Muita, joille tulossa köyhä joulu?

  • Viestiketjun aloittaja surkeus sentään
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
[QUOTE="aapee";22369988]Mua kiinnostaisi tuo miten tehdään saippua ite?[/QUOTE]

Sä voit joko ostaa valmista saippuamassaa (500g maksaa 4,75e Sinooperissa) tai tehdä sen lipeästä asti itse. Ohjeita on netti pullollaan, googlen kautta löytää (hakusanoja saippuamassa, itse tehty saippua, saippuan teko, yms.).
 
harmistus
Mua pelottaa mimmoinen joulu meille on tulossa. Mies paljasti maanantaina, että on sössinyt raha-asiansa täysin. Ja kun niitä papereitä selvittelin oli ottanut luottoja joiden korko oli 27 %, sitten uusi luotto, kun entinen oli käytetty. Pakkomielteisestä ostelusta on kysymys, jolle nyt tuli täysi stoppi.

Nyt täytyy toivoa, että saadaan miehen lainat yhdistetyksi, ja kuukausimenot inhimillisiksi, muuten tässä käy niin, että mies maksaa velkojaan ja minä elätän perheen, jolloin rahaa ei jää mihinkään
ylimääräiseen, ei edes jouluun.

Onneksi pari lahjaa on ostettuna, pieniä mutta jotain.

Olen todella pettynyt mieheeni, jonka rahankäyttö meni nyt täysin minun seurantaani ja samalla yritän etsiä konsteja hoitaa tuota ostosriippuvuutta.

Jouluruuat eivät maksa juuri sen enempää kuin muutkaan ruuat, ne saadaan kyllä kasaan. Mutta kaikki se muu, lahjat, kuusi, pukki, kukat. Mulle ne ovat olleet tärkeä osa joulun tunnelmaa, nyt täytyy tyytyä halvimpaan mahdolliseen kuuseen, ostaa pari hyasinttia ja tuleeko nyt ensimmäinen joulu, ettei pukkia tule - korni lause, mitäpä pukilla, jos ei ole edes lahjoja. Lapsia meillä on kolme.

Täytyy toivoa, että asiat järjestyisivät. Ei paljon naurata, kun miehen noiden kulutusluottojen lyhennyksiin menee tonni kuussa!

Tyhmä, tyhmä mies!
 
hm
[QUOTE="mä";22370475]Sä voit joko ostaa valmista saippuamassaa (500g maksaa 4,75e Sinooperissa) tai tehdä sen lipeästä asti itse. Ohjeita on netti pullollaan, googlen kautta löytää (hakusanoja saippuamassa, itse tehty saippua, saippuan teko, yms.).[/QUOTE]

laitapas lyhyesti ohje.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";22369081]200e on laittaa lasten lahjoihin + ruuat saatte ilmaseksi ja sä kehtaat ruikuttaa köyhää joulua? :eek: Ja vielä joulupuulahjoituksia olette vailla! Että pistää sapettamaan tämmöset!!![/QUOTE]

Ihan samaa mieltä. Mitä sä oikein odotat että pitäisi olla? Tuhatlappunen kummallekin lapselle ja äidille ja isälle myös että voi ostaa koko suvulle lahjat?

Aivan tavallisia työssäkäyviä ollaan ja joululahjabudjetti on pienempi kuin tuo omasi. Ajattelinpa jopa osallistua siihen joulupuukeräykseen lahjoittajan ominaisuudessa, mutta täytyy harkita uudestaan. Miksi minä ostaisin jotain lahjoja perheelle jolla on samankokoinen tai isompi joulubudjetti kuin meillä, ja minä ostan sillä rahalla ruoatkin?
 
"Ellamaaria"
Teidän joulu kuulostaa mun mieleen tosi hyvältä joululta, nyt vaan ajattelet valoisemmin. Toki jos lapset ovat isompia ja tottuneet kamalaan määrään - niin voi tuntua nyt oudolta. Mutta mielestäni TÄRKEINTÄ on, että saatte kuitattua velat ja pääsette jatkossa kiinni huolettomampaan elämään. Varmasti tuolla rahalla ostaisin sekä lahjat, että tekisin ruuat ja paistokset kahdelle lapselle. Kuusi me saadaan ainakin sukulaisten metsuksilta - ilmainen. Koristeet on olemassa. Ja jos lapset odottavat jotain tiettyä, voi tehdä vaikka sitä muutaman kympin lahjakortin alemyynteihin tms, jos vuoden toisella puolella on enempi rahaa.

Mutta vaikka menisitte nykyisillä, saatte varmasti rattoisan joulun!
 
"vieras"
lahjatkin saa kätevästi alesta.
Kirpputorikin on oivapaikka etsiä lahjoja.Kympillä saa lahjat koko perheelle...
Nykyään kirppiksillä hyvää tavaraa pilkkahintaan...
Sieltä minä lahjat hankin,lapset askartelevat jotkut kivat jutut.esim korut/avaimenperät kummeilleen ja isovanhemmille....
Kun hyödyntää tarjouksia pitkin vuotta ei tarvitse siirtää tammikuulle, samalla jakaa kustannuksiakin tasaisesti usealle kuukaudelle. Meillä tammikuusta lähtien ostetaan jo seuraavan joulun lahojoja, jos tulee hyviä tarjouksia vastaan.
 
"Ulpu"
Meillä on ihan tietoinen valinta, että lapset saavat vainyhdet lahjat vanhemmilta, saavat tosin isovanhemmilta ja tädeiltä myöskin, kuitenkin selvästi alle 10 lahjaa kumpikin.

Ruokiin on satsattu vaihtelevasti, täyden perusjouluaterian moneksi päiväksi saa ihan muutamalla kympillä, mutta tietysti jos laittaa ekstraa, rahaa saa menemään vaikka kuinka paljon.
Meillä sama juttu, eikä siitä lapset ole olleet mitenköön pahoillaan. Lahjaostot on pidetty aika pienessä budjetissa, koska ollaan kai sit niitä köyhiä:) Eli 50 /lapsi maksimissaan. Joskus on ollut rahaa laittaa enemmän mutta kyllä aina on lahjat saatu alle satasen.
Meillä on sovittu koko suvun kanssa ettei osteta lahjoja muille kuin omille lapsille (kun otetaan molempien puolien serkut niin oltaisiin vararikossa, lapsia kaikilla niin paljon) ja ainoan poikkeusken tekee veljeni, joka pitkän aikaa ostanut jokaiselle lapselle jonkun puisen älypelin.
Mutta vaikka kuinka on ollut tiukkoja jouluja (esim silloin kun opsikeltiin molemmat ja silloin oli kaikki lapset pieniä) en muista että tunnelma olisi kadonnut. Tai että lapset olisivat näin jälkikäteen katkeria siitä, etteivät ole saaneet tolkuttomasti lahjoja... Kyllä jokainen muistaa vaan kivoja asioita kuten yhteisen ajan ja lautapelien pelaamisen, hyvän ruoan ja kiireettömyyden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh mikä röyhkeys;22368881:
KÖYHIÄ????? Saatte ILMAISET RUUAT ja vittu vingutte täällä, ei jumalauta. Rahaa on ostaa omille lapsille lahjat no mitä te haluatte enää?????????????????+++
Minä ymmärrän alkuperäistä oikein hyvin.
Iso osa jouluilosta syntyy antamisesta ja mikäli talous syystä tai toisesta on huonossa jamassa niin, ettei voikaan muistaa läheisiään ja ystäviään toivomallaan tavalla, voi hyvinkin kokea olonsa materiaalisesti köyhäksi vaikka kaikkiin verrattuna ei sitä olisikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kekseliäisyyttä peliin
Nyt vaan mahdollisuuksien mukaan hyviä alennuksia tiirailemaan. Jos haluatte muistaa muita tärkeitä ihmisiä, niin pistäkää suklaata jossain lasikipossa (noita konvehtirasioita eli geishaa, da capoo, fazerin sinistä saa 3 kpl / 10€). Tulee pienellä rahalla (~5 e) tosi nättejä paketteja. Mä olen myös usein käynyt ostamassa ihan Pentikiltä paketin tuikkuja, jonkun kivan joulukoristeen ja kauniin tulitikkuaskin ja ne siellä ovat laittaneet noi tosi nättiin pakettiin ja tuollekin satsille tulee hintaa n. 6 e, eli ei paha ollenkaan :)
 
[QUOTE="Ulpu";22370945]Lahjaostot on pidetty aika pienessä budjetissa, koska ollaan kai sit niitä köyhiä:) Eli 50 /lapsi maksimissaan. Joskus on ollut rahaa laittaa enemmän mutta kyllä aina on lahjat saatu alle satasen.
[/QUOTE]

Mä olen kans pitänyt lapsen lahjabudjetin suht pienenä. Köyhyyttä mä en ole tajunnut tuohon yhdistää, lähinnä olen pitänyt fiksuna ostaa vain yhden tai kaksi lahjaa. Viime jouluna lapsi sai multa haluamansa Star Wars avaruusaluksen joka kustansi himpun alta 40 € =)
 
:) k
Mä olen kyllä sitä mieltä, että jokaisella on varaa muistaa läheisiään. Siinä hommassa täytyy vaan pitää kekseliäisyyttä yllä. Pistää vaikka lapset maalaamaan vesiväreillä/sormiväreillä paperille ja vetää paperi lasikehyksen sisään. Siinäkin oiva alle 2 euron lahja :) Tai servettejä ja kynttilöitä kauniisti paketoituna vajaa 4 e sekin. Kekseliäisyyttä kehiin ihmiset! :)
 
mun tapa
Mä en henko.koht ymmärrä tota koko suvun lahjomista. Ostan lahjat omille lapsille ja kummilapsille. Minä en osta lahjaa miehelleni eikä hän minulle koska molemmat osaavat ostaa itselleen juuri sitä mitä haluavat. Vanhemmille viedään kukka/suklaata/konjakkia. Emme osta sisaruksille lahjoja koska heillä myös tavaraa tarpeeksi.

Emme myöskään ole mikään varakas perhe mutta emme köyhyysrajallakaan. Sellanen "ostaminen ostamisen pakosta" on mun mielestä turhaa.
 
"werty"
Mua pelottaa mimmoinen joulu meille on tulossa. Mies paljasti maanantaina, että on sössinyt raha-asiansa täysin. Ja kun niitä papereitä selvittelin oli ottanut luottoja joiden korko oli 27 %, sitten uusi luotto, kun entinen oli käytetty. Pakkomielteisestä ostelusta on kysymys, jolle nyt tuli täysi stoppi.

Nyt täytyy toivoa, että saadaan miehen lainat yhdistetyksi, ja kuukausimenot inhimillisiksi, muuten tässä käy niin, että mies maksaa velkojaan ja minä elätän perheen, jolloin rahaa ei jää mihinkään
ylimääräiseen, ei edes jouluun.

Onneksi pari lahjaa on ostettuna, pieniä mutta jotain.

Olen todella pettynyt mieheeni, jonka rahankäyttö meni nyt täysin minun seurantaani ja samalla yritän etsiä konsteja hoitaa tuota ostosriippuvuutta.

Jouluruuat eivät maksa juuri sen enempää kuin muutkaan ruuat, ne saadaan kyllä kasaan. Mutta kaikki se muu, lahjat, kuusi, pukki, kukat. Mulle ne ovat olleet tärkeä osa joulun tunnelmaa, nyt täytyy tyytyä halvimpaan mahdolliseen kuuseen, ostaa pari hyasinttia ja tuleeko nyt ensimmäinen joulu, ettei pukkia tule - korni lause, mitäpä pukilla, jos ei ole edes lahjoja. Lapsia meillä on kolme.

Täytyy toivoa, että asiat järjestyisivät. Ei paljon naurata, kun miehen noiden kulutusluottojen lyhennyksiin menee tonni kuussa!

Tyhmä, tyhmä mies!
Velkaneuvonta.fi sieltä saata neuvoja jos ette ole vielä ko sivustoon tutustuneet. Mahdollista on että saatte "kokoomalainan" johon saatte inhimillisen kuukausierän. Tai oikeastaan miehesi nimiin se kannattaa laittaa, ettei sulla mene luottotiedot. jos ottaa lainan nyt, seuraava lyhennys on vasta joulukuulla ja saatte jotakin jouluakin aikaiseksi. Tsemppiä!!
 
"vakkari harmaana"
2 lasta on. 3 ja 2-vuotiaat. Saavat meiltä vanhemmilta kirpparilta ostetun nukkekodin joka on kunnostettu. Sekä Pet shop eläimet, niitä ovat kinnunneet kauan ja jouluna saavat yhdet. Miehen vanhemmat ovat ostaneet lakanasetit molemmille ja minun vanhempani pyjamat.
Joulu vietetään yhdessä miehen vanhempien ja minun vanhempien kanssa. Ruuista maksetaan jokainen vähän. Isovanhemmat saavat meiltä itsetehtyjä lahjoja ja kuusi saadaan omasta pihasta. Miehen kaveri toimii ilmaisena joulupukkina.
Sukulaisten lapsiin menee n.50e rahaa ja sieltä päin tulee myös meidän lapsille jotain kivaa pientä pakettia.

Jonkun mielestä köyhää, mutta ei meillä ole varaa sen kummempaan. Silti en valita ja odotan joulua kovasti. Tiedän että tulee olemaan mukava juhla ja lapset nauttivat kun molemmat ukit ja mummit on saman katon alla. Syödään hyvin, saunotaan ja nautitaan elämästä.
 
köyhiskö?
Mä en ole tajunnutkaan, että meillä taitaa olla tosi köyhä joulu. Mulle tää kun on ollut ihan normaali.

Lapsi saa isovanhemmiltaan ja kummeiltaan ehkä 4-6 lahjaa, meiltä ehkä yhden tai kaksi. Näiden yhteisarvo on todennäköisesti satasen kieppeillä ja sekin on musta jo aika paljon. Ja siinäkin osa lahjoista tulee olemaan muutenkin pakollisesti hankittavaa kuten lakanat ja vaatteita. (Lapsi on toki vielä pieni, ymmärrän jos isompien lasten lahjoihin menee enemmän.)

Aikuisten kesken emme hanki lahjoja muutenkaan. Kummilapselle hankimme jonkun lahjan. Syömään menemme isovanhemmille jouluaattona ja viemme mennessämme jotain pöytään. Kotiin ostamme myös jotain jouluruokaa. (Tässä myönnän tuhlaavani ja ostavani paljon valmiina ja kallistakin ruokaa. Mutta en kokisi sitä köyhemmäksi vaan pikemminkin paremmiksi tarjottaviksi, jos olisi aikaa tehdä ruoat itse. Pöydän kalleimpien tarjottavien poistaminen tuntuisi ehkä hieman köyhäilyltä, mutta niitäkin pystyisin määrällisesti laittamaan vähemmän ilman, että tuntuisi varmaan vielä missään.)

Joulupukki on joku porukasta, ei siis tarvitse maksaa kenellekään. Lapsenakin homma meni yleensä niin, että isä lähti jossain vaiheessa ihmettelemään ulos näkyisikö joulupukkia ja onkohan se vaikka eksynyt ja "sattumalta" sillä välin pukki juuri tulikin. Pukin käytyä isä saapui kertoen, ettei ollut nähnyt pukkia ja sitten harmitteli kuinka jäi näkemättä pukin käynti. Ja voihan sitä kysäistä naapurustosta, haluaisiko joku tehdä pukkivierailun teille ja teiltä taas käytäisiin siellä.

Joulukoristeissa tykkäämme perinteistä, eli kaivamme samat koristeet vuodesta toiseen. Joulukuusi ostetaan joku pieni ja mielellään toispuoleinen, jotta mahtuu hyvin seinää lähelle eikä vie paljon tilaa. On samalla halpa.

Joulukukkia ostan enintään pari.

Tämän keskustelun perusteella meidän joulumme on todella köyhä, vaikka mulle tuo on ollut aina ihan tavallinen enkä ole edes muunlaista osannut ajatella. Ruoka on ainoa mihin menee paljon rahaa ja sitäkin syödään monta päivää.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";22371878]Se se ei ole halpaa puuhaa. :D Katso ohjeet "saippuan valmistus".[/QUOTE]

Miten niin ei ole halpaa/edullista? Jos 500g maksaa 4,75e ja lisäksi jokin voimakastuoksuinen suihkugeeli matkakoossa 1,50e niin minusta tuo on edullinen kun saa monelle tehtyä saippuoita tuosta määrästä. Jos alle 7 euroa monen ihmisen lahjaan yhteensä on paljon, niin minkä verran se sitten saisi maksaa?
 
"Miisa"
Kyöhää on täälläkin. Tiliäkään ei tuu yhteensä käteen joulukuussa kun 5600 €, veronpalautukset 2000 €, en tie kuinka me joulu pärjätään. Ehkä haetaan seurakunnalta lahjakortti kauppaan ja lapselle ostan kirpputorilta jotain pientä.
 
rehellisesti nyt
[QUOTE="mä";22374506]Miten niin ei ole halpaa/edullista? Jos 500g maksaa 4,75e ja lisäksi jokin voimakastuoksuinen suihkugeeli matkakoossa 1,50e niin minusta tuo on edullinen kun saa monelle tehtyä saippuoita tuosta määrästä. Jos alle 7 euroa monen ihmisen lahjaan yhteensä on paljon, niin minkä verran se sitten saisi maksaa?[/QUOTE]

No kuka viitsii viedä lahjaksi itsetehdyn saippuan joka painaa vain 500g. kyllä sen pitää painaa ainakin 2Kg. jos itse sen tekee.
 
vieras.
Meillä varataan maksimissaan 20€ per lapsi koska enempää ei ole.. olen työttömänä ja sukulaisia ei ole jotka muistaisivat meitä millään tavalla... Minusta 200€ lahjoihin kuulostaa tosi isolta
 
No meille tulee köyhä joulu myös. Itse opiskelija, ja mies töissä, kuitenkin niin, että palkka juuri riittää normaali elämiseen, eli vuokra, laskut perus ruoka...Itse kauhistelen joulua ruokien suhteen, vaikka mun vanhemmille aatoksi mennäänkin, niin kyllä kotiin kaipaisi kalaa ja kinkun... Joulukuuseen menee se 20€, siitä me ei tingitä ikinä... Itse yhdeltä ihanalta vieraalta ihmiseltä saan molemmille lapsille paketit, ja toiselle lapsista vielä pienen synttärilahjan, ja siitä olen ikionnellinen.
Mies puhuu, että kyllä saadaan lahjat ostettua...vaikka tosi asia on että rahaa ei ole. :(

Lisäksi toivon että oma vaarini on siinä kunnossa jouluna, että jaksaisi vielä tulla pukiksi tytöille...
 
Viimeksi muokattu:
"mä"
No meille tulee köyhä joulu myös. Itse opiskelija, ja mies töissä, kuitenkin niin, että palkka juuri riittää normaali elämiseen, eli vuokra, laskut perus ruoka...Itse kauhistelen joulua ruokien suhteen, vaikka mun vanhemmille aatoksi mennäänkin, niin kyllä kotiin kaipaisi kalaa ja kinkun... Joulukuuseen menee se 20€, siitä me ei tingitä ikinä... Itse yhdeltä ihanalta vieraalta ihmiseltä saan molemmille lapsille paketit, ja toiselle lapsista vielä pienen synttärilahjan, ja siitä olen ikionnellinen.
Mies puhuu, että kyllä saadaan lahjat ostettua...vaikka tosi asia on että rahaa ei ole. :(

Lisäksi toivon että oma vaarini on siinä kunnossa jouluna, että jaksaisi vielä tulla pukiksi tytöille...
Saako lapsenne muilta sukulaisilta lahjoja? Pienille lapsille ei niinkään se lahjan arvo ole tärkeintä vaan se, että saa useamman paketin (vaikka pienenkin). Yritä, jos saisit pihistettyä vaikka johonkin kynäpakettiin pari euroa ja johonkin toiseen samantapaiseen myös euron, pari. Siinä olisi sitten jo kaksi pakettia lisää.
 

Yhteistyössä