Oliko lastenhankinta sinulle itsestäänselvyys?

  • Viestiketjun aloittaja kiikun kaakun
  • Ensimmäinen viesti
Yhden lapsen äiti
Oli itsestäänselvää ihan nuoresta asti. Mutta tiedostin kyllä myös jo varhain, että lapsia ei välttämättä helposti tule ja pelkoa muistan asiasta tunteneeni jo alle parikymppisenä. Ja niinhän siinä kävi... Lapsettomuushoitojenkaan seurauksena ei minusta tullut äitiä, mutta onneksi adoptio antoi minulle mahdollisuuden lapsuudenhaaveen toteutumiseen. Nyt ihana oma lapsi kainalossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jippunen:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
On ollut itsestäänselvyys, kyllä lapset ja äitiys ovat olleet se ykköshaave jo nuoresta asti.
Minun taas on vaikea ymmärtää naisia, jotka jo lapsesta saakka ovat halunneet tulla äideiksi. Mitkäköhän seikat saavat ihmiset ajattelemaan näin eri tavoin?
Omalla kohdalla kai vaikuttaa se, että olen ison perheen esikoinen ja nuorempia sisaruksia tuli hoidettua melkoisesti (ihan omasta halusta). Siihen lapsiperheen arkeen kasvoi niin kiinni, että se tuntui ihan luontevalta, että itsekin haluaa lapsia.
 
vieras
Joo itsestäänselvyys. Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ollut mikään vaihtoehto, en edes ajatellut, että lapsia ehkä ei tulisikaan. Sitten sen lapsen saaminen olikin vaikeaa, ja lapsettomuutta vastaan taistelin epätoivoisesti. Onneksi tärppäsi ja nyt toinen tuloillaan. Haluan ison perheen, ja paljon ihmissuhteita ja rakkautta.
 
maho yh
Alkuperäinen kirjoittaja Yhden lapsen äiti:
Oli itsestäänselvää ihan nuoresta asti. Mutta tiedostin kyllä myös jo varhain, että lapsia ei välttämättä helposti tule ja pelkoa muistan asiasta tunteneeni jo alle parikymppisenä. Ja niinhän siinä kävi... Lapsettomuushoitojenkaan seurauksena ei minusta tullut äitiä, mutta onneksi adoptio antoi minulle mahdollisuuden lapsuudenhaaveen toteutumiseen. Nyt ihana oma lapsi kainalossa.

Aivan kun mun kirjottamaa.. paitsi että yhden olen onnistunut nuorena saamaan. <3 Enempää ei sitten olekaan tullut edes hoidoilla. Useamman oon aina halunnu mutta heikolta alkaa näyttää.
 
Jo nuoresta asti on ollut itsestäänselvää että haluan lapsia ja olla äiti. Karvaasti olen kokenut myös sen että se ei olekaan itsestäänselvää niitä saada vaikka minussa se vika ei ollutkaan. Joten jouduin aikanani myös pohtimaan sitä vaihtoehtoa että koskaan en ehkä olisikaan biologisen lapsen äiti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli lähes kaikille on ollut itsestäänselvää, että lapsia halutaan? Jos epäröi, niin onko se merkki siitä ettei kannata lähteä hommaan mukaan?
Ei mielestäni.

Mutta jso on alusta asti ollut vahvana ajatus ettei halua lapsia, niin silloin ei mielestäni myöskään kannata hankkia lapsia ympäristön painostuksesta.
 
mammax3
Olen aina halunnut lapsia ala-asteelta asti. Jo yläasteella näin painajaisia etten lapsia saisi ja kamala pelko jäyti mieltä, meillä kun suvussa lapsettomuutta.

Tämä pelko oli aiheellinen, 21-vuotiaana sain tuomion että en voi saada lapsia. Onneksi oli jo kaksi lasta ja kerran tulin raskaaksi vielä senkin jälkeen, nyt siis yht. 3 lasta joista olen onnellinen!
 
ainain
Mulle ei ole vieläkään varmaa, ikää 27 ja ei lapsia. Jännä, kun suurimmalla osalla on ollut jo selvät sävelet melkein lapsesta asti, että juu, lapset kuuluu asiaan. Mulla taas ihan päin vastoin; mulle on ollut aina aika selvää, että tulen varmaan elelemään itsekseni, korkeintaan miehen kanssa, lapset eivät vaan ole kuuluneet mun "perheeseen", jota suunnittelin nuorempana. Nuorempana mun oli vaikea ymmärtää, miksi joku tahtoo lapsia. Nyt osaan jo ymmärtää sen ja paljon muutakin.

No mutta, toistaiseksi ei ole vieläkään tullut sitä halua lapseen, periaatteessa pieni mielenkiinto lapsen kasvattamista kohtaan ja sitä, kun hän kasvaa ja alkaa olemaan selvästi oma persoonansa ja nuori. Vauvoista en niinkään välitä, enkä siihen raskauteen ja elämän alkutaipaleeseen liittyvästä hössötyksestä. Siitä on tehty niin iso asia ja naisesta sen myötä vain äiti.

Mut voisin kyllä kuvitella itseni yhden lapsen äidiksi jossain vaiheessa. Periaatteessa tilanne olisi nytkin hyvä, olemme olleet miehen kanssa yhdessä 6 vuotta ja työt löytyy, peruspalikat kohdallaan, mutta ei nyt tunnu siltä. Ehkä myöhemmin. Tai sitten ei.
 
Ei oo ollut itsestäänselvyys. En edes miettinyt itselleni lapsia alle 3-kympisenä.
En piitannut enkä kiinnittänyt mitään huomiota lapsiin. Koskaan en hoitanut esim. kavereiden lapsia tai kummilastani.

Muistan erityisesti kun olin n. 16vuotias ja naapurissa oli pienet tytöt, joiden äiti oletti mun olevan innokas lastenhoitaja ja kyseli mua välillä vahtiin kauppareissun tms ajaksi.
Muutaman kerran kävin kun en kehdannut kieltäytyäkään, mutta en tykännyt yhtään.
Silloin ajattelin et mä en kyllä lapsia hommaa.

Mutta onneksi mieli sittemmin muuttui ja kaksi ihanaa poikaa on :heart:
 
hu
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Ei oo ollut itsestäänselvyys. En edes miettinyt itselleni lapsia alle 3-kympisenä.
En piitannut enkä kiinnittänyt mitään huomiota lapsiin. Koskaan en hoitanut esim. kavereiden lapsia tai kummilastani.

Muistan erityisesti kun olin n. 16vuotias ja naapurissa oli pienet tytöt, joiden äiti oletti mun olevan innokas lastenhoitaja ja kyseli mua välillä vahtiin kauppareissun tms ajaksi.
Muutaman kerran kävin kun en kehdannut kieltäytyäkään, mutta en tykännyt yhtään.
Silloin ajattelin et mä en kyllä lapsia hommaa.

Mutta onneksi mieli sittemmin muuttui ja kaksi ihanaa poikaa on :heart:
Mua myös ärsytti nuorena, kun kaikki aina olettavat nuorten tyttöjen olevan innokkaita lastenhoitajia. Itseänikään ei kiinnostanut yhtään, eipä kyllä paljoa vanhemmallakaan iällä, mutta siinä 28-vuotiaana alkoi tuntua, että että ehkä jossain vaiheessa, saa nähdä. Mitään kuumeilua mulla ei kyllä ikinä ole ollut, ja lapsilukukin taitaa jäädä yhteen.

 

Yhteistyössä