Oletko keliakiatuen poiston kannalla vai vastaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hyvä kun poistuu, halpaa on spagetin sijasta peruna, kaura ja riisikin jos on pakko syödä halvinta mössäkkää. Keliakia ei ole hirveän rajottava kuten taas on moni allergia.
Allergiasta pystyy siedätyshoidolla parantumaan, keliakia on elinikäinen sairaus. Ymmärrätkö nyt siis mikä ero on sairaudella ja allergialla?!? Kauraa ei pysty syömään, jos ei ole nimenomaan täyskaura tuotteesta kyse, kannattaisi ottaa hivenen asioista selvää, ennenkuin rupee avautumaan asioista joista ei mitään tiedä....
 
vierailija
Olen tuen poiston kannalla. Tunnen moniallergisia lapsia paljon rajoittavammilla ruokavaliolla, eikä niistä mitään tukia saa. Keliakia yksinään ei ole edes pahimmasta päästä.

En sinänsä tarkoita etteikö keliakiasta kuuluisi mitään tukea saada, mutta en ymmärrä miksi se yksinään on nostettu tuettavien ruokavalioiden joukkoon.
Sinullekkin tiedoksi, että lapsien allergiat yleensä poistuvat, suurin syy lapsien allergioihin ovat ylihygieeniset äidit jotka siivoavat kotinsa liian steriiliksi, näin lapsen vastuskyky heikkenee ja sitten onkin tautikierre ja allergioiden puhkeamiskierre valmis. Keliakia, on elinikäinen sairaus, ymmärrän kyllä monien tuohtumuksen, tuosta rahasta... hei 23,6€ se ei kustantanut edes tämän viikkoisia erikoisjauhoja, joista noin puolet oli loppunut. Kuka haluaisi maksaa neljästä sämpylästä 5,64€:a, lisäksi sämpylät näyttivät siltä, että olivat tulleet hevosen peräpäästä...
Siis allergia on allergia ja keliakia on elinikäinen sairaus, siinä on huima ero.
 
vierailija
Vähän turhahan se on kun ei muistakaan allergioista saa ja sen edellytys on suolentähystys. Mä en kestä gluteeniviljoja mutta en voi varmaksi sanoa onko mulla keliakia kun en halua tuota suolentähystystä. En tosin tarvitse mitään tukia kun en käytä mitään kalliita viljankorvikkeita, en vaan syö viljaa. Enkä välttämättä söisi vaikka kestäisin kun syön suht vähähiilarisesti.
HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHA...... Ei kannattaisi kirjoittaa, jos ei ota asioista selvää. Keliakia on elinikäinen sairaus, ei mikään allergia, josta voi siedätyshoidolla helposti parantua.... voi juma, miksi edes vaivaannun vastaamaan mokomalle teiniäitien pillityssivustolle.
 
vierailija
HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHA...... Ei kannattaisi kirjoittaa, jos ei ota asioista selvää. Keliakia on elinikäinen sairaus, ei mikään allergia, josta voi siedätyshoidolla helposti parantua.... voi juma, miksi edes vaivaannun vastaamaan mokomalle teiniäitien pillityssivustolle.
Kaikista allergioista ei todellakaan päästä millään siedätyshoidolla ja miksi sitten tätä aikaa kun ei ole vielä kyetty siedättämään, ei saa tukea??
Miksi allerginen lapsi ei saa vaikka ruokavalio olisi parljon rajoittuneempi kuin keliaakikon?
Keliaakikko ei tarvitse pullaa mihinkään, moni allerginen menettää oikeasti terveellisiä raaka-aineita ruokavaliostaan.
 
minmin
Olen poiston kannalla, ja olen itse keliaakikko, ollut aivan lapsesta asti. Tukihan on ollut vasta muistaakseni vuodesta 2002 ja hyvin pärjättiin sitä ennenkin. Mielestäni tuo tuki on koko ajan ollut epäreilu muita ruokarajoitteisia kohtaan. Suuri osa keliaakikoista on koko ajan valittanut kuinka tuki on niin pieni ettei sillä saa suunnilleen yhtään mitään, ja nyt kun sitä ollaan poistamassa, koko elämä riippuukin siitä. Itse jään varmaan saamapuolelle tuosta tuesta joka kuukausi, en ymmärrä mitä ne ihmiset oikein syövät jotka väittävät että tuen pitäisi olla vähintään kolminkertainen jotta se korvaisi lisäkustannukset. Keliakia ei rajoita eikä hankaloita elämää millään tavalla. Valitettavasti joillakin on iso tarve tehdä itsestään suuri numero ja keliakia antaa siihen hyvän mahdollisuuden.
 
vierailija
Kannalla. Ensinnäkin jo mainitun eriarvoisuuden vuoksi, muista vastaavantasoisista ruokarajoitteista ei saa tukea. Toisekseen tuki on pieni ja siihen liittyvät byrokratiakulut siten suhteettoman suuret. Tai no enemmän kuin varsinaisesta päätöksenteosta kuluja aiheutuu tarpeettomista ohutsuolen koepalatutkimuksista, jotka varmasti vähenisivät jos ne eivät olisi keliakiatuen ehtona. Kolmanneksi nyt kun säästää täytyy, hyvä karsia tällaisista pienistä jutuista, joista leikkaaminen ei kenenkään elämää kaada.
(y)
 
vierailijavaivainen
Poiston kannalla täälläkin ollaan. Vaikka omiin syömisiin meneekin moninkertaisesti suurempi summa mitä monella pienellä perheellä :D (kliiniset ravintovalmisteet ym)

Ei mielestäni ole reilua tuo tuki. Jos yhteiskunnalla olisi varaa tukea kaikkia eri ruokarajoitteisia ja huomioida lisävaivat ettei joudu omien päätöstensä vuoksi sairaalaan tai menetä henkeään niin olishan se kiva homma kaikille jakaa rahaa.
Mutta nyt ei ole tilanne sellainen. Elämä on epäreilua.
(Tässä voisi miettiä, että jos osa ihmisistä osaisi hallita mielitekojaan ja liikkua tarpeeksi.. Olisi kustannukset ylipainosta tai alkoholisimista johtuvien kulujen suhteen huomattavasti vähäisemmät (2.tyypin diabetes, lihavuusleikkaukset, ravitsemusterapeutit, sydän- ja verisuonitaudit, nivel- ja jajajaja) ja näillä säästyneillä varoilla voitaisiin tukea niitä ns.oikeita sairauksia ja rajoitteita. Mutta ihminen on mikä on joten kestettäköön omat valintamme tai muiden ;) )
Ei minuakaan naurata entisenä vegenä etten voi syödä enää miten haluan tai joudun osastolle, pahimmillaan leikkaussaliin.
Pitää elää ja syödä siten kuinka elimistölle on parhainta eikä mitä mieli tekee. Siihen tottuu kyllä.

Nyt pitää saada lisäkorvausta kärjistettynä leivän ja pullan himoon.
Tiedän liiankin hyvin kuinka vaivalloista on edes jonkinlaisen "sosiaalisen elämän" viettäminen kun elämä on rajoitteita täynnä. Pieni hinta ne ovat kuitenkin hengissä pysymisestä. Paljon on silti nautintoja jäljellä vaikkei ne liitykään enää ruokaan :)
 
vierailija
Pienituloisten pitäisi saada jonkinlaista tukea erityisruokavalioonsa. Pienituloisuuden osoittamisen ei toisaalta pitäisi olla siinä tapauksessa niin vaikeaa, kuin esim toimeentulotuen hakeminen on. En minä osaa tätä asiaa ratkaista, mutta ajattelen niin että niille ihmisille, joilla on varaa ostaa ruokansa, ei tarvitsisi tässä taloustilanteessa tuollaista tukea antaa. Köyhille siis pitäisi.
 
Emämunaus
Kannalla. Ensinnäkin jo mainitun eriarvoisuuden vuoksi, muista vastaavantasoisista ruokarajoitteista ei saa tukea. Toisekseen tuki on pieni ja siihen liittyvät byrokratiakulut siten suhteettoman suuret. Tai no enemmän kuin varsinaisesta päätöksenteosta kuluja aiheutuu tarpeettomista ohutsuolen koepalatutkimuksista, jotka varmasti vähenisivät jos ne eivät olisi keliakiatuen ehtona. Kolmanneksi nyt kun säästää täytyy, hyvä karsia tällaisista pienistä jutuista, joista leikkaaminen ei kenenkään elämää kaada.
Tuossa painavin syy, miksi pois. Varsinkin kun tiedetään syöpäsolun aloittavan kasvun vain rikotussa solussa, ei ehyessä.

Gluteenittomissa tuotteissa on jo kauan ollut karrageenia ja ksantaanikumia, joita ei terveenkään ihmisen suolisto kestä. Joku on ollut ovela lobatessaan tuon porkkanan päättäjille:mad:
 
vierailija
Kyllä minä olen tuen poistoa vastaan. Koska näyttää siltä että myös lapseni ehkä saavat keliakian jossain vaiheessa elämäänsä. Jos joku tai useampi tämän taudin minulta perii, lisäraha ei todellakaan olisi pahitteeksi. 23e riittää esim kaurahiutalepakettiin, kahteen jauhopakettiin (joista teen leivät ja jonkun makean piirakan tms), keksipakettiin, korppujauhopussiin, myslipakettiin, levitteeseen jonka ostan itselleni erikseen...
Keliakiahan ei tosiaan parane, ja jos saa jostain vahingossa gluteenia, ohutsuolen paranemiseen menee aikaa. Lisäksi keliakiaa potevalle saattaa tulla liitännäissairauksia. Keliakiakorvaus on keliaakikolle kuin apteekin lääkkeistä saatava Kela-korvaus.

Eikös vaikeasti allergiset (lapset ainakin) voi saada vammaistukea? Joka alimmillaankin taitaa olla suurempi kuin keliakiakorvaus.

Soisin muillekin korvauksia. Ehkä sen keliakiakorvauksen vois joksikin aikaa lopettaa kunnes taloustilanne paranee mutta tällä logiikalla kaikkien muidenkin sairauksien vammaistuet yms pitäisi myös lopettaa.
 
emämunaus
Mun nikki muistuttaa minua ja muita tuosta eilen illalla tapahtuneesta krakkeroinnista... jos se jotakin kummastuttaa. Paulahan tässä naputtelee yhä.

Biomedicumin sivuilla on se Klefströmin tutkimus syöpäsolusta.

Koepalojen otto pitäisi kieltää, kun voihan ne nykyään määrittää muillakin tavoilla?
 
vierailija
Poiston kannalla, meillä on ylipäätään liian korkeat tuet. Tällä työnteon määrällä ja laadulla ei yksinkertaisesti pysty järjestämään helppoa elämää näin isolle porukalle.
 
vierailija
Meillä kaikilla on omat pienet ongelmamme, eikä niistä suurinta osaa tueta yhtään millään tavalla. Eli pois vaan tällaiset epätasa-arvoiset tuet. Keliakia on jo sen verran yleinen juttu, että kaikkialta saa jo gluteenittomia elintarvikkeita, joten ei tuo enää kenenkään elämää erityisesti häiritse.
Vaikka keliakia on pieni ongelma niin siihen menee suuret rahat! Jos tavallinen sämpyläpussi maksaa euron niin gluteenitonsämpyläpussi maksaa 5e! Saa muihinkin pieniin ongelmiin tukea, esim astmalääkkeet korva kela, jne. Keliakiaan ei ole lääkettä vaan ruokavaliohoito, on siitäkin saatava jotain korvausta. Vai luopuisitko samalla myös kelan sairausvakuutuskorvauksista?

Kannatan tukea!
 
vierailija
Olen sitä mieltä, että jos jonkun sairauden lääkkeisiin tarvittava tuki poistetaan pitää tuki poistaa muiltakin sairauksilta.
Keliaakikko ei tarvitse lääkkeitä. Keliakiaa hoidetaan syömällä luontaisesti gluteenitonta ruokaa, jota on kaupat pullollaan. Jos keliakiaa sairastava haluaa syödä pullaa ja leipää, se on hänen oma valintansa, sitä ei tarvitse muiden maksaa.
 
vierailija
Kyllä minä olen tuen poistoa vastaan. Koska näyttää siltä että myös lapseni ehkä saavat keliakian jossain vaiheessa elämäänsä. Jos joku tai useampi tämän taudin minulta perii, lisäraha ei todellakaan olisi pahitteeksi. 23e riittää esim kaurahiutalepakettiin, kahteen jauhopakettiin (joista teen leivät ja jonkun makean piirakan tms), keksipakettiin, korppujauhopussiin, myslipakettiin, levitteeseen jonka ostan itselleni erikseen...
Keliakiahan ei tosiaan parane, ja jos saa jostain vahingossa gluteenia, ohutsuolen paranemiseen menee aikaa. Lisäksi keliakiaa potevalle saattaa tulla liitännäissairauksia. Keliakiakorvaus on keliaakikolle kuin apteekin lääkkeistä saatava Kela-korvaus.

Eikös vaikeasti allergiset (lapset ainakin) voi saada vammaistukea? Joka alimmillaankin taitaa olla suurempi kuin keliakiakorvaus.

Soisin muillekin korvauksia. Ehkä sen keliakiakorvauksen vois joksikin aikaa lopettaa kunnes taloustilanne paranee mutta tällä logiikalla kaikkien muidenkin sairauksien vammaistuet yms pitäisi myös lopettaa.
Ei mun lapset saa mitään tukea allergisina, koska he eivät mene mihinkään shokkitilaan saatuaan niitä ruokia. Sekös on mielestäsi reilua? Keliaakikon ei kuitenkaan tarvitse vältellä mitään terveellistä, monen allergisen täytyy. Vammaistukea saa hyvin harva allerginen, vaikka ruokavalio on paljon hankalampi.
 
vierailija
Keliaakikko ei tarvitse lääkkeitä. Keliakiaa hoidetaan syömällä luontaisesti gluteenitonta ruokaa, jota on kaupat pullollaan. Jos keliakiaa sairastava haluaa syödä pullaa ja leipää, se on hänen oma valintansa, sitä ei tarvitse muiden maksaa.
Ei ole kyse leivän ja pullan syömisestä. Nämä tukia vastustavat jaksavat aina vetää tämän "pulla"-kortin pöytään. Ihan oikeasti, ottakaa selvää, mistä kaikista elintarvikkeista ja ruuista löytyy gluteenia. Niitä on kaupat pullollaan!

Ja edelleen, jos keliaakikot eivät saa lääkkestä tukea ei kuulu muidenkaan saada.

Itse en ole keliaakikko.
 
vierailija
Ei mun lapset saa mitään tukea allergisina, koska he eivät mene mihinkään shokkitilaan saatuaan niitä ruokia. Sekös on mielestäsi reilua? Keliaakikon ei kuitenkaan tarvitse vältellä mitään terveellistä, monen allergisen täytyy. Vammaistukea saa hyvin harva allerginen, vaikka ruokavalio on paljon hankalampi.
Allergisilla on paljon helpompaa löytää sieltä kaupasta normaalihintaista ruokaa, missä ei ole oireita aiheuttavia ainesosia. Gluteenittomia ruokia ei löydykkään enää niin helposti. Tämä on vain fakta! Ja keliaakikot joutuvat välttelemään hyvin paljon eri ruokia. Eipä tarvitse syödä kuin vahingossa ruokaa, mihin on vaikka kastikkeeseen lisätty maustetta, missä on gluteenia. Sitten ollaankin sairaalassa tiputuksessa pari päivää.
 
Pin
Vaikka keliakia on pieni ongelma niin siihen menee suuret rahat! Jos tavallinen sämpyläpussi maksaa euron niin gluteenitonsämpyläpussi maksaa 5e! Saa muihinkin pieniin ongelmiin tukea, esim astmalääkkeet korva kela, jne. Keliakiaan ei ole lääkettä vaan ruokavaliohoito, on siitäkin saatava jotain korvausta. Vai luopuisitko samalla myös kelan sairausvakuutuskorvauksista?

Kannatan tukea!
Mä haluan kans mm. maissittomuustukea lapselle. Hoidetaan sitä nimittäin maissittomalla ruokavaliolla! Se on mun lapsen lääkettä, ettei eineksiä voi oikein ostaa. :(
 
vierailija
Ei ole kyse leivän ja pullan syömisestä. Nämä tukia vastustavat jaksavat aina vetää tämän "pulla"-kortin pöytään. Ihan oikeasti, ottakaa selvää, mistä kaikista elintarvikkeista ja ruuista löytyy gluteenia. Niitä on kaupat pullollaan!

Ja edelleen, jos keliaakikot eivät saa lääkkestä tukea ei kuulu muidenkaan saada.

Itse en ole keliaakikko.
Kyllä kaupassa on luontaisesti gluteenitonta ruokaa, et vain taida ymmärtää, mitä se tarkoittaa. Ja sellaista ruokaa on paljon.
Ja edelleen, keliaakikot eivät tarvitse lääkkeitä sairautensa hoitoon.
 
Pin
Allergisilla on paljon helpompaa löytää sieltä kaupasta normaalihintaista ruokaa, missä ei ole oireita aiheuttavia ainesosia. Gluteenittomia ruokia ei löydykkään enää niin helposti. Tämä on vain fakta! Ja keliaakikot joutuvat välttelemään hyvin paljon eri ruokia. Eipä tarvitse syödä kuin vahingossa ruokaa, mihin on vaikka kastikkeeseen lisätty maustetta, missä on gluteenia. Sitten ollaankin sairaalassa tiputuksessa pari päivää.
Ei mun kakrulle löydy oikein mitään, edes gluteenittomat tuotteet eivät käy kun niissä on melkein aina sitä maissia. Eli: lapsi ei voi syödä valmisleipiä, valmisruokia jne, paitsi jotain ekokaupasta saatavaa kallista tattarinäkkäriä. Ravintoloissa on lähes poikkeuksetta samanhintaiset gluteenittomat tuotteet, mutta ah maissia niissäkin. Sitä ***** maissia tuntuu olevan jossain muodossa about kaikessa valmiissa, tai sitten jos sattuu sellainen iloinen yllätys, että tällä kertaa siinä onkin vain arsenikkiriisiä, sinne on lorautettu kananmuna tai jotain muuta, joka ei sovi.

Oli oikeasti ihanan helppoa, kun lapsella epäiltiin vain keliakiaa. Gluteenittomia tuotteita oli vaikka missä ja täysi välttäminen vasta olikin helppoa, eli ihan luontaisesti gluteenittomien ruokien syöminen (se muuten on terveellisempääkin, meille ei-keliaakikoillekin). Harmittaa kun nyt sitten on todettu vain ärsyttävä yhdistelmä allergioita, mutta minkäs teet. Vihaan leivän tms leipomista, mutta kerralla kun tekee pakkaseen niin eipä paljoa vaivaa tarvitse nähdä ja mikä positiivisinta, lapsi ei onneksi mitenkään erityisesti _tarvitse_ sitä leipääkään.

Minusta olisi kyllä vähän outoa saada tukea siihen, että on hankalaa löytää makaroneja, pullaa, leipää jne. Kananmuna ja tomaatti on ehkä harmittavimmat noista, koska niiden syömisestä on jotain hyötyäkin. Onneksi vielä voi meidän tietojen mukaan syödä kuitenkin lukuisia terveellisiä raaka-aineita ja voimme ihan vaan vältellä niitä tiettyjä ruokia. Mihinköhän siinä pitäisi jotain tukea saada? Kun on hankalaa löytää jotain? Onko se jotain elämäntuskatukea vai mitä?
 

Yhteistyössä