Naapurin lapset juoksevat toisten pihoille

  • Viestiketjun aloittaja rivarissa asuva
  • Ensimmäinen viesti
rivarissa asuva
Asumme viiden asunnon rivarissa ja ongelma on seuraava.
Meille muutti naapuriin lapsiperhe, jonka eri ikäiset lapset eivät opi pihansa rajoja. Rajat ovat lauta-aitaa ja pensaita. Pensaiden aukoista lapset sitten juoksevat naapureihin.
Kielloista huolimatta lapset säntäilevät naapureiden pihoilla ja vanhemmat sitten perässä hakemaan lapsiaan. En kyllä tykkää tästä, kun se on ollut toistuvaa kuukausikaupalla.

Minkä ikäisinä lapset oppivat ymmärtämään, että mikä on omaa aluetta?
Kauanko tuohon oppimiseen menee aikaa?

En haluaisi ryhtyä tukevan aidan tekoon.
 
tule
Positiivista että vanhemmat puuttuu asiaan.kyllä ne oppii. Eikai tuo nyt kuolemanvakavaa oo jos eivät riko mitään. Ja taloyhtiöissähän yksityisaluetta on vaan ne huoneistokohtaiset pihat,jos teillä esim on yhteinen leikkialue niin siihen saa tulla kuka vaan kunhan käyttäytyy kunnolla
 
"Niinpä"
Niin tuo on kyllä helveti ärsyttävää minunkin mielestä! Samoin se että lapset tunkevat omalle piha-alueelle silloin kun siellä oleskelee tai tekee hommia. Kasvatuskyvyn puutetta vanhemmilla nykyisin. Lapsille olen kyllä sanonut. Osa uskoo, pienimmät eivät. Samoin omien piha-alueiden läpi kulkeminen on vitun ärsyttävää kun se tapahtuu muiden kakaroiden toimesta.
 
24/24
Niinpä.

Kukaan ei kuitenkaan osannut vastata kahteen esitettyyn kysymykseen.
"Minkä ikäisinä lapset oppivat ymmärtämään, että mikä on omaa aluetta?
Kauanko tuohon oppimiseen menee aikaa?"

Outoa.
 
Niih
Niinpä.

Kukaan ei kuitenkaan osannut vastata kahteen esitettyyn kysymykseen.
"Minkä ikäisinä lapset oppivat ymmärtämään, että mikä on omaa aluetta?
Kauanko tuohon oppimiseen menee aikaa?"

Outoa.
On vastattu. Kasvatuskyvyn puutetta selkeesti. Näet tuo koskee vain osaa perheitä. Muut osaavat kasvattaa kersansa siihen, ettei toisten pihoilla loikita. Kyllä 5veestä eteenpäin on oppi mennyt perille.
 
vieras*
Niinpä.

Kukaan ei kuitenkaan osannut vastata kahteen esitettyyn kysymykseen.
"Minkä ikäisinä lapset oppivat ymmärtämään, että mikä on omaa aluetta?
Kauanko tuohon oppimiseen menee aikaa?"

Outoa.
Riippuu ihan siitä perheestä. Jos lapsia kasvatetaan normaalisti, niin kyllä normaali 4-5v jo käsittää mihin saa mennä ja mihin ei, vaikka joku ei olisi koko ajan komentamassa.
Sitten taas jos lapsilla on ihan tollot vanhemmat, niin sitä ei ole oppinut ehkä vielä teini-ikäänkään mennessä.
 
"ehkäpä"
Mä en ole koskaan asunu rivarissa mut eikö niissäkin ole jokin isännöitsijäsysteemi? Mä laittasin sellasen kautta kirjallisen huomautuksen/valituksen asiasta vanhemmille. Asian voi ottaa myös esille jossain taloyhtiön kokouksessa. Noi ei ratkase asiaa nyt heti mut harvempi normivanhempi haluaa lapsistaan tuollasia julkisia huomautuksia, musta se ainakin olis noloa. Ja varmasti laittasin meidän lapset kuriin sellasen saatuani. Riskinä tietty on se että riitaudut naapurin kanssa mut nythän sua jo vituttaa, eikös? Se että naapurisi vittuuntuu kirjallisen ojennuksen jälkeen on kuiteskin pienempi paha. Mä en ainakaan tykkäis yhtään jos naapurien lapset juoksis tosta meidän pihalta alvariinsa lävitte. Enkä myöskään siitä jos meidän lapset juoksis muitten. Vahingot on vahinkoja mut jatkuvasti en varmaan kattelis. Meil on ok-talo.
 
"hhh"
Riippuu ihan siitä perheestä. Jos lapsia kasvatetaan normaalisti, niin kyllä normaali 4-5v jo käsittää mihin saa mennä ja mihin ei, vaikka joku ei olisi koko ajan komentamassa.
Sitten taas jos lapsilla on ihan tollot vanhemmat, niin sitä ei ole oppinut ehkä vielä teini-ikäänkään mennessä.
mä väitän että riippuu myös lapsesta.jotkut oppii kymnenellä toistolla,toiset vaatii tuhat
 
se ehkäpä
[QUOTE="hhh";29725111]mä väitän että riippuu myös lapsesta.jotkut oppii kymnenellä toistolla,toiset vaatii tuhat[/QUOTE]

Tää on totta, mut niiden vanhempien joille sitten tällainen lapsi syntyy joka tarvitsee toistoa niin että naapurien pitää siitä kärsiä, kuuluu itse rakentaa pihoilleen sellaset aidat että lapsi siellä pysyy. Ei naapurien sellasia aitoja että lapsi pysyy niiden ulkopuolella. Ja voihan maallekkin muuttaa.
Onhan niitä talutusvaljaita ihan pienille vilkkaille lapsille. Ei koko muun maailman tarvitse myydä autojaan pois jotta sellainen taapero voi ulkoilla perheineen turvallisesti. Perhe ostaa valjaat/rattaat yms. Isompien kohdalla sitten isommille sopivat keinot.
 
Niinpä.

Kukaan ei kuitenkaan osannut vastata kahteen esitettyyn kysymykseen.
"Minkä ikäisinä lapset oppivat ymmärtämään, että mikä on omaa aluetta?
Kauanko tuohon oppimiseen menee aikaa?"

Outoa.
Riippunee lapsista ja kasvatustavastakin. Meillä kai siinä asiassa ollu helppo ipana ettei sille oo tarvinnu halolla takoa näitä rajajuttuja ja toistaa tuhatta kertaa.
 
saat asian kuulostamaan niin yksinkertaiselta. Eikö se oo sitä kasvatusta kun koko ajan haetaan lapset naapurin pihalta pois ja näin osoitetaan ettei sinne mennä. Ap ei laittanu minkä ikäsiä lapsia kyseesdä
Se on sikäli yksinkertasta että jollei perään meno tehoa, kuten vissiin ei, otetaan käyttöön tiukemmat konstit. Joku millä asia menee perille. Kasvattaminen on yksi viidakkolaji jossa saa ettiä niitä toimivia keinoja sen sijaan että jauhaa yhtä ja aattelee että ei se vielä tajua.
 
  • Tykkää
Reactions: LIEN
vierass
Jotkut vanhemmat ovat tosiaan ihan tolloja.
Meidän naapurissa asui joskus perhe, joilla oli suunnilleen samanikäiset lapset kuin meillä, 5-6v. Näillä lapsilla oli tapana tulla jatkuvasti meidän pihaan ihan tosta vaan ja omalla porukalla, ilman lupaa ja leikkivät siellä, keinuivat keinussa, hyppivät trampalla ym.
Sitten otin heidät puhutteluun ja sanoin että tollainen ei käy, te saatte olla meidän pihassa vain kun olette vieraina meillä, eli kun mun lapset leikkivät teidän kanssanne siellä pihassa ja ovat kutsuneet teidät.

No, seuraavaksi he sitten alkoivat jatkuvasti rimputtelemaan ovikelloa.
Jos oli sellainen tilanne, etteivät meidän lapset päässeet ulos, rimputtivat parin minuutin kuluttua uudestaan. Sitten kun kielsin soittamasta ovikelloa, alkoivat hakata ikkunoihin :D

Lopuksi katsoin parhaimmaksi soittaa heidän äidilleen. Kerroin mitä tilanteita on ollut ja pyysin, että hän itse selvittäisi lapsilleen miten nämä hommat menevät. Sanoin myös ett älapset ovat meille toki jatkossakin tervetulleita, mutta sääntöjen rajoissa. Tämä äiti suhtautuikin nyreästi ja otti ihmeen aggressiivisen kannan.
Kuin minä olisin tehnyt jotakin väärin, tyyliin että : niin tietysti, näköjään ei teidän "ihmelapsille" kelpaa leikkikavereiksi nämä meidän ihan tavalliset "kakarat".
Menin siinä vaiheessa melko sanattomaksi.
 
Joo-o
Naapurissamme asuu todella tollot vanhemmat. Antavat lasten juoksennella muiden pihoilla ja tunkevat itse perässä. Ei auta vaikka aita on laitettu piha-alueiden väliin. Minä en ainakaan halua olla naapureiden kanssa liian läheisissä väleissä. Koti ja oma piha ovat paikkoja jonne ei tulla kutsumatta, koskee myös lapsia.
 
"Ehkäpä"
Meillä kulkee naapurin lapset, mutta myös aikuiset. Leikkimökkiinkin meinaavat mennä välillä omin lupineen leikkimään.
Ja tähän sinulla on täysi oikeus.

Kuten toisilla niin halutessaan on oikeus omiin pihoihinsa, pensaisiinsa, tramppoihinsa, leikkimökkeihinsä, koiriinsa, pihavajoihinsa, puumajoihinsa yms. mitä OMASTA pihasta vaan kuka itse löytääkin. Kulkea omassa pihassaan vain itse, omine perheineen ilman naapureitten lapsia saati vielä niitten perässä tunkevia aikuisia.. painajaismaista.

Jostain syystä on määritelty sana oma... ja sanapari eivät tajua. Usein "kasvatusoppia" eivät lainkaan tarvisi lapset, vaan niiden vanhemmat.
 
bdsfb
Ja taloyhtiöissähän yksityisaluetta on vaan ne huoneistokohtaiset pihat,jos teillä esim on yhteinen leikkialue niin siihen saa tulla kuka vaan kunhan käyttäytyy kunnolla
Paritalon ja ison omakotitalon pihaan saa tulla leikkimään kuka tahansa jos käyttäytyy kunnolla?

Joo, kyllä sen rivarin piha on osakkaiden omaa aluetta, ei yleistä leikkipihaa vrt. leikkipuisto tai yleinen katualue.
 
"Ehkäpä"
Oletko sinä kieltänyt lapsia?
Tämä asia ei mielestäni kuulu lainkaan naapurille. Ei naapurin ole syytä leimautua "kurjaksinaapurinsedäksitaitädiksi" vaan vanhemmat kieltävät lapsiaan. Tämäkin kyseinen aloittajanaapuri on aloituksesta päätellen sietänyt jo ihan tarpeeksi kauan naapuriperheen toimintaa, ja sanoi aloituksessa että lapset menevät naapurEIDEN pihoille läpi pensaiden ja aitojen.

Voisin kysyä tältä kommentoijalta, oletko sinä kieltänyt lapsiasi ja miten? Tottelivatko? Jos eivät niin miksi eivät? Mitä teit kun eivät totelleet?
 

Yhteistyössä