Mitkä koirarodut kävisivät allergiaperheeseen?

Meillä siis tämä aika yleinen ongelma: lapset haluaisivat lemmikin, mutta mä olen allerginen. En kyllä itse asiassa ole kovin eläinrakaskaan, mutta koira nyt vielä menisi..

Ajattelin siis nyt ruveta selvittelemään, mitkä rodut olisivat mahdollisia tähän talouteen.. Ja missä hinnoissa ovat? Kenelläkään tietoa, linkkiä tai vinkkiä?
 
No hittolainen.. Mulle kun on moni koiranomistaja aikojen saatossa sanonut, että heidän koira on ns. allergiakoira, eli kävis myös allergiselle omistajalle.. En ole sitten koskaan selvittänyt, että onko asia ihan oikeasti noin. :/
 
"vieras"
Villakoirat, Vehnäterrieri, Coton de tuléar ja Bichon frisé.

Noista ainakin puhuvat, että ois vähemmän allergisoivia. Me mietitään samaa... Mutta miten tuotakin kokeilee.
 
*A*
Sitähän sanotaan, ettei mikään koirarotu ole allergisoimaton, mutta siedetyimpiä on ainakin villakoirat ja bichonit. Toki olen kuullut sellaistakin juttua, että muutama tuttu on siedättynyt omalle koiralleen. Eli oma koira ei aiheuta allergiaa, vaikka muista koirista edelleen oireita saisikin.

Miten sinulla se allergia oireilee? Jos vähänkään taipumusta astmaan/astmaattisuuteen, niin kehoittaisin kyllä olemaan edes kokeilematta. Ja muutenkin koiran hankkiminen allergiaperheeseen täytyy olla loppuun asti mietitty. Mm. Minne koira menee, jos siitä tuleekin oireita. Parasta olisi jos saisitte muutamaksi viikoksi koiran jostain lainaan, niin voisi testata tuleeko oireita vai ei.

Haluaisin vielä sanoa, että tälläkin hetkellä aivan liian moni koira-parka etsii uutta kotia vain siksi, koska ihmiset ovat ottaneet koiran sen kummemmin asiaa miettimättä...

P.S. Ei ne lapset siihen kuole, vaikka lemmikkiä ei kotona olisikaan, onpahan sitten jotain mitä aikuiselämältä odottaa. :)
 
Niin...
[QUOTE="vieras";23104214]Villakoirat, Vehnäterrieri, Coton de tuléar ja Bichon frisé.

Noista ainakin puhuvat, että ois vähemmän allergisoivia. Me mietitään samaa... Mutta miten tuotakin kokeilee.[/QUOTE]

Ja nämä on juuri niitä rotuja, joista olen pahiten oireiluja saanut. Bichon frisé ihan vihonviimeisenä tähän päälle. Oletuksena siis on, että tiuha pohjavilla pitäisi hilsettä ihossa, eikä se pöllyäisi niin ympäristöön. Mutta kun niitä proteiineja on kuolassa, ulosteissa, hilseessä, koko koirassa kaiken kaikkineen. Siksi se on aina riski se otto, jota pitää harkita tarkkaan. Ikävämpi sitten luopua, jos ei kestäkään.
 
"jep"
Minä olen superallerginen mutta karvaton koira ei aiheuta mitään. Ainoastaan jos esim kerjää hellyyttä ja kähmii niin että vahingossa raapasee --> raapimispaikka alkaa kutiamaan. Muuten, ei mitään.
 
"jep"
Ja nämä on juuri niitä rotuja, joista olen pahiten oireiluja saanut. Bichon frisé ihan vihonviimeisenä tähän päälle. Oletuksena siis on, että tiuha pohjavilla pitäisi hilsettä ihossa, eikä se pöllyäisi niin ympäristöön. Mutta kun niitä proteiineja on kuolassa, ulosteissa, hilseessä, koko koirassa kaiken kaikkineen. Siksi se on aina riski se otto, jota pitää harkita tarkkaan. Ikävämpi sitten luopua, jos ei kestäkään.
Tossa muuten tossa karvattomassa oli meillä niin sovittu, että JOS alkaa allergia haittaa niin kasvattaja lunastaa takaisin. Mielestäni järkevä ehto, sais olla joka koirasta. Harva testaa etukäteen ja usein joudutaan luopumaan. Mutta meillä tuo karvattomien kasvattajakin oli allergikko, joten ymmärrystä oli.
 
[QUOTE="jep";23104266]Minä olen superallerginen mutta karvaton koira ei aiheuta mitään. Ainoastaan jos esim kerjää hellyyttä ja kähmii niin että vahingossa raapasee --> raapimispaikka alkaa kutiamaan. Muuten, ei mitään.[/QUOTE]

Mulla on astma ja pahin mahdollinen luultavasti mulle olis tuollainen karvaton yksilö.
Suoralta kädeltä sanoisin, et ei mikään rotu sovi allergiaperheeseen. Tosin jotkut allergikot eivät saa oireita tietyistä roduista. Mutta rodutkin vaihtelee eri ihmisten kesken.
 
Niin...
[QUOTE="jep";23104285]Tossa muuten tossa karvattomassa oli meillä niin sovittu, että JOS alkaa allergia haittaa niin kasvattaja lunastaa takaisin. Mielestäni järkevä ehto, sais olla joka koirasta. Harva testaa etukäteen ja usein joudutaan luopumaan. Mutta meillä tuo karvattomien kasvattajakin oli allergikko, joten ymmärrystä oli.[/QUOTE]

Sinänsä hauskaa, että karvaton tai ei, hilseessä sitä proteiinia on. Joten rotu itsessään sopii, ei se karvattomuus siitä allergiavapaata tee. Itse olen pahiten allerginen mopseille. Vähiten oireita on aiheuttanut lapinporokoira.
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23104295:
Mulla on astma ja pahin mahdollinen luultavasti mulle olis tuollainen karvaton yksilö.
Suoralta kädeltä sanoisin, et ei mikään rotu sovi allergiaperheeseen. Tosin jotkut allergikot eivät saa oireita tietyistä roduista. Mutta rodutkin vaihtelee eri ihmisten kesken.
Aijaa, ei meillä tämä ole laukaissuta astmaa? Miksi laukaisisi.... Tuttu on vielä pahempi astmaatikko kuin me eikä silläkään ole tullut täällä kohtauksia, vaikka esim kokolattiamattoa ei voi edes katsoa. :)
 
villakoiran omistaja
villakoira on yksi, itse olen sellaisen omistaja. Toki noihin rotuihin liittyy sitten se vähän "ahkerampi" turkin hoito (joka ei kyllä ole itsestäni kovin kummoista, trimmaan ehkä 2-3 kk välein) ja harjatakaan en jaksa päivittäin kun tuolla koiralla ei näytä turkki takkuuntuvan. Kannattaa käydä kasvattajan luona kokeilemassa siedätkö siellä oloa jos johonkin koirarotuun päädytte sillä ehdolla ettet saa oiretta. :)
 
"vieras"
Jännä juttu tää, että kun kysyy vähemmän allergisoivia koiria, niin täälä on joukku haukkujia vastassa ja kirkumassa, että ei sellaisia ole, KAIKKI allergisoi aina ja varmasti. Paitsi mun oma koira, vaikka ollaan superallergisia, mutta että älkää vaan muut ottako koiraa! Vain mulla on oikeus tähän!

Siedätyshoidon kannattajana haluaisin suoda lapsilleni lemmikin ja näin vähentää allergiaa. Villakoiralla ajateltiin kokeilla. Keskikokoisella sellaisella.
 
---
[QUOTE="vieras";23104392]

Villakoiralla ajateltiin kokeilla. Keskikokoisella sellaisella.[/QUOTE]

Mun mielestä tuo on väärin lapsia kohtaan jos käy niin, että lemmikistä pitääkin luopua.
 
[QUOTE="vieras";23104392]Jännä juttu tää, että kun kysyy vähemmän allergisoivia koiria, niin täälä on joukku haukkujia vastassa ja kirkumassa, että ei sellaisia ole, KAIKKI allergisoi aina ja varmasti. Paitsi mun oma koira, vaikka ollaan superallergisia, mutta että älkää vaan muut ottako koiraa! Vain mulla on oikeus tähän!

Siedätyshoidon kannattajana haluaisin suoda lapsilleni lemmikin ja näin vähentää allergiaa. Villakoiralla ajateltiin kokeilla. Keskikokoisella sellaisella.[/QUOTE]

Mutta kun sellaista vähemmän allergisoivaa rotua ei ole olemassakaan. Usein elimistö siedättyy sille omalle koiralle ajan kuluessa. Eikä sillä koiran koollakaan ole merkitystä.
 
Niin...
[QUOTE="vieras";23104392]Jännä juttu tää, että kun kysyy vähemmän allergisoivia koiria, niin täälä on joukku haukkujia vastassa ja kirkumassa, että ei sellaisia ole, KAIKKI allergisoi aina ja varmasti. Paitsi mun oma koira, vaikka ollaan superallergisia, mutta että älkää vaan muut ottako koiraa! Vain mulla on oikeus tähän!

Siedätyshoidon kannattajana haluaisin suoda lapsilleni lemmikin ja näin vähentää allergiaa. Villakoiralla ajateltiin kokeilla. Keskikokoisella sellaisella.[/QUOTE]

KOSKA on edesvastuutonta suositella ottamaan koira, jos edessä on luopuminen. Se on väärin sekä koiraa, että perheen lapsia kohtaan. Etenkin koiralle. Se siedätys on minustakin tärkeä, mutta kaikki eivät siedäty. Siksi suunnitelma sen koiran ottamiselle, kokeilulle jne. on tärkeä tehdä, jos kerran siihen soppaan lähtee hämmentäjäksi. Koska suuremmat prosentit näyttää olevan sille, ettei se koira sitten sovikaan (kun katsoo noita myynti-ilmoja, annetaan ilmoituksia, uutta kotia etsitään, luovutaan allergioiden vuoksi).
 
---
[QUOTE="vieras";23104412]Se on sinun mielipide. Me ei olla edes kerrottu lapsille, että meille tulee oma koira. Koira tulee "hoitoon". Ja se taas on meidän asia. Älä läyhää, kun et oikeastaan tiedä yhtään mitään.=)[/QUOTE]

Seliseli
 

Yhteistyössä