Miten toimisitte tässä tilanteessa...Harmittaa. Teini ei suostu perheen yhteiselle lomamatkalle mukaan :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kysyisin tarkkoja perusteluja miksi ei halua lähteä matkaan. Mikään "noku en vaan haluu" ei riitä. Jos ei hyvää syytä tule, niin mukaan lähtee.

Käyttekö useinkin etelässä?
Me kävimme aiemmin kotiperheen kanssa joka vuosi. Joskus 14-15-vuotiaana se matkustaminen alkoi tökkimään, enkä joka vuosi halunnut lähteä mukaan. Joskus kun reissuja oli parikin vuodessa. Eikä sitä kuitenkaan heti kavereitten kanssa bileitä järkätty vaikka muu porukka oli ulkomailla.
 
***
Mä käsitin ap:n aloituksen siis siinä muodossa, että teini on ja pysyy samassa osoitteessa isovanhempien kanssa sen loman ajan. Ei kotibileitä eikä yökyläreissuja kavereille. Vaan vaihtoehtoina on olla kiltisti mummolassa tai lähteä etelään. Ihan perusteini kai nyt sentään osaa olla fiksusti myös isovanhempien valvonnassa, eikä heti yritä sahata silmään, kun vanhemmat ovat poissa?

Itsekään en jättäisi tuonikäistä kotiin sillä periaatteella, että mummo käy välillä vilkaisemassa.
 
"outoa"
[QUOTE="vieras ap";25819415]Miten ihmeessä pakotan 13 vuotiaan. Ei kuulemma kiinnosta. Ei HALUA lähteä.
Kuka raahaa VÄKISIN 13 vuotiaan etelään????:O:O:O

Harmittaa minuakin, kun on niin ehdoton, ettei lähde :(.[/QUOTE]

Käyttekö monta kertaa vuodessa? Mikä on syy että noin nuori lapsi ei halua lomalle?
 
"Tintti"
Voisiko teinille lähteä kaveri mukaan?

Itse varmaan jättäisin teinin isovanhemmille, jos ei haluaisi mukaan lähteä. Tietysti sillä ehdolla, että isovanhemmat tietävät missä menään. Läheskään kaikilla 13- vuotiailla ei ole vielä bileet mielessä. Osalla toki on ja siksi on hyvä varmistaa, että isovanhemmatkaan eivät anna lupaa yökyläilyille. Meillä kyllä molemmat teinit 15- ja 16-vuotiaat lähtisivät kiljuen mukaan, jos etelään oltaisiin menossa. Myös mökille lähtevät vielä mielellään mukaan. Mummolareissuja ovat jo jättäneet välistä. Taisi olla 13- vuotiaana, kun saivat jo viikonlopuksi jäädä kotiin. Meillä oli kyllä täti heidän kanssaan meillä ne viikonloput. Ja usein otamme reissuille myös kaverit mukaan.
 
"pirttihirmu"
Tässä hyvä vinkki. Laitat valtavan siivouslistan teinin pöydälle, joka tulee olla suoritettuna viikon aikana jos sinne jää. Mummo valvoo suoritusta. Eiköhän ala lomamatka kiinnostamaan.

minä olen sellainen pirttihirmu, että varmasti tekisin näin. Pyytäisin opettajalta vielä jotain matikan ekstratehtäviä viikoksi.
 
***
[QUOTE="vieras ap";25819453]Ottaa suunnattomasti päähän, kun oletin ilman muuta, että on riemuissaan, kun pääsee reissulle (ja saa olla pois koulusta :D ) , mutta ei.

Viime reissulla oli tekemistä. Ui, ratsastio norsulla ymymym, ei ryypätty miehen kanssa siellä!![/QUOTE]

Olisiko teinillä jotain vipinää vastakkaisen sukupuolen kanssa? Itse "riuduin" kolmen päivän jakson möksällä, kun en päässyt näkemään sitä tiettyä poikaa "tosi pitkään aikaan" :D
 
"vieras ap"
Meillä on eläimiä, jotka jäävät kotiin ja isovanhemmat muuttavat siksi aikaa meille. Lapsen perään ei katsota vain silloin tällöin vaan valvonta on kokoaikaista ja lapselle tehdään selväksi, että kun me vanhemmat olemme poissa, meillä saa yökyläillä viikonloppuna mutta lapsi ei saa mennä muualle yökylään.

Melkein jo tiesinkin ennenkuin avauksen täle palstalle tein, että muut lapset oplisivat innoissaan matkasta. En ymmärrä tuota lastani. On niin ehdoton. Miksi ihmeessä hankin lipun lapselle, jota ei kiinnosta, joka omien sanojensa mukaan EI TULE mukaan. Kysyin, lähtisikö lapsi sitten, jos saisi ottaa kaverin mukaan, ei kuulemma lähtisi siltikään...

Olen aika neuvoton...ja enemmän kuin surullinen. Olisin halunnut että perheelle tulee kiva matka YHDESSÄ.
 
"vieras"
No kyllä minäkin miettisin toisenkin kerran haluanko etelän lomalle ja tehdä läksyt mitä nuut tekee koulussa ja läksyt vielä päälle vai olenko onnellisesti koulussa ja pysyn muiden mukana.
 
"vieras"
Ehkä teini on järkevä ja ei halua johonkin tusinarannalle tursitikrääsän kaupittelijoiden joukkoon. Jospa lomavalinta on pielessä tai olette käyneet niin usein, että se on jo tylsää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras ap";25819549]Meillä on eläimiä, jotka jäävät kotiin ja isovanhemmat muuttavat siksi aikaa meille. Lapsen perään ei katsota vain silloin tällöin vaan valvonta on kokoaikaista ja lapselle tehdään selväksi, että kun me vanhemmat olemme poissa, meillä saa yökyläillä viikonloppuna mutta lapsi ei saa mennä muualle yökylään.

Melkein jo tiesinkin ennenkuin avauksen täle palstalle tein, että muut lapset oplisivat innoissaan matkasta. En ymmärrä tuota lastani. On niin ehdoton. Miksi ihmeessä hankin lipun lapselle, jota ei kiinnosta, joka omien sanojensa mukaan EI TULE mukaan. Kysyin, lähtisikö lapsi sitten, jos saisi ottaa kaverin mukaan, ei kuulemma lähtisi siltikään...

Olen aika neuvoton...ja enemmän kuin surullinen. Olisin halunnut että perheelle tulee kiva matka YHDESSÄ.[/QUOTE]

No se on vain sinun halusi, perheessä on monta muutakin haluajaa, valitettavasti.
 
[QUOTE="vieras ap";25819549]

Olen aika neuvoton...ja enemmän kuin surullinen. Olisin halunnut että perheelle tulee kiva matka YHDESSÄ.[/QUOTE]

Varmasti harmittaa, mutta eipä tuon ikäinen enää osaa ja/tai halua nauttia näistä perheen yhteisistä lomista ja tekemisistä. On ne omat kuviot jo alkanut muodostumaan ja perhe alkaa jäämään kakkoseksi.
Ja ennenkun joku väliin huutaa, niin on tosiaan niitä ketkä vielä 17-vuotiaina nauttivat perheen yhteisistä lomista ja sitten on taas näitä ketkä eivät.
 
pitää olla vasta-kiero
Teini taitaa suunnitella kahden viikon pippalointia teidän kotona, en ihan heti keksi mitään muuta syytä miks joku ei haluisi lomalle. Ilmoitat hänelle vaihtoehdot; joko lähtee teidän mukaan tai sitten jää LASTENVAHDIN (isovanhempi, naapuri, muu aikuinen) kanssa joko teidän kotiin tai sitten majoittuu jonnekin jossa on aikuinen läsnä (ei oman kaverin luo), ja kotiavaimet teidän loman ajaksi pois.

Luulis että kun teini tajuaa teidän keksineen hänen suunnitelman, lähtee mielummin mukaan kuin jää näivettymään kylmään koto-suomeen. :D
 
Teinien äiti
Tuon ikäisellä on oikeus ilmaista mielipiteensä, mutta ei missään nimessä päättää miten tehdään. Tulee vielä paljon tilnateita joihin teinisi ei halua osallistua, mutta on pakko. SINÄ päätät miten tehdään ja on turha pelätä teinin mökötystä. Se kuuluu asiaan ja parin päivää lomalla oltuaan unohtuu mökötys. Kyseessä on loppujen lopuksi teinin testaus, että välitätkö vai et. Vaikka kiukuttelee niin sisimmässään haluaa, että hänet otetaan mukaan. Ihan normia teinin toimintaa; nurinkurista ja hölmöä :D

Aikuisilta on kadoksissa se tosiasia, että lapsi ei määrää ja vastuu kuuluu aikuiselle. Pelätään kiukuttelua ja mökötystä - ihan turhaan! Rajat pitää olla!!!!
 
[QUOTE="vieras ap";25819549]Meillä on eläimiä, jotka jäävät kotiin ja isovanhemmat muuttavat siksi aikaa meille. Lapsen perään ei katsota vain silloin tällöin vaan valvonta on kokoaikaista ja lapselle tehdään selväksi, että kun me vanhemmat olemme poissa, meillä saa yökyläillä viikonloppuna mutta lapsi ei saa mennä muualle yökylään.

Melkein jo tiesinkin ennenkuin avauksen täle palstalle tein, että muut lapset oplisivat innoissaan matkasta. En ymmärrä tuota lastani. On niin ehdoton. Miksi ihmeessä hankin lipun lapselle, jota ei kiinnosta, joka omien sanojensa mukaan EI TULE mukaan. Kysyin, lähtisikö lapsi sitten, jos saisi ottaa kaverin mukaan, ei kuulemma lähtisi siltikään...

Olen aika neuvoton...ja enemmän kuin surullinen. Olisin halunnut että perheelle tulee kiva matka YHDESSÄ.[/QUOTE]Meillä on nyt se vaihe, ettemme matkusta enää niin paljon. Olimme lasten ollessa pieniä aina tuonne 14-16-vuotiaiksi asti joka vuosi pitkällä matkalla, 4vk-3kk ja pieniä matkoja sen lisäksi kerran pari vuodessa. Jossain vaiheessa se pitkään reissaaminen ei enää ollut heistä mukavaa, vaikka me vanhemmat emme voisi olla liian pitkään tien päällä. Rantalomista kukaan meistä ei välitä. Pidämme nyt sitten taukoa enemmästä matkustamisesta, kunnes jälkeläiset voi jättää omilleen reissujen ajaksi. Olihan se vähän haikea tunne, kun alkoivat ilmaista, ettei viisi viikkoa reissaten olekaan enää se mitä tahtovat. Kumpikin on mieluummin lomilla kotosalla, pelailevat, ovat kavereiden kanssa, vähän töissäkin, harrastuksissa jne. Eivät äiti ja isä ole enää tärkeintä heille ja se mitä äiti ja isä tahtovat. Irrottautumista, itsenäistymistä. Hyvä niin.
 
"vieras ap"
[QUOTE="outoa";25819526]Käyttekö monta kertaa vuodessa? Mikä on syy että noin nuori lapsi ei halua lomalle?[/QUOTE]

eI KÄYDÄ USEIN. oLI MUUTAMAKIN VUOSI VÄLISSÄ ETTEI KÄYTY, KUN OLI RAHALISESTI TIUKKA. nYT ON SÄÄSTETTY JA OLEN NIIN INNOISSANI TÄSTÄ IRTIOTOSTA. lUULIN, ETTÄ LAPSIKIN OLISI. sANOI JO SILLOIN KUN VIIME REISSULTA TULTIIN, ETTI HALUA ENÄÄ LÄHTEÄ. eI KUULEMMA JAKSA ISTUA NIIN MONTAA TUNTIA LENTOKONEESSA...

Anteeksi capslock!! :ashamed:
 
Mä yrittäisin tehdä asiasta kivan sekä muulle perheelle, että teinille. Voisiko teini ottaa lomalle kaverin mukaan? Luulisi, että vielä noin pienelle kaverin kanssa etelään pääsy olisi enemmänkin hieno juttu, kuin kotiin jääminen.
 
"vieras ap"
Alkuperäinen kirjoittaja pitää olla vasta-kiero;25819590:
Teini taitaa suunnitella kahden viikon pippalointia teidän kotona, en ihan heti keksi mitään muuta syytä miks joku ei haluisi lomalle. Ilmoitat hänelle vaihtoehdot; joko lähtee teidän mukaan tai sitten jää LASTENVAHDIN (isovanhempi, naapuri, muu aikuinen) kanssa joko teidän kotiin tai sitten majoittuu jonnekin jossa on aikuinen läsnä (ei oman kaverin luo), ja kotiavaimet teidän loman ajaksi pois.

Luulis että kun teini tajuaa teidän keksineen hänen suunnitelman, lähtee mielummin mukaan kuin jää näivettymään kylmään koto-suomeen. :D
Ei ole. Vastasinkin tuolla jo aiemmin miten lapsen "hoito" tuona aikana on järjestetty. Isovanhemmat eivät ole enää työelämässä mukana. Lapsi ei ole vielä "pippalointi" iässä. Älkääkä kimittäkö, että mistä minä sen tiedän. Tiedän vaan :).
 
jnkj
Ootko aatellu että ehkä se sun teinis on viisas eikä tahdo sinne turistirysään? Mä ainakin vihasin lähteä aurinkomatkoille enkä mistään hinnasta lähtisi nytkään, jos lomalle lähdetään niin se on joku kiinnostava paikka missä ei ole ennen käyty ja sielä on jotain muutakin tekemistä kun rannalla loikoilu ja käynti suomikahvilassa.
 
Jos mä olisin 13-vuotias joka ei suostu lomalle niin syyt vois olla seuraavia
-menkat olis loman aikana-poikaystävä tms ihastus
-salanen paheellinen suunnitelma kaverin kaa(festarit, ryyppäys..)

Mä en tosin oo käyny alle 18-vuotiaana perheen kanssa kuin 2 kertaa ulkomailla. Ruotsissa päivä ja viikko bulgariassa. Eli ehkä sitä teiniä ei vaan jaksa kiinnostaa jos on monena vuonna käyny ulkomailla.

Tekisin selväksi että jos jää suomeen niin sitten myös jää. Eli antaisin jäädä.
 
"vieras ap"
[QUOTE="vieras";25819597]Mikä teillä on lomakohde ja monettako kertaa olette sinne menossa?[/QUOTE]

Ei olla oltu tässä kohteessa ennen. Samantyylisessä kylläkin...
 
ggjj
onko kyse esim. lentopelosta tai siitä, että ei tykkää olla lentokoneessa? Pitkät lentomatkat on hirveitä. Voisitteko vaihtaa matkakohdetta lähemmäs? Jos teini sitten lähtisi mukaan? Minulle riittää ainakin 3-4h koneessa, sitten alkaa paikat puutua!
 

Yhteistyössä