Miten usein vaipan vaihto vastasyntyneelle?

  • Viestiketjun aloittaja Kauhea äitikö?
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Täsmennykseksi, siis annan syödä molempia rintoja ja jos vaikuttaa että vauvalla on nälkä, niin lisään korviketta n. 20-30 ml vaihtelevasti per ateria. Vauva on käynyt tissillä tänään 5-6 kertaa yö mukaanlukien. En luota yhtään omaan maidontuotantoon, yhtenä aamuna rinnat oli ihanan pinkeät maidosta ja vauvan syöttämisen jälkeenkin sain pumpulla vielä 30 ml talteen. Mutta... Se lysti loppui lyhyeen. Nyt en saa pumpulle kuin pari vaivaista pisaraa. Pelkään että vauva jää nälkäiseksi eikä saa tarvitsemaansa maitoa. Sairaalassa tosiaan aiheuttivat kamalat paineet asiasta, minulle lisäksi tehtiin sektio eli maidon nouseminen oli vaikeaa ja vei kauan. Vauvan syömisiä kytättiin ja lasta mielestäni ylisyötettiin kun kätilö syötti pullosta ja kohta lapsi jo oksensi maidot ulos.

Joinakin imetyskertoina vauva ei enää huoli korviketta, ja se tekee minut onnelliseksi. Mutta eilenkin, päivän päätteeksi, tuntui että rinnat olivat vain tyhjät lerput ja vauva imi korvikkeen ahnaasti. Samoin, jos en saa pumpattua rintamaitoa imetyksen päälle, niin miten annan vauvalle tuon lääkkeen.
En ole laskenut imetyskertoja/pvä, kun alan luottaa siihen että vauva itkee kun sillä on nälkä. Varmasti ei tule annettua 3 tunnin välein vaan harvemmin. Yöllä annoin rintaa 3 kertaa.
Ok, kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi jättää se korvike ihan kokonaan pois ainakin useimmilta syöttökerroilta. Imetät liian harvoin, imetyskertoja pitäisi olla vähintään 8 mutta mieluiten 10-12/vrk, varsinkin jos maitomäärää pitää lisätä. Ja ehdottomasti useamminkin voi imettää, nuo vaan minimimäärät. Jos vauva imetyksen + korvikelisän jälkeen nukkuu 3-4 tuntia, hänet on jo syötetty ylitäyteen. Parempi, että viimeistään parin tunnin päästä olisi valmis uudelleen rinnalle. Toki ne välit siitä sitten taas pitenee kun maitomäärät kasvaa, mutta tässä vaiheessa kun korvikkeesta haluaa päästä eroon, tosiaan olisi hyvä imettää parin tunnin välein. Jos vauva nukkuu pidempään syötyään sitä ennen vain rintamaitoa, ei tarvitse heti kahden tunnin päästä herättää, mutta kolmen tunnin jälkeen sitäkin kannattaisi jo yrittää.

Sinulla on muutakin vaikeutta kuin tämä imetys, mutta kommentoin vain sitä, koska uskon että sekin jo auttaa, kun pääsisit täysimetykselle eikä tarvitsisi kaiken muun lisäksi huolehtia korvikkeista, tuttipullojen pesusta yms.

Jos korviketta menee päivässä max 100 ml ja vauva kasvaa hyvin, korvikkeen voi jättää kerrasta pois. Sinä voisit jättää sen ensin pois kaikilta muilta syötöiltä ja antaa pienen lisän sitten illalla, jos vauva ei pidemmänkään imetyksen jälkeen ole tyytyväinen.
 
"Tiiu"
Meidän poika puklasi vauvana 8kk asti maidot jos erehtyi liikuttelemaan syönnin jälkeen. Varsinkin ensimmäiset 5kk pukkaisi oli jotain unohtumatonta,vaatteita meni tosi monet päivässä,tuntui että sitä puklua tuli litratolkulla.

Vaippa vaihdettiin aina miehen kanssa yhdessä jos mahdollista,toimen piti pojan päätä koholla. Sitten kehitettiin hoitopöydällä joku pyyheviritelmä joka piti vauvan päätä koholla kun laski selälleen,se toimi välillä. Vuokatin oli myös käytössä ja Nan vaihdettiin Nutriloniin ekaksi 3kk,ei ärsyttänyt vatsaa niin kovin.

Kokeile näitä viritelmiä,toivottavasti on apua :)
 
vierra
Ok, kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi jättää se korvike ihan kokonaan pois ainakin useimmilta syöttökerroilta. Imetät liian harvoin, imetyskertoja pitäisi olla vähintään 8 mutta mieluiten 10-12/vrk, varsinkin jos maitomäärää pitää lisätä. Ja ehdottomasti useamminkin voi imettää, nuo vaan minimimäärät. Jos vauva imetyksen + korvikelisän jälkeen nukkuu 3-4 tuntia, hänet on jo syötetty ylitäyteen. Parempi, että viimeistään parin tunnin päästä olisi valmis uudelleen rinnalle. Toki ne välit siitä sitten taas pitenee kun maitomäärät kasvaa, mutta tässä vaiheessa kun korvikkeesta haluaa päästä eroon, tosiaan olisi hyvä imettää parin tunnin välein. Jos vauva nukkuu pidempään syötyään sitä ennen vain rintamaitoa, ei tarvitse heti kahden tunnin päästä herättää, mutta kolmen tunnin jälkeen sitäkin kannattaisi jo yrittää.

Sinulla on muutakin vaikeutta kuin tämä imetys, mutta kommentoin vain sitä, koska uskon että sekin jo auttaa, kun pääsisit täysimetykselle eikä tarvitsisi kaiken muun lisäksi huolehtia korvikkeista, tuttipullojen pesusta yms.

Jos korviketta menee päivässä max 100 ml ja vauva kasvaa hyvin, korvikkeen voi jättää kerrasta pois. Sinä voisit jättää sen ensin pois kaikilta muilta syötöiltä ja antaa pienen lisän sitten illalla, jos vauva ei pidemmänkään imetyksen jälkeen ole tyytyväinen.
Tässä tulikin jo hyviä neuvoa. Lisään vain sen, että vaikka susta rinnat tuntuisivat tyhjiltä niin kannattaa silti imettää, koska jo parin, kolmen päivän päästä maitoa alkaa tulemaan enemmän, koska vauva on "tilannut" rinnoilta suurempaa määrää. Rohkeasti vain usein imetät!

Sun vauvalla todennäköisesti on koliikki, jos itkeskelee paljon vatsavaivoja. Meillä oli synnäriltä alkaen koliikkivauva, hyvin itkuinen ja välillä oikein kuuli kun vatsassa kiertää. Sun kannattaa puhua asiasta neuvolassa ja pyytää neuvolan kautta tai muualta perhetyö/kotipalvelua tai millä nimikkeellä sitä kaupungeissa on hoitoapua. Jos saisit kerran viikossa muutaman tunnin apua tai tarpeen vaatiessa enemmän. Eipä ne väsymystä poista, jos huonosti nukutaan, mutta saapi kuitenkin vähän hengähtää. Pyydä mieheltä ja muilta läheisiltä apua.

Mitä luin sun väsymyksestä ja vauvan itkuisuudesta, ymmärrän hyvin mitä parhaillaan käyt läpi, kun meillä oli pitkään vain itkua ja vähäunisuutta (juuri tuota, että vauva nukkuu reilusti kaikkien "suositusten" alle ja kaiken järjen mukaan vauvan ei pitäisi selvitä niin vähillä unilla). Me selvittiin, joten säkin selviät, vaikka siltä ei aina tuntuisi. Muista hakea apua ja yritä kaikin tavoin helpottaa arkea muuten.
 
kaf
miekin yrittäisin jättää korvikkeet ja pelkästään imettää.

Voithan sopia itsesi kanssa jonkun vaikka viiden päivän testijakson. Jos asia huolettaa, niin vaippojen seurannan lisäksi punnitset lasta, jotta voit todeta, ettei paino lähde laskuun (tai jos lähtee, niin teet sopivan ajan päästä muutoksia). Tästähän kannattaa jutella neuvolassa. Meillä ainakin olisi saanut käydä vaikka siellä punnitsemassa, jos olisi huolettanut.

Mutu-fiiliksellä ei kannata yrittää hädässä arvioida jotain näkymätöntä maidon määrää tissistä vauvan suuhun, väsyneenä kun on aina sitä mieltä että kaikki on huonosti.

Itselläni ainakin rinnat tuntuivat tyhjiltä sen ihan alun ylipinkeyden jälkeen. Kyllä niistä silti maitoa tuli ihan riittävästi. Pumppaaminen olikin sitten eri juttu, en tahtonut saada herumaan. Voi siis olla tuo tyhjärintaisuus vaan sinun kuvitelmaakin.

Selvittäisin myös vertaistukea ja apua paikkakunnalta ( Imetyksen vertaistuki ) jotta saisin jonkun mukavan tyypin ihmettelmään imetysasentoja kanssani (jos on pientäkään epäilystä siitä, että huono imuote olisi ongelmissa osana)
 
äippä 4:lle
[QUOTE="nnn";30401960]Monet vauvat kärsii masuvaivoista tuossa iässä, myös pulauttelu on ihan normaalia ja tavallista. Se loppuu kun vauvan suolisto vielä kehittyy vähän ja samaten kurkunkannen läppä. :) Jos oksentelu on kovin runsasta, siis niin että sitä lentää monta kertaa päivässä kaaressa ja vauvan paino alkaa laskemaan, sitten lääkäriin ja saatte lääkkeet.

Täysimetystä tuet parhaiten niin että imetät paljon. Ja tämä voi siis tarkoittaa vauvan kannalta ihan tunnin/parin välein imetystä! Imetysmaratoonit kuuluu myös vauvan elämään, samaten tiheän imun kaudet. Nämä ei tarkoita etteikö maitoa tulisi, vaan vauvan pitää TILATA se maito :) Kun vauva kasvaa, hän tarvitsee enempi maitoa ja sitä tilataan sillä "tyhjän tissin" lupsuttamisella. Jos vauvasi on tottunut pulloon, häntä saattaa harmittaa se ettei rinnasta tule samalla tapaa maitoa ja täytyy tehdä töitä sen imemisen eteen. Tulee protestointi-itkua rinnalla. Aika normaalia pullovauvoilla. Maidon riittävyyttä sinun ei tarvitse tarkastaa sillä että pumppaat rintoja imetyksen jälkeen, esim. itselläni oli todella runsas maidontuotanto mutta pumpulle heruin todella huonosti, etenkin stressaantuneena. Vauva saa maitoa riittävästi jos vaippa on märkä n. 3 tunnin välein ja neuvolassa paino nousee riittävästi :)

Ehdotan että varaat nyt itsellesi sohvan nurkkaan hyvät tyynyt ja peitot, hyvää syötävää ja juotavaa ja kasan lehtiä, leffoja tms. Sit vaan vauveli paidan alle nakuna ihokontaktiin ja annat siellä lussutella tiheästi maitoa. Se voi rauhoittaa ihan jo niitä masuvaivoja, kun saa olla äidin lämmintä ihoa vasten. Tosin masuvaivojen itkeskely on ihan normaalia tuon ikäisille eikä siihen aina auta mitään. Muistat itse juoda ja syödä riittävästi, kotityöt yms voi nyt odottaa. Tsemppiä ja onnea vauvasta! Jos alakuloinen fiilis jatkuu otat sen puheeksi neuvolassa. Rankkaa tuo on, minä ymmärrän. Koita jaksaa :)<3[/QUOTE]

Voi kun osasit kirjoittaa ihanasti,kiitos sinulle! :)

Monesti se tuntuu itsestäkin että tissit on ihan tyhjät,mutta sitten kun vauva pääsee rinnalle huomaa miten suupielistä valuu maito..ei ne sitten ihan tyhjät olleetkaan :)
Ja tuo on tärkeää että imetät mahdollisimman useasti, tuollainen pieni ei ikinä ole liikaa rinnalla..itse syötän aina kun pikkuisenkin siltä tuntuu että voisi olla nälkäinen!ainakin maito nousee kun saa luttuuttaa tissiä.

Kirjoitit että koet olevasi huono äiti sektion ja imettämisen takia....voi älä edes mieti sellaista! Ei ole oikeaa tapaa synnyttää, sektio tai alatie molemmat ovat yhtä hyviä keinoja! Ei ihmisiä mitata sen mukaan miten synnyttää!!!! Itse olen kokenut molemmat ja en edes miettinyt olevani huonompi äiti kun sektio tehtiin :) Kavereiden leuhkimiset toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos..nyt vain nuuskuttelet pikkuista ja itse otat rennosti!
 
Hmph
Oma kanssa imetetty ja pieri paljon, mutta mahavaivoja ei juurikaan ollut. Huomasin kyllä jos olin syönyt sipulia, kaalia, salmiakkia, kolaa tai jotain näitä mikä siirtyy maitoon ja aiheuttaa siten myös vauvalle mahakivut. Suosittelisin siis oman ruokavalion katsomista ja täysimetystä, koska pääsee helpommalla. Pari kolme kuukautta niin vauvan suolisto kehittyy jolloin selviää paremmin korvikkeista. (Omani oli herkkä mahainen, joten ei olisi onnistunut).

Muistan myös miettineen noita määriä ja onhan niitä lähes mahdoton selvittää imetyksen aikana. Itsekkään en herunut juuri yhtään pumppaamalla.
 
Kiitos kannustavasta viestistä! Oletko herätellyt vauvaa syömään? Nyt on vauva nukkunut jo jonkin aikaa, enkä hennoisi herätellä rinnalle. Entä missä iässä/vaiheessa nuo suolisto-ongelmat alkaa helpottamaan? Tuntuu niin kauhealta katsoa kun vauvalla on niin paha olla. Helpottaako esim. n. kk:n iässä?

En tiennyt että se tyhjien rintojen lussuttelu voisi johtaa johonkin. Ehkäpä annan sitten lussutella, en tiennyt että siitä olisi mitään hyötyä muuta kuin lohtutissinä.

Kotitöitä en ole jaksanut tehdäkään, paitsi tiskata, koko asunto on sekaisin ja villakoirat pyörii jaloissa. Oksentelu ei ole sellaista kaaressa lentävää, vaan lähinnä pulautuksen omaista eli pullahtaa. Se voisi viitata liikasyöttämiseen, jonka opin sairaalassa.

Täytyy katsoa jos telkusta tulisi hyvää ohjelmaa ja hakea vauva rinnalle. Olen valmis vielä koittamaan täysimetystä, mutta en haluaisi ottaa siitä paineita. Sydämeni särkyi niin pahasti kun mieheni asiasta huomautti, lisäksi että mulle jouduttiin tekemään sektio, etten osaa edes yhtä lasta oikein synnyttää. Mieheni on luomun kannattaja eli haluaisi kaiken tapahtuvan aina luonnollisesti, ja minusta tuntuu että hän on pettynyt minuun kun en voinut synnyttää vauvaamme luonnollisesti alakautta ja antaa hänelle vielä maitoa täysimetyksellä ilman korvikkeita. Lähipiirissään hänen kaverinsa vaimot oikein leuhkivat blogeissaan miten täysimettävät, joten voin vain kuvitella mitä minusta puhutaan.
Täsä on kuule toinen ihan yhtä epäonnistunut. En osannny synnyttää alakautta(vauva ei päässyt ulos asennon ja nuoran takia), lisämaitoa tarvi alkuun kunnes pysty lopettaan, vauva valvoi hirveästi jo syntyjään ja mun eka vuos on sumussa edelleen. Vauva valvoi ja itki jne...Tämmöset ajatukset on aivan normaaleja ja ne täytyy käyä läpi. Tajutakseen että synnytystapa ei tee äidistä hyvää tahi huonoa eikä se miten imetys sujuu jne. Se on pääasia että olet hyvä äiti joka opettelee uuteen ja parhaansa mukaan hoivaa lastaan. Apuakin on saatavilla jos väsy menee liiallisuuksiin eikä ole tukiverkkoa. Kannattaa nyt pesiä vauvan kanssa vaikka sängyssä peiton alla tai sohvalla siten että vauva on ihokontaktissa suhun, vaippa ylle ja sun paidan alle. Annat lussuttaa ja lussuttaa tissiä lohtuna sekä ruokana. Korvike vasta kun mikään ei tyynnytä imetyksen jälkeen. Muista syödä ja juoda riittävästi, se edesauttaa maidon tuloa. Kattele töllöstä sarjoja ja pesi pienen kanssa, kotihommat ei karkaa minnekään. Mulla oli usein välipala lautanen ja juotavaa nojatuolin vieressä jossa vietin aikaa vastasyntyneen kanssa. Olin ja annoin lussuttaa. Älä ota paineita imetyksestä, se ei auta asiaa. Mulla oli ihana vanha terkkari joka kuunteli mun murhetta asiasta ja sanoi että tee parhaasi, mutta pääasia että saa ruokaa. Jotenkin se autto mua hellittämään ja imetys alko sujua kun heitin sellasen pakko-ajatuksen pois.
 
Aaapee
Voi hyvä luojani sitten viime kirjoituksen olen yrittänyt saada lasta rauhoittumaan. Ensin annoin rintaa, sitten köllöteltiin iho ihoa vasten. Mentiin sänkyyn, ajattelin jos siellä annan rintaa vielä ja saisin vauvan nukkumaan. Ei onnistunut, vauva inisi ja ähki, potki ja vääntyili. Voi kun siihen olisi ollut niin ihanaa nukahtaa, olin niin kamalan väsynyt. Mutta änisevä vauva ei antanut nukkua, arvasin että rintamaito ei riitä. Lopulta puhkesi nälkähuutoon.

Avasin sitten Nan ha:ta ja pistin siihen sitä ilmalääkettä. Voi luojani miten lapsi huusi sen juotuaan, armahtakaa minua, mieluummin olisin syöttänyt sitä normaalia Nania koska huuto olisi ollut puolet desibeleistä. Kipristelyä, huutamista, ja lopulta ruuat tuli oksennuksena rinnuksille. Ei sitten muuta kuin vaippaa vaihtamaan ja vaatteet myös jotka oksennuksesta märät. Vauva kipristelee, ähisee, puhisee, viskoo raajojaan. Annoin tissiä, nyt käyttää sitä kipulääkkeenä selvästi. Koko keho kramppaa lähes, imee tissiä että kestää vatsakivut. Minä annan tissiä ettei huutaisi ja itku lähes kurkussa. Siis laskekaa mihin aikaan kirjoitin viime viestini ja ajatelkaa että tähän hetkeen saakka olen yrittänyt rauhoitella lasta.

Rintamaitoon ei nyt selvästi reagoi näin. Eli jos voisin täysimettää niin näitä vatsaongelmia ei olisi, koska aamu meni hyvin kun en antanut korviketta. Vaan miten kestää nyt tämä hamuileva vääntelehtivä inisevä lapsi kun se nälissään haluaa lisää. Ei selvästi kestä kun painostan häntä vaan tissille enemmän, vaan nälkä on kova.

Miten jaksan tällaista päivästä toiseen, en ehdi syömään, en juomaan, en käymään suihkussa. Koko aika menee vauvan nälän kanssa taisteluun ja vatsavaivojen selvittelyyn. Nan ha nyt ainakin lentää roskiin, ei todellakaan sovi tälle lapselle. Miten saan hänet edes hetkeksi nukkumaan, en jaksa jatkuvaa taistelua... huokaus.
 
viera.s
Voi kurjuus. :( Mutta tuo kuulostaa minusta koliikilta, koliikkivauvat voivat huutaa tuntikausia, eikä siihen auta oikein muu kuin aika. Ei se itku siis välttämättä johdu nälästä ollenkaan.

Jos on koliikkia, niin raskaita aikoja sinulla on vauvan kanssa edessä. Mutta toisaalta voisit lohduttautua sillä, että ei johdu mistään mitä sinä teet ja menee kuitenkin ajallaan ohi. Koliikkivauvaa ei voi syöttää pullosta aina kun itkee, jos rauhoittuu tissille niin hienoa, muuten sitten vaan kanniskeluja ja heijaamista iltaitkujen aikaan. Jos oma jaksaminen on koetuksella, vauvan voi kyllä jättää sänkyynsä joksikin aikaa vaikka itkisi ja mennä itse toiseen huoneeseen hengähtämään.

Joka tapauksessa juttele asiasta neuvolassa. Tuo oksentaminen voi viitata refluksiin tai sitten ihan siihen, että se korvike on vaan liikaa kun vauva itkee muuta kuin nälkää.
 
"kolmen mamma"
Meillä oltiin vaippojen suurkuluttajia lasten ollessa vauvaikäisiä...kerran keskimmäisen ollessa vauva (taisi olla 2 kuukautta vanha) laskin kurillani montako vaippaa meni vuorokaudessa ja sain tulokseksi 14. Minä kun en oikeasti pysty pitämään vauvaa pissaisessa vaipassa puhumattakaan että jättäisin kakat vaippaan muhimaan.

Jos vauva vaistoaa että äidin (tai isän tai kuka nyt pyllyn pesusta huolehtiikaan) otteet eivät ole luonnollisen rauhoittavat niin vauva itkee kun kokee olevansa "huonosti" käsissä.

Pyllyn pesu on kuitenkin aivan ehdottoman välttämätöntä kakkaamisen jälkeen joten alussa, ennenkuin omat otteet ovat käyneet varmoiksi, ei auta muu kuin kestää vauvan itkua sen pesun ajan.

Mutta ei ole kyllä normaalia että vauva oksentaa (?!) ruokaa...ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan ja vaadi että vauva tarkistetaan. Entäs jos hänellä on refluksia tai jotain muuta ongelmaa ?
 
Ellenea
Muista huolehtia itsestäsi, syö oikeaa ruokaa, juo useita litroja vettä päivässä ja yritä laskea stressitasoa - kaikki tämä edesauttaa oikeasti maidontuloa ja laatua sekä vauvan hyvinvointia. Ei ole helppoa, mutta kannattaa.

Mulla oli yhden lapsista kanssa samantyylinen alku, ensimmäinen rauhallinen yö oli sellaisen illan jälkeen kun itse uskaltauduin käymään hieronnassa. Vauva on niin lähellä äitiään että äidin hyvinvointi heijastuu lähes välittömästi vauvaan.

Ja täällä on kirjoitettu hyviä vinkkejä, halusin vain tähdentää myös Sinun hyvinvoinnin merkitystä koko perheellenne!
 
vierrras
Hyviä neuvoja olet saanut, tärkeintä olisi nyt tosiaan koettaa olla stressaamatta ja yrittää antaa asioiden rullata eteenpäin omalla painollaan, vaistoihisi luottaen.

Esim. tuolta vielä lisätietoa maidontuotannon toiminnasta: http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/rinnat.html. Kannattaisi ehdottomasti kokeilla täysimetykseen siirtymistä, vaikka se tarkoittaakin sitä, että vauva käytännössä asuu ensimmäiset kuukaudet sylissä. Imetätkö sängyssä? Helpottaa hommaa, kun vauva pääsee rinnalle aina halutessaan helposti. Silloin ei vauvaa tarvitse myöskään unilta herätellä, vaan hamuaa rinnan suuhun itse aina kun haluaa.

Haluaisin vielä erityisesti korostaa sitä, minkä olisin toivonut jonkun minulle takovan päähän silloin ensimmäisinä kuukausina: vauvat itkevät. Alussa todella paljon, ja se on ihan kauheaa kuunnella sitä itkua ja miettiä, mikä itsessä on vikana. Mahavaivat ovat kuitenkin ihan normaalia noin pienellä, suoliston toiminta vastaa käynnistyy kunnolla. Se ei siis välttämättä ole refluksia, koliikkia, suuritarpeinen vauva jne. Se kamala itkuinen alkuvaihe menee joskus ohi, ja yhtäkkiä vain huomaat että arki uuden ihmisen kanssa onkin alkanut sujumaan. Suunnilleen pariviikkoisesta tuonne ehkä 1,5 kk ikäiseksi oli minusta se vaikein itkuvaihe.
 
"Heidi"
Maidontulon lisäämiseksi muista juoda paljon, vähintään 2litraa vettä päivässä + muut juomat siihen päälle. Ja proteiinipitoista ruokaa kannattaa suosia, esim. broileria, munia, raejuustoa.

Lepää mahdollisimman paljon.

Mulla auttoi maidontuloon luontaistuotekaupan mammatee, alkoholiton kotikalja ja sima (siman kanssa tarkkana, hiiva voi saada vauvan masun kipeäksi). Sitten mä pidin "pesimispäiviä", eli en noussut sängystä oikeastaan kuin hakemaan syömistä/juomista ja vessaan. Muuten vauva oli koko ajan iholla ja rinnalla. Näin me onnistuttiin pääsemään täysimetykselle vauvan ollessa 6viikkoinen.

Tsemppiä! Koita olla stressaamatta liikaa =)
 
"nnn"
Voi vitsi :/ ettei vaan olis koliikkia kuitenkin :/ mulla siis itsellä koliikkivauva joka oli myös mahavaivainen. Meidän päivät oli juuri tuollaisia että paljon oli tissillä ihan lohtuna, paljosta syömisestä sai mahavaivoja johon taas tartti tissilohdutusta. Mutta ei siihen itkuun mikään auttanut, yhtä kitinää ja raivoa aamusta iltaan :/ yöt sentään nukkui yleensä, tissi suussa.

Olin henkisesti ja fyysisesti aivan loppu silloin. Vauvan tila ahdisti ja paikat kramppas vauvan kanniskelusta. Yöt nukuin huonosti vauva kainalossa. Se on niiiin raskasta.

Suosittelisin käyttämään vauvan lääkärillä, joka tutkii ettei vauvassa ole ns. muuta vikaa. Jos ei ja itkua on useampi tunti päivässä niin se luokitellaan koliikiksi. Meillä se helpotti 4kk:n iässä.. Elämäni raskaimpia kuukausia olivat.

Onko sinulla vanhempia, ystäviä tm jotka voisi auttaa sinua? Jos joku voisi edes hetkeksi tulla vaikka heijaamaan vauvaa tai ylipäätään juttukaveriksi. Jumppapallo oli mun bestis noina aikoina, siinä päällä istuen sai välillä heijattua vauvaa kun ei enää kädet ja hartiat jaksaneet :D

Et ole epäonnistunut tai tehnyt asioita väärin. Joskus sitä koittaa kaikki mahd. keinot ja ne ei silti vaan auta :/ aika sitten auttaa.
 
Lääkäriäiti
Olen kanssa samaa mieltä siitä, että sun kannattais käyttää vauvaa lääkärissä. Tulisi tarkistettua, ettei ole mitään "oikeaa" vikaa, refluksia tms. Koliikilta tuo minustakin kuulostaa ja siihen on yhdessä tutkimuksessa saatu hyvä apu maitohappobakteereista (en tosin muista minkälaisia bakteereja siinä käytettiin, niitäkin kun on erilaisia).

Itse antaisin myös omalle lapselleni Panadolia, jos epäilisin koliikkia. Noin pienelle ei kuitenkaan ilman lääkärin lupaa kannata Panadolia antaa. Eikä sitä tietenkään voi jatkuvasti antaa, mutta se saattaisi tuoda muutaman rauhallisemman hetken huudon keskelle.

Eli käytä vauvaa lastenlääkärillä! Toki terveyskeskuksessakin saattaa olla fiksu omalääkäri teillä, mutta itse luottaisin enemmän lastenlääkäriin tässä asiassa. Ja kovasti jaksamista sinulle, kyllä se jossakin vaiheessa helpottaa vaikka nyt tuntuukin varmasti aika synkältä!
 
Aaapee
Miten oikein saan aikaa syödä kun lapsi koko ajan änisee? Kirjoitan nytkin yhdellä kädellä. Saimme nukuttua nyt pari tuntia, mutta lapselle piti olla koko ajan tissi tarjolla. Laskin että lapsi on nyt tänään nukkunut n. 6-8 tuntia, loput ajasta änissyt ja venkoillut. Voihan reagoida mun stressiinkin, mutta miten ihmeessä rentoudun. Suihkuun pääsin kun otin lapsen kainaloon ja asetin hoitoalustalle siksi aikaa että suihkuttelin. Tänään en ole antanut korvikkeita kuin sen Nan ha:n jonka oksensi pois ja nyt varovasti 10 ml Nania jossa ilmalääke. Kitisevän oloinen lapsi silti. Tarjoan tissiä koko ajan, vaikka maitoa ei tulisikaan.

Mies tuli väsyneenä töistä, sanoi ettei jaksa muutoin jos ei saa nukuttua tämän yön. Ei siis hänestä apua. Pyysin keittämään rintapumpun ja meni sitten nukkumaan. Kun menin keittiöön siellä oli väärä hella päällä, jossa ainoa kallis paistinpannuni käryytteli parhaillaan muovikippoa jossa oli lapsen tutit kuivumassa. Pannu meni pilalle, muovi sulanut astiasta ja osa lapsen tuteista roskiin. Menin makuuhuoneen ovelle ja kyselin että oliko tarkoitus aiheuttaa tulipalo, mies oli tolkku pois eikä reagoinut mihinkään.
Itkin taas hysteerisenä, kun paras ruuanlaittovälineeni meni pilalle. Mies on niin väsynyt ettei edes kuullut vollotustani,

Kaipaan vain pari tuntia unta ja yhden lämpimän aterian. Apua ei ole eikä tule, sukulaiset asuu kaukana. Jos tämä on koliikkia, en tiedä miten selviän. Miehelläkin tosi raskasta töissä, tekee tulosvastuullista hommaa ylitöineen.

Mennään nyt sänkyyn ja toivotaan parasta. Tissi on ainoa keino saada edes hitunen unta tänä yönä.
 
"Lilliputti"
Voimia!

Mä ratkaisin tuon syöntiongelman tekemällä valmiiksi leipiä jääkaappiin, ostamalla valmisruokia ja pikarijugurtteja, sekä keittämällä kananmunia jääkaappiin odottamaan. Näitä sai sitten nopeasti syötyä vauvan nukkuessa, ts. ei tarvinnut käyttää aikaa ruuanlaittoon. Myös mehua join paljon, koska siitäkin sai nopeasti energiaa.

Kehottaisin juttelemaan miehen kanssa, pakkohan sen on pystyä sinua edes hieman auttamaan vauvanhoidossa, vaikka sitten edes sen verran, että ehdit syödä ja käydä suihkussa. Jos teistä molemmat tekee ns. täyttä päivää (sinä vauvan kanssa ja mies töissä), ei ole reilua, että vain mies saa levätä.

Pitäisihän hänenkin ymmärtää ihan jo pelkästään raskauden ja synnytyksen fyysiset rasitteet, joista toipuminen vie sekin oman aikansa. Mä ainakin olin aika pitkään synnytyksen jälkeen todella väsynyt, vaikka mies olikin apuna. Ja imetys on todella uuvuttavaa silloin jos se ei oikein ota onnistuakseen. Jätä ihan suosiolla kaikki kotityöt tekemättä ja lepää ne hetket kun vauva nukkuu. Kyllä se helpottaa lopulta; meidän vauvan itkuisuus väheni kahden kuukauden korvilla ja vaikeasti alkanut imetys helpottui huomattavasti viiden kuukauden ikäisenä.

Pyydä mies mukaan neuvolaan ja puhu siellä siitä, että tarvitsisit miehesi tukea. Ei ole reilua, että hän vaatii täysimetystä, mutta ei itse ole valmis auttamaan sinua.
 
nikko b
En nyt muuta kommentoi kun monta imettäneenä; juo paljon, ja mielellään jos itse pystyt/ vauva ei siihen reagoi niin maitoa josta saat proteiinia, itsekin join imetysaikana alkuun just ekat kuukaudet litratolkulla ja syö vaikka seisaaltas ja tosiaan proteiinipitoista, vaikka raejuustoa lappaa nopeasti, kaikkea mistä tulee energiaa.
 
Käytä varuiksi vauva lääkärillä, niin saat ehkä mielenrauhaa, kuulostaa kuitenkin vähän koliikilta..

Vauvan itku on hirveää, itsestä tuntui välillä että henki ei kulje kun niin ahdistaa, eikä pysty pientä auttamaan :(

Imetä, äidinmaito sulaa usein helpoiten, mitä useammin ja kauemmin vauva on tissillä sitä paremmin maitoa tulee. Syömisestä, varaa jääkaappiin paljon välipalaa: jugurttia, karjalanpiirakoita, nakkeja, lihapullia jne. Syö keksejä, banaaneja, pasteijoita. Jatkuva imetys ja vauvan hytkyttely on raskasta ja tarvitset kaloreita että jaksat. Juo paljon, myös mehua vaikka, niin siitäkin saa energiaa. Kotikalja voi auttaa maidontuloa. Pientä välipalaa voi popsia kylmänä, vauva kainalossa :)

Ja muista, että vauva ei saa traumoja, jos joskus itkee yksinään sen 5-10min sängyssään, että saat käytyä suihkussa.

Kannattaa kokeilla vauvan heilutusta sitterissä tai turvakaukalossa, niihin voi saada nukahtamaan. Tai vaunuihin hytkyttämällä, myös liina tai kantoreppu toimivat osalla vauvoista, kunhan itse jaksaa heilua vaikka telkkarin edessä. Osa taas rauhoittuu esim. Imurin hurinaan, kaikkea voi kokeilla.

Ja koita ajatella, että tämä on vain vaihe, jonka kestää kyllä. Ei vauva-ajasta voikaan nauttia, jos vauvalla on kipuja ja kaikki on pelkkää itkua, huolta ja valvomista. Vähintään yhtä ihania taaperoita niistä itkuisistakin vauvoista kasvaa :)
 
Kyllä sitä syödä voi ap vauva kainalossa ja vaikka se änisee. Meillä oli paljon semmosta helppoa jääkaapissa mistä vaan ottaa ja syödä yhdellä kädellä. Oli myös valmiiksi tehtyä josta lykkäsin mikroon ja lapoin suuhun. Kantoreppu oli hyvä käsien vapauttaja. Keikkui siinä änisemässä. Helposti sitä tekee asioista vaikeampia kun ne ovatkaan. Sä pystyt ap syömään ja juomaan ja menemään pesulle. Vauva kasvaa kokoajan ja asiat helpottuu.
 
"Juh"
Voimia ap, tiedän tunteen kun vauva vain änisee ensimmäiset kuukaudet. Oletko kokeillut kantoliinaa? Siinä vauva olisi koko ajan lähellä ja itse voisit edes syödä. Vauva voi olla tottunut siihen, että pullosta saa vauhdikkaammin maitoa ja siksi on tyytymätön rinnalla. Kaukaloon nukuttamista kannattaa myös kokeilla, siinä vauva on pystymmässä ja olo voi helpottua. Ota neuvolaan yhteyttä, sieltä saatte neuvoja ja apua tilanteeseen. Ja jos sinulla on ystäviä, joilta pyytää apua, niin pyydä. Tiedän, että ei ole helppoa kuunnella änisevää vauvaa kenenkään muunkaan sylissä, mutta jos joku voisi vaikka tehdä ruokaa ja saisit käytyä suihkussa. Vaikka nyt tuntuu, että ette selviä väsymyksen keskellä, niin kyllä se loppuu. Oma änisijäni on nyt 10 kuukautta, enkä ole kanniskellut häntä sen vuoksi enää kuukausiin, en edes muista milloin se loppui.
 
"Fiona"
Sun täytyy oikeasti huolehtia itsestäsi myös, se auttaa vauvaakin. Keinuttelet jalalla sitterissä tai pistät vaikka kärryihin sisälle nukkumaan ja hytkyttelet niitä toisella kädellä ja istut samalla pöydässä ja syöt.
 
maa aam
Tsemppiä ensimmäiseksi, ja yritä rauhoittua! Kun vauva huutaa lähelläsi, sylissä, ei hänelle jää traumoja tästä ajasta. Älä siis ainakaan siitä stressaa, olet paras äiti lapsellesi!

Sitten neuvoihin.

- Vyöhyketerapia. Meillä on kaksi lasta, joista nuorempi huusi paljon alussa. Eräs allergologi ehdotti kokeilemaan vyöhyketerapiaan, ja se auttoi meillä jo ensimmäisellä kerralla. Kävimme lopulta kuusi kertaa vyöhyketerapiassa, ja apu oli todella iso. Jatkoin myös itse vyöhyketerapeutin neuvojen mukaisesti "vauvahierontaa", jossa hoidetaan näitä alueita samalla.
- Sinuna ehdottomasti luopuisin korvikkeesta heti. Anna vauvan vaikka suunnilleen asua rinnalla, tyhjää tissiä lutkuttamalla vauva tilaa lisää maitoa. Meidän esikoinen tuntui olevan koko ajan tissillä aluksi, mutta muutamassa kuukaudessa se siitä tasaantui. Huolehdi siitä, että syöt riittävästi, ja etenkin juot!! Jos tämä lapsi on esikoinen, linnottaudu sohvan kulmaan, pyydä miestä hakemaan riittävästi ruokaa kaupasta ja sellaisia helposti laitettavia, joita voit vaikka syödä toisella kädellä kun vauva syö. Ota iso vesipullo täyteen vettä ja juo paljon. Korvike ensinnäkin on lehmänmaitopohjaista, ja todennäköisesti ärsyttää herkkää vatsaa, toisekseen korvikkeen käyttö sotkee omaa maidontuotantoasi. Jos olet huolissaan siitä riittääkö maitosi, voit kuunnella nieleekö vauva välillä. Sen äänen oppii melko pian tunnistamaan. Lisäksi voit ihan hyvin soittaa neuvolaan, ja pyytää säännöllisiä punnituksia oman mielenrauhasi vuoksi. Kokeile mahdollisimman pystyjä syöttöasentoja, ja röyhtäytä hyvin.
- Täältä tukea imetykseen: http://maitolaituri.imetys.fi/
- Ja sitten haastavin neuvo; meidän molemmat lapset ovat allergisia, ja toisen lapsen kohdalla joku lääkäri mainitsi imetysdieetin. Otin asiasta selvää, ja jätin lopulta pois maidon, soijan, kaikki viljat, omenan, kaalin, sipulin, paprikan, herneet, pavut, voimakkaat mausteet, suklaan, karkit, kahvin. Tämä ja vyöhyketerapian lopettivat vauvan itkut kuin seinään ja vauvasta kuoriutui mielettömän hyväntuulinen, lähes koko ajan hymyilevä vauveli.
- Osta kantoliina/Tula kantoreppu/Manduca kantoreppu. Saat kädet vapaaksi ja vauvan lähelle, ja voit kantaa häntä pystyasennossa jos on tarvis.

Vauvat voivat nukkua syödessään, joten älä huoli, kyllä hän nukkuu enemmän.

Voimia, kyllä ne huudot loppuvat ja ehdit varmasti nauttia vauva-ajasta!!
 

Yhteistyössä