Mitkä kaikki rattaat menevät lentokoneessa käsimatkatavarana?

  • Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Tehdääs lista rattaista, jotka kasautuvat niin pieneen tilaan, että voi ottaa lentokoneeseen käsimatkatavarana (ainakin Finnairilla max mitat 56 cm x 45 cm x 25 cm ja max paino 8 kg). Lisäksi voi listata muita ominaisuuksia.

Nämä ainakin täyttävät kriteerit:

Quinny Zapp
-> istuin ei mene makuuasentoon, xtra-istuin (jonka saa makuuasentoon) taas ei kasaannu tarpeeksi pieneksi...
-> onko jollakin kokemusta xtra 2 -mallista, pääseekö sen kanssa lentokoneeseen?

Babyzen YoYo
-> menee tosi pieneksi ja istuimen saa makuuasentoon

Mountainbuggy Nano
-> hintaan kuuluu kuljetuslaukku, menee isollekin lapselle

Entäs muita vastaavia rattaita? Kertokaas! Kokemuksia saa laittaa myös. :)
 
asiallisesti
Ap varmaan ajaa takaa sitä, että olisi kätevää pienen lapsen kanssa olla terminaalissa ja odotustilassa niin, että lapsi kulkisi rattaissa, eikä sylilasta tarvitse roikottaa sylissä ja kainalossa. Itse en koskaan ole edes ajatellut, että olisi niin pieniä rattaita, että menisivät käsimatkatavarana.Omat lapset kulkivat aikoinaan vatsan päällä repussa sen ajan jonka terminaalissa pyörimiseen meni.
 
"Ninni"
Ma matkustan usein yksin kahden pienen lapsen kanssa ja kylla silloin on katevaa, jos saa ne omat rattaat sinne koneeseen mukaan. Just siella terminaalissa ja varsinkin laskeutumisen jalkeen (muutenhan ne tulee sit sinne hihnalle tai johonkin noutopisteeseen). Ei meinaa muuten kadet riittaa ja varsinkin jos sattuu oleen joku bussikuljetus viela. Meilla on siis ihan tavan matkarattaat ja onneks ne on ongelma vaan helsingissa, eipa juuri missaan muualla..
 
"..."
No on sillä merkitystä, miten pieneen tilaan rattaat menevät. :)

Käsimatkatavaran lisäksi voivat mennä esim. junassa hattuhyllylle, autossa takapenkin jalkatilaan (esim. turvakaukalon eteen), polkupyörän kyytiin, toisten rattaiden tavarakoriin jne.

Joten pieneen tilaan meneviä ratasmalleja vain kehiin!

T: ap
 
vvvvieras
Jos lentomatkustamisesta on vain kyse, niin ainakin meillä on aina onnistunut kun ollaan pyydetty, että saataisiin pitää vaunut portille asti. ollaan siis jätetty vaunut sitten koneen ovelle siihen tunneliin, ja henkilökunta siitä vienyt ne jonnekin ja perillä vaunut odottaneet taas siinä koneen ovella.

Ne kaksi kertaa, kun ollaan laitettu vaunut suoraan ruumaan, ovat olleet aika katastrofaalisia. Ekalla kerralla mukana olivat yhdistelmät, vauva oli niin pieni että ajateltiin yhdistelmien toimivan hyvin myös sänkynä matkan ajan. Matkatavarahihnaa pitkin tuli perille ainoastaan vaunun runko: ratasosa ja koppa olivat kadonneet. Olimme Helsingissä pakanneet ne samaan vaunupussiin, jonne ne mahtuivat helposti. Miehen oli pakko lähteä vauvan kanssa hotellille, minä jäin sitten lentokentälle etsimään kadonneita vaununosia. Saatiin kyllä upeaa palvelua, ja oli jännä päästä kulkemaan lentokentän ''takahuoneisiin''. Ratasosat löytyivät ja kun pyysin, että soittaisivat mulle taksin että pääsen hotellille, tarjoutui joku pomo viemään mut hotellille. Korvaukseksi sählingistä saatiin lentoyhtiöltä ravintolalahjakortti.

Toisella kerralla mukana olivat second hand-rattaat. Tulivat ehjänä perille kohteeseen, mutta Suomeen palatessa alkoi matkatavarahihnalta tulla rattaiden palasia matkalaukkujen joukossa. Kangasosat oli riekaleina, metalliosia murtunut, renkaat palasina. Miten kehtaa edes lastaaja laittaa tuommoisia menemään hihnaa pitkin? Onneksi näin päin, olisi ollut kiva alkaa lomakohteessa etsimään rattaita.
 
Liinalii
Ei ole rattaista kiinni, vaan virkliljasta tiskin takana juuri silloin kun tulet sinne. Joskus olen saanut ottaa käsimatkatavarana, joskus olen joutunut laittaa ne matkatavarana. Ja olen matkustanut sekä sateenvarjorattaiden että matkarattaiden kanssa.
 
En ole osannut kaivata rattaita lentokoneeseen sisään. Paljon kätevämmin lapsi kulkee kentällä esim Manducassa. Isommat taas kävelevät itse. Kuten sanottu niin koneessa tarvii paljon enemmän muita tavaroita käsimatkatavaroissa kuin jotain rattaita. Kun ne laittaa ruumaan ne saa vielä paketoituakin niin että pysyvät edes kohtuullisessa kuosissa, ellei satu olemaan sellaiset rattaat joissa on oma kuljetuspussi.
 
"..."
Oisku ja muut: ei niitä rattaita lentokoneessa mihinkään tarvitsekaan, kasattuna ne olis koko ajan hattuhyllyllä. Käsimatkatavarana kuljettaessa olis vaan se hyöty, että tietää, ettei rattaat mene rikki / häviä ruumassa, kun ne on koko ajan omassa valvonnassa. Ei tarvitse tapella lentoyhtiön kanssa korvauksista... Sama myös esim. junalla / laivalla matkustettaessa jne. Tai jos pitää saada rattaat täpötäyden shuttle-bussin kyytiin. Eli pieni koko ratkaisee monessa muussakin paikassa matkoilla kuin itse lentokoneessa. Mutta onhan se kieltämättä kätevää, että käsimatkatavarana rattaat voi 100% varmasti ottaa myös portille asti, esim. Finskillä on nykyään nollatoleranssi portille otettavien rattaiden kanssa, ruumaan menevät pitää laittaa hihnalle ENNEN turvatarkastusta. :)

Noista listatuista rattaista katsoin, että itse asiassa vain babyzen yoyo täyttää kasattuna nuo Finnairin antamat mitat, taitavat olla tiukimmasta päästä... Vaikka siis kaikki kolme ratasmallia mainostavat itseään, että menevät lenyokoneessa käsimatkatavarana.
 
Edelleen mä olen sitä mieltä että lapsi ensinnäkin kulkee huomattavasti näppärämmin vaikka Manducassa. Silloin voi ottaa käsimatkatavaroihin sellaista jota oikeasti tarvitsee koneess (vaippoja, vauvanruokaa, viihdykettä aikuisille ja lapsille jne) kun yksi pakaasi ei mene rattaina. Harvemmin matkustamoon saa viedä enempää kuin yhden käsimatkatavaran per ihminen. Sitten voi kulkea rappusiakin eikä odotella ylitäysiä hissejä jne.

Rikkoutumisongelma ratkaistiin itse sillä että ostettiin halvat matkarattaat juuri sillä ajatuksella ettei haittaa vaikka menisi rikki. Uutena ostetut Emmat oli alessa 50€. Itseasiassa vähän jopa toivoin että ne menisi rikki niin saisi sitten uudet. Mutta kappas kun ne oli parikymmentä kertaa lentokoneessakin ja edelleen ne pirulaiset on ehjät! |O Mahtuivat ihan hyvin New Yorkissakin ruuhka-aikaan metroon ja sen ahtaampiin tiloihin ei ole ratasikäisen kanssa tarvettakaan.
 
Viimeksi muokattu:
viera.s
Ne kaksi kertaa, kun ollaan laitettu vaunut suoraan ruumaan, ovat olleet aika katastrofaalisia. Ekalla kerralla mukana olivat yhdistelmät, vauva oli niin pieni että ajateltiin yhdistelmien toimivan hyvin myös sänkynä matkan ajan. Matkatavarahihnaa pitkin tuli perille ainoastaan vaunun runko: ratasosa ja koppa olivat kadonneet. Olimme Helsingissä pakanneet ne samaan vaunupussiin, jonne ne mahtuivat helposti. Miehen oli pakko lähteä vauvan kanssa hotellille, minä jäin sitten lentokentälle etsimään kadonneita vaununosia. Saatiin kyllä upeaa palvelua, ja oli jännä päästä kulkemaan lentokentän ''takahuoneisiin''. Ratasosat löytyivät ja kun pyysin, että soittaisivat mulle taksin että pääsen hotellille, tarjoutui joku pomo viemään mut hotellille. Korvaukseksi sählingistä saatiin lentoyhtiöltä ravintolalahjakortti.

Toisella kerralla mukana olivat second hand-rattaat. Tulivat ehjänä perille kohteeseen, mutta Suomeen palatessa alkoi matkatavarahihnalta tulla rattaiden palasia matkalaukkujen joukossa. Kangasosat oli riekaleina, metalliosia murtunut, renkaat palasina. Miten kehtaa edes lastaaja laittaa tuommoisia menemään hihnaa pitkin? Onneksi näin päin, olisi ollut kiva alkaa lomakohteessa etsimään rattaita.
Jännä juttu, me ollaan muutaman kerran matkustettu rattaiden kanssa, eikä ne millään lentokentällä ole pyörineet samalla hihnalla matkalaukkujen kanssa. Vaan ovat aina olleet ns. erilliskäsiteltävää tavaraa, jotka on noudettu kentällä eri pisteestä. En yhtään ihmettele, että rattaat hajoavat jos niitä käsitellään samoin kuin matkalaukkuja ei heitellään yms.

Joo ja ruumaan ollaan siis matkarattaat aina laitattu, vauva kulki terminaalissa Manducassa, isompana jaksoi jo ne matkat kävellä. Sen kerran kun matkalaukku oli Finnairin lennolla hajonnut, korvaussysteemi toimi moitteetta ja tappeluitta, sain uuden vastaavan matkalaukun tilalle, joten en minä matkarattaiden rikkoutumistakaan ole murehtinut.
 
---
Niinpä. Meidän rattaat ovat tehneet yli 20 lentoa ja vain kerran on tullut jotain vikaa eli pieni vääntymä ja sen Finnairin valtuuttama huolto korjasi ilman mitään mutinoita. Noin puolet kerroista on viety rattaat portille ja lopuilla kerroilla annettu heti laukkujen kanssa ruumaan laitettaviksi. Yhtäkään kertaa ei myöskään rattaat ole jääneet tulematta. Yhdellä näistä lennoista laukku jäi. Rattaat tosiaan kulkee erikoismatkatavarana, joten niistä pidetään huolta paremmin kuin laukuista. Olemme kyllä itsekin pitäneet rattaista huolta. Meillä on rattaiden matkakassi ja sen päälle vedetään vielä lentoyhtiön muovipussi. Muovipussi on välillä tullut riekaleina, mutta rataskassissa on ollut vaurioita vain tuolla yhdellä kerralla kun itse rattaissakin oli. Saimme uuden kassin.

Ymmärrän kyllä, että pikkuvauvan kanssa on aika lirissä, jos rattaat rikkoutuu tai häviää menolennolla, mutta toisaalta ellei ole ihan Timbuktuun menossa, niin rataskauppoja löytyy kyllä ja todennäköisyys on kovin pieni.

Jotenkin itse arvostan rattaissa käsimatkatavaraominaisuutta enemmän kuitenkin sitä, että on kunnon renkaat, suojaava kuomu ja hyvä laatu. Näitä ominaisuuksia kun tarvitaan siinä varsinaisessa käyttötilanteessa.
 
"Ninni"
No siella lentokoneess on sellainen kaappi siina eteisessa, mihin lentoemannat Voi halutessaan ottaa tavaraa, esim. Rattaat, jemmaan..
Itse ottaisin ihan mielellani rattaat kasimatkatavaroina, jos mahdollista. Isomalle muksulle on kuitenkin oma paikka oltava, mutta ei se Itse mitaan kasimatkatavaraa mukana raahaa..
Itsella ehka isoin ongelma rattaiden kanssa on ollut se etta useamman kerran niita on saanut odotella ihan jarkyttavan kauan Lennon jalkeen. Viimeksi meni reilusti yli tunti. Kiva lisa siihen matkustusaikaan, ihan "turhaan".
 
eurooppalainen
Meillä on aina annettu ottaa vaunut portille (tosin ei asuta Suomessa mutta kuitenkin Euroopassa). Siellä ne jätetään sovittuun paikkaan, pakataan ruumaan ja ilmestyvät toisessa päässä tunneliin tai portille. Jos on bussikuljetus koneelta terminaaliin ne on yleensä ollut koneen ulkopuolella. Kaikenlaisia rattaita on tullut mukana kuljetettuna. Alussa oli maxi cosi (irrotettava koppa) ja erillinen alaosa ja myöhemmin myöskin kaksiosainen vaunu. Ei mitään ongelmia kun vaan muisti ottaa 'delivery at the gate' tarrat molempiin osiin :) . Myöskään Suomen päässä ei ollut mitään ongelmia koskaan...
 
Rataskuumeilija
Upitan, koska tämä kiinnostaa minuakin. Hankinnassa olisi mahdollisimman pieneen tilaan menevät matkarattaat, ja haluaisin kuulla suosituksia eri malleista. Ei tarvitse mahtua käsimatkatavarana, mutta mahd. pieneen tilaan kuitenkin, että voi kuljettaa esim. polkupyörän kyydissä tai auton takapenkillä.
 
iso huoh
Mikään ei vituta enempää kuin turistimammat jotka ronttaavat matkustamoon sen usein huonosti käyttäytyvän kakaransa lisäksi vielä järjettömän määrän rompetta ja RATTAAT. Ikäänkuin sitä tilaa ei olisi jo tarpeeksi liian vähän mutta ei, Tiara-Janican tai Nico-Sebastianin koko tarvikerepertuaari on oltava AINA mamman käden ulottuvilla.

Tuon takia vältän erityisesti pakettimatkoja koska perkeleen suomijuntit eivät yleensä osaa huolehtia edes itsestään ongelmitta vaan sekoilevat jo lähtöterminaalista alkaen, saati sitten kun mukana on vielä pieniä lapsia. Valitettavasti niitä eksyy joskus reittilennoillekin etenkin kesäisin kun koko vuoden ajan yhteiskunnan tuistaan säästäneet sisäsuomen juntit lähtevät vähän lomailemaan.

Tälläkin palstalla aina loppukeväästä ja alkukesästä kysellään päivittäin mitä ääliömäisimpiä asioita ruisleivän rahtaamisesta etelänmatkalle vaippojen saatavuuteen kohdemaassa. Ikäänkuin se koko omaisuus pitäisi aina ottaa mukaan kun matkakohteissa ei ole saatavilla YHTÄÄN MITÄÄN.
 
ajatelkaa vähän
[QUOTE="...";29965155]No on sillä merkitystä, miten pieneen tilaan rattaat menevät. :)

Käsimatkatavaran lisäksi voivat mennä esim. junassa hattuhyllylle, autossa takapenkin jalkatilaan (esim. turvakaukalon eteen), polkupyörän kyytiin, toisten rattaiden tavarakoriin jne.

Joten pieneen tilaan meneviä ratasmalleja vain kehiin!

T: ap[/QUOTE]

Toisaalta on aivan turhaa käyttää autossa turvakaukaloa, jos siellä samassa tilassa on tappovälineenä matkarattaat, jotka lentelevät kolarissa pitkin matkustamoa
 

Yhteistyössä