Olenko velvollinen avioerossa huomioimaan...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli tilanne on se, että meille on tulossa ero. Ihan sopuisa sellainen. Avioehtoa ei ole.

Olemme kuitenkin ehtineet ennen tätä jupakkaa tehdä asuntokaupat ja maksaa käsirahan asunnosta, jonka me siis menetämme nyt kun kaupat puretaan. Anoppi ja appiukko maksoivat se käsirahan eli heiltä menee nyt se summa ns. kankkulankaivoon.

Pelkään, että minua aletaan kiristää tuolla tai periä minulta sitä rahaa. Miehelläni on vakuutussäästöissä rahaa melkein sen summan verran mitä tuo käsiraha kaupasta oli. Mies on sitä mieltä, että tästä syystä ja muutenkaan minun ei pitäisi periä omaa osuuttani eli puolikasta siitä vakuutusrahasta, koska tuo kauppa nyt peruuntuu.

En halua ollakaan mikään kusipää, mutta mietin silti väkisinki että käytetäänkö tuota käsirahaa nyt aseena minua vastaan. Miten minun kuuluu toimia? Vai annanko miehe pitää rahansa ja sitä vastaan vien esim. suurimman osan huonekaluista? Autokin kuitenkin varmasti jää miehelle.
 
tjaah
minusta on ihan reilua että mies "pidättää" vakuutusrahasta ainakin se puolikkaan käsirahan verran eli sinun osuutesi. Olette samassa sopassa ja puoliksi vastuussa siitä käsirahasta, mieti jos se ois sun vanhemmat jolta se olisi lainattu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tjaah:
minusta on ihan reilua että mies "pidättää" vakuutusrahasta ainakin se puolikkaan käsirahan verran eli sinun osuutesi. Olette samassa sopassa ja puoliksi vastuussa siitä käsirahasta, mieti jos se ois sun vanhemmat jolta se olisi lainattu.
EI sitä rahaa ole heiltä lainattu, he ovat antaneet sen.
 
näin se menee lakipykälien mukaan
Jos olette oikeasti SAANEET LAHJANA käsirahan appivanhemmilta niin ongelmaa ei ole. Et ole velkaa kenellekkään mitään ja kaikki yhdessä hankittu omaisuus avioliiton aikana kuuluu mennä tasan riippumatta siitä kuka on ostanut ja mitä.
 
vieras
Ei tarvi maksaa mun mielestä takaisin jos heidän poika jää esim taloon asumaan tai saa voittoa sen myymisestä. eipä tuo kyllä kovin sopu-erolta kuullosta. selvää kiristyksen makua havaittavissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tjaah:
minusta on ihan reilua että mies "pidättää" vakuutusrahasta ainakin se puolikkaan käsirahan verran eli sinun osuutesi. Olette samassa sopassa ja puoliksi vastuussa siitä käsirahasta, mieti jos se ois sun vanhemmat jolta se olisi lainattu.
EI sitä rahaa ole heiltä lainattu, he ovat antaneet sen.
He ovat antaneet sen, olettaen, että ostatte talon ja elätte siinä miehesi kanssa yhdessä. Halusivat auttaa teitä. Nyt tulee ero, joten tottakai raha kuuluu heille takaisin. Kyllä munkin mielestä sun pitää maksaa exän vanhemmille puolet siitä käsirahasta takaisin, en edes kehtaisi olla maksamatta.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tarvi maksaa mun mielestä takaisin jos heidän poika jää esim taloon asumaan tai saa voittoa sen myymisestä. eipä tuo kyllä kovin sopu-erolta kuullosta. selvää kiristyksen makua havaittavissa.
Siis, ne ei ole ostaneet taloa vaan maksoivat appivanhempien rahoilla käsirahan ja sitten peruivat kaupan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tarvi maksaa mun mielestä takaisin jos heidän poika jää esim taloon asumaan tai saa voittoa sen myymisestä. eipä tuo kyllä kovin sopu-erolta kuullosta. selvää kiristyksen makua havaittavissa.
Siis, ne ei ole ostaneet taloa vaan maksoivat appivanhempien rahoilla käsirahan ja sitten peruivat kaupan.
Joo siis mies varmaan jää tähän meidä nykyiseen taloon asumaan eli jotain hänen pitäisi tästäkin minulla maksaa.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tjaah:
minusta on ihan reilua että mies "pidättää" vakuutusrahasta ainakin se puolikkaan käsirahan verran eli sinun osuutesi. Olette samassa sopassa ja puoliksi vastuussa siitä käsirahasta, mieti jos se ois sun vanhemmat jolta se olisi lainattu.
EI sitä rahaa ole heiltä lainattu, he ovat antaneet sen.
He ovat antaneet sen, olettaen, että ostatte talon ja elätte siinä miehesi kanssa yhdessä. Halusivat auttaa teitä. Nyt tulee ero, joten tottakai raha kuuluu heille takaisin. Kyllä munkin mielestä sun pitää maksaa exän vanhemmille puolet siitä käsirahasta takaisin, en edes kehtaisi olla maksamatta.
Aivan samaa mieltä. On annettu teille yhteisen elämän helpottamiseksi. En ikinä saisi mielenrauhaa jos olisin ottanut rahaa vastaan omaa taloa varten ja sitten omien päätösten takia toiset menettäisivät rahat kokonaan. :/
 
ap
No eikö muka siis ole ok että huomioin oman osuuteni siitä sillä, että en peräämieheltä siitä vakuutussäästökohteesta mitään, mies tuskin joutuu omaa osuuttaan omille vanhemmilleen takaisin maksamaan. Ja muuten sitten fifti-fifti?
 
ap
Ja siis mies tahtoo hoitaa asian sopuisasti, mutta pelkään että anoppi ja appiukko nostaa asiasta shown. Helppohan se on kun olen ollut kotona lasten kanssa eikä mitään omaisuutta ole ja miehellä sitä taas on.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tarvi maksaa mun mielestä takaisin jos heidän poika jää esim taloon asumaan tai saa voittoa sen myymisestä. eipä tuo kyllä kovin sopu-erolta kuullosta. selvää kiristyksen makua havaittavissa.
Siis, ne ei ole ostaneet taloa vaan maksoivat appivanhempien rahoilla käsirahan ja sitten peruivat kaupan.
Joo siis mies varmaan jää tähän meidä nykyiseen taloon asumaan eli jotain hänen pitäisi tästäkin minulla maksaa.
Oliko laina molempien nimissä? Siinä tapauksessa maksatte velan pois. Mahdollisesta tulosta maksatte pois miehesi vanhempien lainan ja loput jaatte puoliksi. Miehesi ottaa sotten uuden lainan vanhaa taloanne varten omiin nimiinsä.
 
Vieras
Minusta on hieman outoa että SINÄ et ole halukas maksamaan sitä puolikasta....
Mua ainakin hävettäis tuollainen eikä mulla olis pokkaa edes jättää tarjoamatta sitä puolikasta.
Mutta mä en kyllä ymmärrä miksi vanhempien pitää maksaa AIKUISTEN lapsiensa taloa...
 
vieras
Appivanhemmat antoivat rahat lahjaksi, asia on siltä osin selvä. Mielestäni teidän ei tarvitse palauttaa lahjaa heille. Omaisuuden jaatte puoliksi ihan normaalisti.

Jos annat miehesi pitää vakuutussäästönsä niin olet tosi reilu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minusta on hieman outoa että SINÄ et ole halukas maksamaan sitä puolikasta....
Mua ainakin hävettäis tuollainen eikä mulla olis pokkaa edes jättää tarjoamatta sitä puolikasta.
Mutta mä en kyllä ymmärrä miksi vanhempien pitää maksaa AIKUISTEN lapsiensa taloa...
Voi jeesus.... eihän ne mitään taloa ole maksaneet. Käsitätkö ollenkaan mikä on käsiraha?

Ja minä mielestäni avauksessani kerroi, että olen halukas huomioimaan sen tuolla että en tingi omaa puolikastani noista miehen säästörahoista joide olemassaolostakaan en itseasiassa tiennyt mitään.
 

Yhteistyössä