Olenko muka ankara vauvan suhteen?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
8 kk heräilee öisin "leikkimään", mm. kiipeilee meidän päällä sängyssä ja sen semmoista. En vastaa mitään ja yritän vaan esittää nukkuvaa, mutta jos se ei tehoa niin otan lapsen väkisin kainaloon makuulle ja sanon että nyt nukutaan. Lapsi saa tästä kovat raivarit tietysti, ja nukahtaa sitten hirmuisen huudon päätteeksi. Onko teistä julmaa? en vaan keksi mitään muutakaan keinoa. En voi antaa lapsen leikkiä yksinään sängyssä ja nukkua itse, kun pitää vahtia koko aikaa ettei hän ryömiessään putoa sängystä. Omassa pinniksessä ei siis nuku, ja jos hänet sinne vie valvomaan ja leikkimään yksinään, aloittaa hirmuisen huudon.

Tuli vaan mieleen kun yhdelle tuttavalle asiaa voivottelin, ja hänestä noin pieni ei ymmärrä vielä (juu ei toki) ja pitäs vaan antaa sit valvoa ja valvoa itse myös. Minusta taas ne on rajat laitettava pienellekkin, öisin ei leikitä, enkä itse todellakaan jaksa valvoa vahtimassa toisen leikkimistä!
 
"vieras"
Ei mulle ainakaan tullut aikoinaan mieleenkään alkaa vauvan kanssa valvomaan, jatkoin unia ja lapsi yritti meitä aikansa hereille ja alko nukkumaan. Meillä lapsi nukkui vieressä eikä lähtenyt sängystä pois, helppo tapaus.
 
"Vieras"
No et tietenkään ala valvomaan vauvan kanssa. Saattaa riittä että pidät vaikka kädestä tai jalasta sen verran kiinni ettei pääse tippumaan sängyltä. Toki vauva siitäkin hermostuu.. Tai sitte otat pimnasängyn kiinni teidän sänkyyn ja nostat sinne.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28392123]Ei mulle ainakaan tullut aikoinaan mieleenkään alkaa vauvan kanssa valvomaan, jatkoin unia ja lapsi yritti meitä aikansa hereille ja alko nukkumaan. Meillä lapsi nukkui vieressä eikä lähtenyt sängystä pois, helppo tapaus.[/QUOTE]

Meidän ainakin on vielä niin pieni ettei ymmärrä, että reunalta putoaa... Pakko vahtia tai pitää kiinni.
 
"..."
Joo, yöllä nukutaan. Kyllä voi lapsen ottaa kainaloon. Näitä heräily- ja kukkumisvaiheita tulee, mutta lapselle tehdään selväksi että päivät on leikkimistä varten ja yöllä hoidetaan hommat mahdollisimman vähäpuheisesti ja -eleisesti.
 
[QUOTE="Vieras";28392113]
Tuli vaan mieleen kun yhdelle tuttavalle asiaa voivottelin, ja hänestä noin pieni ei ymmärrä vielä (juu ei toki) [/QUOTE]

ei ymmärrä juu, siksi kai se onkin aikuisen ymmärrettävä lapsen puolesta, että yö ei ole leikkiaikaa vaan silloin nukutaan. ja lapsi sitten tähän ohjattava. tekisin niinkuin sinä teet (tai rakentaisin jonkun tippumisesteen, että laps saisi hyöriä keskenään sängyssä kunnes nukahtaisi kun jäisi ilman leikkikaveria, jos tämä osoittautuisi toimivaksi ja päästäisiin suht nopsaan ilman huutoa)
 
"jenni"
Mä olen kahden lapsen kanssa toiminut kuten ap, ja yökukkumiset ovat loppuneet tosi lyhyeen. Omaa oksaansa siinä sahaisi, jos lähtisi lapsen kanssa öisin touhuamaan.
 
Meillä on sinänsä eri tilanne, että lapsi (10,5kk) nukkuu omassa sängyssään (ja huoneessaan). En todellakaan ala öisin viihdyttämään, vaan jos herää niin käyn laittaan takaisin maate ja lähden huoneesta pois. Välillä saattaa 1,5 tuntiakin olla hereillä, mutta siltikään en jää seurustelemaan tmv vaan aina poistun huoneesta.
 
"aloittaja"
[QUOTE="jenni";28392351]Mä olen kahden lapsen kanssa toiminut kuten ap, ja yökukkumiset ovat loppuneet tosi lyhyeen. Omaa oksaansa siinä sahaisi, jos lähtisi lapsen kanssa öisin touhuamaan.[/QUOTE]

No sitä minäkin. Sehän alkais joka yö vaatimaan seurustelua hyvin äkkiä :O
 
[QUOTE="vieras";28392317]tuon ikäinen nukkuu parhaiten itse omassa sängyssään eli nyt vaan opettelemaan, pian nukutte kaikki hyvin[/QUOTE]
Riippuu vauvasta..meillä ei nukkunut parhaiten omassa sängyssää pienenä, nyt kun ikää on reilu vuosi, nukkuu omassa sängyssään.
 
Meillä
ei alettu yöllä leikkimään/seurustelemaan,eikä laitettu valoja tai menty toiseen huoneeseen yms.,ojasta allikkoon semmosesta vaan joutuu.
Voisiko vauva alkaa harjoitteleemaan pinniksessä nukkumista? Toki protestoi alkuun.
 
jooopa
Noin minäkin ehkä tekisin. Mutta miten tämä nyt sopii siihen, kun sanotaan, että vauvan tarpeisiin pitäisi mahdollisimman nopeasti vastata ja oikein superäitien vauvat ei itke ollenkaan kun ne on niin hyvin pidetty sylissä, imetetty ja tarpeisiin vastattu heti. Siis tottakai itsekin pyrin vastaamaan tarpeisiin mahdollisimman nopeasti ja pidän paljon sylissä ja tarjoan rintaa usein, mutta jotenkin tuntuu, että nykyään vauvojen ei saisi itkeä ollenkaan, vaan se on heti äidin syy.
 
"vieras"
No itse en kykenisi pitämään vain kiinni ja paikoillaan, se kuulostaa julmalta. Mieluummin laittaisin pinnikseen ja saisi siellä liikkua miten tykkää kunnes nukahtaa. Yöllä ei seurustella meilläkään, mutta ei sitä silti tarvitse lasta lepositeisiin laittaa että pysyy paikoillaan...
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28392745]No itse en kykenisi pitämään vain kiinni ja paikoillaan, se kuulostaa julmalta. Mieluummin laittaisin pinnikseen ja saisi siellä liikkua miten tykkää kunnes nukahtaa. Yöllä ei seurustella meilläkään, mutta ei sitä silti tarvitse lasta lepositeisiin laittaa että pysyy paikoillaan...[/QUOTE]

Niin että yksin pinnikseen huutamaan? sekö olisi parempi? :D jos huomasit, niin kirjoitin että saa pinniksessä raivarit välittömästi. Olemme myös yrittäneet omaan sänkyyn siirtämistä kokonaan, mutta silloin meillä ei nukuttukkaan sitten ollenkaan moneen yöhön.. Syökin vielä öisin enkä todellakaan jaksaisi nousta öisin imettämään...

En oikein näe muuta vaihtoehtoa kuin pitää väkisin kainalossa, tai sitten kukkua itse hereillä vahtimassa; niin kauan että vauva nukahtaa. Ehkä olen sitten ronski, mutta kun sanon vauvalle rauhallisesti että nyt nukutaan ja otan kainaloon, niin minusta se on vauvan oma valinta jos siinä rääkyy :D ei pitäs olla mitään hätää. Mutta tietysti myös tunnen lapseni, on todella temperamenttinen ja protestoi itkulla voimakkaasti. Etenkin nyt kun alkaa oma tahto tulla kuvioihin...
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28392757]Niin että yksin pinnikseen huutamaan? sekö olisi parempi? :D jos huomasit, niin kirjoitin että saa pinniksessä raivarit välittömästi. Olemme myös yrittäneet omaan sänkyyn siirtämistä kokonaan, mutta silloin meillä ei nukuttukkaan sitten ollenkaan moneen yöhön.. Syökin vielä öisin enkä todellakaan jaksaisi nousta öisin imettämään...

En oikein näe muuta vaihtoehtoa kuin pitää väkisin kainalossa, tai sitten kukkua itse hereillä vahtimassa; niin kauan että vauva nukahtaa. Ehkä olen sitten ronski, mutta kun sanon vauvalle rauhallisesti että nyt nukutaan ja otan kainaloon, niin minusta se on vauvan oma valinta jos siinä rääkyy :D ei pitäs olla mitään hätää. Mutta tietysti myös tunnen lapseni, on todella temperamenttinen ja protestoi itkulla voimakkaasti. Etenkin nyt kun alkaa oma tahto tulla kuvioihin...[/QUOTE]

Sanoinko, että jätä yksin huutamaan? Meillä tassuteltiin, jos huuto yltyi kovaksi niin nostettiin syliin ja taas pinnikseen kun rauhoittui. Pari iltaa siinä meni, sitten oppi siellä nukkumaan.

En ikinä vois pitää väkisin vauvaa kiinni, kuulostaa ihan kamalalta.
 
[QUOTE="Aloittaja";28392757]Niin että yksin pinnikseen huutamaan? sekö olisi parempi? :D jos huomasit, niin kirjoitin että saa pinniksessä raivarit välittömästi. Olemme myös yrittäneet omaan sänkyyn siirtämistä kokonaan, mutta silloin meillä ei nukuttukkaan sitten ollenkaan moneen yöhön.. Syökin vielä öisin enkä todellakaan jaksaisi nousta öisin imettämään...

En oikein näe muuta vaihtoehtoa kuin pitää väkisin kainalossa, tai sitten kukkua itse hereillä vahtimassa; niin kauan että vauva nukahtaa. Ehkä olen sitten ronski, mutta kun sanon vauvalle rauhallisesti että nyt nukutaan ja otan kainaloon, niin minusta se on vauvan oma valinta jos siinä rääkyy :D ei pitäs olla mitään hätää. Mutta tietysti myös tunnen lapseni, on todella temperamenttinen ja protestoi itkulla voimakkaasti. Etenkin nyt kun alkaa oma tahto tulla kuvioihin...[/QUOTE]

Mites olisi yösyöttöjen lopetus ja omaan sänkyyn opettaminen?
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28392113]8 kk heräilee öisin "leikkimään", mm. kiipeilee meidän päällä sängyssä ja sen semmoista. En vastaa mitään ja yritän vaan esittää nukkuvaa, mutta jos se ei tehoa niin otan lapsen väkisin kainaloon makuulle ja sanon että nyt nukutaan. Lapsi saa tästä kovat raivarit tietysti, ja nukahtaa sitten hirmuisen huudon päätteeksi. Onko teistä julmaa? en vaan keksi mitään muutakaan keinoa. En voi antaa lapsen leikkiä yksinään sängyssä ja nukkua itse, kun pitää vahtia koko aikaa ettei hän ryömiessään putoa sängystä. Omassa pinniksessä ei siis nuku, ja jos hänet sinne vie valvomaan ja leikkimään yksinään, aloittaa hirmuisen huudon.

Tuli vaan mieleen kun yhdelle tuttavalle asiaa voivottelin, ja hänestä noin pieni ei ymmärrä vielä (juu ei toki) ja pitäs vaan antaa sit valvoa ja valvoa itse myös. Minusta taas ne on rajat laitettava pienellekkin, öisin ei leikitä, enkä itse todellakaan jaksa valvoa vahtimassa toisen leikkimistä![/QUOTE]

Yöllä nukutaan. Tästä meillä pidetään kiinni. Joskus vauva 8 kk herää yöllä, mutta annetaan tutti ja peitellään uudestaan ja toivotetaan hyvää yötä. Jatkaa sitten uniaan. Joskus saattaa vähän aikaa jotain omaansa ähistä ja öhistä, mutta nukahtaa sänkyynsä lopulta.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28392787]Sanoinko, että jätä yksin huutamaan? Meillä tassuteltiin, jos huuto yltyi kovaksi niin nostettiin syliin ja taas pinnikseen kun rauhoittui. Pari iltaa siinä meni, sitten oppi siellä nukkumaan.

En ikinä vois pitää väkisin vauvaa kiinni, kuulostaa ihan kamalalta.[/QUOTE]

Meillä meni viikko eikä tilanne parantunut yhtään, siinä vasta saikin valvoa koko huusholli.

Ja joo, en ole vielä vieroittamassa.

No onnea tulevaisuuteen, minusta lapsille on vaan joskus laitettava rajat, vaikka sitten väkisin kiinni pitämällä :) Ei se oman äidin kainalo kuitenkaan voi kovin kamala paikka olla... toivottavasti ei teilläkään..
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28393073]Meillä meni viikko eikä tilanne parantunut yhtään, siinä vasta saikin valvoa koko huusholli.

Ja joo, en ole vielä vieroittamassa.

No onnea tulevaisuuteen, minusta lapsille on vaan joskus laitettava rajat, vaikka sitten väkisin kiinni pitämällä :) Ei se oman äidin kainalo kuitenkaan voi kovin kamala paikka olla... toivottavasti ei teilläkään..[/QUOTE]

Vanhempi lapsista on 3,5v eikä ole tullut vielä koskaan tilannetta, että pitäis pitää väkisin kiinni kun toinen huutaa. Ei kuulosta mun korviin mitenkään järkevältä, eikä varsinkaan jos toinen on vielä vauva. Rajat voi laittaa muutenkin kuin huudattamalla vauvaikäistä pitelemällä häntä väkisin kiinni.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28394106]Vanhempi lapsista on 3,5v eikä ole tullut vielä koskaan tilannetta, että pitäis pitää väkisin kiinni kun toinen huutaa. Ei kuulosta mun korviin mitenkään järkevältä, eikä varsinkaan jos toinen on vielä vauva. Rajat voi laittaa muutenkin kuin huudattamalla vauvaikäistä pitelemällä häntä väkisin kiinni.[/QUOTE]

Otathan huomioon että kaikki lapset ei ole samanlaisia kuin sinun lapset.. Minusta aika normaalia että vauvaa täytyy pitää joskus "väkisin" kiinni tai sylissä, esim. kun on pakko vaihtaa vaippaa, pakko pukea ulkovaatteet päälle, pakko lähteä johonkin.. Vauvan kanssa kun ei oikein voi neuvotella ja jaaritella ikuisuuksiin.
 

Yhteistyössä