Niskaturvotus..

Hei!

Tilanteeni lyhyesti:

Rv 13+5
Kävin tänään ensimmäisessä ultrassa, kaikki oli vauvalla hyvin liikkui ja kaikki sormet ja varpaatkin oli..

MUTTA..

Niskaturvotus kun mitattiin niin tulos oli 3,2. Kätilö sanoi että luvun kuuluisi olla alle 2,7. Laittoi lähetteen eteenpäin lapsivesitutkimukseen joka on 1,5 vko:n päästä vasta ja tulosta saa kuulema odottaa 3-4 vko. Ultrassa näkyi nenä joten kätilö sanoi että tuskin ainakaan on down oire yhtymä.

Nyt sitten täällä odotan..odotan.. ja pelkään pahinta!!

Onko muita samassa tilanteessa tai kokemuksia noista turvotuksista???
Oisi kiva kuulla muilta mietteitä...

Meiming & rv 13+5
 
Esikoista odottaessani, niskaturvotusta todettiin 3,8mm. Menin myös lv-punktioon ja terveen tytön kromosomit tulokseksi tuli. Nyt tyttö on 2,5v =)

Odottaminen oli yhtä h......ä, ensin itse tutkimukseen ja sitten vielä niitä tuloksia, mutta onneksi kävi näin. Muista, että todennäköisesti kaikki on ok, vaikka tiedän, että se on vaikeaa.
 
Minulla ei tuota niskaturvotusta otettu kun en äitipolille silloin päässyt,aika olisi ollut viikolla 12+6, nyt 14+2. Eli niinkuin Meirami tuossa jo kirjoittikin,niin eivät ainakaan täällä Keski-Suomen äitipolilla enää ottaneet viikon 13 jälkeen.
 
Meillä vastaanvanlainen tilanne meneillää. Kävimme pari päivää sitten np-ultrassa (viikkoja silloin kasassa 12+0) ja vaikka kädet, jalat ja pää kaikki näyttivät ihan hyviltä ja sydän sykki, oli tuota niskaturvotusta 4mm eli huomattavan paljon kuten lääkäri kävi siinä toteamassa. Ei olleet fiilikset korkealla kun lähdimme sairaalalta pois :'( kyllä siinä iso itku tuli ja monta itkua vielä illan aikana kotona. Meillä on melkein 3 viikkoa tässä odottelua ennekuin pääsemme lapsivesitutkimuksiin ja sitten vielä toiset 3 viikkoa odotellaan tuloksia..että ei ole mukavat ajat tiedossa. Sitä kyllä ihmettelen, ettei meillä sanoneet tuosta nenäluusta mitään??? Eipä tässä voi oikein muuta kuin odotella ja toivoa parasta. Emme kuitenkaan aio antaa periksi ja aiomme nauttia ja iloita tästä raskaudesta kaikesta huolimatta.

Jaksamista teillekin Meiming!!! :hug:

inkie & kullannuppu 12+2
 
Tulos voi olla vääristynyt, koska viikkoja np.n mittaamiselle on jo liikaa. Tuota turvotustahan on yleensä kaikilla ja muistaakseni se jossain vaiheessa kasvaakin.

Outoa, ettei kätilö varmistanut ensin viikkoja ultralla ennenkuin aloitti niskaturvotuksen mittaamisen. Itse kävin ykstyisellä lääkärillä ja hän tarkasti enesin viikkojen paikkansa pitavyyden ja katsoi muita juttuja mm. laskimovirtaukset, lopuksi vasta mittasi turvotuksen.

Lääkäri oli alansa spesialisteja ja kertoi, että hänellä on vastaan tullut kyllä tapauksia, joissa niskaturvotus on ollut reilusti yli 4mm ja silti ei ole ollut mitään hätää.

Katsoiko kätilö virstarakon ja munuaiset? Tosin en tiedä kuinka hyvin kätilö rakenteita pystuu edes tulkitsemaan. Tuon nenäluun näkeminen on hyvä asia.

Toivotaan, että kaikki on kunnossa. Voimia :hug:
 
Täällä ollaan samassa tilanteessa, paitsi odottelen jo lapsivesipunktion tuloksia. Eli mun tarinani menee näin.

Kävin NT-ultrassa (rv11+2). Ja NT oli 3,1mm. Meillä täällä raja 3,0mm. menin sitten veriseulaan samana päivänä. Sitten odoteltiin sen tuloksia melkein kaksi viikkoa ja sitten tuli se kamala puhelinsoitto jossa kätilö kertoi että veriseulan ja NT-ultran tuloksilla meillä riskiluki 1:5. Eli tosi korkea.

Keskusteltiin sitten miehen kanssa ja päädyttiin lapsivesipunktioon. Se tehtiin mulla rv 14+5. Itse toimenpide oli pieni mutta henkisesti raskas. Nyt on tuloksia odoteltu viikko ja 1-2 vkoa piinaa vielä edessä.

Tuosta nenäluusta joku kyseli niin mulla ei kans kätilö kertonut mutta kysäisin sitten niin kertoi että hyvin näkyy.

:hug: Meiming ja Inkie :hug:
 
Olin nt-ultrassa viikolla 13+2 ja heti ensimmäisenä ultrantäti sanoi, että jos sikiö näyttää olevan vanhempi, kuin 13+5, ei nt:tä 'voida ottaa' mutta koska päivät nousi tasan 13+5, voitiin se vielä tehdä. Näin siis Tampereen ultrassa.
 
Sitä veriseulaa ei ainakaan kannata ottaa rv 12 jälkeen. Muutenkin tuo veriseula on antanut paljon vääriä hälytyksiä. Itse en sitä ole ottanut. Nyt tässä raskaudessa olin vähällä ottaa, mutta rv.lla 12, kun np otettiin oli lääkärin mukaan jo vähän myöhäistä tai se olis pitänyt ottaa pian. Se kannattais ottaa ennen rv 12.

Mitä myöhempään noiden np-ultrien ja veriseulojen teko menee sitä epävarmempaa niiden tulokset ovat.
 
Tänään myös meille tuli tulos niskaturvokkeen paksuudesta. Mittaa en edes muista. Meillä on kuitenkin sellainen tilanne että odotan kaksosia ja toisella on tuossa niskaturvokkeessa häikkää. Lapsivesipunktiota on hankala tehdä vain toisesta... Pelottaa. Ilmeisesti täytyy vain jäädä odottelemaan ja toivomaan että kaikki olisi kuitenkin kaikesta huolimatta kunnossa. Pitkä raskausaika tulossa .... mahdollisesti.
 
Meille kätilö sanoi että suurin osa noista "hälytyksistä" on vääriä eli kromosomit on normaalit. Ja todella toivon että meidän kohdalla on myös näin. Ei se auta kuin odotella ja pitää ajatukset positiivisena kunnes toisin todistetaan.

Esikoinen on nyt 3v ja hällä kans NT oli vähän koholla mutta en lisätutkimuksia halunnut. Silloin ei mitään veriseulaa edes ollut ja terve tyttö syntyi. Tämän raskauden kohdalla ei mua vielä NT sikähyttänyt mutta sitten kun tuo veriseulan tulos kylläkin. Seuraavassa (ehkä joskus) raskaudessa mietin kyllä sataan kertaan haluanko veriseulaa koska tämä odottaminen on henkisesti ainakin mulle erittäin raskasta. En ole osannut iloita raskaudesta samalla lailla kuin esikoisella. Nyt piilottelen raskautta koska pelkään tuloksia ja sitä mitä jos tuloksissa onkin häikkää. Mitä sitten? Olen kertonut vain kaikkein lähimmille.

Miten muilla? Olis kiva kuulla muitten samassa tilanteessa olevien tuntemuksia.

Saparo 15+6 (?)
 
Saparo: Luulisi, että jos mollemmissa tuloksissa on häikkää, olis tilanne huolestuttavampi. Sulla kuitenkin np oli kai ok.

Itse en tuohon veriseulaan mennytkään, en käynyt esikoisestakaan. Se kun saattaa antaa vääriä tuloksia nuorilla ja "vanhemmilla" odottajilla ja kuulemma myös pitkä kuukautiskierto ja lääkitys vääristävät sitä.

Voimia sullekin odotukseen :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saparo79:
Meirami: mulla NT oli 3,1 mm kun raja täällä meillä ainakin on 3,0mm. Eli ihan pikkuisen yli. Pakko ajatella positiivisesti muuten pääkoppa hajoo.
Anteeksi, muistin väärin. No, joka tapauksessa toivotaan parasta, eihän tuo paljoa yli sen rajan mennyt. Ymmärrän kyllä, että huolettaa. Mulle kuitenkin lääkäri kertoi tavanneensa äitejä joilla np yli neljä, silti kaikki ok.

Itseä jännittää ensi viikon rakenneultra. Kävin äsken lukemassa tuolta Mitäs nyt? puolelta Margen tarinan ja itkeä täytyi :'( Toisaalta on hyvä, että käy noissa np-ja rakenneultrissa.


Voimia teille :hug:

Ps. Yritän ehtiä jossain vaiheessa kirjottamaan joulumammoihin. Olen kyllä siellä jo taustaillut =)
 
Moips,
Itte vielä tuossa np-ultrassa en oo käynny, mutta eräs hyvä ystäväni on ja tässäpäs hänen tarina. Eli turvotusta oli ja paljon, oisko ollu jopa lähemmäks 10mm, päätyivät sitten lisätutkimuksiin ja piinaviikkojen jälkeen tuli tulos jossa kaikki ihan kunnossa, joten itellä kyllä usko tuohon tutkimukseen romahti tuon kokemuksen myötä, hirveetä piinaa ja stressiä koko perheelle nuo ajat..
 
Tämä tulosten odottaminen on pahinta, tuntuu että päähajoaa joskus. Miehen kans ajateltiin että parempi odottaa tässä vaiheessa kun että odottaa laskettuun aikaan asti ja miettiä onko lapsi terve vai ei.

Meirami: Tervetuloa joulumammoihin, meitä on siellä jo mukavan iso joukko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saparo79:
Tämä tulosten odottaminen on pahinta, tuntuu että päähajoaa joskus. Miehen kans ajateltiin että parempi odottaa tässä vaiheessa kun että odottaa laskettuun aikaan asti ja miettiä onko lapsi terve vai ei.

Meirami: Tervetuloa joulumammoihin, meitä on siellä jo mukavan iso joukko.
Tuo on totta. Itkin eilen silmät päästä, kun luin Margen tapausta :'(

Hänellä selvisi vasta yksityisessä ultrassa joskus liki rv 30, ettei kaikki ole vaavilla kunnossa, kun ei ollut käynyt mm. rakenneultrassa aikaisemmin :(

Vaikka vaikeita ja kipeitä nämä asiat ovat missä vaiheessa tahansa, itse ainakin olen sitä mieltä, että mahdollisimman aikaisin kannattaa asiat selvittää. Monissa tapuksissa ehditään jotain vielä tekemään ja esim. joitain hoitoja antamaan jopa mahaan.

Olen hengessä mukana ja todella toivon, että kaikki on teillä joka tapauksessa kunnossa.

Itseä alkaa tosiaan jännittämään tuo 4-d rakenneultra, vähän pelottaa, kun se on niin tarkka.

En tiedä tohdinko vielä ennen rakenneultraa Joulumammoihin liittyä ja ehdinkö kirjoittaa pitkää sepostusta itsestäni ;) Mutta toivotaan, että siellä tavataan näin virtuaalisesti =)
 
Mä kans olen lukenut Margen tarinan ja itkenyt kuin vesiputous

Meirami: Mä taustailin joulumammoissa plussauksesta saakka muttta kirjoitamaan uskaltauduin vasta NT-ultran jälkeen kun näin omin silmin että kyllä siellä massussa asukki on. Onnea ultraan.

Meiming ja Inkie: pidän sormet ja varpaat pystyssä että tulokset positiivisiä/iloisia teillä kummallakin aikanaan.
 
Tyhmä kysymys tuosta niskaturvotuksesta, kun ei silloin ultrassa tajunnut mitään järkevää kysyä (oli niin puulla päähän löyty olo)..
Pitäisikö tuon niskaturvotuksen siis laskea sitä mukaa kun viikkoja tulee lisää? ja onko siinä siis joku raja-arvo, että paljonko sitä saa olla esim. viikolla 11 tai viikolla 12 jne.jne.. Tarkoitan siis, että jos jollain on ollut esim viikolla 13 niskaturvotusta 3,5mm niin sitä on saattanut viikkoa aiemmin olla enemmän??? Vai??

Meillä kun olis 4mm (12vkoa) turvotusta niin jos oltais menty vaikka viikkoa myöhemmin niin sitä olis saattanut olla vähemmän, mutta myös raja-arvo olisi ollut pienempi?

Tekeeköhän tämä nyt mitän järkeä, mutta ymmärrätte varaan mitä tarkoitan..
 
Inkie

Nykyisin niskaturvotuksen rajat ovat sidoksissa sikiön kokoon (ainakin joillakin paikkakunnilla). Paras ajankohta tutkimukselle on rv 12-14, koska sen jälkeen turvotus yleensä laskee. Nt-raja, josta jatkotutkimuksiin lähetetään, vaihtelee kunnittain. Muutama vuosi sitten 3 mm taisi olla se yleinen raja-arvo, mutta nykyisin se on paljon matalampi.

T: Kanerva
 

Yhteistyössä