Mun mielestä on kauheen surullista, jos vanhemmat ei tarjoa lapselleen OLLENKAAN JOULUA... :(

"öö"
Mun mielestä se ei ole yhtään surullista. Tiedän paljon surullisempia asioita. Miksi ihmiset viettävät - ja vaativat muitakin viettämään joulua? Mitä ihmettä siinä juhlitaan? Pakanajuhla, mihin ei milläänlailla Jeesus kuulu. Kulutusjuhla - ja mässäilyjuhla.

Missä kohtaa pitää olla surullinen niitä ei viettäjiä kohtaan?
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";25255950]En todellakaan mitään sääliä kaivannutkaan mutta sulla on kyllä kylmä ajattelutapa...siis onko sun mielestä oikeasti lapselle lahja esim. se että saa kotona ruokaa tai vanhempi on selvin päin? Mun mielestä kun sen pitäisi olla ja onkin ihan normaalia elämää..[/QUOTE]

Äh. Haluatko ymmärtää väärin, vai enkö osannut sanoa asiaani selkeästi?

Kyllä, jokaisella lapsella pitää olla oikeus normaaliin, turvalliseen lapsuuteen. Mutta jos sellaista ei ole saanut, saattaa toivoa, että edes yhtenä päivänä, yhtenä jouluna saisi lahjaksi omalle osalleen ns. normaalin elämän. Ja se olisi suurin lahja, josta osaa uneksia.

Selitinkö nyt paremmin? :)
 
Yksikin voi riittää. Tai viikonloppu.

Pointtini oli, että ei yhdessä olemisen ja elämän juhlistamisen tarvitse olla sidottu yhteen tiettyyn päivämäärään. Jos juhlafiilistä on muuten, siloin pitää juhlia! Ja juhlafiilistä on turha pakottaa.

Elämähän on yhtä juhlaa.
Ihan totta, mutta jouluna todennäköisemmin tämä on useimmille mahdollista ja harvemmilla osuu jouluun muita kekkereitä tai sovittuja menoja. Miksipä ei siis silloin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25255950]En todellakaan mitään sääliä kaivannutkaan mutta sulla on kyllä kylmä ajattelutapa...siis onko sun mielestä oikeasti lapselle lahja esim. se että saa kotona ruokaa tai vanhempi on selvin päin? Mun mielestä kun sen pitäisi olla ja onkin ihan normaalia elämää..[/QUOTE]

Mutta olisit varmasti ottanut mielummin selvät vanhemmat, kun lahjan
 
[QUOTE="öö";25255973]Mun mielestä se ei ole yhtään surullista. Tiedän paljon surullisempia asioita. Miksi ihmiset viettävät - ja vaativat muitakin viettämään joulua? Mitä ihmettä siinä juhlitaan? Pakanajuhla, mihin ei milläänlailla Jeesus kuulu. Kulutusjuhla - ja mässäilyjuhla.

Missä kohtaa pitää olla surullinen niitä ei viettäjiä kohtaan?[/QUOTE]

Perheissä, joissa jouluttomuus on ok koko perheelle, myös lapsille, ei pidäkään olla surullinen. Mutta perheissä, joissa lapset kovasti joulua toivoisivat, mutta vanhemmat eivät VIITSI asian eteen mitään tehdä, se on surullista. Ja totta puhut, mäkin tiedän ihan hirveän paljon surullisempiakin asioita, todella. Mut niitä on maailmassa niin paljon, etten jaksa edes surra sellaisia. Tunnen mieluummin haikeutta naapurin lasten takia, he kun kuuluvat kuitenkin lähes joka päivä minunkin elämääni.
 
Äh. Haluatko ymmärtää väärin, vai enkö osannut sanoa asiaani selkeästi?

Kyllä, jokaisella lapsella pitää olla oikeus normaaliin, turvalliseen lapsuuteen. Mutta jos sellaista ei ole saanut, saattaa toivoa, että edes yhtenä päivänä, yhtenä jouluna saisi lahjaksi omalle osalleen ns. normaalin elämän. Ja se olisi suurin lahja, josta osaa uneksia.

Selitinkö nyt paremmin? :)
minä ainakin ymmärsin. Vaikket minulta kysynytkään.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25255990:
Ihan totta, mutta jouluna todennäköisemmin tämä on useimmille mahdollista ja harvemmilla osuu jouluun muita kekkereitä tai sovittuja menoja. Miksipä ei siis silloin.
Jännää miten ulkoapäin tulevaa juhlaa kaikki orjallisesti noudattaa. Nostan hattua niille' jotka tosta hullutuksesta älyää pysyä poissa!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25255990:
Ihan totta, mutta jouluna todennäköisemmin tämä on useimmille mahdollista ja harvemmilla osuu jouluun muita kekkereitä tai sovittuja menoja. Miksipä ei siis silloin.
Miksipä ei? :)


Talvella on hyvä olla jotain iloista odotettavaa. Mutta kuka on päättänyt, että sen on tapahduttava 24.12?
 
[QUOTE="öö";25255987]Joulupukki, se kauhea kekripukki, mistä muotoiltiin mukavamman näköinen[/QUOTE]

No joulupukkihan on ollut ihan hirviö, kantsis kattoo se suomalainen elokuva rare export Vai miten nyt nimi kirjoitettiinkaan)... :D
 
Meillä esikoinen joskus kertoi kun kaverinsa äiti oli leiponut pullaa ja oli niin mahtavaa että.

No me sitten miehen kanssa ajateltiin, että täytyy se nyt varmaan lasten kanssa korvapuusteja leipoa kun niin "kuuluu" tehdä.
No kamat esiin ja leipomaan.
Jannuja kiinnosti tasan 5 minuuttia se puuha, sitten leivottiin kaksin miehen kanssa.

Esikoinen onneksi edes söi pullaa, kuopus ei tykännyt omasta munattomasta vaihtoehdostaan. Eipä oo enää leivottu :D
 
"öö"
Perheissä, joissa jouluttomuus on ok koko perheelle, myös lapsille, ei pidäkään olla surullinen. Mutta perheissä, joissa lapset kovasti joulua toivoisivat, mutta vanhemmat eivät VIITSI asian eteen mitään tehdä, se on surullista. Ja totta puhut, mäkin tiedän ihan hirveän paljon surullisempiakin asioita, todella. Mut niitä on maailmassa niin paljon, etten jaksa edes surra sellaisia. Tunnen mieluummin haikeutta naapurin lasten takia, he kun kuuluvat kuitenkin lähes joka päivä minunkin elämääni.
En nyt tarkkaan lukenut ketjua, mutta oletko varma että kyse ei ole mistään muusta, kun viitseliäisyydestä?
 
[QUOTE="öö";25256017]En nyt tarkkaan lukenut ketjua, mutta oletko varma että kyse ei ole mistään muusta, kun viitseliäisyydestä?[/QUOTE]

Aikalailla varma juu, ei ole taustalla uskontoa, terveysongelmia, rahaongelmia. Joten puitteet joulun järjestämiselle olisivat, mutta kun se ei kiinnosta, eikä sitä viitsitä laittaa. Tunnen perheen ihan hyvin, ja ovatkin ihan mukava perhe.
 
Miksipä ei? :)


Talvella on hyvä olla jotain iloista odotettavaa. Mutta kuka on päättänyt, että sen on tapahduttava 24.12?
Se, joka tekee työvuorolistat ja se, joka päättää koulujen lukukausista?

Siis ymmärrän pointtisi, mutta en ymmärrä, miksi kannattaisi mieluummin järjestää sukujuhla 14.12. kun silloin monilla on kouluissa viimeiset kokeet ja töissä kiire ja saattaa olla monenlaista muutakin menoa, kun sen juhlan voi järjestää 24.12, jolloin koululaiset eivät ole koulussa, monilla aikuisilla on vapaata töistä, ja tuolle päivälle ei varmasti osu mitään harrastusmenoja tai muita sovittuja tapaamisia? Eihän se estä juhlimasta vaikka siellä kevätsateessakin, mutta olisihan älytöntä jättää tällainen yleinen pitkä vapaa käyttämättä.
 
Foortti harmaana
No meille tulee jouluna paljon porukkaa, siihen ei ikävä kyllä naapurin porukka oikeen sovi, haluan kuitenkin niiden läheisimpien kanssa viettää sen joulun. Näin joulun alla otan naapurinkin lapset meille puuhailemaan, mutta joulu on meillä perhejuhla. Ja jos he eivät joulua vietä, niin en "tuputtamaankaan" ala, siis niille vanhemmille...

Mistään masentuneisuudesta tms tuskin on kyse, kuitenkin sen verran hyvin heidät tunnen, että näkyisi se varmasti muussakin. Mutta kun ei vaan kuulemma kiinnosta laittaa joulua, ja kun ei itse (tämä rouva) jouluruuisatakaan tykkää, niin miksi sitten mitään muutakaan laittaisi... Mut lapset ainakin tuntuu tykkäävän piparkakuista, ja ennenkaikkee niiden tekemisestä. :)
En mäkään tykkää jouluruuasta, mutta on meillä silti joulu!
Miten jouluruuasta pitämättömyys voi tuhota koko joulun???

Meillä ei ole sikaa, laatikoita tai luumujuttuja tai raakaa kalaa TÄÄLLÄ, mutta
sitä saadaan siis ne ketkä syö mun vanhemmilla aattona ja joulupäivänä.

Kuusi on jo koristeltu ja koristeita muuallakin ja valoja ja kynttilöitä yms yms,
lahjoja pitäis salaa paketoida ja olen niitä maalannutkin pitkin vuotta,
niille jotka käsintehtyjä saavat.
 
JONSERED Karhunkantaja
Aikalailla varma juu, ei ole taustalla uskontoa, terveysongelmia, rahaongelmia. Joten puitteet joulun järjestämiselle olisivat, mutta kun se ei kiinnosta, eikä sitä viitsitä laittaa. Tunnen perheen ihan hyvin, ja ovatkin ihan mukava perhe.
Kiinnostaisiko sinua laittaa Samhainia? Viitsisitkö, jos se ei koskettaisi sinua, vaikka enemmistö sitä juhlisi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25255994]Mutta olisit varmasti ottanut mielummin selvät vanhemmat, kun lahjan[/QUOTE]

No tottakai! Sitähän minä tässä juuri koitin sanoa että mä en todellakaan kaivannut jouluna lahjoja vaan ihan jotain muuta.

Ja ymmärsin kyllä Jonseredin vaikka tuosta lahja-asiasta eri tavoin ajattelenkin...
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256042:
Se, joka tekee työvuorolistat ja se, joka päättää koulujen lukukausista?

Siis ymmärrän pointtisi, mutta en ymmärrä, miksi kannattaisi mieluummin järjestää sukujuhla 14.12. kun silloin monilla on kouluissa viimeiset kokeet ja töissä kiire ja saattaa olla monenlaista muutakin menoa, kun sen juhlan voi järjestää 24.12, jolloin koululaiset eivät ole koulussa, monilla aikuisilla on vapaata töistä, ja tuolle päivälle ei varmasti osu mitään harrastusmenoja tai muita sovittuja tapaamisia? Eihän se estä juhlimasta vaikka siellä kevätsateessakin, mutta olisihan älytöntä jättää tällainen yleinen pitkä vapaa käyttämättä.
Osittain hyvät argumentit, mutta tavallaanhan nyt on saneltu, koska "kuuluu" juhlia.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";25256067]No tottakai! Sitähän minä tässä juuri koitin sanoa että mä en todellakaan kaivannut jouluna lahjoja vaan ihan jotain muuta.

Ja ymmärsin kyllä Jonseredin vaikka tuosta lahja-asiasta eri tavoin ajattelenkin...[/QUOTE]

Hyvä! Siis se, että tulin ymmärretyksi ja se, että sinulla on oma mielipide. :D
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25255990:
Ihan totta, mutta jouluna todennäköisemmin tämä on useimmille mahdollista ja harvemmilla osuu jouluun muita kekkereitä tai sovittuja menoja. Miksipä ei siis silloin.
Toisaalta, kaikki eivät juhli joulua koko suvun voimin. Esim. meille tulevat vanhempani aattona, aattoaamupäivänä käydään mieheni vanhempien luona. Tuollainen setti olisi mahdollinen minä tahansa normiviikonloppuna. Veikkaan, että aika harvassa perheessä loppujen lopuksi hengaillaan koko joululoma suvun kanssa kainalokkain. Ja lomaahan taas voi viettää milloin tahansa.
 
"hmm"
Mun kaverilla ei ole kuulemma joulumieltä -> ei aio laittaa joulua juuri mitenkään, eikä jouluruokaa kuulemma jaksa alkaa vääntämään, ei kuusta aio harkitakaan. Lapsia on 2, alle kouluikäistä mutta sellaista jotka ymmärtää jo joulun päälle.

Mua surettaa kyllä sen lasten puolesta, vielä kun ollaan itse tosi jouluihmisiä..
Mut kukin tyylillään.
 
Osittain hyvät argumentit, mutta tavallaanhan nyt on saneltu, koska "kuuluu" juhlia.
Totta. Mutta tekeekö se siitä juhlasta sitten huonomman? Kyllähän muutenkin monet tekijät sanelevat, koska "kuuluu" juhlia. Kyllähän nuorisokin tuppaa juhlimaan lähinnä viikonloppuisin, koska silloin on vapaata. Voisihan ne kotibileet pitää vaikka tiistainakin, mutta mikä järki, jos ne voi pitää viikonloppunakin?
 
tällasta
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256042:
Se, joka tekee työvuorolistat ja se, joka päättää koulujen lukukausista?

Siis ymmärrän pointtisi, mutta en ymmärrä, miksi kannattaisi mieluummin järjestää sukujuhla 14.12. kun silloin monilla on kouluissa viimeiset kokeet ja töissä kiire ja saattaa olla monenlaista muutakin menoa, kun sen juhlan voi järjestää 24.12, jolloin koululaiset eivät ole koulussa, monilla aikuisilla on vapaata töistä, ja tuolle päivälle ei varmasti osu mitään harrastusmenoja tai muita sovittuja tapaamisia? Eihän se estä juhlimasta vaikka siellä kevätsateessakin, mutta olisihan älytöntä jättää tällainen yleinen pitkä vapaa käyttämättä.
Bahait eivät myöskään vietä joulua, ja heidän kalenterinsa on erilainen, kun normikalenterimme. Heillä uusivuosi on maaliskuussa. Tokihan suomessa heidän on elettävä meidän kalenterikuukausien mukaan myös; mutta tuttavani, jotka ovat Bahaita, viettävät omia juhlapäiviään muiden Bahaiden kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tällasta;25256098:
Bahait eivät myöskään vietä joulua, ja heidän kalenterinsa on erilainen, kun normikalenterimme. Heillä uusivuosi on maaliskuussa. Tokihan suomessa heidän on elettävä meidän kalenterikuukausien mukaan myös; mutta tuttavani, jotka ovat Bahaita, viettävät omia juhlapäiviään muiden Bahaiden kanssa.
Siis minä tarkoitin nyt lähinnä sitä, että miksi pitäisi jättää Suomen kalenterin mukainen pitkä vapaa käyttämättä, jos haluaa juhlia eikä ole väliä koska juhlii? Siksi, että haluaa protestoida joulua vastaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Heartless Bitch

Yhteistyössä