Nainen näki lapsen pohjassa - ei uskaltanut nostaa

  • Viestiketjun aloittaja Forssassa hukkunut poika
  • Ensimmäinen viesti
höh
en minäkään pystyisi toimimaan, anakin luulen niin mutta HUUTAISIN että joku lähellä olija toimisi PIAN, enkä kävelisi rantaan kertomaan rauhallisesti että tulepas kattomaan tuonne kaislikkoon ja nostamaan tuolta jotain pois kun minä en millään kykene
 
hohhoijaa
:eek: On kyllä pikkasen pimeetä haukkua täällä tuota naista. Mutta täähän on palstan tapa. Täällä kaikki osataan ja tiedetään paremmin, eikä kukaan koskaan mene shokkiin tms.

On jo monta kertaa nähty sekin, että palstamammat ovat ammattilääkäreitä, -hoitajia, -poliiseja yms. pätevämpiä ratkaisemaan asioita ilman minkäänlaista koulutusta. Ai niin, ja palstamamma pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi, niin johan ongelmat ratkeaisivat ja Suomi nousisi taantumasta ennennäkemättömään loistoon. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Häpeäisitte itse, kun olette niin jälkiviisaita aina |O
Mä uskon että kaikki täällä arvostelijat olis osanneet nostaa lapsen vedestä. Mun mielestä se nainen teki tosi väärin kun ei nostannut lasta vedestä ja viivytteli vielä... :(

Arvostelijat varmaan olisivat osanneet sitten juu, mutta esimerkiksi itse en osaa sukeltaa kovin hyvin, enkä etenkään pystyisi nostamaan asioita vedestä. Ja kuten normaalit ihmiset tietävät, ihmisillä on eri taitoja ja erilainen reagointitapa eri asioihin, joten kaikki eivät mitenkään voi pystyä kaikkeen.

Itse säikähtäisin varmaan puolikuoliaaksi ja hukkuisin itsekin varmaan, jos näkisin ihmisen järven/meren pohjassa. Tuskinpa sitä pystyisi edes kuin vahingossa nopeasti vilkaisemaan, sillä itse pelkäisin luultavasti, että kyseessä on jo hajoamisvaiheessa oleva ruumis. Ja jos joku tulee kitisemän, että mitä pelättävää kuolleissa on, niin en tiedä. Minä vain pelkään.

Jotta ei ole ensimmäinen kerta, kun luen täältä hurskastelevia mielipiteitä, mutta jos todellakin tällaiseen asiaan suhtautuminen on tällaista, niin olkaa toki hyvät. Jääkää tänne riitelemään, minä lähden viettämään kesää..
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
:eek: On kyllä pikkasen pimeetä haukkua täällä tuota naista. Mutta täähän on palstan tapa. Täällä kaikki osataan ja tiedetään paremmin, eikä kukaan koskaan mene shokkiin tms.

On jo monta kertaa nähty sekin, että palstamammat ovat ammattilääkäreitä, -hoitajia, -poliiseja yms. pätevämpiä ratkaisemaan asioita ilman minkäänlaista koulutusta. Ai niin, ja palstamamma pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi, niin johan ongelmat ratkeaisivat ja Suomi nousisi taantumasta ennennäkemättömään loistoon. :xmas:
Naiset nyt luulevat tietävänsä ja osaavansa kaiken...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
:eek: On kyllä pikkasen pimeetä haukkua täällä tuota naista. Mutta täähän on palstan tapa. Täällä kaikki osataan ja tiedetään paremmin, eikä kukaan koskaan mene shokkiin tms.

On jo monta kertaa nähty sekin, että palstamammat ovat ammattilääkäreitä, -hoitajia, -poliiseja yms. pätevämpiä ratkaisemaan asioita ilman minkäänlaista koulutusta. Ai niin, ja palstamamma pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi, niin johan ongelmat ratkeaisivat ja Suomi nousisi taantumasta ennennäkemättömään loistoon. :xmas:
Joo, ja kuitenkin täällä saa jatkuvasti lukea kun mies ryyppää jatkuvasti ja miten tehdä ruokaa viidellä eurolla. Oma elämä on aivan sekaisin mutta muuten tiedetään kaikki. Hohhoijaa, sanon minä.
 
On kansalaisvelvollisuus auttaa jos näkee jonkun hädässä ja ilmoittaa jos näkee jonkun kuolleen. Tuo nainen ei varmaankaan ajatellut nähneensä ketään elossa järven pohjassa, etenkin kun emme tiedä aikaa miten kauan oli jo ollut rannalla tai sen lähellä näkemättä siellä muita ihmisiä.
Kuitenkin jos jättää auttamatta niin siitä ei voida rankaista muita kuin ensiapuykkösen ja -kakkosen vähintäänkin suorittaneita henkilöitä. Kun on saanut riittävää koulutusta, katsotaan että on velvollinen ja kykenevä auttamaan. Kaikki sitä "taitamattomammat" henkiltöt voivat reagoida ihan miten sattuu, ja jopa nekin jotka ovat sitä koulutusta saaneet, voivat silti joissain tilanteissa reagoida odottamattomalla tavalla. Ihmisluonto kun ei aina käyttäydy samalla tavalla.
Jrven pohjassa makaava ruumis ei ehkä kaikkien mielestä näytä niin pahalta, mutta entäpä jos vastaan kävelisi pahasti ruhjoutunut esim. osittain junan alle jäänyt henkilö joka olisi lisäksi epäsiisti ja humalassa...moniko menisi auttamaan jos olisi vielä kyseessä kenties hivin kantaja tms... :whistle:
 
Kuinka moni teistä on ollut vastaavassa tilanteessa, tai ylipäänsä missään hätätilanteessa?
Pää kyllä pysyy kylmänä tilannetta ajatellessa, turvallisesti kotikoneelle kirjoitellessa... Mutta kun se osuu kohdalle ja pitäisi oikeasti toimia, niin ne ensiapuohjeet liukenee kyllä aivoista taivaan tuuliin hyvin nopeasti. Ja se on hyvin inhimillistä!

Jos olisin ollut tilanteessa täysin yksin, olisi ollut pakko uskaltaa sukeltaa. Mutta jos saatavilla olisi ollut muita ihmisiä, olisin kyllä huutanut apua paikalle. Jo siksi, että oma sukellustaito on vajavainen.
 
Vieras
En ota mitään kantaa ao tapaukseen. Kerron vain, että oma tuolloin kaksi-vuotiaani lähti täysin yllättäen juoksemaan kohti autotietä. Oikealta tuli auto kovaa vauhtia. Mitä tein minä - rauhallinen, asiallinen äiti? Juoksinko ripeästi kiinni? EN! :( jäin täysin kauhusta lamaantuneena paikoilleni enkä PYSTYNYT liikkumaan. 12-vuotias isosisko juoksi lapsen kiinni ja auto jarrutti. Vieläkin muistan kauhun tunteen ja itsesyytökset, kun en kyennyt toimimaan yllättävässä tilanteessa. Ja olen sentään ollut lasten teholla evakuoimassa lapsia savusukeltajien tehdessä omaa työtään.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Muusio:
Alkuperäinen kirjoittaja .-.:
Siksi sanon edelleen, että huutakaa apua. Sen osaa jokainen tehdä.

Yksi juttu, miksi en pysty huutamaan, kun olen vedessä itse? Pystyn uhumaan, mutta kovaa ääntä en saa aikaiseksi.
Harjottele. Kylmä vesi itsessään salpaa hengitystä ja saa haukkomaan happea vaikeuttaen puhetta. Lisäksi rintakehään kohdistuva ulkoinen paine vaikeuttaa huutamista. Samoin vedessä oleminen siten, että kädet ovat kohollaan vaikeuttaa.

Harjottele, niin opit kyllä-
 

Yhteistyössä