Mun mielestä on kauheen surullista, jos vanhemmat ei tarjoa lapselleen OLLENKAAN JOULUA... :(

tällasta
Alkuperäinen kirjoittaja tällasta;25256098:
Bahait eivät myöskään vietä joulua, ja heidän kalenterinsa on erilainen, kun normikalenterimme. Heillä uusivuosi on maaliskuussa. Tokihan suomessa heidän on elettävä meidän kalenterikuukausien mukaan myös; mutta tuttavani, jotka ovat Bahaita, viettävät omia juhlapäiviään muiden Bahaiden kanssa.
Ja Bahai-lapset odottavat innolla omia juhliaan. Kukin tyylillään!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256094:
Totta. Mutta tekeekö se siitä juhlasta sitten huonomman? Kyllähän muutenkin monet tekijät sanelevat, koska "kuuluu" juhlia. Kyllähän nuorisokin tuppaa juhlimaan lähinnä viikonloppuisin, koska silloin on vapaata. Voisihan ne kotibileet pitää vaikka tiistainakin, mutta mikä järki, jos ne voi pitää viikonloppunakin?
Jos ei satu olemaan juhlatuulella 24.12. on petturi... Suomen kansan on juhlittava vaikka sydän verta vuotaen, kun kalenterissa lukee "joulu". :saint:
 
tällasta
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256121:
Siis minä tarkoitin nyt lähinnä sitä, että miksi pitäisi jättää Suomen kalenterin mukainen pitkä vapaa käyttämättä, jos haluaa juhlia eikä ole väliä koska juhlii? Siksi, että haluaa protestoida joulua vastaan?
Miksi ei saisi protestoida? Toisaalta, jos jotain juhlaa ei halua juhlia; onko se merkki siitä että haluaa protestoida?
 
Jos ei satu olemaan juhlatuulella 24.12. on petturi... Suomen kansan on juhlittava vaikka sydän verta vuotaen, kun kalenterissa lukee "joulu". :saint:
No eihän hääparikaan tiedä, minä aamuna on sellainen fiilis, että huvittaisi juhlia omia häitään. Se pitää vain sopia ja järjestää. Tai jos minut on kutsuttu syntymäpäiväjuhliin, niin enhän voi soittaa juhlan järjestäjälle, että voisitko siirtää juhlia, koska tänään ei kyllä yhtään huvita juhlia. Samahan koskee ihan mitä tahansa muutakin päivämäärää tai juhlaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja tällasta;25256140:
Miksi ei saisi protestoida? Toisaalta, jos jotain juhlaa ei halua juhlia; onko se merkki siitä että haluaa protestoida?
Ja pitäisihän sitten olla oikeus saada sama määrä vapaata itselleen sopivaan kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tällasta;25256140:
Miksi ei saisi protestoida? Toisaalta, jos jotain juhlaa ei halua juhlia; onko se merkki siitä että haluaa protestoida?
Ei vaan minä puhun koko ajan siitä, että miksei juuri niitä joulun vapaapäiviä saisi käyttää siihen juhlimiseen, jos ei joulua juhli siinä varsinaisessa tarkoituksessaan. En puhu niistä, jotka eivät halua juhlia, vaan niistä jotka haluavat juhlia.
 
tällasta
Jos ei satu olemaan juhlatuulella 24.12. on petturi... Suomen kansan on juhlittava vaikka sydän verta vuotaen, kun kalenterissa lukee "joulu". :saint:
Ja mielellään vielä kestittävä suku, puolikuolleena väsymyksestä.. Otettava lainaa että saa kaikki lahjat, ruoat, kuusi pukkeineen hommattua. Kaikki ruoat mielellään pitää tehdä itse.. Ja onhan näitä stooreja, ettei välttämättä olla seuraavaan jouluun mennessä saatu maksettua edellisenkään joulun lahjoja. Surullista : (
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256144:
No eihän hääparikaan tiedä, minä aamuna on sellainen fiilis, että huvittaisi juhlia omia häitään. Se pitää vain sopia ja järjestää. Tai jos minut on kutsuttu syntymäpäiväjuhliin, niin enhän voi soittaa juhlan järjestäjälle, että voisitko siirtää juhlia, koska tänään ei kyllä yhtään huvita juhlia. Samahan koskee ihan mitä tahansa muutakin päivämäärää tai juhlaa.
Niinpä. Eli pitää sopia ja järjestää, ei mennä orjallisesti kalenterin mukaan.
 
Ja pitäisihän sitten olla oikeus saada sama määrä vapaata itselleen sopivaan kohtaan.
No nimenomaan tässähän on se ongelma. En minäkään voi kaupan tätinä sanoa, että minä menen sitten jouluna töihin ja pidän seuraavalla viikolla vapaata, kun ei kauppa ole edes auki jouluna. Opettajan on turha mennä töihin ja vaatia sitten myöhemmin vapaitaan, koska ei ole oppilaita. Kirjastovirkailijankaan on turha mennä sinne työpaikalleen notkumaan, kun kirjasto on kiinni jne. Eli miksei sitten voisi käyttää niitä olemassa olevia ja määrättyjä päiviä siihen omaan juhlaansa/ menoonsa? Aika monille se työnantaja kuitenkin loppupeleissä sen vapaapäivän määrittelee, ei siinä ole mielestäni mitään kummallista.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256187:
No nimenomaan tässähän on se ongelma. En minäkään voi kaupan tätinä sanoa, että minä menen sitten jouluna töihin ja pidän seuraavalla viikolla vapaata, kun ei kauppa ole edes auki jouluna. Opettajan on turha mennä töihin ja vaatia sitten myöhemmin vapaitaan, koska ei ole oppilaita. Kirjastovirkailijankaan on turha mennä sinne työpaikalleen notkumaan, kun kirjasto on kiinni jne. Eli miksei sitten voisi käyttää niitä olemassa olevia ja määrättyjä päiviä siihen omaan juhlaansa/ menoonsa? Aika monille se työnantaja kuitenkin loppupeleissä sen vapaapäivän määrittelee, ei siinä ole mielestäni mitään kummallista.
On ja ei ole. Lainsäädäntö antaa raamit, tietenkin. Mutta jos kerran kirkko ja valtio ovat erillisiä, miksi lainsäädäntö pohjautuu tässä kirkon "lakiin"? Uskonnonvapaus, my ass.

Koululla on työaikansa, se on selvä. Mutta esim. kaupan tai kirjaston aukioloaika ei ole sellainen asia, josta kirkon pitäisi voida päättää.

Minä olen tätä mieltä. Muut saavat olla rauhassa väärässä. :saint:
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256201:
No kyllähän silloin mennään orjallisesti kalenterin mukaan, jos hääpäivä on sinne merkitty. Ei sitä niin vain fiilispohjalta lähdetä muuttamaan.
Kuule, ei aavistustakaan! En harrasta häitä.

Ja se, että itse päättää päivän, on hieman eri juttu, kuin käyttää ulkopuolelta annettua ajankohtaa. Ajattele, jos olisi luvallista järjestää häät esim. vain 1.3.-14.4. välillä
 
On ja ei ole. Lainsäädäntö antaa raamit, tietenkin. Mutta jos kerran kirkko ja valtio ovat erillisiä, miksi lainsäädäntö pohjautuu tässä kirkon "lakiin"? Uskonnonvapaus, my ass.

Koululla on työaikansa, se on selvä. Mutta esim. kaupan tai kirjaston aukioloaika ei ole sellainen asia, josta kirkon pitäisi voida päättää.

Minä olen tätä mieltä. Muut saavat olla rauhassa väärässä. :saint:
Niin no tuo nyt on sitten taas ihan eri asia. Minä eikä minun sukuni eivät pysty kovinkaan suuressa mittakaavassa vaikuttamaan kauppojen tai kirjastojen aukioloaikoihin, enkä näe siinä oikein mitään järkeäkään, että niitä olemassaolevia vapaapäiviä lähdetään muuttamaan, ilman mitään kummempia perusteita. Tietysti, jos enemmistö suomalaisista yhtäkkiä näkisi ehdottomasti vaikka 16.12. parempana yleisenä vapaapäivänä, niin ei siinä sitten mitään, muutetaan vaan, mutta eipä niitä yksittäisten ihmisten tai edes sukujen huvittamisen mukaan voi vaihdella.
 
Kuule, ei aavistustakaan! En harrasta häitä.

Ja se, että itse päättää päivän, on hieman eri juttu, kuin käyttää ulkopuolelta annettua ajankohtaa. Ajattele, jos olisi luvallista järjestää häät esim. vain 1.3.-14.4. välillä
Me puhumme näköjään edelleen ihan eri asioista. Sinä puhut siitä, että on pakko järjestää häät vain 1.3.-14.4. Minä puhun siitä, että suurimmalla osalla suomalaisista olisi tuona ajankohtana vapaata töistä, jolloin ne häät nimenomaan kannattaisi pitää juuri tuolloin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256255:
Niin no tuo nyt on sitten taas ihan eri asia. Minä eikä minun sukuni eivät pysty kovinkaan suuressa mittakaavassa vaikuttamaan kauppojen tai kirjastojen aukioloaikoihin, enkä näe siinä oikein mitään järkeäkään, että niitä olemassaolevia vapaapäiviä lähdetään muuttamaan, ilman mitään kummempia perusteita. Tietysti, jos enemmistö suomalaisista yhtäkkiä näkisi ehdottomasti vaikka 16.12. parempana yleisenä vapaapäivänä, niin ei siinä sitten mitään, muutetaan vaan, mutta eipä niitä yksittäisten ihmisten tai edes sukujen huvittamisen mukaan voi vaihdella.
Mistä me tiedämme, mitä enemmistö oikeasti haluaa? On helpompaa mennä virran mukana.

Mutta olemme tainneet livetä jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, joka oli muistaakseni "voiko pingispallon kuivata mikrossa?" :saint:
 
öö-öö
[QUOTE="öö";25255973]Mun mielestä se ei ole yhtään surullista. Tiedän paljon surullisempia asioita. Miksi ihmiset viettävät - ja vaativat muitakin viettämään joulua? Mitä ihmettä siinä juhlitaan? Pakanajuhla, mihin ei milläänlailla Jeesus kuulu. Kulutusjuhla - ja mässäilyjuhla.

Missä kohtaa pitää olla surullinen niitä ei viettäjiä kohtaan?[/QUOTE]

En kans ymmärrä miksi pitäis surullinen olla.
Helpottunut ja iloinen olo vaan kun saa oma perhe rauhassa olla. Viettää merkityksellistä aikaa yhdessä, ei sidottuna muiden määrämiin (pakana)juhliin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256267:
Me puhumme näköjään edelleen ihan eri asioista. Sinä puhut siitä, että on pakko järjestää häät vain 1.3.-14.4. Minä puhun siitä, että suurimmalla osalla suomalaisista olisi tuona ajankohtana vapaata töistä, jolloin ne häät nimenomaan kannattaisi pitää juuri tuolloin.
Jos tuo ajankohta olisi varattu häitä varten, yleiseksi vapaaksi juuri tuohon tarkoitukseen?
 
Mistä me tiedämme, mitä enemmistö oikeasti haluaa? On helpompaa mennä virran mukana.

Mutta olemme tainneet livetä jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, joka oli muistaakseni "voiko pingispallon kuivata mikrossa?" :saint:
:D

No en tiedä, mitä enemmistö oikeasti haluaa, mutta itselleni se on ainakin ihan sama, joten ihan vaan helppouden vuoksi en lähtisi tuota päivämäärää muuttamaan. En näe yhtään syytä, miksi sen yleisen vapaapäivän pitäisi olla muutama viikko ennemmin tai muutama viikko myöhemmin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256292:
:D

No en tiedä, mitä enemmistö oikeasti haluaa, mutta itselleni se on ainakin ihan sama, joten ihan vaan helppouden vuoksi en lähtisi tuota päivämäärää muuttamaan. En näe yhtään syytä, miksi sen yleisen vapaapäivän pitäisi olla muutama viikko ennemmin tai muutama viikko myöhemmin.
En tiedä minäkään, enkä oikeasti edes välitä. Ja otan mielelläni vastaan nämä "ilmaiset" vapaapäivät, mutta en suostu hyväksymään sitä, että olisin pakotettu jotenkin "tekemään joulua" tms vastineeksi ollakseni hyväksyttävä kansalainen ja oivallinen vanhempi. :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25256348:
Älä hyväksykään.
En niin, vaikka tässäkin ketjussa ap ilmeisesti ajattelee niin, etten viitsi joulustella. Enkä kyllä viitsikään, se on minusta turhaa energian ja rahan haaskausta. Silti olen hankkinut muutaman lahjan, koska halusin ja olemme menossa klaanin kanssa viettämään iltaa ja syömään hyvin, koska haluamme. Ei siksi, että pitäisi viitsiä. Tai siksi, että joulu sellaisena kuin se nykykulttuurissamme ilmenee, olisi minulle tärkeä tai koskettava asia.
 
hössön tössö
En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta kutsu nyt hyvä ihminen ne lapset teille! Mitä enemmän lapsia, sitä jouluisempi tunnelma :) Minäkin "itsekkäästi" kutsuin 5-lapsisen sukulaisperheen meille, koska itse rakastan joulua ja hössötystä, mutta ei sitä meidän 2:n hengen perheelle viitsi ihan mahdottomia laittaa..

Jos mahdollista, niin kysäise perheen vanhemmilta/vanhemmalta, että saisiko lapset tulla.. Jospa siellä ollaan niin viimeisen päälle ateistia, että halutaan kieltäytyä joulusta kokonaan. Kaikki kun ei tajua, että on ateistillakin lupa juhlia ja jakaa hyvää mieltä, vaikkei joulusta piittaisikaan.
 
En niin, vaikka tässäkin ketjussa ap ilmeisesti ajattelee niin, etten viitsi joulustella. Enkä kyllä viitsikään, se on minusta turhaa energian ja rahan haaskausta. Silti olen hankkinut muutaman lahjan, koska halusin ja olemme menossa klaanin kanssa viettämään iltaa ja syömään hyvin, koska haluamme. Ei siksi, että pitäisi viitsiä. Tai siksi, että joulu sellaisena kuin se nykykulttuurissamme ilmenee, olisi minulle tärkeä tai koskettava asia.
Huomenta! :)
Juu en ajattele, että et viitsi, teillähän pienimuotoisesti joulua vietetään, sillä tavalla kun te haluatte, ja teillä lapset ovat ilmeisen tyytyväisiä siihen tapaan, eikö? Kuten olen moneen kertaan sanonut, kukin viettää joulua tavallaan, joku näyttävästi, joku vain pienesti, joku ei ollenkaan, ja sekin ok, jos sitä ei perheen lapsetkaan kaipaa. Itse on ymmärrä sitä, ettei joulua viitsitä järjestää ollenkaan, ihan siis itsekkäästä syystä. Mutta kukin toki tavallaan, silti mua kai saa surettaa lapset, jotka jäävät joulusta paitsi, JOS sitä kaipaavat!

Sä olet kyllä ihan selkeästi tuonut kantasi ja tapasi julki, ja kuulostaa siltä, että se on varsin ok juuri sinun perheessäsi. Mutta on myös perheitä, joissa lapset kaipaavat sitä joulua, ja haluaisivat että äiti VIITSISI edes pienimuotoisesti jotakin tarjota. En ole hetkeäkään epäillyt, etteikö teidän perheen tapa olisi ok teidän kannalta, olen puhunut tässä lähinnä naapurin perheestä, jossa lapset ilmiselvästi kovasti joulua kaipaavat.
 

Yhteistyössä