Mun mies on aika erikoistapaus...

  • Viestiketjun aloittaja Zalando81
  • Ensimmäinen viesti
"Teepee"
Eiköhän nuo kotityöt ole pakollinen paha? Naiset vaan yleisesti ottaen on opetettu siihen että he tekevät näitä enemmän.. Ihan samoin kuin osa "kotitöistä" on miesten hommia ainakaan itse en ole vielä törmännyt kovinkaan moneen naiseen kuka tekee esim: talven polttopuut tai vaikkapa remontoi sitä asuntoa.
 
vieras*
Aika erikoista, jos pidät sitä outona. Esimerkiksi minun äitini tykkää paljon sellaisesta. Ja monet ystävieni tyttöystävät ovat orientoituneet kodin hoitamiseen ja kaunistamiseen vahvemmin kuin miehensä. Eikös tämä ole kuitenkin se _yleisin_ kuvio?

Tuhkimo on ihan hottis :p Mut ei naisen nyt just sellainen tarvi olla.
Tuttavaperheen miehen äiti tykkäsi kuoria perunat valmiiksi molemmille jo aikuisille pojilleen, jostain kumman syystä poikien tyttöystävät eivät jatkaneet tuota niin rakastavaa ja mainiota perinnettä.

Tuttvaperhe on edelleen yhdessä, mutta toinen näistä pojista on jo eronnut pariin kertaa... äiti on äiti ja vaimo onkin sitten jotain muuta.
 
Peyote
Aika erikoista, jos pidät sitä outona. Esimerkiksi minun äitini tykkää paljon sellaisesta. Ja monet ystävieni tyttöystävät ovat orientoituneet kodin hoitamiseen ja kaunistamiseen vahvemmin kuin miehensä. Eikös tämä ole kuitenkin se _yleisin_ kuvio?

Tuhkimo on ihan hottis :p Mut ei naisen nyt just sellainen tarvi olla.
Tolla sä puolustelet sitä, että äitisi käy sun luona siivoamassa ja pyykkäämässä. Ellet ihan asu yhä niiden nurkissa.
 
fsddsf
No kyllä ihmisessä on jotain vikaa jos ei kotitöitä osaa tehdä. Miettikää nyt järjellä. Vai haluatteko elää jossain ihme kuvitelmassa että koska olette kotona niin teidän täytyy olla jossain parempia.

Usein naisten mielestä se vaan on kivaa kun Jarppa taas ripusti pyykit hellan päälle tai unohti laittaa pesuainetta." Voi jarppaa, se on vaan niin huono noissa kotitöissä. Anna minä teen!".

Ja Jarppa voitti 1-0.
 
Peyote
No kyllä ihmisessä on jotain vikaa jos ei kotitöitä osaa tehdä. Miettikää nyt järjellä. Vai haluatteko elää jossain ihme kuvitelmassa että koska olette kotona niin teidän täytyy olla jossain parempia.

Usein naisten mielestä se vaan on kivaa kun Jarppa taas ripusti pyykit hellan päälle tai unohti laittaa pesuainetta." Voi jarppaa, se on vaan niin huono noissa kotitöissä. Anna minä teen!".

Ja Jarppa voitti 1-0.
Nimenomaan! Ei kotihommissa mitään semmosta ole, etteikö niitä voi mieskin hoitaa. On ihan naurettavaa väittää olevansa joku abstrakti ajattelija, jos on ihan tavallisissa kotihommissa ihan alikehittynyttä muumitasoa.
 
mies1harm.
[QUOTE="Teepee";30209750]Eiköhän nuo kotityöt ole pakollinen paha? Naiset vaan yleisesti ottaen on opetettu siihen että he tekevät näitä enemmän.. Ihan samoin kuin osa "kotitöistä" on miesten hommia ainakaan itse en ole vielä törmännyt kovinkaan moneen naiseen kuka tekee esim: talven polttopuut tai vaikkapa remontoi sitä asuntoa.[/QUOTE]

Niin, tuo ap:n poikkeama "miesten töistä" on ihan hyvä, enkä minäkään vaadi naista tekemään "naisten työt". Puhun siitä, että todella useassa suomalaiskodissa yhä on niin, että mies hoitaa tietyt raskaammat käytännön puuhat ja nainen kodin keveämmät puuhat. En usko sen kumoutuvan koska taitaa olla vanha homma.

Pidän tervetulleena, että kaikki naiset eivät enää vaadi mieheltä sellaista, mutta uskon sen yhä olevan yleistä, tälläkin palstalla, että miehen on parempi olla käsillä tekevä kuin ajatteleva/kirjoittaja, tms. Samaten en vain voi uskoa, että naiset kollektiivisesti kärsisivät kodin puuhasteluissaan kuten palsta vakuuttaa, mutta suon poikkeamat siitä, en tosin äärimmilleen, sillä en ole koskaan ollut uranaisista (esim. juristit) kiinnostunut.
 
Aika erikoista, jos pidät sitä outona. Esimerkiksi minun äitini tykkää paljon sellaisesta. Ja monet ystävieni tyttöystävät ovat orientoituneet kodin hoitamiseen ja kaunistamiseen vahvemmin kuin miehensä. Eikös tämä ole kuitenkin se _yleisin_ kuvio?

Tuhkimo on ihan hottis :p Mut ei naisen nyt just sellainen tarvi olla.
Orientoituminen on eri asia kuin siitä asiasta tykkääminen. Juu, mä olen vahvempi kotitöissä kuin mun mies, tiedän miten saadaan tehokkaasti siistiä ja kodikasta ja meillä on ns.perinteinen työnjako (no mies auttelee lähes päivittäin), mutta mä inhoan siivoamista.
 
mies1harm.
Tuttavaperheen miehen äiti tykkäsi kuoria perunat valmiiksi molemmille jo aikuisille pojilleen, jostain kumman syystä poikien tyttöystävät eivät jatkaneet tuota niin rakastavaa ja mainiota perinnettä.

Tuttvaperhe on edelleen yhdessä, mutta toinen näistä pojista on jo eronnut pariin kertaa... äiti on äiti ja vaimo onkin sitten jotain muuta.
Tietenkin. Mutta vaikka naisystävä ei ole sama kuin äiti niin hän voi silti tykätä miehen palvelemisesta, esim. yhteisen kodin hoidossa. Aika harvassa lienevät tapaukset, jossa mies vastaa kodin viihtyvyydestä ja sisustuksesta selvästi naista enemmän, eikä tavallisinta ole sekään, että molemmat olisivat siitä yhtä kiinnostuneet. Vaan kyllä useimmiten nainen on kodin haltijatar, näin ainakin Suomessa.
 
mies1harm.
Orientoituminen on eri asia kuin siitä asiasta tykkääminen. Juu, mä olen vahvempi kotitöissä kuin mun mies, tiedän miten saadaan tehokkaasti siistiä ja kodikasta ja meillä on ns.perinteinen työnjako (no mies auttelee lähes päivittäin), mutta mä inhoan siivoamista.
Mä en nyt vaan pysty uskomaan, että nämä naiset kärsivät toteuttaessaan kodin hoitoa ja sisustamista. Parisuhteet kuulostaisivat aika rankoilta, järjettömiltäkin projekteilta, jos kärsimys olisi päällimäinen olo sitä pyörittäessä omalta osaltaan. Eikös kaiken tämän pitäisi olla enimmäkseen nautinnollista työtä? En minä ainakaan osaa edes ajatella velvollisuuksiani ihanalle naiselle kärsimyksenä tai rankkana työnä vaan mukavana, nautinnollisena haasteena.
 
Mä en nyt vaan pysty uskomaan, että nämä naiset kärsivät toteuttaessaan kodin hoitoa ja sisustamista. Parisuhteet kuulostaisivat aika rankoilta, järjettömiltäkin projekteilta, jos kärsimys olisi päällimäinen olo sitä pyörittäessä omalta osaltaan. Eikös kaiken tämän pitäisi olla enimmäkseen nautinnollista työtä? En minä ainakaan osaa edes ajatella velvollisuuksiani ihanalle naiselle kärsimyksenä tai rankkana työnä vaan mukavana, nautinnollisena haasteena.
Älä niputa kodinhoitoa ja sisustamista. Mähän sisustaisin vaikka kaiket päivät, mutta kotityöt eli tiskaaminen, ruuanlaitto (joo marketissa mietin että mitä mötkälettä tiristäisin pannulla tänään) ja siivoaminen on kuin tervanjuontia.

Ei meillä kauheaa ryntäystä ole kenelläkään imurin tai mopin kimppuun.
 
"plussa"
Ongelma on siinä että jotkut naiset eivät oikeasti halua edes miestä joka siivoaa ja sisustaa. Se on sitten homoa tai tossun alla oleva näätä.

Joten olen tullut siihen lopputulokseen että jotkut naiset haluavat tehdä kaiken itse, marista siitä ja olla uhreja.
 
Peyote
[QUOTE="plussa";30209837]Ongelma on siinä että jotkut naiset eivät oikeasti halua edes miestä joka siivoaa ja sisustaa. Se on sitten homoa tai tossun alla oleva näätä.

Joten olen tullut siihen lopputulokseen että jotkut naiset haluavat tehdä kaiken itse, marista siitä ja olla uhreja.[/QUOTE]

Niin haluukin. Mun mielestä sellaset naiset on aika ärsyttäviä ja semmosessa seurassa tulee tosi ulkopuolinen fiilis, kun naureskellen kerrotaan niitä miesten kommelluksia. Mulla on omasta melkein vaan hyvää sanottavaa.
 
vieras*
[QUOTE="Teepee";30209750]Eiköhän nuo kotityöt ole pakollinen paha? Naiset vaan yleisesti ottaen on opetettu siihen että he tekevät näitä enemmän.. Ihan samoin kuin osa "kotitöistä" on miesten hommia ainakaan itse en ole vielä törmännyt kovinkaan moneen naiseen kuka tekee esim: talven polttopuut tai vaikkapa remontoi sitä asuntoa.[/QUOTE]

Useimmat asunnot lämpiävät ilman polttopuita, eikä remonttejakaan tehdä joka päivä, ellei nyt sitten asu lähes asumiskiellossa olevassa läävässä.

Meillä polttopuut ostetaan, samoin koti- tai autoremontit tekee ammattimies tai -nainen.

Ruoanlaittoa, pyykkäystä, tiskausta ja siivousta tai järjestelyä riittää ihan joka päivälle. Toki koneellisesti, mutta tiskikone on tyhjennettävä ja täytettävä, samoin vaatteenpesu jne...
 
vieras*
Mä en nyt vaan pysty uskomaan, että nämä naiset kärsivät toteuttaessaan kodin hoitoa ja sisustamista. Parisuhteet kuulostaisivat aika rankoilta, järjettömiltäkin projekteilta, jos kärsimys olisi päällimäinen olo sitä pyörittäessä omalta osaltaan. Eikös kaiken tämän pitäisi olla enimmäkseen nautinnollista työtä? En minä ainakaan osaa edes ajatella velvollisuuksiani ihanalle naiselle kärsimyksenä tai rankkana työnä vaan mukavana, nautinnollisena haasteena.
Mitä velvollisuuksia sinulla on?
 
mies1harm.
Älä niputa kodinhoitoa ja sisustamista. Mähän sisustaisin vaikka kaiket päivät, mutta kotityöt eli tiskaaminen, ruuanlaitto (joo marketissa mietin että mitä mötkälettä tiristäisin pannulla tänään) ja siivoaminen on kuin tervanjuontia.

Ei meillä kauheaa ryntäystä ole kenelläkään imurin tai mopin kimppuun.
Minulle vieras ajatusmalli. Lähtökohtaisesti jokainen päivä rakastamani ihmisen kanssa on arvokas, lahja. Asenteeni on ehkä kiitollisempi kuin sinun. Siksi mulla on myös lähes väsymätön halu palvella naistani, tietyissä asioissa. Äitini oli samantapainen tässä: hänestä oli nautinnollista palvella meitä kodin piirissä.

Tällä palstalla kuulen aniharvoin, kuinka ihanaa on palvella miestä, outoa kyllä. Melkein kaikki kirjoittavat naiset karsastavat ajatusta. Se ei ole eettisesti korkeatasoinen eikä kovin rakastava näkemys. Rakkaudella on eri tasoja. Minun seurustelusuhteeni ovat olleet ja ovat jatkossakin korkealla tasolla, jossa pääasenne toiseen on, ettei vaivannäkö toiselle ole paha. Muu tuntuisi kokonaisuutena omaa elämänlaatua laskevalta. Siksi en ymmärräkään, miksi nainen omaehtoisesti kärsisi kotitöistä kun sinkkuna hän voi vain olla itsekäs. Ainakaan ystävieni naiset eivät sitä paitsi vaikuta kärsiviltä.
 
Minulle vieras ajatusmalli. Lähtökohtaisesti jokainen päivä rakastamani ihmisen kanssa on arvokas, lahja. Asenteeni on ehkä kiitollisempi kuin sinun. Siksi mulla on myös lähes väsymätön halu palvella naistani, tietyissä asioissa. Äitini oli samantapainen tässä: hänestä oli nautinnollista palvella meitä kodin piirissä.

Tällä palstalla kuulen aniharvoin, kuinka ihanaa on palvella miestä, outoa kyllä. Melkein kaikki kirjoittavat naiset karsastavat ajatusta. Se ei ole eettisesti korkeatasoinen eikä kovin rakastava näkemys. Rakkaudella on eri tasoja. Minun seurustelusuhteeni ovat olleet ja ovat jatkossakin korkealla tasolla, jossa pääasenne toiseen on, ettei vaivannäkö toiselle ole paha. Muu tuntuisi kokonaisuutena omaa elämänlaatua laskevalta. Siksi en ymmärräkään, miksi nainen omaehtoisesti kärsisi kotitöistä kun sinkkuna hän voi vain olla itsekäs. Ainakaan ystävieni naiset eivät sitä paitsi vaikuta kärsiviltä.
Öö, ei se rakkaus puolisoa kohtaan tee sitä lattian imuroimisesta yhtään hienompaa. Imuroiminen on edelleen tylsää. Ja siinä vaiheessa kun on okt ja pihaa ja lapset, ikävöi niitä kaupunkikaksioita.

Ja ei kai ne sun kaverien naiset sulle tavatessanne näytä hapanta naamaa, vaikka kotia kuuratessaan eivät välttämättä ole tykänneet ko.hommasta?
 
vieras*
Minulle vieras ajatusmalli. Lähtökohtaisesti jokainen päivä rakastamani ihmisen kanssa on arvokas, lahja. Asenteeni on ehkä kiitollisempi kuin sinun. Siksi mulla on myös lähes väsymätön halu palvella naistani, tietyissä asioissa. Äitini oli samantapainen tässä: hänestä oli nautinnollista palvella meitä kodin piirissä.

Tällä palstalla kuulen aniharvoin, kuinka ihanaa on palvella miestä, outoa kyllä. Melkein kaikki kirjoittavat naiset karsastavat ajatusta. Se ei ole eettisesti korkeatasoinen eikä kovin rakastava näkemys. Rakkaudella on eri tasoja. Minun seurustelusuhteeni ovat olleet ja ovat jatkossakin korkealla tasolla, jossa pääasenne toiseen on, ettei vaivannäkö toiselle ole paha. Muu tuntuisi kokonaisuutena omaa elämänlaatua laskevalta. Siksi en ymmärräkään, miksi nainen omaehtoisesti kärsisi kotitöistä kun sinkkuna hän voi vain olla itsekäs. Ainakaan ystävieni naiset eivät sitä paitsi vaikuta kärsiviltä.
Oletko naimisissa ja onko sinulla lapsia ja vakituinen työpaikka, jossa on myös päivittäinen työaika?

Mitä isäsi teki kotona?
 
Peyote
Mulle puolison palveleminen on sitä, että joskus hemmottelen, hieron, järjestän kylpyhetken, valitsen elokuvan, pidän hyvänä ja teen hyvän ruuan. Tälläistä on joskus. Eikä siinä ole mitään vaikeaa. Tälläistä miesykkönen varmasti tarkoittaa kun omista velvollisuuksistaan puhuu.

Mutta kun oikeat velvollisuudet on sitä jokapäiväistä pyykinpesua, imurointia, laskujen maksamista, pölyjen pyyhintään, tavallisen ruuan tekoa.
 
mies1harm.
Mitä velvollisuuksia sinulla on?
Se ei ole olennaista. Olennaista on nähdä kodinhoito myönteisenä asiana eikä kirouksena, siis niissä _yleisissä_ tapauksissa, joissa nainen sen valtaosin hoitaa. Jos tämä on helvettiä, ehkä rakkaus tai suhde ovat liian heikkoja ja jonkun toisen kanssa voisi onnistua paremmin. Itse en voisi yhteen mennäkään naisen kanssa, jonka kanssa vuorovaikuttamiseen asennoituisin kielteisesti. Toista ei oteta vaivaksi, vaan onneksi.
 
dddd
[QUOTE="Teepee";30209750]Eiköhän nuo kotityöt ole pakollinen paha? Naiset vaan yleisesti ottaen on opetettu siihen että he tekevät näitä enemmän.. Ihan samoin kuin osa "kotitöistä" on miesten hommia ainakaan itse en ole vielä törmännyt kovinkaan moneen naiseen kuka tekee esim: talven polttopuut tai vaikkapa remontoi sitä asuntoa.[/QUOTE]

Kaupungeissa ei enää nykyään ole juurikaan mitään 'miesten töitä'. Ei tarvita polttopuita, remontit tekee ammattilaiset, pihojen auraukset tekee huoltoyhtiö ja autokin korjataan huollossa.
 
mies1harm.
Öö, ei se rakkaus puolisoa kohtaan tee sitä lattian imuroimisesta yhtään hienompaa. Imuroiminen on edelleen tylsää. Ja siinä vaiheessa kun on okt ja pihaa ja lapset, ikävöi niitä kaupunkikaksioita.

Ja ei kai ne sun kaverien naiset sulle tavatessanne näytä hapanta naamaa, vaikka kotia kuuratessaan eivät välttämättä ole tykänneet ko.hommasta?
Sulla on edelleen liian kielteinen asenne. Nimenomaan tyytyväisyys muuttaa kaiken kullaksi: kyse on asenteesta, ajattelutavasta, joka olisi tärkeä taito oppia. Suhde, jonka tehtävien hoitaminen pääasiassa vituttaa, ei ole suhde, jossa minä viihtyisin tai johon ryhtyisin.
 
dddd
[QUOTE="plussa";30209837]Ongelma on siinä että jotkut naiset eivät oikeasti halua edes miestä joka siivoaa ja sisustaa. Se on sitten homoa tai tossun alla oleva näätä.

Joten olen tullut siihen lopputulokseen että jotkut naiset haluavat tehdä kaiken itse, marista siitä ja olla uhreja.[/QUOTE]

Ei se ole ongelma. Sellaiset naiset ovat harvassa.
 

Yhteistyössä