Omavaraisuus elämäntapana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kertokaa kaikki omavaraisesta elämäntavasta, oon alkanut haaveilemaan muutosta maalle, ja haluaisin ehdottomasti tehdä kaikki itse, eläimistä olen ajatellut hankkia, kanoja lauman ja kukon, lampaita, possuja, pari lehmää, lihakaneja, harrastelemiseen ja pelto/metsä töihin 2-4 suomenhevosta, koirat on omasta takaa.:D
Heinää, kauraa, perunaa olis tarkoitus laittaa peltoon, ja pienemmille kasvimaille, Naurista, lanttua, porkkanaa, punajuurta, sipulia, salaatteja, yrttejä ja vaikka mitä.:D

Talossa pitää olla ehdottomasti leivinuuni siellä on hyvä tehdä arinalla leipää, paistaa jouluna kinkun jne...kuka elää näin, kertokaa ihmeessä kaikki?
 
Sulla on aika idyllinen kuva maalla elämisestä. :) Kaikkea ei jaksa tai pysty tehdä yksin, samoin monien eläinten pito ja kasvien viljely tulee todella kalliiksi (käytännössä sulla ei ole varaa, ellet tienaa muissa töissä hyvin). Pelto- ja metsätöihinkin tarvitaan hevosvoimia muttei hevosia. Hevosiin menee todella paljon rahaa, eivätkä ne harraste-eläiminä välttämättä tuota mitään. Kotieläinten pitoon tarvitaan myös asianmukaiset rekisterit, korvamerkit jne.

Luontaistalous ei ole ihan niin simppeli juttu, käytännössä ehkä mahdotonkin nyky-Suomessa. Sinänsä mua kyllä kiehtoo omavaraisuusajatus, mutta käytännön tasolla se tuntuu aika kaukaiselta nykymaatiloilla.
 
"vieras"
Sulla on aika idyllinen kuva maalla elämisestä. :) Kaikkea ei jaksa tai pysty tehdä yksin, samoin monien eläinten pito ja kasvien viljely tulee todella kalliiksi (käytännössä sulla ei ole varaa, ellet tienaa muissa töissä hyvin). Pelto- ja metsätöihinkin tarvitaan hevosvoimia muttei hevosia. Hevosiin menee todella paljon rahaa, eivätkä ne harraste-eläiminä välttämättä tuota mitään. Kotieläinten pitoon tarvitaan myös asianmukaiset rekisterit, korvamerkit jne.

Luontaistalous ei ole ihan niin simppeli juttu, käytännössä ehkä mahdotonkin nyky-Suomessa. Sinänsä mua kyllä kiehtoo omavaraisuusajatus, mutta käytännön tasolla se tuntuu aika kaukaiselta nykymaatiloilla.
Ja jos on niitä muita töitä, joilla tienaa niin hyvin, että on varaa omavaraistalouteen, sille ei ole aikaa.
 
[QUOTE="vieras";28968462]Ja jos on niitä muita töitä, joilla tienaa niin hyvin, että on varaa omavaraistalouteen, sille ei ole aikaa.[/QUOTE]Niin no tämä on ihan totta, tuskin siinä itse ehtisi mitään tekemään enää.

Ei ollut tarkoitus lannistaa aloittajan ideoita, mutta käytännössä se ei vaan toimi niin. Pienestä mittakaavasta voi kuitenkin lähteä liikkeelle, vaikka siitä yrttien ym. kasvattamisesta, oman leivän leipomisesta (ostamalla jauhot vaikka joltain pientilalta), kestävistä energiaratkaisuista rakentamisessa jne.
 
"a.p"
Sulla on aika idyllinen kuva maalla elämisestä. :) Kaikkea ei jaksa tai pysty tehdä yksin, samoin monien eläinten pito ja kasvien viljely tulee todella kalliiksi (käytännössä sulla ei ole varaa, ellet tienaa muissa töissä hyvin). Pelto- ja metsätöihinkin tarvitaan hevosvoimia muttei hevosia. Hevosiin menee todella paljon rahaa, eivätkä ne harraste-eläiminä välttämättä tuota mitään. Kotieläinten pitoon tarvitaan myös asianmukaiset rekisterit, korvamerkit jne.

Luontaistalous ei ole ihan niin simppeli juttu, käytännössä ehkä mahdotonkin nyky-Suomessa. Sinänsä mua kyllä kiehtoo omavaraisuusajatus, mutta käytännön tasolla se tuntuu aika kaukaiselta nykymaatiloilla.
Pistinkin tuon harrastus sanan tuohon hepojen eteen ettei joku nyt luule, että ihan hevosilla pelkästään pelto/mettä töitä tehtäis, eli ihan traktori on tarkoitus ostaa.
Hevosilla on tarkoitus ratsastaa ja kärrytellä, hevosista sen verran kokemusta ettei ne nyt niin kalliiksi tule mitä luullaan jos omista pelloista saa heinät ja kaurat ja omalla tallilla asustelevat.
Työntekoa ei pelätä miehen kanssa, ja toinen meistä käy ihan muualla töissä.:)
 
[QUOTE="a.p";28968576]Pistinkin tuon harrastus sanan tuohon hepojen eteen ettei joku nyt luule, että ihan hevosilla pelkästään pelto/mettä töitä tehtäis, eli ihan traktori on tarkoitus ostaa.
Hevosilla on tarkoitus ratsastaa ja kärrytellä, hevosista sen verran kokemusta ettei ne nyt niin kalliiksi tule mitä luullaan jos omista pelloista saa heinät ja kaurat ja omalla tallilla asustelevat.
Työntekoa ei pelätä miehen kanssa, ja toinen meistä käy ihan muualla töissä.:)[/QUOTE]Ups, multa jäi huomaamatta toi harrastelemiseen-kohta tykkänään ja ajattelin vain noita peltotöitä. Jos on hevosille oma katto (+ mahd. tallin rakennus- ja/tai ylläpitokustannukset) ja sapuskat (+ mahd. peltojen osto- ja/tai viljelykustannukset), niin jäljelle jää kengityskulut ja muut varusteet, mahd. lääkkeet. Ei välttämättä niin paljon, mutta mulle on iskostunut mieleen että hevosilla pääsee ainakin rahoistaan eroon. Kiva harrastus se kyllä on ja hevoset on muuten tosi mukavia maisemanhoitajiakin. :)

Maaseudulla riittää kyllä töitä ja toivottavasti myös niiden tekijöitä, ideoita hautumaan vain. :)
 
"vieras"
Minun vanhemmat elävät aika pitkälti omavaraisesti. Eläimiä ei ole koiria ja kissoja enempää. Syövät riistalihaa ja kalaa. Keräävät syksyt marjoja, joita pakastavat, hilloavat ja mehustavat. Sienet yms. metsän antimet käytössä. Tälle syksyä nostivat 500 kg perunaa, josta kyllä riittää meille lapsillekin vähän :D Porkkanat, kurkut (pikkelsit), omenat.. jne. Alkukesästä on pakkaset tyhjiä ja marraskuussa 4 isoa arkkupakastinta täynnä ruokaa. Äiti ostaa kaupasta jauhot, sokerin, suolan, voin, kerman, piimän ja joskus punaista maitoa.. Siis niin perustarpeita kuin olla ja voi. Kanaa ostaa joskus kun kala alkaa tympimään. Isä on eläkkeellä ja tekee metsätöitä omissa metsissä mönkijän ja moottorikelkan avulla riippuen vuoden ajasta. Pihalla on puupinoja varmaan 15 seuraavaksi vuodeksi. Äiti on vielä kaksi vuotta työelämässä.

Tuo alkaa olla jo aika lähellä sitä unelmaa mitä ap hakee. Eläimiä ei siis ole pakko olla, jos talosta löytyy erämies.
 

Yhteistyössä