Olinko raskaana? Onko tämä keskenmeno?

Uutena kirjoittelen täällä. Eilen lueskelin innoissani raskausoireita ja tänään surullisin mielin keskenmenon oireita. Olen 28-vuotias ensisynnyttäjä (sitten joskus).

Viimeisimmät kuukautiset tuli 28.12.2007. Kierto on normaalisti noin 25 päivää. Joskus harvoin tulevat myöhässä pari päivää. Nyt ei tulleet ja päivät alkoivat kulumaan. Vähän tuli oireita: ruokahaluttomuutta, kuumia aaltoja, palelua, vatsan nipistelyä ja se kaikista oleellisin: ei kuukautisia. Eilen olivat 10. päivää myöhässä.

Olen etäsuhteessa ja olimme miesystäväni kanssa päättäneet tehdä raskaustestin huomenna. Tänään aamulla tuntui kipua vatsassa ja sitten alkoi vuoto. Ei yhtään niin kuin kuukautiset. Beessin väristä limamöhnää ja kirkasta verta. Aluksi hyvin vähän. Pikkuhiljaa kipu on yltynyt (alaselässä ja alavatsassa) ja vuoto lisääntynyt. Kuukupin avulla on helppoa tarkkailla vuodon määrää. Äsken kävin suihkussa ja vuoto oli hassua, semmoista veren ja kirkkaan liman sekoitusta. Lima on aika semmoista sitkeähköä.

Olin varma, että olin raskaana. Kuitenkin tuntuu, että keskenmenon oireet ovat kovin lievät. Olinko siis raskaana ollenkaan..

Aamulla tuli itku ja suru. Myöhemmin pettymys ja suuttumus. Nyt ei oikein tunnu miltään. Olen jotenkin turta. Tiedän, että tämä on yleistä ja tiedän, että joku päivä tärppää, mutta kun ei jaksaisi enää odotella.
 
Mulla oli kesällä 2006 samanlainen tilanne. Menkat olivat myöhässä viikon, ei koskaan ole niin myöhässä. Mietin jo olisiko tärpännyt... Vuoto alkoi siis viikon myöhässä ja oli todella poikkeava: huomattavasti runsaampaa ja "klönttistä". Lisäksi oli mielettömän suuret noin vuorokauden kestäneet kivut (normaalia kuukautiskipua suuremmat): lähinnä alavatsa, alaselkä ja reidet.

Mietin myöskin olikohan keskenmeno vai mistä kyse. Mieleni rauhoittamiseksi menin kolmen päivän päästä gynelle, joka ultrasi ja totesi kohdun tyhjäksi (ei mitään "jäämiä" ). Gyne ehdotti raskaustestin tekemistä. Siinä kuulemma pitäisi vielä näkyä "raskaushormoni", jos olisin ollut raskaana. Se tehtiin siellä lääkäriasemalla verestä mutta olisin voinut tehdä sen myöskin kotona apteekin testillä. Mulla testi näytti negaa. Gynen mukaan en ollut ollut raskaana vaan kyseessä oli todennäköisesti tilapäinen ovulaatiohäiriö. Sinullakin tuo raskaustestin tekeminen saattaisi nyt antaa tietoa "raskaushormonista" vaikka toki raskaana et nyt olisikaan. Mä koin itse, että oli hyvä tietää olinko raskaana vai ei, niin asia ei ole minua myöhemmin kaivellut. Voimia sinulle!

Ps. Minulla muuten alkoi sitten raskaus puolentoista kuukauden päästä ja terve vauva syntyi toukokuussa 2007.
 
Raskaus näkyy testissä vielä muutaman päivän km jälkeen, jos sellainen on tapahtunut. Jos haluat testata omaa mieltäsi rauhottaaksesi, tee testi ihmeessä pikimmiten. Voihan olla, että niasen hormonit välillä hettelee ja kuukautiset muuten vaan myöhässä syystä tai toisesta. Mutta jos testi plussaa, niin käväise sit lääkärissä, niin asiaan tulee varmsitus. Jos km, niin tiedetään miten toimia ja onko kaikki ok. Toivotaan parasta. Itellä oli kerran vastaava tilanne ja testi oli positiivinen. Mulle tehtiin silloin kaavinta kun kaikki ei tullut pois. Viikkoja oli kasassa noin 5 kuukautisista laskien. Toivon todella, että sunkohdalla olis jostain muusta kyse. Tsemppiä.
 
Kiitos vastauksista. Testin tein perjantaina illalla ja se oli negatiivinen. En silti jaksa uskoa mihinkään ovulaatiohäiriöihin, vaan olen melko varma, että kyseessä on km, vaikka varmuutta ei asiasta koskaan tule. Alkiohan voi kuolla kauan ennen kuin jäämät tulevat ulos (ainakin siskollani tuli km viikolla 13, vaikka alkio oli kuollut jo viikolla 7).

Itselläni on taustalla km talvella 2006, jolloin plussatestistä muutaman päivän päästä alkoi vuoto ja vuotopäivänä tehty testi näytti negatiivista. Jälkikäteen vasta sain tietää, että testit eivät näytä väärää plussaa.

Kipuja ja verenvuotoa on vieläkin, vaikka eivät kovin voimakkaita ole missään vaiheessa ollut.

Kuitenkin on gynelle aika kuukauden päästä, koska varsinkin, jos kyseessä ei ollut km niin on syytä käydä tutkimuksissa, koska on nyt jo toinen kierto peräkkäin, jossa jotain outoa (varsinkin, jos en ollut raskaana).

Vaikeaa tämä on, kun niin haluaisi saada lapsen, mutta se on niin hankalaa. Tiedän, että on ihan normaalia, että raskaaksi tulo kestää, mutta kun ei millään malttaisi odottaa.
 

Yhteistyössä