NinaTT! Kerrohan, miksi lasta ei saisi kiittää, kehua ja kannustaa?

s
Mä en tajua miks AIKAISEMMIN KESÄLLÄ OLI PUHETTA..niin tonkaisempa uudestaan tämän esiin..miksi sun luontees on noin äkkipikainen ja vedät herneen nenään helposti joka asiasta?tuli vaan mieleen kun toissapäivänä oli puhetta täällä siitä..
 
Hmm.. eriskummallista jos joku noin ajattelee.
Meillä kehutaan ehkä sitten jonkun mielestä liikaakin. Itselläni on huono itsetunto lapsuudenkodin peruja, yritän lapsilleni rakentaa parempaa.
 
Se pointti sijaitsee jotakuinkin siinä, että sä teet sen lapsen riippuvaiseks niistä kehuista. Ihan ku se ei olis hieno saavutus ilman kehuja. Ja lapselle olis tärkeempää, että joku osoittaa kiinnostusta ku sanoo sen auttomaattisen "oi, ompa hieno..."

Mites tän selittäis... Jotkut asiat mistä me aikuiset lapsia kiitetään ovat lapsille ihan itsestäänselviä juttuja ja se on vähän hassu paikka kiittää. USA:ssa ollaan vuosikausia harrastettu tätä lasten itsetunno "parantamista" ja se on johtanu kauheeseen kriisiin... Mistään vaikeasta ei voi puhua, lapsi kokee heti epäonnistuneensa jos ei olla kehumassa ja ihailemassa vaikka saavutus olis oikeasti ihan mitätön.

Mä muistan itsekin koulusta siellä miten aikuiset ihasteli ihan jokaista pikkuasiaa ja miten lapset eivät kestäneet kritiikkiä ja kokivat tosi rankkoja epäonnistumisen tunteita jos kaikki ei ollu "supersuperjeejee" kokoajan.

Kannustaminen on mun mielestä vähän eri asia ku kehuminen. Samoin kiittäminen tietyissä tapauksissa. Jos mä pyydän jotain ja saan sen, niin sanon kiitos. Se on sellanen käytöstapa jonka haluan näyttää tytölle. Sen sijaan jos tyttö vaikka siivoaa jälkensä leikkiensä jälkeen, niin en mä kiitä tai kehu. Se on sille ilmeisesti aika itsestään selvyys, että ne tölkit menee takasin omalle hyllylleen sen jälkeen ku on niitä lainannu :D Kannustamistakin on monta eri muotoa.

Mutta siis jos lasta kehuu yrittääkseen muokata hänen käyttäytymistään, niin motiivi on väärä ja tulos saattaa olla joku muu ku toivottu. Jos kehuu "hyvää" käytöstä niin se on sama ku rankaisee huonoa käytöstä. Yrittää manipuloida lapsen käyttäytymismalleja.

Jotain tohon suuntaan. Ymmärsitkö yhtään? Tuli vähän sekavasti.
 
Toki pitää kehua ja kannustaa. Mutta liika kehuminen sit... ja tarkoitan nyt isompia lapsia.

Mun äiti esim. kehui jopa piirtämääni yhtä viivaa, että kyllä näkee, miten taitava olen piirtämään.

Mua enemmänki ahdisti tuommoinen turha kehuminen. Tuntu, että en ole mitään, ku tommosesta pitää tulla kehumaan.

Mutta ihan pienet lapset saa ja mun mielestä pitääkin kehua maasta taivaisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Aiheetta ei kanatakkaan kehua. Näitä helmiä sitten näkee vaikkapa telkkarin kykykisoissa. "Aina on äiti sanonut et mä oon hyvä laulaan..."
Jeps :D

Lapsille ei sais valehdella. Jos tykkää siitä, että lapsi laulaa, niin voi sanoa, että "äiti tykkää ku sä laulat" sen sijaan, että kertoo lapsen laulavan todella hienosti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Aiheetta ei kanatakkaan kehua. Näitä helmiä sitten näkee vaikkapa telkkarin kykykisoissa. "Aina on äiti sanonut et mä oon hyvä laulaan..."
No oikeassa kohtaa tietenkin!
Mutta jos sille lapselleen koko ajan toitottaa että lopeta- et sä osaa laulaa, kamalaa kuunneltavaa, älä laula, niin sitten se ei uskalla loppu ikänään laulaa, edes kokeilla, on mykkänä koulussa ja kerhossa yms.
KAikki ei opi ikinä- se on totta- mutta osa oppii ihan tunneilla, toisilta se tulee luonnostaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä en ole Nina, mutta ehdottomasti pitää :eek:
Siitähän se itsetunto just kehittyykin, mun mielestä. Kannustamisesta ja kehuista.
Jepjep, just näin. Kyllä mä ainakin kiitän kun tyttö auttaa. Jos vajaa 5 v oikeesti omasta halustaan auttaa esim. siivoomisessa niin ihan varmasti kiitän ja kehun.

Samoten ku kannustan jos yrittää tehdä jotai hankalaa.. Tänään sai voideltua eka kertaa hapankorpun kunnolla ja kehuin kyllä kovasti :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Aiheetta ei kanatakkaan kehua. Näitä helmiä sitten näkee vaikkapa telkkarin kykykisoissa. "Aina on äiti sanonut et mä oon hyvä laulaan..."
No oikeassa kohtaa tietenkin!
Mutta jos sille lapselleen koko ajan toitottaa että lopeta- et sä osaa laulaa, kamalaa kuunneltavaa, älä laula, niin sitten se ei uskalla loppu ikänään laulaa, edes kokeilla, on mykkänä koulussa ja kerhossa yms.
KAikki ei opi ikinä- se on totta- mutta osa oppii ihan tunneilla, toisilta se tulee luonnostaan.
No ei tietty pidä noinkaan :D Tähänhän kuuluu myös se, että ei kielletä ja rankaista ;)
 
Tuohan on itsestään selvää ninaTT, en minäkään erikseen kiittele esim poikia, jos ovat huoneensa siivonneet. Se kun on sellainen asia, joka kuitenkin on tehtävä viikoittain/päivittäin kiitoksista huolimatta. :D
 
Taa
Mun mies on elävä esimerkki ihmisestä, jonka äiti on aina kehunu ja ihastellu kaikkea mitä mies on tehnyt. Kaikesta pitäis kiittää ja ihastella. "Wau, oot ihan itse tiskannut. Se oli jo toinen kerta tänä vuonna. Tosi upeeta!"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tuohan on itsestään selvää ninaTT, en minäkään erikseen kiittele esim poikia, jos ovat huoneensa siivonneet. Se kun on sellainen asia, joka kuitenkin on tehtävä viikoittain/päivittäin kiitoksista huolimatta. :D
Joillekin se ei ole niin selvää :whistle:

Mulla meinaa mennä hermo ku ihmiset, sukulaiset aika usein, kehuvat tyttöä ku tyttö syö o_O Siis mitä?? Ei voida antaa toisen syödä rauhassa vaa kulkee sellanen kommenttinauha siinä, että "hyvä hyvä, just noin, ruoka sinne suuhun! oi ku hienoa..." ÖÖ? Mä saattaisin vähän vaivaantua jos joku kehuis mun syömistaitoja :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Mun mies on elävä esimerkki ihmisestä, jonka äiti on aina kehunu ja ihastellu kaikkea mitä mies on tehnyt. Kaikesta pitäis kiittää ja ihastella. "Wau, oot ihan itse tiskannut. Se oli jo toinen kerta tänä vuonna. Tosi upeeta!"
No joo, tuo on jo "hieman" liikaa..

Mullaki toi tyttö on kuitenki niin omatoiminen että jos mä joka hommasta, mitä se tekee, sitä kehuisin ni ei muuta ehtis tehä :LOL: :LOL:

Mut sellasissa asioissa kehun mitkä on hänelle oikeesti vaikeita ja hän niitä kovasti yrittää ja harjottelee, ja lopulta onnistuu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tuohan on itsestään selvää ninaTT, en minäkään erikseen kiittele esim poikia, jos ovat huoneensa siivonneet. Se kun on sellainen asia, joka kuitenkin on tehtävä viikoittain/päivittäin kiitoksista huolimatta. :D
Joillekin se ei ole niin selvää :whistle:

Mulla meinaa mennä hermo ku ihmiset, sukulaiset aika usein, kehuvat tyttöä ku tyttö syö o_O Siis mitä?? Ei voida antaa toisen syödä rauhassa vaa kulkee sellanen kommenttinauha siinä, että "hyvä hyvä, just noin, ruoka sinne suuhun! oi ku hienoa..." ÖÖ? Mä saattaisin vähän vaivaantua jos joku kehuis mun syömistaitoja :LOL:
Sun pitää alkaa hihkumaan "kattokaa kaikki, mä osaan!" kun seuraavan kerran kehuvat tyttöä. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tuohan on itsestään selvää ninaTT, en minäkään erikseen kiittele esim poikia, jos ovat huoneensa siivonneet. Se kun on sellainen asia, joka kuitenkin on tehtävä viikoittain/päivittäin kiitoksista huolimatta. :D
Juu, näin on.


Tämä oli mulle outo aihe, en ole palstalla huomannut moista.
Jotenkin kyllä ajattelin että ei 'syytetty' nyt kyllä niinkään voi ajatella että ei ollenkaan kehuta...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ymmärrän. Ylikehuminen. Kehutaan siksi, että pitää kehua. Lapsikin käsittää, että äiti nyt vaan kehuu, koska äidit kehuu. :/
Just niin :) Ja se on jo aika pienellekin aika noloa...

Jos taasen vaikkapa 3-vuotias tulis mun luokse ja lukis mulle sujuvasti kirjan niin saattais siinä muutama "wautz" tulla :xmas: Mutta sillon se on spontaania ja oikea saavutus.

Kun lapsi syö itse tai pukee ite paidan tai piirtää sellasen sotkun paperille... Tai jos yrittää vaikuttaa lapsen käyttäytymiseen kehuilla. Yrch.
 

Yhteistyössä