Mulla on 23 kenkäparia, aika vähän vai?

  • Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti
ok
Siinä on kesäkengät, talvikengät, juhlakengät, kumisaappaat, varvastossut, sisälenkkarit ja parvekekengät, kaikki. Taitaa olla aika vähän?

Nyt lähden ostamaan vielä yhden parin, kangastennarit. (jos löydän sopivat.)
 
23 on aika paljon. Itseltäni löytyy nahkaiset peruskäyttökengät (kevät, kesä, syksy), varvassandaalit, kesäkorkkarit, syys-/kevätkorkkarit (nilkkurit), talvikorkkarit, maiharit, lenkkarit, työkengät ja yhdet toiset nilkkurit joita en käytä koskaan.

Eli 9 kengät löytyy, ja niistäkään kaksia en käytä oikeastaan koskaan.

Tottakai säilössä on kaikenlaisia vanhoja kenkiä, jotka eivät kuitenkaan ole käytössä, esim. hääkengät, sisäpelikengät, vanhoja korkokenkiä (useita sellaisia, jotka eivät sitten olekaan käyneet jalalleni) ja talvikenkiä.

Jalka on vasta muotoutunut "lopulliseen" kokoonsa (ikää on 19) ja olen nyt vasta oppinut, että mikä on kokoni minkäkin mallisissa kengissä. Siksi noita kenkiäkään ei ole ehtinyt kertyä.

Avokärkisissä kesäkorkkareissa voi olla 40, normaaleissa korkokengissä 41 ja tasapohjaisissa väistämättä 42. Tämäkin rajoittaa sitä, että on vaikea löytää kenkiä. 41-kokoa nyt löytyy nykyään joka paikasta, mutta 42:ta hyvännäköisistä naisten kengistä saat etsimällä etsiä. Siksi käytänkin nykyään melkein aina korkokenkiä n. 10 cm korolla, kun niistä löytyy kokoja. (Eikä se haittaa, että pituutta on muutenkin 178 cm. :D)
 
"vieras"
No se nyt vähän riippuu... :D

Periaatteessa ihminen tarvii vain perus kävelykengät, yhdet juhlakengät, urheilukengät ja mahd. jotkut kumpparit.

Itselläni on viimelaskeman (vuoden alussa..) ~170 paria kenkiä. Koska mä vaan tarvin :D Erilaisia juhlakenkiä, erilaisiin asuihin sopivia ballerinoja, saappaita, kiilakorkoisia, eri väreissä, eri kuoseissa jne..
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
"vieras"
Kengissä laatu voittaa aina määrän.

Laadukkaiden kenkien hinnalla saa ehkä viidet halvemmat, mutta aidosti, tarviitko viidet per kenkämalli?
Vedät jalkaan kuitenkin aina vaan ne parhaimmat.

Eli sanoisin että yhdet tai kahdet kunnolliset per malli riittää enemmän kuin hyvin.
 
[QUOTE="vieras";28525480]
Periaatteessa ihminen tarvii vain perus kävelykengät, yhdet juhlakengät, urheilukengät ja mahd. jotkut kumpparit.

Itselläni on viimelaskeman (vuoden alussa..) ~170 paria kenkiä. Koska mä vaan tarvin :D Erilaisia juhlakenkiä, erilaisiin asuihin sopivia ballerinoja, saappaita, kiilakorkoisia, eri väreissä, eri kuoseissa jne..[/QUOTE]
On tässä lueteltu neljä paria aika vähän, jos ajatellaan esim. Suomen oloissa ympärivuotista käyttöä. Talvijalkineita ei lainkaan? Urheilukengät - kesäkäyttöön, talvikäyttöön, loskakelin käyttöön, entä sisäkäyttöön? Yhdet juhlakengät - niillä pärjää mies, jolla on se yksi juhlapuku. Entäpä työkengät? Tai hellesäälle sandaalit?

Pikaisesti laskien minulla on useampi kenkäpari kuin ap:lla, mutta siinä on eri urheiluharrastuksiin erikoisjalkineet sekä joitakin kenkiä, joita en juurikaan käytä.
Ihan yhtä monia kenkiä minulla ei kuitenkaan ole kuin tällä vieraalla. :D

Ja myös kaikilla lapsillani on useammat (jalkaan sopivat) jalkineet kuin neljät.
 
"vieras"
On tässä lueteltu neljä paria aika vähän, jos ajatellaan esim. Suomen oloissa ympärivuotista käyttöä. Talvijalkineita ei lainkaan? Urheilukengät - kesäkäyttöön, talvikäyttöön, loskakelin käyttöön, entä sisäkäyttöön? Yhdet juhlakengät - niillä pärjää mies, jolla on se yksi juhlapuku. Entäpä työkengät? Tai hellesäälle sandaalit?

Pikaisesti laskien minulla on useampi kenkäpari kuin ap:lla, mutta siinä on eri urheiluharrastuksiin erikoisjalkineet sekä joitakin kenkiä, joita en juurikaan käytä.
Ihan yhtä monia kenkiä minulla ei kuitenkaan ole kuin tällä vieraalla. :D

Ja myös kaikilla lapsillani on useammat (jalkaan sopivat) jalkineet kuin neljät.
Nojoo, oikeassa olet. Ehkä olen itse sokaistunut hieman paisuneen kenkäarsenaalini takia :D

Jos ajattelen, että itse pitäisi karsia kenkävalikoima aivan minimiin, niin siihen kuuluisi nuo mainitsemani kävelykengät (kesälle kevyet ja talvelle tukevapohjaiset), juhlakengät (korkkarit), ballerinat, urheilukengät, kumisaappaat/muut vettäpitävät huonon sään kengät ja mahd. työkengät.
Jokainen mustana, että sopii kaiken kanssa.

Mutta tosiaan.. en osaa ajatella sellaista tilannetta :D
 
"a p"
23 on aika paljon. Itseltäni löytyy nahkaiset peruskäyttökengät (kevät, kesä, syksy), varvassandaalit, kesäkorkkarit, syys-/kevätkorkkarit (nilkkurit), talvikorkkarit, maiharit, lenkkarit, työkengät ja yhdet toiset nilkkurit joita en käytä koskaan.

Eli 9 kengät löytyy, ja niistäkään kaksia en käytä oikeastaan koskaan.

Tottakai säilössä on kaikenlaisia vanhoja kenkiä, jotka eivät kuitenkaan ole käytössä, esim. hääkengät, sisäpelikengät, vanhoja korkokenkiä (useita sellaisia, jotka eivät sitten olekaan käyneet jalalleni) ja talvikenkiä.

Jalka on vasta muotoutunut "lopulliseen" kokoonsa (ikää on 19) ja olen nyt vasta oppinut, että mikä on kokoni minkäkin mallisissa kengissä. Siksi noita kenkiäkään ei ole ehtinyt kertyä.

Avokärkisissä kesäkorkkareissa voi olla 40, normaaleissa korkokengissä 41 ja tasapohjaisissa väistämättä 42. Tämäkin rajoittaa sitä, että on vaikea löytää kenkiä. 41-kokoa nyt löytyy nykyään joka paikasta, mutta 42:ta hyvännäköisistä naisten kengistä saat etsimällä etsiä. Siksi käytänkin nykyään melkein aina korkokenkiä n. 10 cm korolla, kun niistä löytyy kokoja. (Eikä se haittaa, että pituutta on muutenkin 178 cm. :D)
"Tottakai säilössä on kaikenlaisia vanhoja kenkiä, jotka eivät kuitenkaan ole käytössä, esim. hääkengät, sisäpelikengät, vanhoja korkokenkiä (useita sellaisia, jotka eivät sitten olekaan käyneet jalalleni) ja talvikenkiä."
NIIN! Eli onhan sulla sitten enemmänkin kenkiä. Itsehän tallaan koko kesän tennareissa ja varvastossuissa, ja sen takia olinkin yllättynyt, kun äsken komeroa järjestellessäni päätin laskea kaikki kenkäni, ja niitä oli 23 paria (yhdet heitin roskiin siivoillessani). Äsken tosiaan ostin vielä uudet tennarit. Eli tuossa 23 parissa on aivan kaikki kengät mitä omistan, joitakin (juhlakenkiä ja talvikorkkareita) on toistaiseksi käytetty vain kerran.

Itse olen jokseenkin downshift-ihminen, joka ei halua hamstrata turhaa materiaa, ja siksi olikin yllätys tämä kenkien määrä. Luulen, että monella kaltaisellani kaupunkilaisnaisella on paljon enemmän kenkiä, mutta ei noissa oikein ole mitään turhiakaan.

En kyllä tajua, että miten jollain on neljät kengät. Tai ehkä eivät ymmärtäneet ideaa, että lasketaan aivan kaikki kengät, urheilukengät, eri vuodenaikojen kengät, varastossa odottavat kengät, ei vain nyt käytössä olevia.
 
"a p"
Mulle minimi olisi:

tennarit
varvastossut
juhlakorkkarit
lämpimät talvikengät, matalat
viileämmät (semi) talvikengät, matalat
lämpimämmät/tukevat korkkarit
nilkkurit (kevät ja syksy)
kumpparit
lenkkarit
sisälenkkarit
tanssilenkkarit
parveketossut


Lisäksi ballerinat olisi kivat, ehkä urheilusandaalitkin, ja... :D
 
[QUOTE="a p";28525610]
En kyllä tajua, että miten jollain on neljät kengät. Tai ehkä eivät ymmärtäneet ideaa, että lasketaan aivan kaikki kengät, urheilukengät, eri vuodenaikojen kengät, varastossa odottavat kengät, ei vain nyt käytössä olevia.[/QUOTE]
En minäkään tajua. #2"vieras" kertoi, että hänellä vain lenkkarit ja kumpparit. :(

Toisaalta täällä on jatkuvasti niitä ketjuja, joissa juhlapukeutuminen on ongelma. Ilmeisesti se alkaa jo juhlakengistä - ei ole edes niitä 170 kenkäparin vieraan valitsemia mustia juhlakenkiä?

Ja 170 paria kenkiä on kyllä toinen - aivan yhtä järjetön - ääripää! Täytyy varmaan olla myös Sinkkuelämää-Carrien vaatehuone? :D
 
[QUOTE="a p";28525610]"Tottakai säilössä on kaikenlaisia vanhoja kenkiä, jotka eivät kuitenkaan ole käytössä, esim. hääkengät, sisäpelikengät, vanhoja korkokenkiä (useita sellaisia, jotka eivät sitten olekaan käyneet jalalleni) ja talvikenkiä."
NIIN! Eli onhan sulla sitten enemmänkin kenkiä. Itsehän tallaan koko kesän tennareissa ja varvastossuissa, ja sen takia olinkin yllättynyt, kun äsken komeroa järjestellessäni päätin laskea kaikki kenkäni, ja niitä oli 23 paria (yhdet heitin roskiin siivoillessani). Äsken tosiaan ostin vielä uudet tennarit. Eli tuossa 23 parissa on aivan kaikki kengät mitä omistan, joitakin (juhlakenkiä ja talvikorkkareita) on toistaiseksi käytetty vain kerran.

Itse olen jokseenkin downshift-ihminen, joka ei halua hamstrata turhaa materiaa, ja siksi olikin yllätys tämä kenkien määrä. Luulen, että monella kaltaisellani kaupunkilaisnaisella on paljon enemmän kenkiä, mutta ei noissa oikein ole mitään turhiakaan.

En kyllä tajua, että miten jollain on neljät kengät. Tai ehkä eivät ymmärtäneet ideaa, että lasketaan aivan kaikki kengät, urheilukengät, eri vuodenaikojen kengät, varastossa odottavat kengät, ei vain nyt käytössä olevia.[/QUOTE]

Ahaa. :D Käsitin, että sinulla on 23:t käytössä olevat kengät. Mutta kyllä minullakin sitten on useammat kuin yhdeksät, ne vain ovat sellaisia, joita en voi käyttää tai jotka ovat olleet vain erikoistilaisuuksiin (esim. ne hääkengät).
 
"eee"
Nyt siis lasketaan kaikki kengät. Tietysti meitä on erilaisia, mutta neljät tuntuu nykymaailmassa tosi vähältä, vaikkei nyt kymmenittäin kenkiä tarttisi ollakaan.

Mutta siis että olisi: talvikengät, kävelykengät, sandaalit ja kumisaappaat. Siinä ihan kaikki?
 

Yhteistyössä