Miten tehdään semmoinen tiivis, mutta pehmeä täytekakkupohja?

Mun pitäs tehdä tytölle synttäreille kakku ja neiti haluaa kuulemma leppäkerttukakun (ei sitten enempää vaatimuksia... :whistle: ) Mitäpä sitä ei äiti lapsensa puolesta, joten kai se on ainakin yritettävä osata tehdä ihan oikea kakku.

Mutta se pohja. Mä haluisin semmosen tiiviin, mutta pehmeän, jota oon joskus jonkun muun tekemänä syönyt. Miten se tehdään?

Meinasin näin ajoissa alkaa kokeilla. Ehdin sitten mahdollisesti onnistuneen vielä pakastaa ...ja ne toisaalta on aikaa koittaa uudestaan ja uudestaan, jos tarvii. :LOL:
 
"kotikokki"
ton sienikakun muna-sokeri vaahtoa täytyy sitten vaahdottaa KAUAN ja se kiehuva vesi lisätä todella pienissä erissä täysillä sekottaen koko ajan. Kun ton muistaa niin ei voi epäonnistua :)
 
[QUOTE="kotikokki";25634340]ton sienikakun muna-sokeri vaahtoa täytyy sitten vaahdottaa KAUAN ja se kiehuva vesi lisätä todella pienissä erissä täysillä sekottaen koko ajan. Kun ton muistaa niin ei voi epäonnistua :)[/QUOTE]

Mä kyllä vaahdotin, mutta alunperinkin päätin ottaa riskin ja tehdä jääkaappikylmistä munista (kun ne nyt ei vaan olleet huoneenlämpöisiä. Paha lämmittääkään =)). Mut en tosin usko, että se tossa kusahti, vaan siinä, että tyrkkäsin vahingossa jauhot sinne kerralla enkä ripottain. ...ei pitäs tehdä montaa asiaa yhtä aikaa jne. Mutta joo. Ei jäänyt vaihtoehtoa kuin sekottaa aika voimalla, muuten ois jääny jauhot ihan epätasaisesti. Ja siinä se vaahto kyllä jo lässähti. Eikä se sitten uunissa noussut.

Mutta mä koitan uudestaan. =) Pistän ton pakkaseen ja teen uuden. :D Katotaan.
 
Näinon
Hei mulla on sulle helpompi idea! Jos nyt oikein ymmärrän tuon toiveesi rakenteesta, niin (kuohkealla) kääretorttupohjalla luulisin että pääset aika lähelle.

Tulee tiivis ja pehmoinen, sellainen ihanan leivosmainen. Sitä paitsi on helppo leikata muotoon (leppäkertun muotoon siis)!

Ja on muuten helppo. :D Tee vaikka kaks-kolme pohjaa niin tulee korkeutta.

Tätä kehutaan aina, ja monet luulevat että on hankalakin taito. Kaikille en siis paljasta simppeliä totuutta. ;)
 

Yhteistyössä