Miten voin hakea lapsen nimellä tulleen paketin postista tai muusta toimituspaikasta?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
Liekkiö
Ei oo todellista.

Menin lapsen kanssa postiin, sattui vielä sama virkailija kuin aamusella. Sanoin, että tässä se nyt on lapsi, jonka pakettia hain aiemminkin ja nyt tuli itse hakemaan. Virkailija kysyi lapselta, että "onko tuo sinun äiti?" ja lapsi katsoi minua ja virkailijaa hölmistyneenä. Mietin itsekin, että mitähän sillä tarkoitti, en kuitenkaan alkanut kysymään mitään. Virkailija pyysi lapsen henkilöllisyystodistusta, jota minulla ei ollut koska kela-kortti ei kelvannut. Sanoi, että ei onnistu paketin hakeminen ilman sitä. Ei antanut pakettia vaikka kuinka vaadin.

Menin uudelleen jonoon ja pääsin toiselle virkailijalle. Tämä oli alkuun ystävällisempi, mutta vaati, että lapsi itse antaa paketin saapumisilmoituksen (aika pikkumaista mielestäni) ja sitten haki paketin esille mutta koska lapsi ei osannut allekirjoittaa sähköiseen laitteeseen (noh, kuka 2v nyt sit osaa?!) niin sanoi, että ei voi luovuttaa pakettia lapselle. Ei kelvannut minun allekirjoitukseni. "Ei täti voi antaa tätä pakettia sinulle, kun pitäisi ensin allekirjoittaa..." Ja itkuhan siinä tuli. Kun olin ehtinyt lapselle autossa kertoa, että haetaan kummitädin lähettämä synttärilahja postista. Lapsi vaan kysyi itkien tyhjin käsin autolle mennessä, että "äiti, miksi en saanut lahjaa? en minä osaa vielä kirjoittaa." Lohdutapa siinä lasta sitten. :(

Onko oikeasti näin hemmetin vaikeeta nykyään postin kanssa... en jaksa. Mitä minä teen?!
EI saatana, meillä lapset allekirjoittavat minunkin pakettejani huvikseen noihin laitteisiin kun haluavat kokeilla ja se ei ole mikään ongelma. :LOL:
Jollakin on elämää suurempi ongelma.
 
viras
Kävin yrittämässä hakea postista lapsen nimellä tullutta pakettia, niin eivät antaneet sitä minulle. Postin virkailija kertoi syyksi, että pitää olla valtakirja tai lapsen itsensä hakea paketti. Hmmm. Yritin selittää virkailijalle, että a) lapsi on 2-vuotias ja b) ei osaa kirjoittaa valtakirjaa tai 3) ei osaa yksin hakea pakettia. :D Ei auttanut, paketti jäi postiin. Miten sen nyt sitten voin hakea?
lapsi on siis 3 vee ja kuka sen huoltaja?!
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30276851:
Ja todellakin on riittänyt kun on SANONUT lapsen hetun kysyttäessä :LOL:
No se on hyvä, jos teillä on riittänyt ja näin toiminut. Mutta meillä se ei vaan jostain syystä tänään riittänyt. Kaksi naispuolista virkailijaa oli postissa töissä ja molemmat yhtä v*ttumaisia. Liekö ottaneet liian kirjaimellisesti uudet ohjeet vai oliko hiekkaa p*llussa...?! Nyt ainakin päätin, etten postin palveluita ihan äkkiä käytä. Saa mies hoitaa ne mun puolesta, se kun uskaltaa sanoa vastaan vähän kovempaakin.
 
järki käteen
Yksi aivan helppo ratkaisu. Älkää tilatko mitään lapsen nimellä tai pyytäkää lähettäjää tekemään lähetys aikuinen vastaanottajana. Tuskin 2-vuotias siitä loukkaantuu. Järkikin tässä puuttuu ihmisiltä ja posti on toiminut aivan oikein.
 
viras
Lapsi on (vielä viikon) 2-vuotias ja minä olen huoltaja. Eri sukunimi kuin lapsella. Mutta mitäs siitä, kun postissa on vissiin omat lait.
postivirkailijalta ja jos postivirkailija nyt anto väärälle ihmiselle paketin jos olisit huijari ninnää kamerat ja sinun nimi on tiedossa. Aika vaikeaaa on käydä toisen paketti hakemassa jos tyhjentää postilaatikoita jotkut.(huijarit) tai siis on helppo vaan en kerro siitä tällä
 
vvieras.
Mulla on samanlainen kokemus Matkahuollon paketin kanssa sähläämisestä lähikaupassa. Lapsen täti oli lähettänyt syntymäpäivälahjan lapsen nimellä (täytti kolme tai neljä, en enää muista). Asioimme tuossa kaupassa viikoittain eri kombolla (minä ja lapsi, mies ja lapsi, kaikki kolme...). Ei. Ei onnistunut. Seuraavana päivänä oli toinen kassahenkilö, ja silloin ei ollut sitten mitään vaikeuksia. Nyttenmmin pyydän aina lähettämään paketit joko minun tai miehen nimellä.
 
wieruus
Tultiin juuri postista. Lapsi ( 7v) oli hakemassa mukanani omaa pakettiaan, koska hänellä ei ole henkkareita näytin oman ajokorttini ja lapsi allekirjoitta pakettinsa. Ei ongelmia.
 
noh.
Tottahan se on että paketin noutajalla täytyy ne henkkarit olla tai sitten valtakirja. Helpoimmalla tuossa olisi päässyt kun olisi väärentänyt sen valtakirjan vaan. Tai sitten sun kandeis hommata kuvallinen henkilökortti lapselles.

Mut en kyllä ihan usko noita kaikkia ap:n selityksiä. :D
 
"Cream"
Miksi ap nyt ei vain täytä sitä valtakirjaa??
Tai soita sille miehelle töihin ja käske kirjoittaa valtakirja
niin voi hakea paketin kotimatkalle.

Kun vauvani oli 2kk, hän sai kirjatun kirjeen.
Postivirkailija selitti ettei valitettavasti voi luovuttaa kirjettä minulle,
vaan minun täytyy täyttää valtakirja vauvani nimissä.
Siihen piti myös laittaa "vauvan allekirjoitus" mutta sain onneksi tehdä tämän itse.
Kynä ei olisi vielä pysynyt vauvan kädessä...
 
"rrr"
Jos tämä on totta niin äkkiä tulikivenkatkuista (mutta asiallista) palautetta Postille, varmaan onnistuu netinkin kautta. Teet ihan omilla yhteystiedoillasi sen ja mainitset myös missä Postissa olit ja kellonajat jne.
 
vierassssss
Olisit antanut sen lapsen tuhertaa sen nimmarin siihen, eihän sillä oo mitään väliä miltä se näyttää tai onko oikeeta kirjoitusta. Ei niistä aikuistenkaan nimmareista aina selkoa ota tai erota mitään kirjaimia. Varmaan kuitenkin osaa jo kynää käyttää..
 
ap.
[QUOTE="northern soul";30277060]Avausviesti oli hyva ja uskottava, mutta ap:n tokasta postireissusta kertova kyhaelma suorastaan surkea.[/QUOTE]

Kyllä se minustakin aika surkealta tuntui taas lähteä postista tyhjin käsin. Muuhun en ota kantaa.
 
vieras..
[QUOTE="Cream";30277019]Miksi ap nyt ei vain täytä sitä valtakirjaa??
Tai soita sille miehelle töihin ja käske kirjoittaa valtakirja
niin voi hakea paketin kotimatkalle.

Kun vauvani oli 2kk, hän sai kirjatun kirjeen.
Postivirkailija selitti ettei valitettavasti voi luovuttaa kirjettä minulle,
vaan minun täytyy täyttää valtakirja vauvani nimissä.
Siihen piti myös laittaa "vauvan allekirjoitus" mutta sain onneksi tehdä tämän itse.
Kynä ei olisi vielä pysynyt vauvan kädessä...[/QUOTE]

No voi hitto.. Mitä se valtakirja todistaa, kun vanhempi sen on kuitenkin tehnyt??:D :D Uskomatonta. Vanhempi on kuitenkin alle 18-vuotiaan huoltaja, ja täysivaltainen asioiden hoitaja. Täytyyhän vanhemman kirjoittaa esim. kaiken maailman lupalappuja, jos lapsi on lähdössä matkalle tms. Miten se vanhemman nimmari on silloin niin paljon arvokkaampi kuin pakettia haettaessa..?

Jotenkin tuntuu, että tuo postiasia ei mene oikein.

Ja toisaalta, kyllä alaikäisellä täytyy olla oikeus ottaa vastaan postia omalla nimellä, ei vain vanhemman nimellä.
 
Postilainen
Olettaen, että kyseessä on ihan normipaketti, eikä siis kirjattu, saantitodistus, tai vakuutettu lähetys, "lähetyksen voi kuitata myös saapumisilmoituksen esittäjä tai lähetystä yksilöivällä lähetystunnuksella toimipaikasta pyytävä tai lähetyksen toimitusosoitteesta tavattu henkilö, jollei ole syytä olettaa lähetyksen joutuvan muulle kuin vastaanottajalle tai ellei palvelun ehdoissa ole toisin sanottu. Noudettaessa lähetystä Posti tarkastaa noutajan henkilöllisyyden."

"Edunvalvojalla, mukaan lukien alaikäisen huoltaja, joka noutaa päämiehelleen osoitettua Kirjattua tai
Postivakuutettua lähetystä taikka Saantitodistuskirjettä, tulee olla päämiehen antama valtuutus. Jos
päämies ei osaa kirjoittaa, hänen tulee olla edunvalvojan mukana lähetystä noudettaessa."

Nämä säädökset on päivitetty 1.1.2014, ja löytyvät sivulta
http://www.posti.fi/hinnatjaohjeet/hinnatjamaksutavat/toimitusehdot/
(Yleiset toimitusehdot, käteis- ja kuluttaja-asiakkaat)
Sen voi sitten vaikka näyttää virkailijoille...
 
---*
Jos on kirjattu kirje ja lapsi itse osaa kirjoittaa niin lapsen pitää hakea ja allekirjoittaa. Jos on niin pieni, että ei osaa allekirjoittaa, niin lapsen pitää olla mukana. Muuta paketit saa kyllä hakea.
 
vinkea
Mulle postin täti nillitti että kun paketissa lukee (mun nimi) JA (miehen nimi), pitäisi olla mies mukana tai hältä valtakirja paketin hakuun. Jos siinä ois ollu (mun nimi) TAI (miehen nimi) ei tarvis toiselta valtakirjaa. On tainnu postin ohjeet tarkentua vastikään?
 
"vieraana"
Jos lähetys on tavallinen postipaketti, voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi lähetystunnuksella ja kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Jos paketti on kirjattu, tarvitaan lisäksi valtakirja. Huomioi, että Kirjattu kirje, Saantitodistuskirje tai Postivakuutettu lähetys voidaan noutaa toisen puolesta vain valtakirjalla, lisäksi lähettäjä voi halutessaan rajoittaa lähetyksen ainoastaan henkilökohtaisesti luovutettavaksi. Valtakirjapohjan löydät osoitteesta www.posti.fi/hinnatjaohjeet/valtakirja.htm
 

Yhteistyössä