Nyt saa (ja pitää) arvostella :D (uudet kuvat lopussa)

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Antiikista jotain tietävä:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Komiaa on! Tosin iyse ehkä petsaisin vitriinin tummemmaksi.
Mä kovin mielelläni joko tummentaisin noita tai sitten maalaisin valkoisiksi. Mutta kun ne on antiikkia niin en saa. Vaikuttaa kuulemma niiden arvoon käsittely.
En jaksa lukea joka kirjoitusta joten en tiedä onko tästä jo puhuttu, mutta...
tuo vitriini on antiikista kaukana!!!! Joten rohkeasti vaan maalaat. Arvoa tuolla kaapilla ei ole ja tuskin nouseekaan joten miksi et tekisi siitä mieleistäsi?
No on se, antiikkia. Tai sitten appiukko (joka antiikkimööpeleitä kunnostaa ja harrastaa) on väärässä.

Mutta vaikka se ei olis antiikkia, niin se on vanha ja täysin kunnostettu. Appiukolla oli noita 2 (vanhasta koulusta pelastettuja) ja se myi toisen kunnostettuna. Sai siitä 700 ?. Ja se oli 5 vuotta sitten. Mulle, ja etenkin miehelle, 700 ? on iso raha, eli en maalaa :)
Juu ei missään nimessä!! Antiikkihuonekaluja voi nätisti kunnostaa mutta maalaamiset yms ei tule kuuloonkaan :eek: se on just hyvä nuin.
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Antiikista jotain tietävä:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Komiaa on! Tosin iyse ehkä petsaisin vitriinin tummemmaksi.
Mä kovin mielelläni joko tummentaisin noita tai sitten maalaisin valkoisiksi. Mutta kun ne on antiikkia niin en saa. Vaikuttaa kuulemma niiden arvoon käsittely.
En jaksa lukea joka kirjoitusta joten en tiedä onko tästä jo puhuttu, mutta...
tuo vitriini on antiikista kaukana!!!! Joten rohkeasti vaan maalaat. Arvoa tuolla kaapilla ei ole ja tuskin nouseekaan joten miksi et tekisi siitä mieleistäsi?
No on se, antiikkia. Tai sitten appiukko (joka antiikkimööpeleitä kunnostaa ja harrastaa) on väärässä.

Mutta vaikka se ei olis antiikkia, niin se on vanha ja täysin kunnostettu. Appiukolla oli noita 2 (vanhasta koulusta pelastettuja) ja se myi toisen kunnostettuna. Sai siitä 700 ?. Ja se oli 5 vuotta sitten. Mulle, ja etenkin miehelle, 700 ? on iso raha, eli en maalaa :)
Mutta nehän on jo "pilattu" siinä mielessä, että on vedetty ihan puulle :/
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Antiikista jotain tietävä:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Komiaa on! Tosin iyse ehkä petsaisin vitriinin tummemmaksi.
Mä kovin mielelläni joko tummentaisin noita tai sitten maalaisin valkoisiksi. Mutta kun ne on antiikkia niin en saa. Vaikuttaa kuulemma niiden arvoon käsittely.
En jaksa lukea joka kirjoitusta joten en tiedä onko tästä jo puhuttu, mutta...
tuo vitriini on antiikista kaukana!!!! Joten rohkeasti vaan maalaat. Arvoa tuolla kaapilla ei ole ja tuskin nouseekaan joten miksi et tekisi siitä mieleistäsi?
No on se, antiikkia. Tai sitten appiukko (joka antiikkimööpeleitä kunnostaa ja harrastaa) on väärässä.

Mutta vaikka se ei olis antiikkia, niin se on vanha ja täysin kunnostettu. Appiukolla oli noita 2 (vanhasta koulusta pelastettuja) ja se myi toisen kunnostettuna. Sai siitä 700 ?. Ja se oli 5 vuotta sitten. Mulle, ja etenkin miehelle, 700 ? on iso raha, eli en maalaa :)
Mutta nehän on jo "pilattu" siinä mielessä, että on vedetty ihan puulle :/
Siis mä en todellakaan ole mikään asiantuntija noissa, mutta voin kertoa mitä appiukko on opettanut ja miten se noita kunnostaa.

Eli JOS huonekalun ALKUPERÄINEN maali on edes kohtuukunnossa, niin se annetaan olla (eli esim. mun kuvassa näkyvä tummanruskea arkku). Jos taas mööpeliä on maalattu päälle tai maali on huonossa kunnossa, niin maali poistetaan ja puupinta suojataan, käsittääkseni lakalla.
 
Minna
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Siis mä en todellakaan ole mikään asiantuntija noissa, mutta voin kertoa mitä appiukko on opettanut ja miten se noita kunnostaa.

Eli JOS huonekalun ALKUPERÄINEN maali on edes kohtuukunnossa, niin se annetaan olla (eli esim. mun kuvassa näkyvä tummanruskea arkku). Jos taas mööpeliä on maalattu päälle tai maali on huonossa kunnossa, niin maali poistetaan ja puupinta suojataan, käsittääkseni lakalla.
Lakkaa ja vahaa käytetään molempia. Mutta siis antiikin kannalta ei ole oikeastaan merkitystä, jos sen käsittelee jollain perinteisillä tavoilla, kuin että jos vetää sen ihan puulle jolloin myös se puun vanha pinta siitä lähtee, ja tekee siitä ihan uuden näköisen. Ja toisinaan sellaisissa huonekaluissa, jotka perinteisesti on olleet maalattuja, niin se maalaamaton pinta on vähän hassun näköinen. Mutta ei teidän tarvitse noita maalata tietenkään, huomautin vaan että se pintakäsittelyn antiikillinen arvo on jo joka tapauksessa mennyttä, joten sen takia ei ole väliä vaikka maalaisikin :)
 
Vieras
Mäkin siirtäisin tuon arkun telkkarin alle. Ja löytyisko tuon arkun väristä sälää, esim. kukkaruukkuja jne., että sais sen arkun värin jotenkin paremmin sidottua kokonaisuuteen? Minusta kaipaa jotain tummempaa väriä ja se vois olla just tuo arkun tumma ruskea :)
 
Mun mielestä ei ole todellakaan pahan näköinen jos on laatta lattiaa ja laminaattia. Näin tulee olemaan meilläkin. Eteinen ja keittiö tulee laatta lattiaa ja olohuone laminaattia. =)
Tosi kivan näköistä on turkilmaksella. Viihtyisin... ;)
 

Yhteistyössä