Oli sitten 3v yksin pihalla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ViciousDream:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
No mitäs mieltä olette, kun meidän pihalla 1v 5kk ikäinen ulkoilee PÄIVITTÄIN useita kertoja 8-vuotiaan isoveljen kanssa?
No tosta vois jo melkein soittaakin sinne sossuun..

:eek:
Eiköhän siellä sossussa ole ihan tarpeeksi näitä huolestuneiden sivullisten ilmoituksia, ne vievät aikaa sitten niiltä alkoholistien yms vaikeuksien kanssa painivien perheiden osalta. Itse en kyllä kieltäisi 3-v pihailua rivarissa, ja mistä tämä ystävällinen naapuri tietää, ettei äiti lastaan vahdi???
 
vieras
Olen kyllä nähnyt puistoissakin aika hurjia tapaturmia sattuvan, kun äiti on ollut enemmän kiinnostunut toisen äidin kanssa keskustelusta kuin oman lapsensa vahtimisesta!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kyllä nähnyt puistoissakin aika hurjia tapaturmia sattuvan, kun äiti on ollut enemmän kiinnostunut toisen äidin kanssa keskustelusta kuin oman lapsensa vahtimisesta!!!

Myös näitäkin näkee mutta tosiaan jotku vanhemmat päästää tosi pienen ulos itsekseen kun ei ite viitti mennä:S
 
äiti
no on vaan ikävää kun näää"super äidit" herää vasta sit kun jotain sattuu!! ei oo täinneet nää äiteet kuulla selasta sanaa kuin namusedät?
ja nitä kun voi olla ihan missä vaan!! eikä oo liiottelua , ikävä kyllä tiiän aika läheltä tapauksen, et ei naurata!! ja heti ei oo siis itsellä asutaan täällä korvessa!! on kurjaa että sit vasta herätään!! on hienoa että ees joku välittää näistä lapsista kun eivät omat ees viitti sitä omaa persettään ulos laahat et ois siellä lapsensa kanssa , helvettiäkö niitä täytyy tehä kun ei viitti hoitaa, kun tuo ulkoilukin siihen kattokkaas kuuluu!! ihme itsekeskeitä porukkaa nää nykyajan äiteet. kyllä meillä yleensä ulkoillaan 2 kertaa päivässä siis myös MINÄ!!
 
Kyllä minäkin myönnän lähes joka päivä syyllistyväni siihen että katselen jotain lasta kaupassa tai jossain ja mietin että millaiset vanhemmat antavat lapsensa käyttäytyä noin. Mutta se minun ajatuksenkulku myös jatkuu siitä ja tajuan että ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella perheellä on omat tavat eikä suinkaan ole minun asia päättää että miten vanhemmat toimivat omien lastensa kanssa.
Se että täällä joka päivä joku kohuaa että tiedättekös mitä näin ja sitten saa sata vastausta että kauheaa, ei meillä vaan, niin se ei kyllä paranna maailmaa sitten vähääkään enkä ole vieläkään oikein varma että mitä noilla aloituksilla haetaan jos ei sitä "olkaa samaa mieltä kanssani, että tiedän olevani hyvä ja vastuuntuntoinen äiti koska ajattelen näin" -vastinetta. En minä ainakaan tarvitse täältä pönkitystä sille että enkö minä ajattelekin oikein ja kaikki naapurit väärin.
 
Minusta tilanteeseen on hyvin vaikea mennä puuttumaan. ( Puhun tuosta 8-vuotias vajaa puolitoistavuotiaan kanssa pihalla olemisesta ). Äiti on ihan tuttu, se mitä nyt ollaan tässä tutustuttu, kun samassa talossa asutaan. Ikinä ei lastensa kanssa ulkoile, vaan laittaa sen 8-vuotiaansa pienemmän kanssa. Tiedän, ettei se silmä kovana ikkunassa lapsiaan katso koska käy joskus kaupassa esimerkiksi sillävälin kun lapset ulkoilee. Tiedän, koska olen pari kertaa itse ollut ulkona lasten kanssa, kun äiti on saattanut lapset leikkipaikalle ja sanonut (lapsille) käyvänsä kaupassa ja tulevansa sitten takaisin. No, eihän kysymyksessä ole minun lapsi. Onneksi. Ja kyllä tuo 8-vuotias vaikuttaa yllättävän "hyvältä hoitajalta" mutta silti... entäs kun jos joskus jotain tapahtuukin. Ei siitä ainakaan voi muuta syyttää kun äitiä. (Isä heillä on jossain, jos on).

Ei tuo ole kyllä ainoa tapaus. Järestään monetkin 3-vuotiaat tossa pihalla ulkoilee 7-8 vuotiaiden sisaruksiensa kanssa ja pari 3-veetä ihan yksinäänkin. Omani on vaan niin pirun eläväinen, että en kyllä heitä vielä aikoihin varmaan uskalla yksin päästää ulos...
 
nättitähti harmaana
väitättekö ettei niiden lasten äidit TUNTENEET lapsiaan ja luottaneet heihin kelle on jotain sattunut? jokainen äiti TUNTEE lapsensa ja KUVITTELEE ettei omalle kohdalle voi sattua mitään. on miten on teidän mielestä,mutta faktaa on se ettei toisen lapsen tarvitse kantaa huolta toisesta lapsesta. siksi me olemme vanhempia että katsomme lapsiemme perään,pidämme niistä huolta. tervettä järkeä pitää käyttää. vaikka lapsi ei itse karkaisi,juoksisi tielle tms. on olemassa pahoja ihmisiä jotka ihan kyselemättä tekee pahaa. siinä ei auta ikkunasta katselu,tai 12vuotiaan sisaruksen kiellot. kyllä 5-6 vuotiaalla junassa pitäisi olla valvoja. toisten elämäänhän ei voi vaikuttaa,jokainen tyylillään mutta tänäpäivänä jokainen on perillä tän maailman pahuudesta. sekopäitä riittää. jos en jaksa lapseni kanssa ulos mennä,me ollaan sisällä. tää on kans yks aihe mistä aina tullaan tappeleen,nekin vanhemmat kenen lapsi on kuollut on varmasti kiistelly näistä asioista. jos nyt äkkiä käyn sisällä ja lapsi ulkona koirankanssa. lapsi löytyy hukkuneena. lopetetaan koira sentakia kun se ei estänyt lasta vaan lähti lapsen mukaan. vastuutonta,todella vastuutonta. lapsia kuolisi ja loukkaantuisi vähemmän jos niistä pidettäisiin huoli. tapaturmia tapahtuu,mutta osa on estettävissä.
 
nättitähti harmaana
yks esimerkki lähipiiristä..oltiin häissä finlaysonin palatsilla. ulkona leikki 4v tyttö (mun serkku) ja vissii samaa ikäluokkaa oleva poika. tie on siinä vieressä ja vieraita ihmisiä pyörii sielä,terassi auki yms. kertaakaan ei niiden lasten vanhemmat käyny siä ulkona katsomassa niiden perään,kertaakaan ei ne edes kysyny miten ne voi tms. ja ne on viä henkeen ja vereen uskovaisia. mun mies sitten lopulta liittyi meidän tytönkanssa niiden seuraan ja istui 3 tuntia siä pihalla. tosiaan ei kukaan käyny ees vilkasemassa. tyhmää olettaa muiden seuraavan lapsia,tai liikaa uskoa ettei mitään tapahdu.
 
En minä ainakaan kuvittele että meidän lapsille ei tapahdu mitään, ainoastaan toivon niin. Mutta väitän että sille lastaan eniten vahtivallekin vanhemmalle voi käydä vahinko. Jos voisin niin menisin kyllä nytkin eskariin esikoisen kanssa vahtimaan häntä, katsomaan ettei kukaan kiusaa ja pitämään huolta ettei hän vain tipu leikkitelineeltä tai ettei hänelle tapahdu mitään pahaa.
En minä laiskuuttani jätä lapsiani vahtimatta vaan opetan heitä käyttäytymään niin kuin pitää myös ilman että äiti on siinä vieressä koko ajan huutelemassa ohjeita.
Kyse on siis opetuksesta ja voin luvata että helpompaa on vahtia lasta kuin päästää hänet yksin menemään, mutta kun joskus on pakko päästää irti ja niitä taitoja käyttäytyä vieraiden ihmisten kanssa ja erikoisissa tilanteissa on hyvä harjoitella ennen kuin se lapsi on pakko päästää yksin huolehtimaan itsestään esim. koulupäivän ajaksi.
 
Joo toki lapsen pitää oppia jossain vaiheessa itsenäisyyttä, mutta ei kolmen vuoden iässä vielä. Lastaan eniten vahtivalle voi käydä vahinko, mutta todennäköisyys vahingon sattumiselle on huomattavasti suurempi kun lasta aletaan opettaa itsenäiseksi liian aikaisin. ja 3v on liian aikaisin vaikka olisi lapsinero kyseessä. Kannattaa tsekata lapsen aivojen kehityksestä sekä taitojen karttumisesta kertovia juttuja. Tiedä mitä mielenkiintoista löytää :whistle:
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kanssa samaa mieltä siitä että 3-vuotiaan paikka ei todellakaan ole yksin pihalla 5-vuotiaan kanssa mutta yksi kommentoi ettei edes 12-vuotias voisi noin pientä vahtia, siinä olen täysin eri mieltä; oma 11-vuotiaani kyllä käy toisinaan ulkona puolitoistavuotiaan pikkusisarensa kanssa ja syy siihen on että MINÄ TUNNEN LAPSENI ja TIEDÄN MITEN HYVIN HÄN SISARESTAAN HUOLEHTII. Tässä tullaan juuri siihen että jokainen tuntee oman lapsensa ja tietää mihin tämä kykenee, mutta 3-vuotiaaseen ei kukaan äiti voi luottaa että pärjää yksin ulkona.
ja tässä tullaan siihen että lapselle ei voi antaa vastuuta toisesta lapsesta, ei vaikka mikä olisi. Vastuu on AINA aikuisen, miksi joillakin on niin vaikeaa se ymmärtää? Miten voi vastuunsa kantaa jos ei edes ole paikalla?
 
aikasempi vieras
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kanssa samaa mieltä siitä että 3-vuotiaan paikka ei todellakaan ole yksin pihalla 5-vuotiaan kanssa mutta yksi kommentoi ettei edes 12-vuotias voisi noin pientä vahtia, siinä olen täysin eri mieltä; oma 11-vuotiaani kyllä käy toisinaan ulkona puolitoistavuotiaan pikkusisarensa kanssa ja syy siihen on että MINÄ TUNNEN LAPSENI ja TIEDÄN MITEN HYVIN HÄN SISARESTAAN HUOLEHTII. Tässä tullaan juuri siihen että jokainen tuntee oman lapsensa ja tietää mihin tämä kykenee, mutta 3-vuotiaaseen ei kukaan äiti voi luottaa että pärjää yksin ulkona.
ja tässä tullaan siihen että lapselle ei voi antaa vastuuta toisesta lapsesta, ei vaikka mikä olisi. Vastuu on AINA aikuisen, miksi joillakin on niin vaikeaa se ymmärtää? Miten voi vastuunsa kantaa jos ei edes ole paikalla?
Mä oon samaa mieltä
 
Entäs tämä, mitä mieltä olette?
Lapsen kaltoinkohtelu (engl. child abuse), (ruots. barnmisshandel) määritellään Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan seuraavasti: Lapsen kaltoinkohtelu käsittää kaikki sellaiset fyysisen ja psyykkisen pahoinpitelyn muodot, seksuaalisen hyväksikäytön, laiminlyönnin taikka kaupallisen tai muun riiston, jossa on kyse vastuusta, luottamuksesta tai vallasta ja josta seuraa todellista tai mahdollista vaaraa lapsen terveydelle, kehitykselle tai ihmisarvolle[1][2][3][4]. Lapseksi määritellään Suomen ratifioiman Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan jokainen alle 18-vuotias, jos kansallinen laki ei muuta määrää[5].
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs tämä:
Lapsen kaltoinkohtelu (engl. child abuse), (ruots. barnmisshandel) määritellään Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan seuraavasti: Lapsen kaltoinkohtelu käsittää kaikki sellaiset fyysisen ja psyykkisen pahoinpitelyn muodot, seksuaalisen hyväksikäytön, laiminlyönnin taikka kaupallisen tai muun riiston, jossa on kyse vastuusta, luottamuksesta tai vallasta ja josta seuraa todellista tai mahdollista vaaraa lapsen terveydelle, kehitykselle tai ihmisarvolle[1][2][3][4]. Lapseksi määritellään Suomen ratifioiman Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan jokainen alle 18-vuotias, jos kansallinen laki ei muuta määrää[5].
mä tiedän että tossa tapauksessa äiti ei jaksa ees herätä viemään lastaan kerhooon joka alkaa yhdeksältä! Sanoo muille että heräämyöhään mut näin ei ole.
 
eskarin täti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En minä ainakaan kuvittele että meidän lapsille ei tapahdu mitään, ainoastaan toivon niin. Mutta väitän että sille lastaan eniten vahtivallekin vanhemmalle voi käydä vahinko. Jos voisin niin menisin kyllä nytkin eskariin esikoisen kanssa vahtimaan häntä, katsomaan ettei kukaan kiusaa ja pitämään huolta ettei hän vain tipu leikkitelineeltä tai ettei hänelle tapahdu mitään pahaa.
En minä laiskuuttani jätä lapsiani vahtimatta vaan opetan heitä käyttäytymään niin kuin pitää myös ilman että äiti on siinä vieressä koko ajan huutelemassa ohjeita.
Kyse on siis opetuksesta ja voin luvata että helpompaa on vahtia lasta kuin päästää hänet yksin menemään, mutta kun joskus on pakko päästää irti ja niitä taitoja käyttäytyä vieraiden ihmisten kanssa ja erikoisissa tilanteissa on hyvä harjoitella ennen kuin se lapsi on pakko päästää yksin huolehtimaan itsestään esim. koulupäivän ajaksi.
Sinun tehtäväsi on opettaa lapsillesi sosiaalisia taitoja niin, etteivät hekään kiusaa toisia lapsia.

terveisin eskarin täti, joka istuu kotona, kun lapset pärjää keskenään niin hyvin

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En minä ainakaan kuvittele että meidän lapsille ei tapahdu mitään, ainoastaan toivon niin. Mutta väitän että sille lastaan eniten vahtivallekin vanhemmalle voi käydä vahinko. Jos voisin niin menisin kyllä nytkin eskariin esikoisen kanssa vahtimaan häntä, katsomaan ettei kukaan kiusaa ja pitämään huolta ettei hän vain tipu leikkitelineeltä tai ettei hänelle tapahdu mitään pahaa.
En minä laiskuuttani jätä lapsiani vahtimatta vaan opetan heitä käyttäytymään niin kuin pitää myös ilman että äiti on siinä vieressä koko ajan huutelemassa ohjeita.
Kyse on siis opetuksesta ja voin luvata että helpompaa on vahtia lasta kuin päästää hänet yksin menemään, mutta kun joskus on pakko päästää irti ja niitä taitoja käyttäytyä vieraiden ihmisten kanssa ja erikoisissa tilanteissa on hyvä harjoitella ennen kuin se lapsi on pakko päästää yksin huolehtimaan itsestään esim. koulupäivän ajaksi.

olen samaa mieltä, vaikka vahdinkin silmäkovana ikkunassa, mutta kuitenkin, lapsen on hyvä oppia että rajat on silloinkin, vaikka äitiä ei näe. (äiti kun kuitenkin näkee ikkunasta) mä luulen et uskallan ens kesänä päästää 3 vuotiaan pihaan, ikkunan alle, isompien sisarusten kanssa. hän on niin kiltti, tietenkään en voi vielä tietää miten tilanne muuttuu tässä vuoden aikana.. ja minä muuten, paitsi näen, myös kuulen kokoajan mitä tapahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eskarin täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En minä ainakaan kuvittele että meidän lapsille ei tapahdu mitään, ainoastaan toivon niin. Mutta väitän että sille lastaan eniten vahtivallekin vanhemmalle voi käydä vahinko. Jos voisin niin menisin kyllä nytkin eskariin esikoisen kanssa vahtimaan häntä, katsomaan ettei kukaan kiusaa ja pitämään huolta ettei hän vain tipu leikkitelineeltä tai ettei hänelle tapahdu mitään pahaa.
En minä laiskuuttani jätä lapsiani vahtimatta vaan opetan heitä käyttäytymään niin kuin pitää myös ilman että äiti on siinä vieressä koko ajan huutelemassa ohjeita.
Kyse on siis opetuksesta ja voin luvata että helpompaa on vahtia lasta kuin päästää hänet yksin menemään, mutta kun joskus on pakko päästää irti ja niitä taitoja käyttäytyä vieraiden ihmisten kanssa ja erikoisissa tilanteissa on hyvä harjoitella ennen kuin se lapsi on pakko päästää yksin huolehtimaan itsestään esim. koulupäivän ajaksi.
Sinun tehtäväsi on opettaa lapsillesi sosiaalisia taitoja niin, etteivät hekään kiusaa toisia lapsia.

terveisin eskarin täti, joka istuu kotona, kun lapset pärjää keskenään niin hyvin
Nyt meni ohi ja lujaa :D Sanoinko jossain että en opeta??
 
Huolestunut äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti harmaana:
en ikinä jättäis mun 3v:tä yksin ulos,en ees minuutiksi. sen ikäiset on niin lapsia vielä eikä ymmärrä seurauksia autotiellä oleilusta. vaikka onkin miljoona kertaa varottanut asioista niin se unohtuu jos näkee jotain mielenkiintoista. kunpa vanhemmat pitäisi huolta lapsistaan. kamala laittaa 5v tai edes 12v vahtiin noin pientä tai ylipäätään vahtiin ketään. lapset on lapsia,aikuiset kantakoon huolta heistä.
Joopajoo... hyppää säkin nyt vaikka..... Lapset on lapsia joo näin on ja niin pitääkin olla,mutta onko nyky maailmassa 12v enään lapsi????

 
kas tässä
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En minä laiskuuttani jätä lapsiani vahtimatta
Kyse on siis opetuksesta
Eskarintäti joka ei suinkaan ole laiskuuttaan omassa kodissaan, sillä lapset pärjäävät kyllä ja oppivat huisin paljon. Tämä nyt on tämän päivän trendi.

 
miedän keittiön ikkuna on suoraan leikkikentän kohdalla..
meidän lapset leikkii siinä..tosin seuraan ikkunasta ja vähän väliä käyn pihalla katsomassa...yleensä vielä on paimenkoira pihalla lasten kanssa...
kiinni ja rupee haukkumaan ku lapset menee kauemmas ettei pääse rapsutettavaksi....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
|O Voi teitä, en edes viitsi järkyttää teidän pientä maailmaa kertomalla mitä meidän lapset tekee yksin ja missä :D Miten te oikeasti jaksatte päivät pitkät kohuta mitä teidän pihalla tai kauppareissulla tapahtui? Eikö olis helpompaa vaan todeta että kaikki muut hoitaa lapsensa huonommin kuin minä ja kaikilta pitäis ottaa lapset pois :saint:
Peesi! Tämän aloituksen voisi tiivistää tosiaan viimeiseen lauseeseen, kuten voisi 9 kymmenestä aloituksesta tälläkin palstalla.

Omasta mielestäni huonoimpia äitejä ovat nuo kyylät, jotka arvostelevat toisia, eivätkä käytännössä tee mitään. Jos on aikaa kyylätä toisia, ihan hyvin siinä samalla hoitaa sitten ne kyyläämänsä lapset. Mutta kun jutun idea on arvostella ja yrittää olla parempi.
 

Yhteistyössä