Munasarjakysta?? Miten se teillä vaivaa/vaivasi??

  • Viestiketjun aloittaja "Kanttarelli"
  • Ensimmäinen viesti
"Kanttarelli"
Mulla oli syyskuussa 2 kystaa vasemmassa munasarjassa 3cm ja 2 cm, gyne sanoi niiden vaikuttavan harmittomilta toiminnallisilta kystilta. Lisäksi siellä näkyi tyhjä pussi, joka oli tyhjentynyt ( menin silloin tarkastukseen juurikin sen aiheuttamista oireista).. se kysta silloin muistaakseni särki viiltävästi alavatsalla.
Nyt kuitenkin mulla on jo kohta 4 viikkoa sattunut vasen alavatsa, ei kokoaikaisesti, mutta esim aina kun menen istumaan tai makuulla. Kipu tuntuu myös selässä ja kyljessä ja tuntuu nivusessa ja jopa häpyluulla?? Kipu on viiltävää, repivää ja jollain lailla kirvelevää ja tuntuu että olisi painetta vatsan sisällä ja "joku" venyisi. Jos on esim ilmavaivoja, niin hetken ennen purkautumista kipu on helvetillinen. Kuukautiseni ovat olleet ihan sekaisin viime gynekäynnistä lähtien.. eli vuoto voi kestää yli 2 viikkoa ja väli olla tuollaiset 40 päivää. Ennen noiden minipillerien popsimista menkat tuli melkein kelloajan tarkkuudella 28 kp.
Kertokaahan, voiko tämä olla kystasta johtuvaa? Tieysti aion hakeutua maanantaina lääkäriin, koska mielestäni en ole akuuttitapaus tämän kipuiluajan jälkeen. Nyt kivut ovat vaan voimistuneet.
Kiinnostaa varmaan ihan liikaa tämä, mutta ottaisin mielelläni vastaan teidän kokemuksia asiasta. KIITOS :)
 
"Kantarelli"
Tuntuu ettei ne tuolla tk päivystyksessä ota tosissaan... olin 2 viikkoa sitten ja lääkäri sanoi sen olevan selästä johtuvaa ja tuikkasi piikit alaselkään?! Issias vaivaa kuulemma ja sanoi ettei ole mahdollista että olisi esim. suolistonseudulla toi vika, vaikka välillä mulla on sellainen oli että saattais olla sielläkin jotain.
 
"Kanttarelli"
Googletin ton PCO:n , voihan se sitäkin olla, mut kivusta ei tuossa puhuttu mitään. Ja se tässä on se pääongelma. Eikä mulla kyllä tommosta karvankasvuakaan ole.
 
"vieras"
Mulla oli kystasta niin kovat kivut, että hengittäminenkin sattui. Tosin pahinta vaihetta kesti alle viikon ja 2-3 viikossa vaivat katosi. Kysta puhkesi itsekseen muutamassa kuukaudessa.
 
"vieras"
Mulla oli kysta munasarjassa ja odotin tähystysaikaa kun alko kivut, viikon niitä kestin ja menin lääkäriin jolloin oli jo ihan tuskanen olo välillä. Kysta oli yhtäkkiä kasvanut yli 8senttiseksi ja leikkaukseen lähdettiin samantein. Munasarja säästyi siitä napsastiin vain palanen, jos olis ehtiny puhjeta olis lähteny tuo munasarja mukana.
 
"Kanttarelli"
[QUOTE="vieras";25898012]Mulla oli kysta munasarjassa ja odotin tähystysaikaa kun alko kivut, viikon niitä kestin ja menin lääkäriin jolloin oli jo ihan tuskanen olo välillä. Kysta oli yhtäkkiä kasvanut yli 8senttiseksi ja leikkaukseen lähdettiin samantein. Munasarja säästyi siitä napsastiin vain palanen, jos olis ehtiny puhjeta olis lähteny tuo munasarja mukana.[/QUOTE]

Missä kohtaa sulla oli kipu ja millaista se oli?
 
"vieras"
[QUOTE="Kanttarelli";25898041]Missä kohtaa sulla oli kipu ja millaista se oli?[/QUOTE]

Tästä on jo 10vuotta joten hatarat muistikuvat, mutta viiltävä kipu alhaalla melkein nivusessa ja nimenomaan kumartuessa ja maatessa. Seistessä ja kävellessä ei niinkään tuntunut. Päiväkirjaan oon kirjottanu päivää ennen leikkausta "kuin joku olisi puukolla viiltänyt alavatsaan vekin kun tamppasin mattoja". Tarkottaneen sitä kun nostin matot ylös syliin.
Alunperin muuten vuotohäiriöiden takia lampsin sinne gynelle ja sillon kysta olis "vaan" 4senttinen ja alle 2kk oli siitä tuohon leikkaukseen.
 
"Kanttarelli"
[QUOTE="vieras";25898073]Tästä on jo 10vuotta joten hatarat muistikuvat, mutta viiltävä kipu alhaalla melkein nivusessa ja nimenomaan kumartuessa ja maatessa. Seistessä ja kävellessä ei niinkään tuntunut. Päiväkirjaan oon kirjottanu päivää ennen leikkausta "kuin joku olisi puukolla viiltänyt alavatsaan vekin kun tamppasin mattoja". Tarkottaneen sitä kun nostin matot ylös syliin.
Alunperin muuten vuotohäiriöiden takia lampsin sinne gynelle ja sillon kysta olis "vaan" 4senttinen ja alle 2kk oli siitä tuohon leikkaukseen.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta! Taidankin valmistautua huomiseen lääkärireissuun ;)
 
kysta
Mulla todettiin 3 kk sitten 2 kystaa vasemmassa munasarjassa. Tänään kävin kontrollissa ja nyt niitä oli siellä 6. Seuraava kontrolliaika on heinäkuussa ja jos niitä vielä sielä on, niin leikataan. Lääkäri oli ensin sitä mieltä että laitetaan heti leikkausjonoon mutta kun kuuli että mulla on elinikäinen marevan lääkitys, ei halunnutkaan heti leikata. Täytyy toivoa ettei kivut kovasti suurene nyt kun leikkaus on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen. :/ Tarkoitus olisi siis leikata samalla koko munasarja pois, oikea munasarja näytti puhtaalta ja se jätetään.
 
"Tirlittan"
Kanttarelli: siis kuvasit aivan samanlaista kipua kuin mitä mulla on ollu! olen joutunut nyt olee ihan sairaslomalla, kun kipu on niin kovaa. Siis juurikin tuollaista kirvelevää, vihlovaa, jomottavaa jne. Ja kaikki paikat kipeinä nivusta ja häpyluuta myöten! Mua on pompoteltu lääkäriltä toiselle, oon niin väsyny ku kukaan ei ota tosissaan. Nyt syön kodeiinia ja menen uudelleen tarkastukseen keskiviikkona, yritän saada heidät leikkaamaan tuon kystan pois, koska luulen että se johtuu siitä. Kipu on oikealla alavatsassa samalla puolella, missä kystakin.
 
"Tirlittan"
Toivottavasti käyt vielä lukemassa tätä...saatiinko selville mikä sua vaivasi? Mulla ei vielä, oon menossa ensi viikolla tähystysleikkaukseen. Viimeisin lääkäri kumosi tuon kystankin olemassaolon, en tiedä mitä ajatella. Laitathan viestiä jos luet tämän!
 

Yhteistyössä