Miten toimit likapyykin käsittelyn jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja "omo"
  • Ensimmäinen viesti
"pia"
Kyllä perusvaatteistakin irtoaa väriä. Olen kyllä itsekin laiskana ihmisenä kokeillut tuota sekapesemistä, mutta jo yhden-kahden pesun jälkeen huomaan että valkoiset vaatteet ovat harmahtavia, kirkkaanväriset vaatteet eivät ole enää niin kirkkaita. Esim. kirkas sininen ja kirkas punainen tummuu tosi nopeasti erisävyiseksi.

Mutta erityisen paha on juurikin nuo valkoiset vaatteet, sellainen nuhjuinen harmahtavan-valkoinen on tosi huono mun silmään. Siksi pesen valkoiset aina valkaisuaineellisella pesuJAUHEELLA.
Pesetkö sitten siniset punaiset ja vihreät ja mustat ja valkoiset yms kaikki erikseen? Mä saatan pestä valkoiset joskus valkopyykin (lakanoiden tms) seassa, mutta kirjopyykki on kyllä ihan sekalaista. ja hyvin on värit pysyneet. mulla ei olis tarpeeksi punaisia ja sinisiä vaatteita pestäkseni niitä erikseen ja tykkään pestä suht täysiä koneellisia.
 
"sipsi"
Olenko minä ainoa, joka en pese aina käsiäni laitettuani pyykkiä koneeseen. :ashamed:

Silloin pesen. jos käsiin tulee pesuainetta, muuten yleensä en.
Et ole :) Minäkään en pese muulloin kuin saadessani pesuainetta käsille. En myöskään pese käsiäni kolikoiden käsittelyn jälkeen, enkä ottaessani koneesta puhdasta pyykkiä - ellen ole hetkeä aiemmin tyhjentänyt uunin tuhkapesää :)

Olen itse asiassa vissiin kamalan huono käsienpesijä, näin tarkemmin ajatellen... :(
 
[QUOTE="sipsi";29798806]Et ole :) Minäkään en pese muulloin kuin saadessani pesuainetta käsille. En myöskään pese käsiäni kolikoiden käsittelyn jälkeen, enkä ottaessani koneesta puhdasta pyykkiä - ellen ole hetkeä aiemmin tyhjentänyt uunin tuhkapesää :)

Olen itse asiassa vissiin kamalan huono käsienpesijä, näin tarkemmin ajatellen... :([/QUOTE]

en minäkään mikään himopesijä ole.
 
No en pese. Jos ne pyykit on ihan normaaleja päivän päällä olleita vaatteita, ei märkiä tai kuraisia, niin miten ihmeessä mun kädet niistä niin kovin likasiks tulis? Tai joskus tietenkin pesen jos muutenkin olen pesemässä, mutta en siis sen takia että latasin pyykkikoneen.
Pesuaineet laitan mitoilla, eli ei niitäkään nyt kovin paljoa voi käsiin jäädä.
Jos olisin menossa laittamaan vieraille kahvia tai ruokaa niin huuuhtaisisin, mutta harvoin silloin pyykkikonetta lataankaan. Toisen pöpöt on paljon iljettävämpia kun ne omat.
Kaikilla taitaa olla omat bakteerikammonsa ..
 
hilm
[QUOTE="pia";29798804]Pesetkö sitten siniset punaiset ja vihreät ja mustat ja valkoiset yms kaikki erikseen? Mä saatan pestä valkoiset joskus valkopyykin (lakanoiden tms) seassa, mutta kirjopyykki on kyllä ihan sekalaista. ja hyvin on värit pysyneet. mulla ei olis tarpeeksi punaisia ja sinisiä vaatteita pestäkseni niitä erikseen ja tykkään pestä suht täysiä koneellisia.[/QUOTE]

Pesen valkoiset erikseen, punaiset erikseen, tummat erikseen (mustat, farkut, ja muut tummat + jos tiiän että jostain lähtee väriä) ja sitten harmittomat kirjopyykit keskenään. Ja neuleet + villa erikseen.
Ja tietenkin lakanapyykki + pyyhkeet, koska ne menee kuumassa pesussa.

Pääosin siis varon ettei värikkäät mene tummien kanssa, koska tummista irtoava väri pilaa kirjavat, vaaleammat vaatteet.
 
No en pese. Jos ne pyykit on ihan normaaleja päivän päällä olleita vaatteita, ei märkiä tai kuraisia, niin miten ihmeessä mun kädet niistä niin kovin likasiks tulis? Tai joskus tietenkin pesen jos muutenkin olen pesemässä, mutta en siis sen takia että latasin pyykkikoneen.
Pesuaineet laitan mitoilla, eli ei niitäkään nyt kovin paljoa voi käsiin jäädä.
Jos olisin menossa laittamaan vieraille kahvia tai ruokaa niin huuuhtaisisin, mutta harvoin silloin pyykkikonetta lataankaan. Toisen pöpöt on paljon iljettävämpia kun ne omat.
Kaikilla taitaa olla omat bakteerikammonsa ..
mun kohdalla ei ole ainakaan bakteerikammosta kyse..tätä ketjua lukiessani oon oikeestaan alkanut miettimään et miksi edes pesen..
johtunee todennäköisesti ihan siitä et olen töissä keittiössä, ja olen vaan niin tottunut siihen et käsiä pestään joka työvaiheen välissä ja useamminkin.
 
kuivakäsinen
Minulla on vinkki kuivaihoisille; Laitan aina liikapyykit koneeseen kertakäyttöiset muovihanskat tai kumihanskat kädessä, niin ei likaannu kädet. Samoja hanskoja (no en nyt tietenkään ihan samoja ;) ) käytän monesti myös vaikka leipoessani tms. niin ei tarvitse kokoajan olla pesemässä käsiä. Näin homma pysyy hygieenisenä, mutta kädet eivät kärsi.
 
En välttämättä pese käsiäni silloin, jos laitan lasten pyykit koneeseen. Lasten pyykit tarkoittaa käytännössä pyykkiä, joka pestään 40 asteessa, eli pyykkikori ei pidä sisällään alusvaatteita tai muuta ns. kunnon likaa, vaan ne ovat yhden päivän päällä olleita sisävaatteita.

60 asteessa pestäviä vaatteita pidän ns. likaisina ja niiden käsittelyn jälkeen pesen kädet.

Ja meiltä löytyy se puhtaan pyykin kori erikseen. muutama puhtaan pyykin kassikin löytyy. Kun Laitan pyykit koneesta rumpuun, mutta monasti käy niin, että pesukoneen valmistuttua rummun ohjelma on vielä kesken. Tällöin laitan puhtaat (kosteat) pyykit puhtaan pyykin koriin jotta saan laittaa uuden koneellisen likapyykkiä pyörimään. Kun rumpu valmistuu, otan kuivat pyykit kassiin ja laitan kosteat korista rumpuun.

Ei tulisi pieneen mieleenikään laittaa puhtaita pyykkejä likapyykkikoriin.
 
"Milla"
Millä logiikalla esim. lakanat joissa tod.näk. nukuttu useampi yö/ hikoiltu/harrastettu seksiä jne. ovat puhtaampia kuin päivän verran päällä olleet vaatteet?

Itse en pese käsiä pyykin laiton jälkeen, ellei pesuainetta tai muuta likaa ole. Meillä likapyykille omat korit, joten sieltä otan "mytyllisen" ja laitan koneeseen. En mä niitä kauheasti hipelöi, eikä meillä toisaalta kenenkään kalsarit myöskään ole paskaiset suoranaisesti. Jos lapsilla sattunut vahinko, niin silloin vaatteet huuhdeltu jo etukäteen, jonka jälkeen toki olen pessyt käteni.
Sillä logiikalla, että likapyykkikorissa on päivän verran päällä olleiden vaatteiden (jotka eivät ole juurikaan likaisia, enkä pese käsiä jos on pelkästään niitä) lisäksi aina miehen läpeensä hikisiä karsealta haisevia treenivaatteita ja omia hikisiä juoksuvaatteita. Lakanat taas ovat toisessa korissa sellaisissa mytyissä että likaisimpaan keskiosaan ei tarvitse koskea kun lakanan laittaa koneeseen.
 
ei kammoja
Enpä ole ajatellut koko asiaa koskaan. Kun riisun vaatteen päältäni laittaakseni sen pyykkiin, se ei juuri koskaan sillä sekunnilla muutu saastaiseksi bakteeripesäksi. Jos jotain oikein likaista saan päälleni ja vaate menee siksi pesuun välittömästi on se eri asia. Ei sukka tai paita ole saastainen siksi, että se on pyykkikorissa.
 
Enpä ole ajatellut koko asiaa koskaan. Kun riisun vaatteen päältäni laittaakseni sen pyykkiin, se ei juuri koskaan sillä sekunnilla muutu saastaiseksi bakteeripesäksi. Jos jotain oikein likaista saan päälleni ja vaate menee siksi pesuun välittömästi on se eri asia. Ei sukka tai paita ole saastainen siksi, että se on pyykkikorissa.
Totta. Mutta meillä pestään myös vauvan puklurättejä, koiran kuraisia tassupyyhkeitä, sekä kestovaippoja. Lisäksi aika usein joudun pesemään pyykkiä, jossa on verta (lapsella toistuvasti nenäverenvuotoa) joten kädet tekee kyllä mieli pestä pyykkien käsittelyn jälkeen.

Mä siis pystyn ymmärtämään kumpaakin "kastia". Toisten ei tosiaan ole mitenkään välttämätöntä käsiään pestä...toisten kohdalla se on enemmän, kuin suotavaa.
 
ei kammoja
Totta. Mutta meillä pestään myös vauvan puklurättejä, koiran kuraisia tassupyyhkeitä, sekä kestovaippoja. Lisäksi aika usein joudun pesemään pyykkiä, jossa on verta (lapsella toistuvasti nenäverenvuotoa) joten kädet tekee kyllä mieli pestä pyykkien käsittelyn jälkeen.

Mä siis pystyn ymmärtämään kumpaakin "kastia". Toisten ei tosiaan ole mitenkään välttämätöntä käsiään pestä...toisten kohdalla se on enemmän, kuin suotavaa.
Kerran kauan sitten täällä oli keskustelua pyykeistä myös ja siinä joku sanoi, että vauvan vaatteet pitää pestä ja kuivata erillään. Hän siis halusi tehdä niin ja nimenomaan siksi, ettei hän halunnut, että vauvan vaatteet ovat kosketuksissa muiden perheenjäsenten vaatteiden kanssa. Häneltä kysyttiin, että mikä ero siinä on, kun vauvan vaatteet vauvan päällä ovat kyllä kosketuksissa muiden vaatteiden kanssa, kun vauva on sylissä jne. Ei hän osannut sanoa mikä ero oli, mutta niin suuri ero oli, että vauvan vaatteet piti pestä erikseen. Se oli jotenkin niin epäloogista, että melkein pystyin ymmärtämään.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
vie ras
En välttämättä pese käsiäni silloin, jos laitan lasten pyykit koneeseen. Lasten pyykit tarkoittaa käytännössä pyykkiä, joka pestään 40 asteessa, eli pyykkikori ei pidä sisällään alusvaatteita tai muuta ns. kunnon likaa, vaan ne ovat yhden päivän päällä olleita sisävaatteita.
Pesetkö vaatteet yhden päivän käytön jälkeen? Kaikki vaatteet?
 
viera.s
En pese, ellei pesuainetta tule käsiin. En myöskään pese käsiäni aina kun vien likapyykkiä pyykkikoriin, vaihdettuani vaatteet tai autettuani lasta riisuutumisessa, vaikka näissäkin tilanteissa kosken pyykättäviin vaatteisiin.

Silloin kun oli vaippaikäinen kotona ja vaatteissa usein ihan sitä itseään, pesin toki kädet käsiteltyäni vauvan likapyykkiä.
 
Pesetkö vaatteet yhden päivän käytön jälkeen? Kaikki vaatteet?
Saatan kyllä itse käyttää samaa neuletakkia ja housuja pari päivää, mutta lapset laittavat joka aamu uudet vaatteet päällensä. Joskus vaihtavat keskellä päivääkin, mikäli vaatteet likaantuvat päivän aikana. Poikkeuksena tuo meidän esiteini, joka vaihtaa toki alusvaatteet päivittäin, mutta muut vaatteet keskimäärin vain joka toinen päivä. Pitäisi niitä vissiin pidempäänkin, ellen puuttuisi asiaan.

Ja aivan turha sanoa, että vaate ei likaannu yhden päivän aikana. Kyllä likaantuu. Ainakin meidän lastemme käytössä :D

Ihoa vasten olevat vaatteet haluan vaihtaa päivittäin, mutta lapset voisivat käyttää samoja housuja ja hupparia vielä seuraavanakin päivänä, mikäli se pysyisi puhtaana. Mutta kun ei pysy. Huppari nyt vielä jotenkuten saattaa mennä pari päivää putkeen, mikäli sitä on pidetty vain takin alla ulkoillessa...mutta aika usein se hupparikin sitten löytyy päivän päätteeksi lattialta, jonka jälkeen se menee kyllä sitten pyykkiin. Ja ei, en ole baGteerikammoinen, vaan lattiallamme on aina koirankarvoja, joten huppari on sitten vähintäänkin karvainen, eikä karvapaitaa ole kiva käyttää :)
 
Pistän likapyykin koneeseen, koneen päälle, valot pois kylppäristä ja ovi kiinni. Käsiä pesen yleensä ennen ruuan laittoa ja vessassa käynnin jälkeen. Ja silloin jos kädet on likaiset. Töissä joutuu pesemään ihan joka välissä, pakko vähän sääliä niitä vapaa-ajalla etteivät ihan korpuiks kuivu. Eikä olla vielä kuoltu ja sairastetaankin hyvin harvoin.
 
Rollolainen
Saatan kyllä itse käyttää samaa neuletakkia ja housuja pari päivää, mutta lapset laittavat joka aamu uudet vaatteet päällensä. Joskus vaihtavat keskellä päivääkin, mikäli vaatteet likaantuvat päivän aikana. Poikkeuksena tuo meidän esiteini, joka vaihtaa toki alusvaatteet päivittäin, mutta muut vaatteet keskimäärin vain joka toinen päivä. Pitäisi niitä vissiin pidempäänkin, ellen puuttuisi asiaan.



Ja aivan turha sanoa, että vaate ei likaannu yhden päivän aikana. Kyllä likaantuu. Ainakin meidän lastemme käytössä :D

Ihoa vasten olevat vaatteet haluan vaihtaa päivittäin, mutta lapset voisivat käyttää samoja housuja ja hupparia vielä seuraavanakin päivänä, mikäli se pysyisi puhtaana. Mutta kun ei pysy. Huppari nyt vielä jotenkuten saattaa mennä pari päivää putkeen, mikäli sitä on pidetty vain takin alla ulkoillessa...mutta aika usein se hupparikin sitten löytyy päivän päätteeksi lattialta, jonka jälkeen se menee kyllä sitten pyykkiin. Ja ei, en ole baGteerikammoinen, vaan lattiallamme on aina koirankarvoja, joten huppari on sitten vähintäänkin karvainen, eikä karvapaitaa ole kiva käyttää :)
sehän on normaalia että koiraperheessä on koiria,ja sekin oin normaalia että teinit vrsinkin heittävät vaattensa lattialle. Minä luotna siihen että meidän lapset tietävät itse koska vatteet pitää vaihtaa... Hyvin siisteiltä näyttävät eivätkä haise, eikä todellakaan tarvitse päivittäin päällysvaatteita pestä, kuin todella harvoin. Trha pesukin kuluttaa vaateta ja se on pian vanhan näköinen, moni vaate, esim villa/neulepaidat puhdistuvat hiestä ihan van tuulettamalla. Ei ole suositeltavaa niitä pestä joka päivä
 

Yhteistyössä