla vielä. Kala kypsyy minuutissa parissa, sitä ei kannata keittää liikaa. Keitinlientä voi käyttää vähän lihojen soseuttamisessa, niin ei tule niin mömmöistä.
Kiitos =) Ei muuta kuin kokeilemaan!
 
Avokado sisältää omega-9-rasvahappoa eli oleiinihappoa. On oletettu, että oleiinihapolla olisi kolesterolia alentava vaikutus ja sen arvellaan myös ehkäisevän rintasyöpää.

Avokado sisältää myös runsaasti kaliumia, joka taas saattaa pitää verenpainetta alhaisena. Avokadossa on myös paljon foolihappoa, jolla on monenlaisia myönteisiä vaikutuksia elimistöön. Avokado sisältää myös luteiini-nimistä karotenoidia ja runsaasti muitakin A-vitamiinin esiasteita eli kerotenoideja.

Avokadossa on myös E-, K- ja C-vitamiinia sekä B6-vitamiinia, erilaisia terveellisiä ravintokuituja sekä kuparia. Ainoa ongelmallinen puoli avokadossa on sen korkea rasva- ja energiapitoisuus.

Meikäläisen ukolle siis ihan vallan loistavaa lihotuslääkettä

MUOKS! EI KEITETÄ. Kuumentaessa ilmestyy makua pilaavia yhdisteitä. Eli ihan raakana vaan ja keitetyn ja viilennetyn lihan joukkoon.
 

Yhteistyössä