Miten teette soseita itse?

Ihanko vaan murskaatte keitetyt perunat, porkkanat tms mössöksi ja pakkaseen sellasenaan?
Suolaa ei tietenkään laiteta mutta entäs mitään muuta?
Mistä kaikesta ootte tehnyt sosetta ja millä konstilla?

Mä hommasin tämmösen
 
Peruna tuppaa menemään vähän huonoks pakastaessa.Bataatti on parempaa.
Meillä on tehty esim.
-bataatti-porkkana-parsa
-bataatti-kana-porkkana
-riisi-kana
Ja paaaaljon muita.Mausteita en ole vielä laittanut.Piltipurkkeihin pakastan.Niitä ei saa laittaa ihan täyteen.
Joskus soseet on sulamisen jälkeen vähän vetisiä,silloin lisään maissisosetta pienen lusikallisen.Kiinteyttää kivasti.
 
Mä oon kasvikset pessyt, paloitellut ja keittänyt. Sitten oon soseuttanut sauvasekoittimella. Meillä kyllä kans on tollanen samanlainen laite, mut en oo kokeillut.

Joihinkin soseisiin olen lorauttanut hiukan keitinvettä tai maitoa.

Kaikkia soseita olen myös laittanut pakastimeen- myös perunasoseen.
Perunasose pitää pakastuksen jälkeen lämmittää kunnolla (kuumaksi) ja olen lorauttanut joukkoon myös maitoa.

Bataatti
Bataatti- broileri
Peruna
Peruna- broileri
Näitä nyt vasta meillä ollut kun pojan vatsa hiukan herkkä.
 
Oon kyl kans kuullut vinkkejä siitä että perunasosetta ei kannata pakastaa, onko tähän syynä ainoastaan se että tulee kokkareiseksi vai onko muitakin syitä?

Mä ainakin saan tosta perunasoseesta ihan kunnollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enkeli76:
Mitä perunaa käytätte nyt kesällä alle 1-vuotiaalle kun ei kaupoissa muuta tarjolla kuin uusia pottuja...?!Muistelen että uutta perunaa ei suositella syötäväksi alle 1-vuotiaalle.. :wave:
Uusia perunoita saa antaa.Mutta ei niitä sormenpään kokoisia.Eli isot potut on ok. :)
 
Mun perunapakastukset ovat AINA epäonnistuneet. Perunasta tulee vetistä ja ihan kumimaista mössöä. Kaupan pakastealtaasta löytyy myös pelkkää perunaa pakasteena, olen tehnyt ja pakastanut soseita ilman perunaa ja lisännyt lämmitysvaiheessa valmista perunapakastetta joukkoon (minkä joku varmaan taas tuomitsee...). Hyvä vaihtoehto perunalle on ollut juuri bataatti, mitä tuleekin usein käytettyä.

Nyt pakastimesta löytyy;
Naudanliha-makaroni-vihannes (porkkanaa, herneitä, tomaattia, kesäkurpitsaa, tuoretta basilikaa lisäsin myös)
Possu-riisi-vihannes (tätä maustoin VÄHÄN sekä musta- että valkopippurilla)
Lohi-riisi-vihannes (tähän lisäsin myös vähän äidinmaidonkorvikejauhetta sekä tuoretta tilliä)
Parsa- ja kukkakaalia soseena
Bataatti-porkkanasosetta

"Kovimmat" juurekset olen laittanut ensimmäisenä kiehumaan, ja seuraavaksi lihat ja muut nopeammin kypsyvät. Olen keittänyt aineksia aika kauan, sillä soseutusvaiheessa olen tätä nykyä jättänyt pehmeitä "sattumia" pureskeltavaksi. Neidolla ei vielä tosin ole yhtään hammasta, mutta ei karsasta kokkareistakaan ruokaa. Varsinkin makaronista saa hyviä pehmoisia kökköjä ruokaan :D Soseen tekoon meiltä löytyy juuri tuollainen samanlainen blenderi, mutta henk.koht. suosin enemmän sauvasekontinta.

Pakastusastiana käytin ensin pilttipurkkeja, mutta niiden muoto ei ole kovin taloudellinen pakastinta ajatellen. Nykyään purkit joutaa lasinkeräykseen ja käytän pakastuksessa pieninpiä minigrip -pusseja. Kätevimmät pakastaa ja lämmittää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Suolaa ei tietenkään laiteta mutta entäs mitään muuta?
Soseisiin tulisi laittaa noin teelusikallinen rypsiöljyä per pieni pilttipurkki. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempi kuin tavallinen rypsiöljy. Oliiviöljykin käy. Edellä mainituissa öljyissä on sellaiset vitamiinit ja rasvat joita vauva tarvitsee, muissa öljyissä ei ole niitä kaikkia. Minä heitän aina silmämääräisesti lorauksen öljypullosta suurempaan määrää sosetta valmistusvaiheessa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Suolaa ei tietenkään laiteta mutta entäs mitään muuta?
Soseisiin tulisi laittaa noin teelusikallinen rypsiöljyä per pieni pilttipurkki. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempi kuin tavallinen rypsiöljy. Oliiviöljykin käy. Edellä mainituissa öljyissä on sellaiset vitamiinit ja rasvat joita vauva tarvitsee, muissa öljyissä ei ole niitä kaikkia. Minä heitän aina silmämääräisesti lorauksen öljypullosta suurempaan määrää sosetta valmistusvaiheessa.
Täh? :eek: Mä en ole koskaan kuullutkaan,että öljyä pitäis laittaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Suolaa ei tietenkään laiteta mutta entäs mitään muuta?
Soseisiin tulisi laittaa noin teelusikallinen rypsiöljyä per pieni pilttipurkki. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempi kuin tavallinen rypsiöljy. Oliiviöljykin käy. Edellä mainituissa öljyissä on sellaiset vitamiinit ja rasvat joita vauva tarvitsee, muissa öljyissä ei ole niitä kaikkia. Minä heitän aina silmämääräisesti lorauksen öljypullosta suurempaan määrää sosetta valmistusvaiheessa.
Täh? :eek: Mä en ole koskaan kuullutkaan,että öljyä pitäis laittaa!
Joo sillai on ainakin meidän ruokaohjeissa joita neuvolasta jaettiin ja on siitä meille sanottukin neukussa. Öljyä ei laiteta lihottamisen vuoksi vaan ravintoarvon takia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä en aina muista laittaa noihin ruokiin öljyä, mutta laitan aamu- ja iltapuuroon vajaan teelusikallisen maidotonta margariinia... eiköhän se oo ihan hyvä niinkin...
Kannattaa ennemminkin laittaa öljyjä.
Vilkaisepa kyseisen margariinin tuoteselostetta, niissä on väriaineita, emulgointiaineita, säilöntäaineita tms useimmiten.
Öljy on paras ja luonnollisin vaihtoehto vauvallesi. =)

Niin ja itse ap:n kysymykseen...

Olen keittänyt juurekset ja vihannekset ja soseuttanut sauvaskoittimella keitinliemeen. Perunaa en juurikaan ole pakastanut, muita kyllä.
Olen tehnyt seuraavanlaisia soseita:

peruna-maissi
peruna-bataatti
peruna-kesäkurpitsa
porkkana-bataatti/peruna
Noihin olen laittanut mausteeksi valkosipulia, sipulunvartta,persiljaa, basilikaa.
Lihan/kalan olen lisännyt annospakastekuutiona sulamaan ruokaan.

Raakasoseena olen antanut persikkaa, päärynää,omenaa, avocadoa, nektariinia, mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa ja mustaherukka. Niin ja banaania tietysti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä en aina muista laittaa noihin ruokiin öljyä, mutta laitan aamu- ja iltapuuroon vajaan teelusikallisen maidotonta margariinia... eiköhän se oo ihan hyvä niinkin...
Margariinista ja rypsiöljystä ei kyllä voida puhua edes samassa lauseessa. Margariinissa on hirveesti lisäaineita yms. ylimääräistä vauvalle, rypsiöljyssä taasen ne terveelliset vitamiinit :)
 
Mää pakastan myös perunaa, tosiaan pitää kuumnetaa hyvin ja laittaa maitoa sekaan niin ei se ole sen kummempaa kun tuorekaan pottusose.
Pakastan kaikki ruuat erikseen siten voin aina mieleni mukaan ottaa vaikka 1 peruna kuution, 2 kukkakaali kuutiota jne. Myös lihan olen laittanut yksikseen niin saan vaihdeltua maku sekoituksia. Välillä kun tyttö rupsuttaa enemmän niin silloin voin varoa esim herneitä kun kaikki on erikeen pakastettuna..
Huomasin että uudet potut vaatii tarkkuutta soseuttamisessa kun on kovempaa 'tavaraa' kuin vanhat potut.
Mutta kukin tyylillään ja tavallaan tekee ruokansa :LOL:
Lisäkyssäri että minkä ikäiselle voi antaa ns haarukalla muusattua ruokaa?
 
Meillä neiti söi jo reilu 6kk iässä kokkareista ruokaa. Neuvolassa sanottiin, että parissa päivässä yleensä tottuu karkeampaan ruokaan, vaikka alussa yökkisikin. Jotkut on tosin krantumpia karkean ruoan suhteen, mutta kannattaa jatkaa sen syöttämistä tai saa soseuttaa ruoan sileäksi vielä vuoden iässäkin...
 
Mäkin kokkailen soseita 6 kk vauvalleni. Tykkää kovasti kalasta. Alla muutaman sörsseli

Kalapata

Perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, purjoa, puna-ahventa, keitinlientä ja tuttelia

Jauhelihapata

Perunaa, jauhelihaa, porkkanaa, sipulia ja keitinlientä

Käytän aika paljon kesäkurpitsaa perunan kanssa. Se kuohkeuttaa hyvin. Olen kyllä pakastanut perunan. Kaikki soseet pakkaseen teen monitoimikoneella.

En minäkään ole käyttänyt öljyä tai rasvaa. Imetän vielä kiinteän lisäksi, joten rasvaa tulee rintamaidosta. Rasvan käyttö tulisi muistaaksensi aloittaa, kun lopettaa imetyksen. Sekin ilmeiseti riittää, kun laittaa voi/margariini silmän puuroon illalla.

Mistä teidän lapset ei tykkää. Meidän tytsi inhoaa kukkakaalia. Itkua alkaa vääntämään, jos sitä yrittää syöttää ;)
 
Meidänkään tyttö ei tykkää kukkakaalista :x Parsakaalia sen sijaan syö mielellään. Hedelmäsoseet menee kaikki, mutta sellainen jogurtti missä oli omenaa ja päärynää ei mennyt alas vaan tyttö sylki kaikki komeassa kaaressa ulos! Maistoin itse, ja tosi hapanta oli. Muutenkin kaikki vähänkin happamat sörsselit on meillä *yök* :x
 
mä teen peruna-bataatti mössöä, ei se oo mitenkään kummallista pakastuksen jälkeen. Sitte tein joskus pelkkää perunaa niin että tein sen soseen perunamuusin tavoin, eli vatkasin kuohkeaksi sähkövatkaimella ja keitinliemellä ohensin. Oli hyvää ja kesti pakastusta ihan hyvin.
 
patatti on meillä yleensä soseiden "pohjana", siihen sit lisäilen aikayleisesti maissia. Mun käskettiin neuvolassa (5kk) neitille antaa voita :eek: ku on sen verran pikkuruinen, eikä pituutta/painoa ollu tullu kunnolla. Löysin kyllä suolatonta voita kaupasta, mut kyl mä ennemmin kallistun tuon rypsiöljyn puoleen! terveellisempää, eikä sisällä oikeaa maitoa!
Onko muita kenen vauvat ei tykkää marja/(hedelmä) soseista? Meil ne syletään ulos. Luulisin et ovat liian "voimakkaan" makusua, ku potturuoka menee hyvin alas. Hedelmä/marja soseita ei ole vielä tehny ite, oottelen että esim. mustikat kypsyvät kunnolla ni teen sitte pakkaseen. Mansikka sosetta tosin tein ilman sokeria jne.
Miten ootta marja/hedelmä soseet tehneet/maustaneet? hedelmäsokerilla? mutta minkä merkkisellä ja kuin paljon oletta sitä laittaneet?
 
Meillä reilu 6kk tyttö on nyt pari viikkoa aloitellut kasvis- hedelmä- ja marjasoseilla. Minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia marja- ja hedelmäsoseita olette tehneet vauvoillenne, nyt kun kotimaisten marjojenkin aika on käsillä.

Maistatin tytöllä viimeksi mustaherukkasosetta ja yllätyksekseni se upposi mutkitta. Suorastaan vaati lisää. En lisännyt mitään sokereita tuohon soseeseen. Mietinkin, voiko tuollaisia happamia soseita antaa, vai ovatko ne pahaksi vatsalle tms... Ajattelin myös kokeilla esim. karviais-porkkanasosetta. Jospa tuo porkkana vähän pehmentäisi karviaista.

Mansikkasosetta tein pakastimeen myös ilman sokeria, sitä emme ole tosin vielä maistaneet.
 

Yhteistyössä