Miten toimisitte tässä tilanteessa...Harmittaa. Teini ei suostu perheen yhteiselle lomamatkalle mukaan :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tarkoitus lähteä kahden viikon lomalle. Teini (13 v ) ei suostu mukaan.
On ollut kyllä ennen kanssamme ulkomailla, että tietää kyllä mitä siellä on tarjolla, mutta häntä ei kuulemma kiinnosta lähteä :(.

Harmittaa kovasti ainoastaan toisen lapsen kanssa lähteä, kun olin niin innoissani perheen yhteisestä lomareissusta. Sellainen olo, että tuo "pettää" perheen.

Isovanhemmat kyllä vastaisivat teinistä loman ajan, ei siitä ole kysymys, mutta sapettaa silti.

Mitä te tekisitte, lähtisittekö ilman teiniä?
 
gng
Sitten mennään ilman teiniä ja teini jää mummolaan. En kyllä käsitä ollenkaan, että miksi teini ei haluaisi mukaan? En voisi kuvitella meillä noin.

Itse vaatisin kunnon perustelun miksi ei halua perheen yhteiselle reissulle. Toki sitten saa mummolaan jäädä.
 
"vieras"
No kun teini kerran tietää mitä loma tietää tulevaksi, niin ihan itse saisi päättää lähteekö mukaan vai ei. Onko teillä ollut edellisillä reissuilla retket ja muut niin että lapsi ei ole viihtynyt, aikuisten alkoholinkäyttö loman aikana? Ei ole ollut teinille tekemistä?
 
teinien äiti
Meillä teinit on saaneet jäädä kotiin jos kyse on päivän reissusta esim mökillä käväisemään, mutta pitemmille reissuille lähtevät mukaan, siitä ei edes keskustella.
 
"vieras ap"
Miten ihmeessä pakotan 13 vuotiaan. Ei kuulemma kiinnosta. Ei HALUA lähteä.
Kuka raahaa VÄKISIN 13 vuotiaan etelään????:O:O:O

Harmittaa minuakin, kun on niin ehdoton, ettei lähde :(.
 
***
[QUOTE="Lissu";25819389]13-vuotias ei kyllä ole kykeneväinen päättämään tuollaisesta. Meillä lähtisi mukaan ja nyrpistelkööt vaikka viikon hotellihuoneessa.[/QUOTE]

Mä en ihan käsitä tätä. Miksi ihmeessä ottaa kiukkuinen teini mukaan, onko muista nyt sitten kivaa katsella sitä nyrpistelyä? Sitten jompikumpi vanhemmista vielä mäkättämään asenteesta ja kylläpä on kaikilla kivaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
geg
Eipä meillä kyllä lapsilta kyselty suostumuksia lomamatkoihin. Teinit nyt kieltäytyvät aina kaikesta ja siihen jos lähtee niin paljon isompia ongelmia on luvassa jatkossa.
 
helppoa
[QUOTE="vieras ap";25819415]Miten ihmeessä pakotan 13 vuotiaan. Ei kuulemma kiinnosta. Ei HALUA lähteä.
Kuka raahaa VÄKISIN 13 vuotiaan etelään????:O:O:O

Harmittaa minuakin, kun on niin ehdoton, ettei lähde :(.[/QUOTE]

sanomalla, että kotiin et jää, vaan tulet mukaan. Piste.
 
"puppa"
Muistan ite 13-vuotiaana kun kapinoin vanhempiani vastaan. Viikonloppuisin piti lähteä mökille, mutta sitten se raja tulikin vastaan kun ei enään huvittanut. Kotona oli mielekkäämpää tekemistä: BILEET! Alkoholia nautittiin kavereiden kanssa aina viikonloppuisin.

Sinuna en antaksi 13-vuotiaalle vielä noin vapaita rajoja. Itse sain 15-vuotiaana päättää, ja mielestäni se oli sopiva ikä. Sen tietää jos yhteiset matkat ei enään kiinnosta, että kotona tapahtuu jotain mielekkäämpää. Yleensä laitonta.
 
"outoa"
Me olemme käyneet perheen kanssa vain kerran aurinkolomalla ulkomailla. siitä on niin kauan että lapset eivät enää muista sitä. Jos lähtisimme, meidän teini olisi innoissaan lähdössä.
 
"vieras ap"
Ottaa suunnattomasti päähän, kun oletin ilman muuta, että on riemuissaan, kun pääsee reissulle (ja saa olla pois koulusta :D ) , mutta ei.

Viime reissulla oli tekemistä. Ui, ratsastio norsulla ymymym, ei ryypätty miehen kanssa siellä!!
 
Tuossa tilanteessa antaisin jäädä kotiin isovanhempien hoteisiin, jos se heille oikeasti sopii. Jossain vaiheessa se tulee eteen, että koko perheellä ei ole enää samat intressit lomien suhteen, joillakin aikaisemmin, toisilla myöhemmin, mutta lähes kaikilla jossain vaiheessa. Hampaat irvessä ei kannata hauskaa pitää, se maistuu pahalta.
 
"outoa"
Minun mielestä 13v on kyllä vielä lapsi eikä teini ja liian nuori päättämään lähteekö vai jäääkö. Pidän siis tosi outona, että tuon ikäinen ei halua mukaan. Ulkomailla monissa maissa alle 12v ei saa edes liikkua yksin, eli 13v on vielä lapsi.
 
"puppa"
lisään vielä.. vaikka isovanhemmat vahtii, niin sun teini menee varmasti "Jennalle yöksi" ja sitten Jenna sanoo samaa omille vanhemmillee. On muuten kokemusta niin on helppo puhua :) Isovanhemmat ei ymmärrä kuinka kieroja ne kultamussukat voi olla.
 
"outoa"
Mä en ihan käsitä tätä. Miksi ihmeessä ottaa kiukkuinen teini mukaan, onko muista nyt sitten kivaa katsella sitä nyrpistelyä? Sitten jompikumpi vanhemmista vielä mäkättämään asenteesta ja kylläpä on kaikilla kivaa.
No vaikka siksi että se nyt on alunalkaen tehty, vaikka se voi harmittaa, mutat koska se on tehty, siitä ollaan vastuussa. sen perään katsotaan itse, huvitti tai ei.

13v ei oikein ole vielä itsestään vastuussa. Miten ne isovanhemmat? vietäisiinkö lapsi sinne vai onko homma tyyliin, käyvät katsomassa ja lapsi jää yksin kotinurkkiin. Siihen on aivan liian nuori.
 
"Piika-äiti"
Olettaisin tässä vaiheessa, että teini kiukkuaa muuten vaan ja alkaa pakata lähtöä edeltävänä iltana.

Väkisin en ottaisi mukaan, eli tekisin myös sen varasuunnitelman. teini isovanhemmille, jollekin omalle luottokaverilleni ja selkeät säännöt teinille loma-ajaksi.
 
"outoa"
Kyllä peruskouluun pitäisi ottaa oppiaineeksi vanhemmuus. lapsille teroitettaisiin että jos tekee lapsen, se on 20 vuotta raakaa duunia, ei se pikkulapsiaika ole sama asia kuin vanhemmuus.
 
[QUOTE="Piika-äiti";25819498]Olettaisin tässä vaiheessa, että teini kiukkuaa muuten vaan ja alkaa pakata lähtöä edeltävänä iltana.

Väkisin en ottaisi mukaan, eli tekisin myös sen varasuunnitelman. teini isovanhemmille, jollekin omalle luottokaverilleni ja selkeät säännöt teinille loma-ajaksi.[/QUOTE]Siinä mielessä pitää kyllä tietää lähteekö vai ei, jos lippuja ja majoituksia varataan ja maksetaan etukäteen.
 

Yhteistyössä