Onko kaikilla muilla viikkosiivous?

  • Viestiketjun aloittaja Perheen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Perheen äiti
Olemmeko ainoita joilla ei ole? Lukuunottamatta nyt niitä perheitä joilla ei siivota koskaan. Keskustelin kaverini kanssa eilen, ja hän sanoi ettei tunne yhtään perhettä tai ihmistä kenellä ei ole viikkosiivousta.

Mutta meilläpä ei ole. Kohta 10v yhteisen taipaleemme aikana meillä ei missään vaiheessa ole ollut viikkosiivousta.

Meillä siivotaan koko ajan pitkin viikkoa, imurointi n. joka toinen päivä, lattiat höyrypesurilla n. kerran kuussa, keittiönlattia pestään n. 5 kertaa päivässä (pienellä rätillä). Meillä on kaksi alle 3v lasta, joista toinen imuroi kaiken mitä maassa on, joten lattiat on pidettävä siisteinä koko ajan. Lisäksi sormiruokailee, niin keittiön lattia tulee puhdistettua useita kertoja päivässä. Vessat pesen kun pesen, mutta lavuaarit ja pöntön useita kertoja viikossa. Ja niin edelleen. Talon jätän aina vain siistiin kuntoon kun lähden ulos, esim. vaikka vaan leikkipuistoon.

Mitään tiettyä päivää meillä ei mihinkään tai minkään siivoukseen ole.

Olemmeko todellakin ainoita?
 
Ei ole. Inhoan yli kaiken sellaista pakkosiivouspäivää. Työksenikin siivonneena ymmärrän ylläpitosiivouksen merkityksen, siksi siivoan päivittäin jotain. Matot viedään ulos hyvin harvoin, ei tampata koskaan. Lattioita pyyhin tarpeen mukaan, käytännössä keittiön useamman kerran viikossa, muun keskikerroksen ehkä kerran viikossa ja yläkerran parin kuukauden välein.
 
vierailija
Ei ole viikkosiivousta. Joka päivä siivoan jotain, niin ei tarvitse pitää mitään tiettyä siivouspäivää.

Olis ahdistavaa jos vaikka jo perjantaina heti aamusta iskis tajuntaan, että tänään pitää puunata koko kämppä.
 
Lasten äiti
Ei ole. Inhoan yli kaiken sellaista pakkosiivouspäivää. Työksenikin siivonneena ymmärrän ylläpitosiivouksen merkityksen, siksi siivoan päivittäin jotain. Matot viedään ulos hyvin harvoin, ei tampata koskaan. Lattioita pyyhin tarpeen mukaan, käytännössä keittiön useamman kerran viikossa, muun keskikerroksen ehkä kerran viikossa ja yläkerran parin kuukauden välein.
Samoin minua ahdistaisi viikkosiivouspäivä. Meillä yksi siivouskerta viikossa ei edes riittäisi, mutta muutenkaan en halua sitoa siivoustani mihinkään pakkopäivään.

En kritisoi heitä joilla on viikkosiivous, ihmettelen vain ystäväni kommenttia kun en tajunnut että olemme harvinaisuus tässä asiassa :D.
 
Perheen äiti
Samoin minua ahdistaisi viikkosiivouspäivä. Meillä yksi siivouskerta viikossa ei edes riittäisi, mutta muutenkaan en halua sitoa siivoustani mihinkään pakkopäivään.

En kritisoi heitä joilla on viikkosiivous, ihmettelen vain ystäväni kommenttia kun en tajunnut että olemme harvinaisuus tässä asiassa :D.
Siis oli minun, aloittajan kommentti. Unohdin nikkini.
 
vierailija
Eipä tahdo olla oikein aikaa sellaiseen. Mielellään sen pitäisin kyllä. Vapaapäivinä kun tahtoo olla satamiljoonaa asiaa hoidettavana, niin ei vain voi käyttää koko vapaata siivoamiseen. Siivoan oikeastaan jatkuvasti, mutta lattiota tulee luututtua liian harvoin. Imuri sen sijaan laulaa vähänväliä. Inhoan roskia ja pölyä lattioilla.
 
löllöp
Eeei tod. Ei ehdi siivota läheskään joka viikko. Jotain hutaistaan millon ehditään, harvoin on koko kämppä siisti yhtä aikaa. Olisi tietty tosi kiva kun olisi siistiä mutta kahden yrittäjän työt, pienten lasten hoito, harrastukset, ruokahuolto ja pyykkihuolto menee väistämättä siivouksen edelle.
 
vierailijakin.
Ei ole viikkosiivouspäivää. En pystyisi sellaiseen sen vuoksi, että pakkosiivous on kamalaa ja teen epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Meillä siivotaan päivittäin jotain eli kerran päivässä pitää keittiön olla siisti ja tasot ja pyötä tyhjät ja pyyhitty. Noin joka toinen päivä imuroidaan ja yleensä myös pyyhitään lattiat ja myös wc siivotaan tuolloin. Lakanat vaihdetaan n. 2 viikon välein. Pölyjen pyyhintää ja järjestelyjä on imurointipäivinä. Kaappeja pyyhintaan noin pari kertaa vuodessa. Seinät ja katto on noin kerran vuodessa ja ikkunat myös.
 
vierailija
Meillä on joustava viikkosiivouspäivä.

Mutta mua kiinnostaa, mitä te teette niille lattioille jos ne pitää pyyhkiä/pestä viikottain? Meillä pyyhitään koko talon lattiat ehkä kahdesti vuodessa, toki matkan varrella pyyhitään mitä tarvitsee esim. keittiön ja eteisen lattiaa, mutta ei meillä makuuhuoneita luututa kuin jouluksi ja kerran kesässä. Ja koska ryömivän vauvan valkoiset vaatteet pysyi valkoisina eikä harmaina, niin en osaa nähdä että ne lattiat nyt kovin likaiset olisi. (Vaikuttaako lattiamateeriaali? Meillä on parketti. Ja kengät jää eteiseen ja kuraiset lapset puretaan pesuhuoneessa.)

Ja sinulle, joka jätät kodin aina siistiksi lähtiessäsi vaikka on useampi alle 3v lapsi, MITEN? Tämän kyllä oppisin mielelläni, mutta siinä vaiheessa se osoittautui mahdottomaksi kun 1v tyhjensi kaappeja nopeammin kuin minä kasasin takaisin :D Joskus oli vain viisainta paeta paikalta ja jatkaa päikkäriaikaan.
 
Mutta mua kiinnostaa, mitä te teette niille lattioille jos ne pitää pyyhkiä/pestä viikottain? Meillä pyyhitään koko talon lattiat ehkä kahdesti vuodessa, toki matkan varrella pyyhitään mitä tarvitsee esim. keittiön ja eteisen lattiaa, mutta ei meillä makuuhuoneita luututa kuin jouluksi ja kerran kesässä. Ja koska ryömivän vauvan valkoiset vaatteet pysyi valkoisina eikä harmaina, niin en osaa nähdä että ne lattiat nyt kovin likaiset olisi. (Vaikuttaako lattiamateeriaali? Meillä on parketti. Ja kengät jää eteiseen ja kuraiset lapset puretaan pesuhuoneessa.)
Tumma laminaatti. Jokikinen pisara ja tassunjälki näkyy. Ja koira ja kissa löytyy taloudesta. Yläkerrassa on vaalea lattia, se ei likaannu niin helposti, ja toisaalta koirakaan ei niin paljon ole siellä ainakaan märillä tassuilla.
 
Vierailija
Ei ole viikkosiivousta, monesti on yritetty sellaista mutta ei ota tulta alleen. Meillä imuroidaan n 3 kertaa viikossa joista kerran kaikki huoneet ja sängynaluset. Muuta kerrat sitten mennään eteinen-lastenhuone-olohuone-keittiö. Kura-aikana useamminkin.
Keittiön lattiaa pesen 1-3 kertaa viikossa riippuen miten likainen se on, samalla otan tarpeen mukaan muitakin huoneita.
Vessaa pestään kun se näyttää likaiselta.
Pölyjä meillä pyyhitään yleensä vain kun on tulossa vieraita ja vieraita varten toki myös imuroidaan ja pestään vessa. onneksi vieraita käy suht usein..
 
säpäle harmaana
Minä en nyt oikein tajua näitä selityksiä, että viikkosiivous ajatuksena ahdistaa, eikä joillakin ole aikaa tai energiaa viikkosiivoukseen. Mutta samalla hengenvedolla sanotaan, että imuroidaan jatkuvasti ja siivotaan milloin mitäkin. Miksei se jatkuvasti siivoaminen sitten ahdista tai vie aikaa ja energiaa. Ei se viikkosiivous ole sen kummempaa, kuin että ne yhtä ärsyttävät, ahdistavat ja pakolliset siivoukset ajoitetaan yhdelle päivälle.
 
akava
Ei ole tietty päivä ainakaan nyt kotona ollessa. Katsotaan miten sitten kun töihin lähden.
Ja aika eri käsitys siivouksesta täällä ihmisillä :) minusta keittiön tasojen siistiminen ja pöydän pyyhkiminen ei ole siivoamista, vaan normaalia tekemistä keittiössä ruoanlaiton tai syömisen jälkeen.
Ja minäkin ihmettelen tuota joidenkin jatkuvaa lattianpesua :D elukat vähän selittää asiaa.
Meillä imuroidaan kerran viikossa ja samalla pyyhitään pölyt. Joskus pitää eteistä toisen kerran sipaista. Keittiössä mahdolliset murut pyyhkäisen rätillä ruuan jälkeen. Mutta ei meidän 2v koko keittiötä sotke syödessään... Vessa pestään kerran viikossa, harvoin on tarvetta useammin. Miksi se monta kertaa viikossa kuurataan??
 
vierailija
Meillä käy siivooja joka toinen torstai.
Itse ei tarvitse isommin siivota, eli heilutella imuria ja luututa.
Väliajalla tietysti hoidan tiskit ja laitan tavaroita sinne minne kuuluu jne.
Ei ole siis viikkosiivousta, on kahden viikon siivous. :cool:
 
vierailija
Meillä on hyvinkin aikataulutettu siivoushommat. Johtuen siitä, että oikeesti paitsi inhoan siivoamista, minulla on myös "sata rautaa tulessa" työn, lasten, harrastusten ja yhdistystoiminnan vuoksi.
Meillä siis on ihan siivouslukujärjestys jääkaapin ovessa ja sitä jokainen noudattaa. Lapsille sinne on laitettu semmosia arkisia pikkujuttuja kuten roskisten vientiä, tiskikoneen tyhjennystä, pikkukoiran ulkoilutusta ym.
Minulla itselläni maanantaisin pyykkipäivä, tiistaisin ja perjantaisin imurointi ja tiistaisin lisäksi luutuan lattiat. Torstaisin vessojen pesu, lauantaisin petivaatteiden vaihto + tuuletus ja sunnuntaisin siivoan vuoroviikoin yhden talon huoneista kunnolla.
Miehen harteilla on pihahommat, kaikkien koneiden kunnostukset ja ruuat laitetaan aikalailla puoleksi.
Näin meillä pysyy suunnilleen kunnossa tämä koti.

Puhdasta ja siistiä meillä ei ole ikinä, mutta toisaalta ei sikolättiäkään. Selkeet kompastuskivet meillä on lattiat ja vessa. Ajoittain myös pöytätasoille kertyy kaikenlaista törkyä.

Mutta nautitaan kyllä elämästämme! Meidän arki on sellainen sekalainen palapeli. Teemme molemmat vuorotyötä, meillä on 4 lasta, 2 koiraa, 2 kissaa ja 2 kesyhiirtä. En edes viitsi miettiä, millä keinoin meillä muka aina olisi ihan tiptop :D
 
nmeh
Minä en nyt oikein tajua näitä selityksiä, että viikkosiivous ajatuksena ahdistaa, eikä joillakin ole aikaa tai energiaa viikkosiivoukseen. Mutta samalla hengenvedolla sanotaan, että imuroidaan jatkuvasti ja siivotaan milloin mitäkin. Miksei se jatkuvasti siivoaminen sitten ahdista tai vie aikaa ja energiaa. Ei se viikkosiivous ole sen kummempaa, kuin että ne yhtä ärsyttävät, ahdistavat ja pakolliset siivoukset ajoitetaan yhdelle päivälle.
Minulla heräsi vähän samaa ajatus näitä vastuaksia lukiessaan: viikkosiivouspäivä on ahdistavaa pakkopullaa, mutta toisaalta pestään keittiön lattia viidesti päivässä... eh :)

Meillä on viikkosiivouspäivä. Ei vältämättä joka viikko ja päiväkin saattaa vaihdella, mutta yleensä kuitenkin pyrin kerran viikossa siivomaan koko talon. Siihen menee noin 4-5tuntia kerralla ja silloin on se vajaan parinsadan neliön mökki kuosissa. Viikolla meillä ei siivota juurikaan, tarpeen mukaan imuroidaan (esim. kura-aikaan), pyykkikone pyörii kyllä päivittäin ja keittiö siivotaan aina ruuanlaiton jälkeen. Mutta siis vessat, pölyt, lattian jne hoidetaan viikkosiivouspäivänä. Minusta se on taas helpottava, että töissäkäynnin, koulussakäynnin, lasten (3kpl) harrastuskuskausten ja kaiken muun oheella ei tarvi iltaisin pakottaa itsensä vessan taikka lattian pesuun. Jos illasta tunti-pari vapaata, niin pelaan mielummin lasten kanssa pihalla futista, leikkaan nurtsia tai talvisin teen lumihommia. Saa raitista ilmaa sen sisällä viedetyn päivän päätteksi. Siivotaan sitten siivouspäivänä :)
 
vierailija
Minä en nyt oikein tajua näitä selityksiä, että viikkosiivous ajatuksena ahdistaa, eikä joillakin ole aikaa tai energiaa viikkosiivoukseen. Mutta samalla hengenvedolla sanotaan, että imuroidaan jatkuvasti ja siivotaan milloin mitäkin. Miksei se jatkuvasti siivoaminen sitten ahdista tai vie aikaa ja energiaa. Ei se viikkosiivous ole sen kummempaa, kuin että ne yhtä ärsyttävät, ahdistavat ja pakolliset siivoukset ajoitetaan yhdelle päivälle.
No onhan se nyt ihan eri siivota joka päivä vähän jotain kuin rykäistä yhtenä päivänä koko huusholli puhtaaksi.

Siivoaminen itsessään ei ahdista. Mutta mukavempi se on tehdä pienissä erissä.
Se on neljän tunnin homma jos sen suorittaa yhtenä päivänä. Eikä kyllä totta puhuakseni huvita törsätä sitä aikaa puunaamiseen yhteen soittoon.
 
säpäle harmaana
No onhan se nyt ihan eri siivota joka päivä vähän jotain kuin rykäistä yhtenä päivänä koko huusholli puhtaaksi.

Siivoaminen itsessään ei ahdista. Mutta mukavempi se on tehdä pienissä erissä.
Se on neljän tunnin homma jos sen suorittaa yhtenä päivänä. Eikä kyllä totta puhuakseni huvita törsätä sitä aikaa puunaamiseen yhteen soittoon.
Joo sen ymmärrän, että tehdään mieluummin pätkissä. Mutta kun näitä lukee, niin tuntuu, että jotkut siivoavat päivittäin enemmän, kuin minä sen viikkosiivouksen yhteydessä. Siksi ihmettelin, miten se viikkosiivouspakkopulla niin ahdistaa, kun sitten kuitenkin lattioita pestään ja imuroidaan monta kertaa viikossa. Miten ne ei sitten ole pakkopullaa eikä ahdista aamulla yhtään?
 
vierailija
Joo sen ymmärrän, että tehdään mieluummin pätkissä. Mutta kun näitä lukee, niin tuntuu, että jotkut siivoavat päivittäin enemmän, kuin minä sen viikkosiivouksen yhteydessä. Siksi ihmettelin, miten se viikkosiivouspakkopulla niin ahdistaa, kun sitten kuitenkin lattioita pestään ja imuroidaan monta kertaa viikossa. Miten ne ei sitten ole pakkopullaa eikä ahdista aamulla yhtään?
Mä pesen lattiat kerran viikossa-kahdessa. Imuroin kerran viikossa . Ja teen ne silloin kun on sellainen fiilis.
 
vierailija
Joo sen ymmärrän, että tehdään mieluummin pätkissä. Mutta kun näitä lukee, niin tuntuu, että jotkut siivoavat päivittäin enemmän, kuin minä sen viikkosiivouksen yhteydessä. Siksi ihmettelin, miten se viikkosiivouspakkopulla niin ahdistaa, kun sitten kuitenkin lattioita pestään ja imuroidaan monta kertaa viikossa. Miten ne ei sitten ole pakkopullaa eikä ahdista aamulla yhtään?
Ei ole pakkopullaa, koska keittiön lattian pyyhkäisemiseen menee 5 min tai keskikerroksen nopeaan imurointiin 20 min. Ja ne voi tehdä kun tuntuu siltä. Ihan eri juttu kun aamulla tietää, että tänään on se kahden tunnin siivousrupeama, enkä voi suunnitella mitään muuta koska on pakko siivota.
 
Tämän ketjun aloittaja
Meillä on joustava viikkosiivouspäivä.

Mutta mua kiinnostaa, mitä te teette niille lattioille jos ne pitää pyyhkiä/pestä viikottain? Meillä pyyhitään koko talon lattiat ehkä kahdesti vuodessa, toki matkan varrella pyyhitään mitä tarvitsee esim. keittiön ja eteisen lattiaa, mutta ei meillä makuuhuoneita luututa kuin jouluksi ja kerran kesässä. Ja koska ryömivän vauvan valkoiset vaatteet pysyi valkoisina eikä harmaina, niin en osaa nähdä että ne lattiat nyt kovin likaiset olisi. (Vaikuttaako lattiamateeriaali? Meillä on parketti. Ja kengät jää eteiseen ja kuraiset lapset puretaan pesuhuoneessa.)

Ja sinulle, joka jätät kodin aina siistiksi lähtiessäsi vaikka on useampi alle 3v lapsi, MITEN? Tämän kyllä oppisin mielelläni, mutta siinä vaiheessa se osoittautui mahdottomaksi kun 1v tyhjensi kaappeja nopeammin kuin minä kasasin takaisin :D Joskus oli vain viisainta paeta paikalta ja jatkaa päikkäriaikaan.
Vastaus: 11kk lapsi ;), ja keittiön lattia pestään monta kertaa päivässä, ei muita. Kerran kuukaudessa kyllä muutkin lattiat.

Tuohon jälkimmäiseen, että illalla siistitään koti aina siistiksi. Lattioilla ei siis ole aamulla leluja tai vaatteita, tai muutakaan sotkua. Aamulla ennen ulos lähtöä eivät ehdi leikkimään taloa sotkuiseksi. Siivoamme aina mennessä. Koti ei oikein koskaan pääse niin sotkuiseksi ettei sitä puolessa tunnissa saisi raakattua siistiksi. Aamulla petaan aina pedit, taittelen edellisen päivän pyykit (lapset pomppii meidän sängyssä samaan aikaan kun taittelen) jne. Kaikki astiat menevät aina suoraan astianpesukoneeseen tai ruoan laiton jälkeen tiskataan heti padat ja kattilat. Keittiö on siis siltäkin osin aina siisti. Jääkaappia siivoan lähes joka päivä, ja aina jotain muutakin. Eilen esim. kävin ikkunoita ja peilin läpi ikkunanpesuaineella kun niihin tulee lasten kädenjälkiä. Tällaista.

Lapsia on siis vaan 2, ja kyllähän nuo tyhjentelee useinkin esim. eteisessä olevaa lipastoa missä meillä on ulkovaatteita (pipot, hanskat, fleecet jne). Nostelen vaan sitten kaikki saman tien takaisin kun ovat kyllästyneet tyhjentämiseen. Tai tuo kohta 1v tyhjentelee milloin mitäkin kaappia.
 
Tämän ketjun aloittaja
Mutta. Me ei olla leikkipuistossa klo 8 aamulla kuten moni, vaan lähempänä klo 10. Tänäänkin minulla on vielä kaikkien hampaat pesemättä sekä minä meikkaamatta. Vielä pitää siis tehdä muutama asia ennen kuin päästään ovesta ulos. Puhumattakaan siitä että pitää ehtiä vähän 2+:lle kommentoimaan :rolleyes:. Noh, tätä en yleensä aamuisin teekään. Mielenkiinnosta tulin omaa aloitustani seurailemaan kun sen niin myöhään eilen tein.
 

Yhteistyössä