Miten vastata työhaastattelussa seuraavan kysymykseen -->

"Millaiset työmarkkinat ovat olleet kun olet nyt töitä hakenut?" Eli siis onko paljon paikkoja mihin hakea, onko päässyt hyvin haastatteluihin tms.. Itse haen siis IT-alan töitä.

Mitä tuohon kuuluu vastata? Olen nimittäin käynyt kolmessa eri paikassa haastattelussa ja kahdessa edellisessä ne tuota kysyivät. Rupesin tossa kelaimaan että mitähän ne tolla hakee takaa.

Tavallaan ymmärtäisin sen niin, että sillä selvitellään miten aktiivisesti on töitä hakemassa ja sitä, että onko nyt niin että työnhakija on oikeasti kiinnostunut nimenomaan tästä paikasta missä on haastattelussa vai onko ylipäätään vain laittanut kymmeniä hakemuksia ja toivoo että jonkin tärppää?

Mulla on sellainen tilanne, että on kyllä laittanut paljon hakemuksia (tusinan verran) mutta vain sellaisiin mitkä oikeasti kiinnostaa mutta kyllä mulla se päämotivaattori on se että töihin tarttee nyt päästä. Molemmissa haastatteluissa kerroin kyllä että olen käynyt kahdessa muussakin paikassa, tässä viimeisimmässä haastattelussa ne oikein tiedusteli että millaisia nämä kaksi paikkaa sitten olivat. Mulla on kyllä vielä maanantaille haastatteluaika neljänteen paikkaan mutta sen älysin pitää salaisuutena.. :ashamed:

Mutta kertokaas rekrytoijat ja muutkin että mitä helkkaria tuollaiseen on viisainta vastata?
 
IT-työlainen
Voisko olla niin, että ovat vain kiinnostuneita, että rekryääkö muutkin IT-firmat porukkaa... Kun tuo rahoituskriisi on vaikuttanut monen alan firmaan, mutta IT-alalla ei ilmeisesti niinkään paljon. Ainakaan vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja IT-työlainen:
Voisko olla niin, että ovat vain kiinnostuneita, että rekryääkö muutkin IT-firmat porukkaa... Kun tuo rahoituskriisi on vaikuttanut monen alan firmaan, mutta IT-alalla ei ilmeisesti niinkään paljon. Ainakaan vielä.
No tuota mäkin ensin ajattelin, että ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyvät, mutta jotenkin hämäsi kun kahdessa eri paikssa niin samalla tavalla kysyivät. Muutenkin tuntui se haastattelu menevän saman kaavan mukaan.. :whistle:

Mulla on kyllä sellainen tilanne tässä että yksi noista on ehdoton suosikki, ja yhdestä on jo selvinnyt etten jatkoon päässyt, ja tämä viimeisin on ehkä epämieluisin vaihtoehto, siitä neljännestä kun en vielä tarkempaa tiedä ennen sitä haastattelua (tahtoo nuo työpaikkailmoitukset olla aika ylimalkaisia).

Mutta siis mua nyppii tuo hitaus millä nuo prosessit etenee, etenkin kun näissä on useampia haastattelukierroksia ja soveltuvuustestejä.. Lähinnä mietin sitäkin, että onhan se nyt hyvä työnantajankin ymmärtää ettei ne voi "varata" työntekijää lopputtoman pitkäksi aikaa, että sikäli niidenkin on oikeasti hyvä tietää että on muitakin paikkoja mihin osaavat ihmiset hakevat. Toisin sanoen kun tarpeeksi kauan jahkaavat kerkeää se ehdokas saamaan työpaikan muualta. Ymmärtiköhän kukaan mitä mä tarkoitan..
 
vieras
Minä taas ajattelen, että kysymykseen sisältyisi pari asiaa:

- onko mahdollista, että valinnan osuessa kohdalle hakija ottaisikin toisen paikan
- onko hakijalla monta 'turhaa' yritystä jo takana - valitettavasti vaikuttaa useimiten negatiivisesti, vaikka todellisuudessa se voi kertoa hakijan aktiivisuudesta.

Minulta kerran kysyttiin vähän vastaavanlaisesti ja se katsottiin ansioksi, että paikka oli eka, jota hain.
 
kysytty myös
Multakin kysyttiin, ja siinä katottiin kai, että oonko hakenu paikkoja, joissa tehdään eri juttuja, vai olenko tosissaan kiinnostunut juuri sen haetun paikan tekemisistä. Eli kuinka motivoitunut olen tekemään juuri niitä hommia. Toisekseen kysyttiin, että olenko aikaisemmin hakenut kesätöihin siihen firmaan. Sillä kai haettiin, että jos olisin hakenut, niin miksi minua ei ole valittu.
 
asdasdf
Ma vastaisin, etta just olen aloittanut vakavasti etsimaan tyopaikkaa, ja etta olen huomannut monia soveltuvia vapaita paikkoja, joihin aion myos hakea, mutta joissa oli viela hakemusaikaa jaljella. Eli siis tama paikka ja haastattelu oli ensimmainen, koska oli niin kiinnostava mutten toki ole epatoivoinen, eli muitakin on jo katsottuna.
 

Yhteistyössä