Olenko muka ankara vauvan suhteen?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396369]No voi jestas sentään. Lue joku opus unikoulusta ja opeta lapsesi nukkumaan pinniksessä, ihan totta! "vauvan oma valinta jos siinä rääkyy"..... tuo oli kyllä idioottimaisesti sanottu. Yritäppä nyt kestää se parin yön valvominen, että saatte opetettua omassa sängyssä nukkumisen, eihän tuosta tule yhtään mitään. Ja minusta se on kyllä väkivaltaista pitää lasta pakosti paikoillaan. Sun on nyt vaan pakko kestää se lapsen protestointi ja huutaminen, ei se muuten koskaan opi nukkumaan omassa sängyssä! Onko sun mielestä parempi joka yö pakottaa väkivallalla nukkumaan, kuin se , että opetatte hänelle miten nukutaan omassa sängyssä? Jos pari yötä tai viikon joudut kuuntelemaan huutoa, so what?
Olet aikuinen ihminen, SINÄ kestät kyllä sen huudon, mutta lapsen ei tarvitse kestää tuollaista puoliväkivaltaista tapaa pakottaa nukkumaan toisen kainalossa, sairastahan tuo on! Meinaatko muutenkin opettaa tempperamenttista lasta väkivallalla? Kun uhma iskee?[/QUOTE]

Lueppa sää koko ketju läpi, koska puhut aidan seipäästä ja minä aidasta :) Sun tekstisi on pullollaan väärää tietoa ja tulkintaa.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28396180]Vauva ei rauhoitu hyssyttelyllä, on todella temperamenttinen. Ennemminkin saa siitä vaan voimaa raivolleen. Ihan samalla tapaa sitä pitää siellä pinniksessä pitää kiinni alhaalla tai vaihtoehtoisesti laskea koko ajan makuulle, ettei loukkaa siellä itseään. Sillä erolla että nuo pinniksessä taistelut ja raivoamiset on kestäneet tuntikausia, syliin nukahtaa alle 15 minuutissa.

Koskaan en jätä yksinään mihinkään huutamaan, minusta se on julmaa.[/QUOTE]

Eli teet mielummin noin, koska se on sinulle helpompaa?
Kuule, kerron sinulle nyt jotain. Noin ei kasvateta tempperamenttista lasta. Sun on oltava tarpeeksi vahva "taistoon". Eli vaikka ne pinniksessä taistelut kestäisi tuntikausia, se on kestettävä. Nyt teet niin mikä on itsellesi helpointa ja nopeinta. Kauanko aiot jaksaa pitää lapsestasi kiinni, seuraavat 2 vuottako? Lapsi ei opi itse nukahtamaan , jos ei opeteta. Jossain vaiheessa kuitenkin tulet haluamaan että lapsi nukkuu omassa sängyssään, että itsekin saat nukuttua. Mitä kauemmin odotat, sitä vaikeampaa. Lapsi tottuu nukahtamaan viereesi, ja pompottaa sinua.
Ja hei, tuskin se vauva pinnikseen itseään teloo, toi on naurettava tekosyy. Tiesit kai että pinnikseen löytyy pehmusteita? Miten luulet että kaikki muut vaativat lapset nukkuvat pinniksessä? Jos oikeasti ajattelet että pinnis ei ole hänelle turvallinen, sitten oikeasti lapsessasi on jotain vikaa, tai vika löytyy sun pään sisältä. Jos sun mielestä ainoa turvallinen tapa nukuttaa 8kk vauva, on pakottaa se kainaloon, niin olet hakoteillä!!!!Et vaan osaa kasvattaa lastasi, ja se on kyllä toooosi surullista!Ota itseäsi niskasta kiinni ja opeta lapsesi nukkumaan yksin!
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28396395]Lueppa sää koko ketju läpi, koska puhut aidan seipäästä ja minä aidasta :) Sun tekstisi on pullollaan väärää tietoa ja tulkintaa.[/QUOTE]

Korjaa jos ymmärsin väärin. Olen lukenut kejtun, ja näen että olet hukassa lapsesi kanssa. Mene vaikka keskustelemaan neuvolaan. Mutta NOIN ei pakoteta lasta nukkumaan, nukkumaanmeno pitäisi olla lapselle miellyttävä kokemus, ei mikään kahleissa tahdon nujertaminen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28395912]Ap:n vauva ei kuulosta adhd-lapselta tai muuten mt-ongelmaiselta. Hän kuulostaa ihan vain vauvalta, jolle voisi opettaa omassa sängyssä nukkumisen ilman tuollaista väkisin kiinnipitämistä.[/QUOTE]

Juuri näin! Ap tekee nyt itselleen vastapalvelun, ja luulee että tekee oikein.
Mutta jokainen lapsi ansaitsee oppia nukkumaan yksin!
En ymmärrä tällaista laiskuutta, ettei jakseta opettaa vauvaa unikoululla nukkumaan.
Ja keksitään tällaisia älyvapaita tapoja, että vauva hiljenee. Voi hyvä sylvi!
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396435]Eli teet mielummin noin, koska se on sinulle helpompaa?
Kuule, kerron sinulle nyt jotain. Noin ei kasvateta tempperamenttista lasta. Sun on oltava tarpeeksi vahva "taistoon". Eli vaikka ne pinniksessä taistelut kestäisi tuntikausia, se on kestettävä. Nyt teet niin mikä on itsellesi helpointa ja nopeinta. Kauanko aiot jaksaa pitää lapsestasi kiinni, seuraavat 2 vuottako? Lapsi ei opi itse nukahtamaan , jos ei opeteta. Jossain vaiheessa kuitenkin tulet haluamaan että lapsi nukkuu omassa sängyssään, että itsekin saat nukuttua. Mitä kauemmin odotat, sitä vaikeampaa. Lapsi tottuu nukahtamaan viereesi, ja pompottaa sinua.
Ja hei, tuskin se vauva pinnikseen itseään teloo, toi on naurettava tekosyy. Tiesit kai että pinnikseen löytyy pehmusteita? Miten luulet että kaikki muut vaativat lapset nukkuvat pinniksessä? Jos oikeasti ajattelet että pinnis ei ole hänelle turvallinen, sitten oikeasti lapsessasi on jotain vikaa, tai vika löytyy sun pään sisältä. Jos sun mielestä ainoa turvallinen tapa nukuttaa 8kk vauva, on pakottaa se kainaloon, niin olet hakoteillä!!!!Et vaan osaa kasvattaa lastasi, ja se on kyllä toooosi surullista!Ota itseäsi niskasta kiinni ja opeta lapsesi nukkumaan yksin![/QUOTE]

Enköhän äitinä tiedä mikä lapselleni ole parasta, ja tunnen hänet parhaiten :) Kyllä hän teloo itseään pinnikseen, koska on juuri oppinut nousemaan seisomaan tukea vasten, mutta taidot ei vielä riitä pystyssä pysymiseen vaan horjahtaa helposti taaksepäin. Silloin voi pää osua pinniksen reunoille, vaikka meillä pinniksessä on reunapehmuste. Mutta se reunapehmuste on tietysti alhaalla, koska pohja on jo laskettu alas.

Meillä 8 kk vanhan ei vielä tarvitse osata nukkua yksin, jos se on vauvalle hankalaa. Toki jos vauva ei olisi siitä moksiskaan, voisi nukkua. Ehtii kyllä siirtymään omaan sänkyyn myöhemminkin. Vauva nukahtaa iltaisin 5 minuutissa viereeni ja nukkuu yöt pääsääntöisesti hyvin, joten meillä ei siis nukuteta vauvaa mitenkään vaikeasti ja pakottaen, ainoastaan tämä koskee niitä yöheräämisiä. Joita on viime aikoina ollut muutamia viikossa. Kerran olen kokeillut unikoulua neuvolan painostuksesta, mutta meidän lapsi on siihen selvästi liian pieni / ei ole oikea aika. Tulee hampaita ja on eroahdistusta ja öisin hakee turvaa ja läheisyyttä sylistä, en ole sitä häneltä eväämässä. En nukuta häntä kainalossa koska se on minulle helpompaa, vaan minusta on typerää huudattaa vauvaa tuntikausia yötä myöden, jos hän rauhoittuu helpomminkin. Minusta sellainen on julmaa.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396453]Korjaa jos ymmärsin väärin. Olen lukenut kejtun, ja näen että olet hukassa lapsesi kanssa. Mene vaikka keskustelemaan neuvolaan. Mutta NOIN ei pakoteta lasta nukkumaan, nukkumaanmeno pitäisi olla lapselle miellyttävä kokemus, ei mikään kahleissa tahdon nujertaminen.[/QUOTE]

En ala toistamaan asioita, jotka olen jo selvästi ketjussa kertonut. Esim. juuri sen että nukkumaanmeno on pääsääntöisesti meidän lapselle miellyttävä kokemus :)
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28392757]Niin että yksin pinnikseen huutamaan? sekö olisi parempi? :D jos huomasit, niin kirjoitin että saa pinniksessä raivarit välittömästi. Olemme myös yrittäneet omaan sänkyyn siirtämistä kokonaan, mutta silloin meillä ei nukuttukkaan sitten ollenkaan moneen yöhön.. Syökin vielä öisin enkä todellakaan jaksaisi nousta öisin imettämään...

En oikein näe muuta vaihtoehtoa kuin pitää väkisin kainalossa, tai sitten kukkua itse hereillä vahtimassa; niin kauan että vauva nukahtaa. Ehkä olen sitten ronski, mutta kun sanon vauvalle rauhallisesti että nyt nukutaan ja otan kainaloon, niin minusta se on vauvan oma valinta jos siinä rääkyy :D ei pitäs olla mitään hätää. Mutta tietysti myös tunnen lapseni, on todella temperamenttinen ja protestoi itkulla voimakkaasti. Etenkin nyt kun alkaa oma tahto tulla kuvioihin...[/QUOTE]

Mitä siitä vaikka saa pinniksessä raivarit?
Ajattelet selvästi vain omaa mukavuuden haluasi, et jaksa nousta öisin imettämään jos vauva on pinniksessä. Etkä halua kuunnella raivareita.


Tuollaista "holding"-otetta jotkut käyttää UHMIKSEN kanssa, 3v uhmaikäinen joka on ehkä satuttamassa itseään hakkaamalla päätä lattiiaan tms. Monia lapsia/vauvoja tuollainen holding ahdistaa vaan lisää, eli raivoavat vielä kauemmin kun pidetään kiinni. Toisille se toimii, mutta en ole koskaan kuullut että suositellaan käyttämään sitä VAUVALLA. Lapsesi on vielä VAUVA! Ei hän raivoa siksi että hän haluaa tahallaan raivota. Hän huutaa koska hänellä on tarpeita. Jos nukkuminen on ongelma, mennään unikouluun. Yritä ymmärtää että lapsesi tarvitsee apua oppiakseen nukkumaan.
Taitaa äiti tässä olla yhtä jääräpäinen kuin vauvansa...
 
"Sirkkeli"
Kyllä sä ihan oikein teet ap. Mie ku hoisin siskonlapsia, niin pakko oli napata aina toista jalasta kiinni ja vetää kainaloon päikkäreille. Siitä tuli sen lapsukaisen tapa, että se halusi tehdä karkutempun ja oikein odotti milloin nappaan kiinni :D vaikka olisi miten väsynyt, aina piti toistaa tuo rutiini ja sitten välillä esittää raivostusta. Se oli kuin leikki tai esitys, mitä piti toistaa. Ja nopea nukahtaminen neljän tunnin uneen kuitenkin päälle.
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28396484]Enköhän äitinä tiedä mikä lapselleni ole parasta, ja tunnen hänet parhaiten :) Kyllä hän teloo itseään pinnikseen, koska on juuri oppinut nousemaan seisomaan tukea vasten, mutta taidot ei vielä riitä pystyssä pysymiseen vaan horjahtaa helposti taaksepäin. Silloin voi pää osua pinniksen reunoille, vaikka meillä pinniksessä on reunapehmuste. Mutta se reunapehmuste on tietysti alhaalla, koska pohja on jo laskettu alas.

Meillä 8 kk vanhan ei vielä tarvitse osata nukkua yksin, jos se on vauvalle hankalaa. Toki jos vauva ei olisi siitä moksiskaan, voisi nukkua. Ehtii kyllä siirtymään omaan sänkyyn myöhemminkin. Vauva nukahtaa iltaisin 5 minuutissa viereeni ja nukkuu yöt pääsääntöisesti hyvin, joten meillä ei siis nukuteta vauvaa mitenkään vaikeasti ja pakottaen, ainoastaan tämä koskee niitä yöheräämisiä. Joita on viime aikoina ollut muutamia viikossa. Kerran olen kokeillut unikoulua neuvolan painostuksesta, mutta meidän lapsi on siihen selvästi liian pieni / ei ole oikea aika. Tulee hampaita ja on eroahdistusta ja öisin hakee turvaa ja läheisyyttä sylistä, en ole sitä häneltä eväämässä. En nukuta häntä kainalossa koska se on minulle helpompaa, vaan minusta on typerää huudattaa vauvaa tuntikausia yötä myöden, jos hän rauhoittuu helpomminkin. Minusta sellainen on julmaa.[/QUOTE]

Täysin älytöntä ylisuojelua, kyllä vauvan pää kestää pienen kaatumisen jos pinniksessä kaatuu. Kyllä sun pitää uskaltaa antaa vauvan olla pinniksessä, siinä se vähitellen sitten oppii ettei kaadu. Ja oppii sen, ettei hänen turhia huutojaan kuunnella, vaan yöllä nukutaan. Et itse huomaa, mutta selityksesi ovat outoja, et voi suojella vauvaasi jokaiselta kaatumiselta. Tuota menoa olet itse kohta hermoraunio. Ja siinä ei oikeasti ole mitään järkeä, että vauva pitää pakottaa kainaloon nukkumaan, PINNIS on keksitty juuri siksi, ettei vauva putoa siitä yöllä eikä pääse kiipeämään yli.Anna riekkua siellä, kyllästyy aika nopeaan kun yksin siellä valvoo. Nyt vähän järkeä kehiin!
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396510]Mitä siitä vaikka saa pinniksessä raivarit?
Ajattelet selvästi vain omaa mukavuuden haluasi, et jaksa nousta öisin imettämään jos vauva on pinniksessä. Etkä halua kuunnella raivareita.


Tuollaista "holding"-otetta jotkut käyttää UHMIKSEN kanssa, 3v uhmaikäinen joka on ehkä satuttamassa itseään hakkaamalla päätä lattiiaan tms. Monia lapsia/vauvoja tuollainen holding ahdistaa vaan lisää, eli raivoavat vielä kauemmin kun pidetään kiinni. Toisille se toimii, mutta en ole koskaan kuullut että suositellaan käyttämään sitä VAUVALLA. Lapsesi on vielä VAUVA! Ei hän raivoa siksi että hän haluaa tahallaan raivota. Hän huutaa koska hänellä on tarpeita. Jos nukkuminen on ongelma, mennään unikouluun. Yritä ymmärtää että lapsesi tarvitsee apua oppiakseen nukkumaan.
Taitaa äiti tässä olla yhtä jääräpäinen kuin vauvansa...[/QUOTE]

Vauvaa ei saa jättää yksin raivoamaan pinnikseen, vaan hänet pitää ottaa syliin kuitenkin. Ja raivoaa sylissä, tämä on kokeiltu. Eli joka tapauksessa joudun häntä pitämään sylissä kun raivoaa, ei siitä nyt päästä yli eikä ympäri :)

Toistan nyt vielä kerran, en ole väittänyt että vauva raivoaa koska UHMAA, vaan koska häntä kiukuttaa kun ei saa tehdä miten tahtoo, eli kiipeillä vanhempien yli, sängystä alas, tutkia paikkoja yms keskellä yötä. Tämän ikäisen kun on hirmuisen vaikeaa vielä kestää ja ymmärtää sitä että jotain kielletään, kun hirmuisesti haluttais jotain tehdä.

Ymmärrätkö SINÄ kun kerron, että lapseni herää touhuamaan ja raivostuu kun ei saa touhuta. Hän ei raivoa siksi että nukahtaminen ylipäätään olisi hankalaa! Nukahtaminen on hänelle helppoa.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396529]Täysin älytöntä ylisuojelua, kyllä vauvan pää kestää pienen kaatumisen jos pinniksessä kaatuu. Kyllä sun pitää uskaltaa antaa vauvan olla pinniksessä, siinä se vähitellen sitten oppii ettei kaadu. Ja oppii sen, ettei hänen turhia huutojaan kuunnella, vaan yöllä nukutaan. Et itse huomaa, mutta selityksesi ovat outoja, et voi suojella vauvaasi jokaiselta kaatumiselta. Tuota menoa olet itse kohta hermoraunio. Ja siinä ei oikeasti ole mitään järkeä, että vauva pitää pakottaa kainaloon nukkumaan, PINNIS on keksitty juuri siksi, ettei vauva putoa siitä yöllä eikä pääse kiipeämään yli.Anna riekkua siellä, kyllästyy aika nopeaan kun yksin siellä valvoo. Nyt vähän järkeä kehiin![/QUOTE]

Kauheita neuvoja sulla, en koskaan tekisi noin omille lapsilleni, enkä kenenkään muiden lapsille. Tiedän kyllä että vauvat ja lapset oppii olemaan huutamatta, kun heidän tarpeisiin jätetään vastaamatta. Näin pieni ei esim. osaa itse vielä käsitellä sitä mielipahaa, joka tulee kun ei saa tehdä mitä tahtoo. Hän tarvitsee niiden tunteiden käsittelyyn aikuisen apua, eikä yksin pinnikseen jättämistä. Siksi otan lapsen kainaloon, sanon rauhallisesti että tiedän että harmittaa ja niin ja näin mutta nyt nukutaan, ja sit nukutaan. Vauva tietää että on turvassa mutta oppii, ettei aina voi tehdä mitä haluaa ja siitä tulee kiukku.
 
"vieras"
siis kainalossa pitämisessä traumatisoituu ja kuolee mutta kun kaatuu ja lyö päänsä pinniksen reunaan niin ei käy mitään.. hohhoijaa sentään. Omani oppi seisomaan 7kk ja nousuí puoli unessakin seisomaan. Siitä sitten heittäytyi selälleen jos ei ehtinyt napata kiinni. Kyllä se sattuu kun päänsä tai niskansa siihen reunaan lyö. Niin ja ei se kainalossa pitäminen ole holdingia.
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28396531]Vauvaa ei saa jättää yksin raivoamaan pinnikseen, vaan hänet pitää ottaa syliin kuitenkin. Ja raivoaa sylissä, tämä on kokeiltu. Eli joka tapauksessa joudun häntä pitämään sylissä kun raivoaa, ei siitä nyt päästä yli eikä ympäri :)

Toistan nyt vielä kerran, en ole väittänyt että vauva raivoaa koska UHMAA, vaan koska häntä kiukuttaa kun ei saa tehdä miten tahtoo, eli kiipeillä vanhempien yli, sängystä alas, tutkia paikkoja yms keskellä yötä. Tämän ikäisen kun on hirmuisen vaikeaa vielä kestää ja ymmärtää sitä että jotain kielletään, kun hirmuisesti haluttais jotain tehdä.

Ymmärrätkö SINÄ kun kerron, että lapseni herää touhuamaan ja raivostuu kun ei saa touhuta. Hän ei raivoa siksi että nukahtaminen ylipäätään olisi hankalaa! Nukahtaminen on hänelle helppoa.[/QUOTE]

Voi jestas! Vauvalla on nukkumisongelma, jos se herää öisin ja luulee että voi leikkiä. Siksi on unikoulut sun muut! Sun vauvan pitää oppia NUKKUMAAN. Ja valitettavasti se tapahtuu vain raivoamisen kautta, jokainen vauva joka uniloulutetaan, huutaa. Ei siitä nyt pääse yli eikä ympäri. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää??????

Onko liian vaikea ymmärtää että sun vauva tarvitsee apua oppiakseen että yöllä nukutaan????

Se taistelu on vielä edessä että oppii nukkumaan yksin, et pääse siitä yli eikä ympäri. Vai aiotko oikeasti 2-vuotiaaseen asti sietää sitä että lapsi kiipeilee ylitsesi keskellä yötä ja joudut pitämään pakolla kainalossa kunnes nukahtaa???
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396553]siis kainalossa pitämisessä traumatisoituu ja kuolee mutta kun kaatuu ja lyö päänsä pinniksen reunaan niin ei käy mitään.. hohhoijaa sentään. Omani oppi seisomaan 7kk ja nousuí puoli unessakin seisomaan. Siitä sitten heittäytyi selälleen jos ei ehtinyt napata kiinni. Kyllä se sattuu kun päänsä tai niskansa siihen reunaan lyö. Niin ja ei se kainalossa pitäminen ole holdingia.[/QUOTE]

Niinpä. Taitaa olla nyt lapsettomia jotka täällä kommentoi. Sen huomaa kommettien ehdottomuudesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää kuinka lastaan haluaa suojella, esim. niin ettei telo päätään kaatuessaan.

Minustakaan vauvan kainalossa pitäminen ei ole holdingia.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396557]Voi jestas! Vauvalla on nukkumisongelma, jos se herää öisin ja luulee että voi leikkiä. Siksi on unikoulut sun muut! Sun vauvan pitää oppia NUKKUMAAN. Ja valitettavasti se tapahtuu vain raivoamisen kautta, jokainen vauva joka uniloulutetaan, huutaa. Ei siitä nyt pääse yli eikä ympäri. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää??????

Onko liian vaikea ymmärtää että sun vauva tarvitsee apua oppiakseen että yöllä nukutaan????

Se taistelu on vielä edessä että oppii nukkumaan yksin, et pääse siitä yli eikä ympäri. Vai aiotko oikeasti 2-vuotiaaseen asti sietää sitä että lapsi kiipeilee ylitsesi keskellä yötä ja joudut pitämään pakolla kainalossa kunnes nukahtaa???[/QUOTE]

Eiköhän lähes jokainen vauva/lapsi heräile silloin tällöin öisin, kuka mistäkin syystä. Esim. ihan normaali kehitys voi vaikuttaa heräilyyn, kun täytyy harjoitella esim. sitä konttaamista keskellä yötäkin ;)

2-vuotiaalle voi käyttää jo eri keinoja kuin alle vuoden ikäiselle, ja sen ikäinen ymmärtää asioista jo huomattavasti enemmän. Ei mulle ole mitään ongelmaa käydä sitä taistelua vähän myöhemmin, jos niikseen tulee. Useat lapset kyllä oppii ihan nätisti nukkumaan omassa sängyssä myöhemmälläkin iällä kuin vauvana.
 
[QUOTE="Aloittaja";28392757]Niin että yksin pinnikseen huutamaan? sekö olisi parempi? :D jos huomasit, niin kirjoitin että saa pinniksessä raivarit välittömästi. Olemme myös yrittäneet omaan sänkyyn siirtämistä kokonaan, mutta silloin meillä ei nukuttukkaan sitten ollenkaan moneen yöhön.. Syökin vielä öisin enkä todellakaan jaksaisi nousta öisin imettämään...

En oikein näe muuta vaihtoehtoa kuin pitää väkisin kainalossa, tai sitten kukkua itse hereillä vahtimassa; niin kauan että vauva nukahtaa. Ehkä olen sitten ronski, mutta kun sanon vauvalle rauhallisesti että nyt nukutaan ja otan kainaloon, niin minusta se on vauvan oma valinta jos siinä rääkyy :D ei pitäs olla mitään hätää. Mutta tietysti myös tunnen lapseni, on todella temperamenttinen ja protestoi itkulla voimakkaasti. Etenkin nyt kun alkaa oma tahto tulla kuvioihin...[/QUOTE]

kannattaa tutustua unikoulun eri versioihin, 6kk iästä lähtien voi unikoulua pitää joten 8kk ikäinen on ihan hyvänikäinen jo siihen - jos siis haluatte päästä yösyötöistä ja/tai siirtää vauvan pinnikseen nukkumaan. Pari yötä siihen yleensä menee tietysti, mutta useimmilla se on sen arvoista :) ja jos vauva kerran huutaa siinä kainalossakin aikansa niin samoilla huudoilla suoraan pinnikseen tmv jos siis niin haluatte, mitäs eroa sillä on missä se lapsi huutaa kun on kuitenkin turvassa? Voi olla että jossain vaiheessa joudutte joka tapauksessa sen unikoulun jonkintasoisena pitämään, ei kaikki esim opi itse yösyönneistä pois lainkaan oma-aloitteisesti, itse olen sitä mieltä että nuorempana se on vielä helpompi pitää kun lapsi ei osaa itse tulla pois sängystä jne. (Meillä siis kieriskellään 2,5v neidin kanssa joka ei ole täysin vielä oppinut yömaidosta pois koska mies ei kestä lapsen huutamista ja kokoajan vaan vaikeammaksi menee koska tyttö osaa jo omasta huoneesta tulla meidän viereen sitä maitoa vaatimaan ja mennä vaikka kaapista hakemaan jos niikseen tulee (ei kuitenkaan joka yö heräile vaan kausittain).. En suosittele) mutta toki teillä on vielä puolisen vuotta vähintään aikaa eli mikään kiire ei ole :)
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28396549]Kauheita neuvoja sulla, en koskaan tekisi noin omille lapsilleni, enkä kenenkään muiden lapsille. Tiedän kyllä että vauvat ja lapset oppii olemaan huutamatta, kun heidän tarpeisiin jätetään vastaamatta. Näin pieni ei esim. osaa itse vielä käsitellä sitä mielipahaa, joka tulee kun ei saa tehdä mitä tahtoo. Hän tarvitsee niiden tunteiden käsittelyyn aikuisen apua, eikä yksin pinnikseen jättämistä. Siksi otan lapsen kainaloon, sanon rauhallisesti että tiedän että harmittaa ja niin ja näin mutta nyt nukutaan, ja sit nukutaan. Vauva tietää että on turvassa mutta oppii, ettei aina voi tehdä mitä haluaa ja siitä tulee kiukku.[/QUOTE]

Voit olla siinä pinniksen vieressä, en ole sanonut että vauva pitäisi jättää yksin. Puhumalla voi myös rauhoittaa, ja koskettamalla. Vauva kyllä ymmärtää että olet siinä ihan vieressä. Mutta sä nyt et selvästikään tajua mikä on unikoulujen idea.
Ja tiedoksi sinulle, niitä on pehmeitäkin unikouluja. Kukaan ei ole sanonut että lapsen tarpeet pitäisi jättää huomioimatta. Mutta sä olet nyt niin jumissa omissa ajatuksissasi, ettet tajua, että teet vastapalveluksen sille lapselle, sekin varmasti haluaisi nukkua yönsä rauhassa! Unikoulun idea on se, että lapsi tajuaa ettei äiti anna periksi, vaan yöllä nukutaan. Jos lapsesi on tempperamenttinen, tulet olemaan suurissa vaikeuksissa kun hän kasvaa vähän isommaksi. Jos et uskalla nyt pistää hänelle vastaan,ja yrität suojella jokaisesta pettymyksestä, tulet olemaan se, jota lapsi pompottaa 6-0 kun hän oppii uhmaikäiseksi. Rajojen laittaminen lapselle on myös rakkautta!Sulla on vielä iso koulu edessä. Lapselle tuo nimenomaa turvaa se, että äiti ei anna periksi joka asiassa, jota jo vauvana yrittää saada, lapsi kokee olonsa turvalliseksi kun hänellä on selkeät rajat. Ja kuule, olen nähnyt näitä äitejä ihan tarpeeksi, jotka eivät osaa laittaa lapselle rajoja. Eivätkä viitsi taistella tahtotaisteluja, omaa laiskuuttaan. Sä annat nyt lapsellesi periksi, annat sen häiriköidä teidän untanne yöllä, etkä jaksa opettaa lasta unikoulun avulla nukkumaan, koska et kestä sitä huutoa.Näin se vaan on. Tekosyitä voi keksiä niin paljon kuin haluaa. Mutta voin vannoa että lapsikin olisi tyytyväisempi kun opettaisit hänet unikoululla nukkumaan. Se sulla on jokatapauksessa vielä edessä. Sano mitä sanot.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Jos et pysty itse pitämään unikoulua niin aina voi anoa pääsyä sairaalan unikouluun. Siellä on tiukat tädit jotka 3 yössä hoitavat homman himaan ja kaikki on tyytyväisiä. Kyllä minullakin tekisi pahaa jos lapseni huutaisi, siksi se onkin isän homma olla kovana tuossa tilanteessa. Mitä lapsen isä tekee, kun lapsi ei nuku? Tosiasia on, että tuolla menolla teidän sängyssä on 4 vuotias yöllä autoilla leikkivä lapsi joka on rättiväsynyt päivisin ja kiukuttelun kierre on valmis. Uni on todella tärkeää.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396607]Voit olla siinä pinniksen vieressä, en ole sanonut että vauva pitäisi jättää yksin. Puhumalla voi myös rauhoittaa, ja koskettamalla. Vauva kyllä ymmärtää että olet siinä ihan vieressä. Mutta sä nyt et selvästikään tajua mikä on unikoulujen idea.
Ja tiedoksi sinulle, niitä on pehmeitäkin unikouluja. Kukaan ei ole sanonut että lapsen tarpeet pitäisi jättää huomioimatta. Mutta sä olet nyt niin jumissa omissa ajatuksissasi, ettet tajua, että teet vastapalveluksen sille lapselle, sekin varmasti haluaisi nukkua yönsä rauhassa! Unikoulun idea on se, että lapsi tajuaa ettei äiti anna periksi, vaan yöllä nukutaan. Jos lapsesi on tempperamenttinen, tulet olemaan suurissa vaikeuksissa kun hän kasvaa vähän isommaksi. Jos et uskalla nyt pistää hänelle vastaan,ja yrität suojella jokaisesta pettymyksestä, tulet olemaan se, jota lapsi pompottaa 6-0 kun hän oppii uhmaikäiseksi. Rajojen laittaminen lapselle on myös rakkautta!Sulla on vielä iso koulu edessä. Lapselle tuo nimenomaa turvaa se, että äiti ei anna periksi joka asiassa, jota jo vauvana yrittää saada, lapsi kokee olonsa turvalliseksi kun hänellä on selkeät rajat. Ja kuule, olen nähnyt näitä äitejä ihan tarpeeksi, jotka eivät osaa laittaa lapselle rajoja. Eivätkä viitsi taistella tahtotaisteluja, omaa laiskuuttaan. Sä annat nyt lapsellesi periksi, annat sen häiriköidä teidän untanne yöllä, etkä jaksa opettaa lasta unikoulun avulla nukkumaan, koska et kestä sitä huutoa.Näin se vaan on. Tekosyitä voi keksiä niin paljon kuin haluaa. Mutta voin vannoa että lapsikin olisi tyytyväisempi kun opettaisit hänet unikoululla nukkumaan. Se sulla on jokatapauksessa vielä edessä. Sano mitä sanot.[/QUOTE]

Sovitaan kuule vaikka niin :D sulle vaan sanon ettei se pinnis ole autaaksi tekevä nukkumaan opettelussa ja rajojen laittamisessa. Kun se sulle nyt tuntuu olevan se tärkein asia...

"Hallittu kaaos", tiedän kyllä erilaisista unikouluista ja olen tutustunutkin niihin, mutta ei ole meillä vielä aika unikouluille. Vauva saa toistaiseksi vielä nukkua vieressä ja syödä tissiä öisin, jos tahtoo :) Yötissistä ajattelin vieroittaa sitten päältä yksivuotiaana ellei ole itse lopettanut, mutta katsoo nyt. Ennalta en ole lyönyt mitään lukkoon..
 
"Aloittaja"
Jos et pysty itse pitämään unikoulua niin aina voi anoa pääsyä sairaalan unikouluun. Siellä on tiukat tädit jotka 3 yössä hoitavat homman himaan ja kaikki on tyytyväisiä. Kyllä minullakin tekisi pahaa jos lapseni huutaisi, siksi se onkin isän homma olla kovana tuossa tilanteessa. Mitä lapsen isä tekee, kun lapsi ei nuku? Tosiasia on, että tuolla menolla teidän sängyssä on 4 vuotias yöllä autoilla leikkivä lapsi joka on rättiväsynyt päivisin ja kiukuttelun kierre on valmis. Uni on todella tärkeää.
No en yhtään epäile. En koskaan veisi lastani sinne, kyllä siitä itse selviän kun aika on. Tai mies.

Mutta kyse ei nyt ole yösyöttejen lopettamisesta tai yksin nukahtamisen opettelusta. Vaan satunnaisista yöheräilyistä leikkimään/harjoittelemaan opittuja taitoja. Oli meillä heräilyjä 5 kk:n iässä myös kun oppi kääntymään, mutta se vaihe meni ohi itsellään. Eiköhän tämäkin.
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28396631]Sovitaan kuule vaikka niin :D sulle vaan sanon ettei se pinnis ole autaaksi tekevä nukkumaan opettelussa ja rajojen laittamisessa. Kun se sulle nyt tuntuu olevan se tärkein asia...

"Hallittu kaaos", tiedän kyllä erilaisista unikouluista ja olen tutustunutkin niihin, mutta ei ole meillä vielä aika unikouluille. Vauva saa toistaiseksi vielä nukkua vieressä ja syödä tissiä öisin, jos tahtoo :) Yötissistä ajattelin vieroittaa sitten päältä yksivuotiaana ellei ole itse lopettanut, mutta katsoo nyt. Ennalta en ole lyönyt mitään lukkoon..[/QUOTE]

Eli lapsen yöriekkumiset jatkuu, etkä aio tehdä niille muuta kuin pitää väkisin kiinni lapsesta... Käy kyllä lasta sääliksi, toi ei oo oikein.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="Sirkkeli";28396521]Kyllä sä ihan oikein teet ap. Mie ku hoisin siskonlapsia, niin pakko oli napata aina toista jalasta kiinni ja vetää kainaloon päikkäreille. Siitä tuli sen lapsukaisen tapa, että se halusi tehdä karkutempun ja oikein odotti milloin nappaan kiinni :D vaikka olisi miten väsynyt, aina piti toistaa tuo rutiini ja sitten välillä esittää raivostusta. Se oli kuin leikki tai esitys, mitä piti toistaa. Ja nopea nukahtaminen neljän tunnin uneen kuitenkin päälle.[/QUOTE]

:D kauheeta pahoinpitelyä. (tai lepsuilua, miten sen nyt ottaa)
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28396651]Eli lapsen yöriekkumiset jatkuu, etkä aio tehdä niille muuta kuin pitää väkisin kiinni lapsesta... Käy kyllä lasta sääliksi, toi ei oo oikein.[/QUOTE]

No onneksi sä olet vuoden äiti ja sun lapset ei MILLOINKAAN heräile öisin, etenkään vauvaiässä. Onhan se nyt ihan kamalaa ja epänormaalia! Pidit varmaan unikoulun jo heti samassa kun vauva putkahti alapäästä ulos. Ettei vaan tuu piloille lellittyä.

Anteeksi törkeyteni, mutta ei voi kun nauraa enään :D tai sit olet tosiaan lapseton.
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28396648]No en yhtään epäile. En koskaan veisi lastani sinne, kyllä siitä itse selviän kun aika on. Tai mies.

Mutta kyse ei nyt ole yösyöttejen lopettamisesta tai yksin nukahtamisen opettelusta. Vaan satunnaisista yöheräilyistä leikkimään/harjoittelemaan opittuja taitoja. Oli meillä heräilyjä 5 kk:n iässä myös kun oppi kääntymään, mutta se vaihe meni ohi itsellään. Eiköhän tämäkin.[/QUOTE]

Yöheräilyt saattaa mennä ohi, tai sitten ei. Toivotaan teidän parhaaksi että menevät ohi. Mutta jos et tiennyt, niin on lapsia, jotka heräilevät vielä 2v tai 4v ikäisenä.
Siksi jankutan sinulle unikoulusta, koska koen että lapsesi ansaitsee oppia nukkumaan. Väsynyt lapsi on känkkäränkkä, ja kehitys viivästyy jos ei saa tarpeeksi kunnon unta. Jos nyt vaan odotat, 1-vuotias lapsi on paljon vaikeampi opettaa nukkumaan, kuin 8kk. Mutta tee niinkuin parhaaksi näet. Et näköjään usko kuin omin silmin. Mun ennuste on, että teillä on vielä sama ongelma, kun lapsi on 2v...koska olet liian pehmeä, etkä osaa laittaa rajoja lapselle. Joskus se oppiminen menee vain rankan kautta, myös näköjään aikuisilla...
 

Yhteistyössä