Miten toimisitte tässä tilanteessa...Harmittaa. Teini ei suostu perheen yhteiselle lomamatkalle mukaan :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
[QUOTE="vieras";25820270]Taisit olla se joka on mielipiteensä jo tuonutkin julki, sinä viet ja muut pitää turpansa kiinni.[/QUOTE]

Ei sentään nyt noinkaan. Mielestäni 13-vuotias lapsi ei vain ole kykeneväinen tekemään perheen matkasuunnitelmia, vaan aikuiset päättää niistä. Ja lapset tulevat mukaan. Eri asia on sitten "oikeasti" teini-ikäinen, n. 16-17-vuotias. Enkä todellakaan ymmärrä miten niinkin monet antaisivat lapselle niin paljon valtaa perheessä, että päättäisi koko perheen lomamatkoista.
 
"vieras"
Meillä lähtisi mukaan. Eli ei ois mahdollisuutta jäädä kotiin. Mutta se että keskusteltaisiin kunnolla ne syyt miksi ei haluaisi lähteä ja mitä niille syille voi tehdä. Ja se että lupaisin teinille sitte mahdollisuuden päättää mitä siellä perillä tehdään. Ja myös toteuttaisin. Ei tietenkään koko lomaa. Ja perillä sitte vois myös jakaa että toinen vanhemmista tekee isomman kanssa jotain ja toinen sit pienemmän/pienempien kanssa.
 
Ei sentään nyt noinkaan. Mielestäni 13-vuotias lapsi ei vain ole kykeneväinen tekemään perheen matkasuunnitelmia, vaan aikuiset päättää niistä. Ja lapset tulevat mukaan. Eri asia on sitten "oikeasti" teini-ikäinen, n. 16-17-vuotias. Enkä todellakaan ymmärrä miten niinkin monet antaisivat lapselle niin paljon valtaa perheessä, että päättäisi koko perheen lomamatkoista.
Jos se nuoren ehdotus on hyvä?
 
[QUOTE="vieras";25820336]Eli 13-vuotias ei ole missään tapauksessa kykeneväinen keksimään hyvää matkaideaa? :O Mukava, kun lapsia pidetään idiootteina.[/QUOTE]

Tän ketjun perusteella niitä ei pidetä oikein minään muunakaan (näin kärjistettynä).
Lasta ei kuunnella vaan hän tulee mukaan, tykkäsi siitä tai ei! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
Kuuntelisin kyllä, ja jos on oikeasti hyvä ja kaikille sopii, niin sen toteuttaminen ei missään nimessä olisi pois suljettua.
Niin, että hän saisi päättää? Anteeksi, menee jo jankutuksen puolelle, lopetan :) Minusta tämä on ollut muuten tosi hyvä keskustelu muutamia heittoja lukuunottamatta, ainakin minulle on tullut ajattelemisen aihetta, hyvässä mielessä.
 
[QUOTE="vieras";25820324]Meillä lähtisi mukaan. Eli ei ois mahdollisuutta jäädä kotiin. Mutta se että keskusteltaisiin kunnolla ne syyt miksi ei haluaisi lähteä ja mitä niille syille voi tehdä. Ja se että lupaisin teinille sitte mahdollisuuden päättää mitä siellä perillä tehdään. Ja myös toteuttaisin. Ei tietenkään koko lomaa. Ja perillä sitte vois myös jakaa että toinen vanhemmista tekee isomman kanssa jotain ja toinen sit pienemmän/pienempien kanssa.[/QUOTE]Järkipuhetta.
 
Ken guru
Niin, että hän saisi päättää? Anteeksi, menee jo jankutuksen puolelle, lopetan :) Minusta tämä on ollut muuten tosi hyvä keskustelu muutamia heittoja lukuunottamatta, ainakin minulle on tullut ajattelemisen aihetta, hyvässä mielessä.
Teoriassa, mutta käytännössä en ole vielä sellaista 13-vuotiasta nähnyt joka osaisi tehdä järkevän koko perheen lomamatkasuunnitelman. 13-vuotias on ainakin meillä ollut todella lapsi vielä.
 
"vieras"
Kuuntelisin kyllä, ja jos on oikeasti hyvä ja kaikille sopii, niin sen toteuttaminen ei missään nimessä olisi pois suljettua.
Mutta lopulta kuitenkin sinä päättäisit omien intressien mukaan, viis muista ja muiden viihtyvyydestä. Jos 13 v ei halua pitkälle lennolle, miksi se reissu silloin pitää tehdä kaukomatkana? Lähempää löytyy varmasti ihan yhtä paljon turistirysiä, joissa viettää lomaansa. Ja 13v ei missään nimessä voi jäädä pois, koska silloin hänelle annetaan aivan liikaa valtaa perheen asioihin? Eikö niitä lomiakin voi päättää yhdessä kaikkia kuunnellen ja toteuttaen sellainen matka mikä on kaikille ok, eikä sellanen mikä rouvalle on hyvä. Perhe on perhe, siellä ei pitäisi olla ditktaattoreita, eihän? Vai onko joissakin perheissä ;)
 
[QUOTE="vieras";25820392]No ei kai tässä lentovarauksista ja hotellin valinnasta ollut kyse, vaan kohteen ehdottamisesta. Ei kai 13-vuotiaskaan mitään Novosibirskiä esitä matkakohteeksi.[/QUOTE]Meillä nuorempi pienempänä aina ehdotti, että mentäisiin nyt sinne Grönlantiin, oikein mankuvalla äänellä :D Ja se, että kun ehdottivat yksissäpojin, että mentäisiin Englantiin, se oli se ehdotus ja sen mukaan päätettiin maa ja me vanhemmat sitten teimme tarvittavat varaukset ja matkareitit sen mukaan, mitä kohteita meitä kutakin kiinnosti nähdä varatun ajan puitteissa.
 
[QUOTE="vieras";25820402]Mutta kun ongelma on liian pitkä lento, niin sitten sille ei ole mitään tehtävissä, eihän! Eipä muuta kuin 13 v väkisin mukaan ja istumaan koneeseen, koska mutsi nyt niin päätti että kaikilla pitää olla hauskaa, viis siitä turistilentojen epämukavuudesta puoli vuorokautta.[/QUOTE]Minä olen sen verran pudonnut nyt keskustelun kärryiltä, etten tiedä tarkoitatko ap:n matkakohdetta, vai puhutko yleisesti vai oletko sarkastinen :D En tullut huomaamaan, että ap olisi kertonut minnepäin he olisivat menossa, mutta se on voinut mennä minulta ohitse.
 
Klomas harmaana
Meillä jäisi mummon kanssa moinen vastarannankiiski. Meidän mummo osaa olla tarpeen vaatiessa niin natsi, ettei taatusti teini pääse lipeämään kurista ja järjestyksestä vaikken olisi saapuvilla.

En tosin näe että tyttäreni, nyt 11v, jäisi mistään hinnasta pois matkalta tuossa iässä. Hän on varsin innokas matkustamaan. Mutta onhan ne teinit erilaisia ja kyllä 2 vko koulusta pois voi olla joillekin ihan liian pitkä aika.
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";25820381]Mutta lopulta kuitenkin sinä päättäisit omien intressien mukaan, viis muista ja muiden viihtyvyydestä. Jos 13 v ei halua pitkälle lennolle, miksi se reissu silloin pitää tehdä kaukomatkana? Lähempää löytyy varmasti ihan yhtä paljon turistirysiä, joissa viettää lomaansa. Ja 13v ei missään nimessä voi jäädä pois, koska silloin hänelle annetaan aivan liikaa valtaa perheen asioihin? Eikö niitä lomiakin voi päättää yhdessä kaikkia kuunnellen ja toteuttaen sellainen matka mikä on kaikille ok, eikä sellanen mikä rouvalle on hyvä. Perhe on perhe, siellä ei pitäisi olla ditktaattoreita, eihän? Vai onko joissakin perheissä ;)[/QUOTE]

Kyllä oletan että meillä 13-vuotias kestää tarvittaessa pitkätkin lennot. Lapset saavat meilläkin osallistua päätösten tekoihin, mutta enemmänkin sitten sellaisiin että mitä siellä lomakohteessa tehdään.

Meillä 13-vuotias on täysin lapsi, joka ei tee vielä isoja päätöksiä.
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";25820402]Mutta kun ongelma on liian pitkä lento, niin sitten sille ei ole mitään tehtävissä, eihän! Eipä muuta kuin 13 v väkisin mukaan ja istumaan koneeseen, koska mutsi nyt niin päätti että kaikilla pitää olla hauskaa, viis siitä turistilentojen epämukavuudesta puoli vuorokautta.[/QUOTE]

Jep. Voi sitä sisuakin vähän kasvattaa. Ei lentokone mikään kidutusleiri nyt kuitenkaan ole.
 
"vieras"
Minä olen sen verran pudonnut nyt keskustelun kärryiltä, etten tiedä tarkoitatko ap:n matkakohdetta, vai puhutko yleisesti vai oletko sarkastinen :D En tullut huomaamaan, että ap olisi kertonut minnepäin he olisivat menossa, mutta se on voinut mennä minulta ohitse.
Ap tuossa alkuosassa kertoi teinin sanoneen syyksi liian pitkän lennon, silloin minun mielestäni ainakin on syytä miettiä lyhyempää lentoa, kun se teini kerran on aivan pakosti sinne ressulle mukaan ottaa. Itse olen lentänyt ykkösluokassa Thaimaahan ja siinäkin oli kestämistä, saatikka turistilennoilla, huh huh, en yhtään ihmettele lapsen halua jäädä lennolta pois.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25820476]Ap tuossa alkuosassa kertoi teinin sanoneen syyksi liian pitkän lennon, silloin minun mielestäni ainakin on syytä miettiä lyhyempää lentoa, kun se teini kerran on aivan pakosti sinne ressulle mukaan ottaa. Itse olen lentänyt ykkösluokassa Thaimaahan ja siinäkin oli kestämistä, saatikka turistilennoilla, huh huh, en yhtään ihmettele lapsen halua jäädä lennolta pois.[/QUOTE]
Minusta varsin järkevä syy.
 

Yhteistyössä