NinaTT! Kerrohan, miksi lasta ei saisi kiittää, kehua ja kannustaa?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PSi:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja lapset kun kerran saa tehdä huonoja valintoja:
Kysymys taas:

Sun täytyy aamulla viedä sun lapsi sun veljelle hoitoon koska sä menet töihin. Ulkona on pakkasta -20 astetta ja sun tytär päättää et tänään hän ei halua pukea vaatteita. Siis et vaan tänään ei käy. Hän kyllä lähtee sinne hoitoon mutta ilman vaatteita. Huomenna hän taas lupaa laittaa vaatteet mutta tänään hän haluaa kokeilla mennä täysin alasti. Mitä sä teet?

a) puet lapsen väkisin
b) otat lapsen mukaan alasti
c) soitat töihin et mä en voi tänään tulla kun mun tytär on päättänyt kokeilla viettää päivää alasti

????


Mä en näe mitään ongelmaa tossa. Toki alasti kulkemisen olen kieltänyt, mutta varaisin vaan vaatteet mukaan ja lähdettäisiin pikkuhousuissa. Ei kauaa menisi, että pikkuinen tai isompikin päättää kuitenkin pukea vaatteet päälle.
Oikeastiko päästäisit lapsen jo ulko-ovesta ulos -20 asteisessa pakkasessa ja alkaisit vasta siellä pukemaan sitä lasta...? :eek:
Ei pukemaan vaan lapsi pukisi itse ;)
Mulla ei vaan valitettavasti riitä aamuisin aika, tai riittäisi jos heräisin varmuudeksi klo 4 jos lapsi ei tänään haluakkaan.... Kun mulla on vahvasti sellainen olo että se olis byebye työpaikka jos sieltä harva se aamu olis myöhässä sen takia että lapsi ei tänään aamulla halunnut.... mitä nyt milloinkin

Niin ja Nina miten voit kieltää alasti kulkemisen jos kerran et kiellä lasta? tai miten ne pikkarit sinne jalkaan menee jos lapsi ei sitä halua?


Sori, että menin vastaamaan ninalle osoitettuun kysymykseen. Mä siis kyllä tarpeenmukaan kiellän lapsiani, vaikkakaan tuossa vaateasiassa mun ei ole tarvinut kieltää, kun olen pikkupojat pelotellut pikkuhousuihin matoja nappaavalla harakalla :kieh: Enkä tosiaan tiedä miten nina77 asiaan on varutunut.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siis hohhoijaa.


Eli tietyn ajan lapsuudestaan lapsi on täysin kykenemätön tekemään päätöksiä omasta elämästään. Hän syntyy kyvykkäänä tekemään päätöksiä mm omasta ruokailustaan ja nukkumisistaan, mutta menettää tämän kyvyn tietyssä iässä lapsesta riippuen.
Pitäisi määritellä sana päätös. Minusta se tarkoittaa että on vaihtoehtoja joiden perusteella tehdään päätös.
Lapsi syntyy tähän maailmaan ja hänellä on elämän perustarpeet, kuten nälän tyydyttäminen. Se ei ole mikään kyky tehdä päätös vaan tarve, joka pitää tyydyttää, muutenhan lapsi kuolee. Pienellä vauvalla ei siis ole vaihtoehtoja (syödäkö vai olla syömättä) eli vauva ei voi tehdä päätöstä olla syömättä!

On aivan eriasia oppia tekemään vaihtoehtojen perusteella päätöksiä. Jos lapsi jää yksin vaihtoehtojen pariin, hän voi olla aika hukassa josta seuraa turvattomuuden tunne. Vanhempaa tarvitaan apuun päätösten teossa!

Jos ajatellaan eläinmaailmaa, sielläkin emo ohjaa pentuaan tekemään päätöksiä. Ihminen ei sentäs ole ihan kalan tai kilpikonnan tasolla, joka jää yksin pelkkien vaistojen varassa toimimaan.

Muoks. Ja lapsi nimenomaan OPPII kehityksensä myötä tekemään päätöksiä eikä suinkaan menetä sitä.
Tässä on tiivistetysti minunkin mielipide asiaan ja juuri näinhän se menee =)

Kyllä tuolla koulussa saa nähdä noita vapaan kasvatuksen hedelmiä - enkä kadehdi opettajien osaa näiden lasten ensimmäisinä rajojen rakentajina :/

Ai niin, ninaTT:n lapsihan ei mene kouluun, tuonne kurjaan paikkaan, jossa tapetaan lasten mielikuvitus ja kyky kehittyä. Opetussuunnitelman sisällönhän oppii kotonakin :whistle: Koulussa kun opetetaan vain A, B, C..ja 1+1... :snotty:
 
Snoopy
Tuli heti tämä ketju mieleen kun luin uusinta kaksplussaa ;)

Tää äiti ei kyllä kehusanoja säästele, ei ihminen toimi yhden manuaalin mukaan vaan on hyvinkin kompleksinen kokonaisuus. Mä en ymmärrä logiikkaa, että ensin lapsen tulisi itse ymmärtää jokainen tekonsa seuraus ja osta itse käyttäytyä eri tilanteissa ja kuitenkaan käyttäytymistä ei saisi ohjata kehumalla (tai kieltämällä). Onko loppujenlopuksi se "käytöksen vahvistaminen" niin eri asia kuin kehu ja kielto? ;)
 

Yhteistyössä