Munasolut eivät hedelmöity ICSI:lla?

Takana ensimmäinen hoito ja mieli on melko apea...

Hoidot aloitettiin vaikean Pcon ja miehen huonon sperman laadun takia suoraan ICSI:lla eikä muita hoitoja missään vaiheessa edes otettu puheeksi. Lääkkeinä olivat Suprecur sekä Menopur ja niillä munasoluja tulikin ihan mukavasti (9 kpl) ottaen huomioon että toinen munasarjani on poistettu. Pettymyt oli kuitenkin suuri, kun kävi ilmi että ainoastaan yksi munasolu noista yhdeksästä oli hedelmöittynyt ja tuoresiirron jälkeen pakkaseen ei siis saatu mitään. Lääkärin mukaan tulos oli todella huono ja yllättävä, sillä olisi voinut odottaa että ICSI:lla noin puolet munasoluista hedelmöittyisi. Mitään syytä surkeaan tulokseen ei osattu sanoa...

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten hoidoissa on edetty? Ja onkohan hoitoja ylipäänsä järkeä jatkaa, sillä lääkärimme oli heti valmis kyseenalaistamaan raskaiden hoitojen jatkamisen mielekkyyden, kun tulokset ovat alun alkaenkin näin kehnoja. :(
 
Heippa!
Minulla takana yksi ivf ja ICSI, eikä kummassakaan päästy siirtoon, koska munasolut eivät hedelmöittyneet, vaikka niitä oli 19.. Ilmeisesti seuraava hoito yritetään lahjoitetulla solulla.
 
Minulle on tehty 4 ICSI:tä, yhdessä ei päästy siirtoon asti. Yhdestä kahteen "hyväksi" sanottua alkiota on muuten saatu eikä pakkaseen ole mitään jäänyt, eli ei ole määrillä hurrattu. Tässä viimeisessä hoidossa kuitenkin onnisti, ja elämäni ensimmäinen plussa oli tuloksena - toistaiseksi. Ehdotan, että kokeilet vielä toisen kerran. Joskus elimistö myös virittyy paremmaksi hedelmöittymään hoitojen seurauksena, miten muuten on selitettävissä, että jotkut tulevat raskaaksi hoidot lopetettuaan. Yhden kerran jälkeen ei kannattaisi minusta vielä luovuttaa - lääkäriä (ja hoitopaikkaa) kyllä voi vaihtaa..


muoks* lumettoman kommentin jälkeen lisään, että jos lääkäri on masentava ja valmis luovuttamaan ensimmäisen hoidon jälkeen, täytyy hoidoissa olevan oltava todella vahva ja positiivinen (mitä hän harvemmin on), jotta pystyy jatkamaan, vaikka lääkäri ei sitä suosittele. Siksi heitin kommentin lääkärin (tai hoitopaikan) vaihtamisesta. Positiivisesta ja toiveikkaasta lääkäristä saa voimaa jatkaa, vaikka itseä lannistaisikin. Tällaisia lääkäreitä on onneksi kohdalleni sattunut. En tiedä, olisinko muuten jaksanut näin pitkään.
 
Peesaan muista, ensimäinen kerta on usein kokeilua, jossa nähdään miten elimistö hormooneihin reagoi. Eikä ehkä kannata heti hoitopaikkaa vaihtaa (ellei muutenkin ole tyytymätön), sillä saattaa olla ,että ensimmäinen hoito kertoo lääkärille miten jatkossa kannattaa toimia.

Muuten mulla varsin samanlainen historia kuin Electralla, 4.icsistä syntyi lapsi. Kertaakaan ei saatu mitään pakkaseen ja kerran ei päästy siirtoon. 5.icsistä tuli pakkasalkioitakin ja niistä alkoi myös raskaus. Samassa paikassa ollaan oltu hoidossa. Meikäläisellä 'parannus' alkioissa ilmeisesti johtunut siitä että iän myötä elimistö reagoi rauhallisemmin lääkkeisiin ja laatu paranee... :eek: Kaikki siis voi olla mahdollista.
 
Siis mä oon ymmärtäny et ICSI:ssä nimenomaan hedelmöitetään munasolut väkisin ts. siittiö laitetaan ms:n sisään. Luulin että tuo on hoitomuoto mm. sellaisissa tapauksissa jos muuten ei saada hedelmöitystä kunnolla aikaiseksi?

Meillä 1 tulokseeton IVF takana, siinä 1/7 vain hedelmöitty eikä mitään saatu pakkaseen :( pp10 alkoi ruskea vuoto runsastuen siitä sitten menkkoiksi. Pp15 veritestissä HCG 24, eli kiinnittyminen oli tapahtunu, mut siihen se sit jäikin. Meillä siis ongelmana se etten mä ovuloi ja mul on kierto iha sekasin.

Meillä alkaa nyt siis ICSI tässä kuussa, en sit tiiä kuinka paljon uskallan luottaa että siitä hoidoista saataisi viimeinkin se pikkanen käärö? :heart:
 
Tiinuli, valitettavasti se että icsissä autetaan siittiö munasolun sisään ei vielä takaa hedelmöittymistä. En ole varma muistanko ihan oikein mutta meidän lääkärin mukaan icsillä munasoluista hedelmöittyy noin 60%. Ja näistä sitten keskimäärin noin puolet jakautuu kelvollisiksi alkioiksi saakka. Eli aika isoa on kato. Meidän icsissä neljästä kypsästä muniksesta hedelmöittyi kolme, niistä vain yksi jatkoi jakautumistaan siten että voitiin siirtää, loput meni roskiin. Kiinnittymisyritystäkään ei ollut. Ilmeisesti tämä on aika keskivertotulos jos munasoluja tulee noin vähän. Mutta lääkäri kannusti ehdottomasti yrittämään uudelleen, kuulemma on hyvät mahikset vielä onnistua (mikä itsestäni kuulosti oudolta, mutta kai se niin on kun muiden kokeneiden tarinoita lukee).
Sulla on tiinuli joka tapauksessa tosi hyvät chancet kun kerran alkio on jo kerran kiinnittynyt, sehän kertoo että kohdussa kaikki hyvin, alkio ei vaan jaksanut jatkaa elämäänsä.
 
Hmm..ei oo kauheen lohduttava tuo noin 60%.. :/ voi hitto, kuinkahan tuossa meille käy. Mua niin pelottaa että lääkäri joutuu sanomaan meille että selittämättömiä ollaan että keinot on lopussa..! :'( Sen ku tietäis et miks alkio ei jaksanu sen enempää..?? mua mietityttää sekin kun mulla on taipumusta tuohon tm:aan, niin jos sitä ei pystytä estää millään.. Anteeks mun negatiiviset ajatukset, mut ei muuta oikeen ees uskalla miettiä..
 
Tiinuli meilläkin tehtiin ensin ivf, jossa kävi niin että yksikään kymmenestä munasolusta ei hedelmöittynyt. Ja nyt sitten icsissä oli vain tuo yksi alkio. Ja silti meille on nyt kaksi eri lääkäriä sanonut että mahdollisuudet onnistua ovat edelleenkin erittäin hyvät, että nyt ei pidä luovuttaa. Teillä ei vielä tiedä millaisen sadon icsi tuo tullessaan, voihan olla että munasoluja tuleekin enemmän, ja/tai että niistä lähes kaikki hedelmöittyvätkin. Kun nuo prosentit ovat vain keskiarvoja ja yksittäinen tilanne voi olla ihan toista. Kovasti tsemppiä uuteen hoitoon! Jos teille tehty vasta yksi hoito niin ainakin kaksi lisää kannattaa kokeilla ennen kuin edes harkitsee luovuttamista. :) Siis jos vain itse jaksat, raskastahan tämä on...eikä ne pettymykset siitä helpotu. Mutta mitäpä sitä ei tekisi jotta saisi toivoa onnistumisesta (meillä ei luomumahiksia ole ollenkaan :| )
 
Meillä ongelmana huonolaatuiset siittiöt. Se meidän ainokainen alkio siirrettiin mutta ei siitä raskautta alkanut. Uusi icsi-hoito on nyt suunnitteilla ja alkaa pian. Saa nähdä miten käy tällä kertaa, jännittää aika paljon.
 
Via
Heip, ei tosiaan ole ikävä kyllä mitenkään selvää että ICSI:llä hedelmöittyminen olisi hyvää..meillä hedelmöittyi 3/14 munasolusta, raskautta näistä ei alkanut. Taustalla tosi huonot siittiöt ja PCO, tosin "lievä" sellainen eli ovuloin luonnollisestikin joskin epäsäännöllisesti. Nyt alkamassa 2.ICSI, saa nähdä miten käy tällä kertaa..Tuo huono hedelmöittyminen kun voi johtua joko munasoluista tai siittiöstä..Mutta meille ainakin valettiin uskoa että ehdottomasti kannattaa jatkaa.
 
Niin se vaan taitaa olla, että ei auta muu kuin yrittää uudelleen ja kerätä jostakin voimia toiseen ICSIin. Negatiivisen raskaustestin jälkeisen SUUREN pettymyksen jälkeen tuntui kyllä siltä, että ei kiitos enää ikinä ja mitä järkeä on enää edes yrittää jos tuloksena on yksi ainoa alkio eikä sitäkään saada kiinnittymään. Kaikki kauhea vaiva, odotus ja turha toivo...kääk!

Kaikista kamalimmalta tuntui ja tuntuu edelleenkin se, että ICSIn pitäisi kuitenkin olla se kehittynein, vaikeiden tapausten avuksi tarkoitettu hoitomuoto ja omalla kohdalla sen tulokset eivät olleet lainkaan sitä mitä olisi toivonut. Eivätkä lääkärin negatiivisuus ja ihmettely todellakaan auttaneet asiaa tai vähentäneet pettymystä. Näköjään löytyy kuitenkin muitakin, joilla alkioita on saatu ICSIllä vähän tai jopa vain se yksi ja siitäkin huolimatta on annettu toivoa jatkohoitojen suhteen.

Kunpa vaan voisi jotenkin tietää onko vika munasoluissa vai siittiöissä vai missä lie.. Ja kunpa vaan saisi tuon miehen lopettamaan tupakoinnin jollakin keinolla...kiristys,uhkailu ja lahjonta on jo testattu eikä niistä ole kyseisen jääräpään kohdalla apua... :p
 
"Ihana" löytää kohtalotovereita! Miten mä en oo tätä keskustelua jotenki huomannu :/ Siis meillä hedelmöitty icsillä 9:stä kypsästä muniksesta 3, yksi oli monitumanen ja 2 lähti kyllä jakaantumaan, toinen hitaammin. Yksi siirrettiin, nega siitä ja reilu 2vk sitten tehtiin pas, josta nyt näyttää tulevan kans nega. Uuteen icsiin ollaan menossa kait vasta tammikuussa. Mä oon luullu että oon melkeenpä ainut jolla tällasta ongelmaa, mutta enpäs näköjään ookkaan. Ei meillekkään oo kerrottu mistö johtuu, mutta todennäkösesti miehen siittiöistä jotka joudutaan joka hoitoon kaivamaan kiveksestä suoraan.


muoks. Hei missä ootte hoidoissa tyttöset?! Julkisella vai yksityisellä? Tekis mieli hypätä julkiselle, jopa pitkien hoitojonojen uhallakin, mutta hoidetaanko siellä näin "haastavia" tapauksia?? Ihan hirvittää maksaa joka kerrasta reilu 2000e+lääkkeet!
 
Via
Alkuperäinen kirjoittaja Duffy:
muoks. Hei missä ootte hoidoissa tyttöset?! Julkisella vai yksityisellä? Tekis mieli hypätä julkiselle, jopa pitkien hoitojonojen uhallakin, mutta hoidetaanko siellä näin "haastavia" tapauksia?? Ihan hirvittää maksaa joka kerrasta reilu 2000e+lääkkeet!
Me ollaan toistaseksi yksityisellä, mut on harkittu julkiselle siirtymistä jos tää 2.ICSI ei nyt tuota tulosta. Tarvitaan joka tapauksessa breikkiä hoitohin, tää syksy on ollut sen verran raastava. Julkiselle ne ei vaan vissiin tee lyhyen kaavan hoitoja, joka mulle on se ainut ja oikea vaihtoehto suuren hyper-riskin takia.

Ja tosiaan sitä ei kai mitenkään pysty sanomaan johtuuko huono hedelmöittyminen siittiöistä vai munasoluista, ellei testaa testaa tulisko luovutetuilla simpoilla parempi tulos. Vaikka meilläkin pääsyy ICSI-hoitoon on nuo miehen simpat niin pirustako sitä tietää jos myös muniksissa on vikaa vaikkei ulkoisesti mitään löydykään..

 
Kyllä jukisellakin tehdään hoitoja myös lyhyellä kaavalla =).
Meille 1.ICSI-tehty viime kuussa 12 solusta 8 hedelmöittyi ja 7 jatkoi jakantuumista.
Tuoresiirrosta tuli nega, tammikuussa 1. pas. Meillä myöskin lapsettomuuden syy miehen simpoissa, määrä on kyllä hyvä, mutta normaalimuotoisia vähän.
 
Meillä hoitopaikkana (ainakin vielä) Oys eli julkisella puolella jonotellaan...

Sitä olen miettinyt olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä tarkempiin tutkimuksiin tai testeihin, joilla ehkä pystyttäisiin selvittämään mikä hedelmöittymisessä mättää ja onko vikaa munasoluissa vai siittiöissä. Julkisella puolella ei ainakaan tehdä mitään pakollisia verikokeita tarkempia tutkimuksia ja nekin on otetaan jo silloin ensimmäisellä käynnillä. Tuntuu, että ainakin noita hormonitasoja voisi mittailla vähän usemmin, sillä itsellä PCO:n sotkema kierto ei toimi edelleenkään vaikka on kokeiltu monia eri lääkkeitä (Terolut, Divina, jne..).
 
Via
Alkuperäinen kirjoittaja papukka:
Meillä hoitopaikkana (ainakin vielä) Oys eli julkisella puolella jonotellaan...

Sitä olen miettinyt olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä tarkempiin tutkimuksiin tai testeihin, joilla ehkä pystyttäisiin selvittämään mikä hedelmöittymisessä mättää ja onko vikaa munasoluissa vai siittiöissä. Julkisella puolella ei ainakaan tehdä mitään pakollisia verikokeita tarkempia tutkimuksia ja nekin on otetaan jo silloin ensimmäisellä käynnillä.
Meillä ei ainakaan (väestöliitossa) ole sen kummempia tutkimuksia tehty, ilmeisesti tuota on melkoisen mahdoton selvittää onko vika munasoluissa vai siittiöissä..Tai tehtiin kyllä siittiöiden heikon määrän ja laadun vuoksi joitain kromosomitutkimuksia (deleetiotutkimukset muistaakseni), mutta niistä ei löydetty vikaa. Multa on otettu vaan perusverikokeet. Joillain yksityisillä tehdään kai nykyään siittiöiden fragmentaatiotutkimuksia, joka kertoo niiden hedelmöittämiskyvystä, mutta nämä eivät kai ole yleisesti käytössä vielä. Itse olen kyllä tätä harkinnut jos tämän toisen ICSIn tulokset ovat yhtä heikot kuin ensimmäisen. Se tiedetään parin viikon sisään..
 
Moikka!

Täällä alotettiin just primot ja seuraavaks ois vuodon ja piikitysten aika. Miten muuten meillä kun IVF:ssä hedelmöitty vaan 1 ms ja se siirrettiin, se kiinnitty, mutta ei jaksanu sit pitää kiinni :'( Nyt ollaan seuraavaks menossa ICSI:n, niin voiko tuosta IVF:stä päätellä mitään että nyt kun kerran on kiinnittyny niin tuo ICSI onnistuisi tai millasetkohan mahkut meil on onnistua siinä..? Varmaan on taas niin yksilöllistä että ei voi sanoa.. Pelottaa että kun IVF:ssä hed. vaan 1/7, niin millastakohan karsintaa siinä tapahtuu?! Ja jos tuo ei nyt onnistu niin mitä sit??!! Onko kokemuksii?
 
Tiinuli, yksilöllistähän tuo on. Mutta meillä ekassa punktiossa tuli 13 solua, joista puolet icsattiin ja puolet ivf:lla (tekevät siellä puoliksi ekalla kerralla, jos selittämättömiä ja munasoluja tulee kohtuullisesti). Seitsemästä yksi hedelmöittyi IVF:lla (jakautuminen tyssäsi siihen), mutta ICSIlla kaikki kuusi.
 
Tiinuli, meillä siis icsin taustana tuo ns. hedelmöityshäiriö, eli vaikka siittiöitä tarpeeksi eivät vaan normalisti hedelmöity (syytä ei tiedetä, lääkäri sano että joko munasolun kuori liian paksu tai sitten siittiöiden päästä puuttuu joku tarvittava entsyymi). Meillä icsin hedelmöitys onnistunut aina hyvin, mutta alkiot muuten huonolaatuisia ja lopettaneet jakautumisen alkuvaiheissa. Kuitenkin, lopulta hoidoista syntyi lapsi kaksi vuotta sitten. Ja keväällä tehtiin 4. icsi, jossa raskaus alkoi (km kuitenkin). Saatiin myös ensimmäisen kerran pakkasalkioita, joita siellä odottelee.

Mulla myös ikää, joten sekin vaikuttaa munasolujen laatuun., koska niitä tulee suht paljon, mutta karsinta alkiotasolla kovaa.
 

Yhteistyössä