Onko kaikilla muilla viikkosiivous?

  • Viestiketjun aloittaja Perheen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tämän ketjun aloittaja
Minä en nyt oikein tajua näitä selityksiä, että viikkosiivous ajatuksena ahdistaa, eikä joillakin ole aikaa tai energiaa viikkosiivoukseen. Mutta samalla hengenvedolla sanotaan, että imuroidaan jatkuvasti ja siivotaan milloin mitäkin. Miksei se jatkuvasti siivoaminen sitten ahdista tai vie aikaa ja energiaa. Ei se viikkosiivous ole sen kummempaa, kuin että ne yhtä ärsyttävät, ahdistavat ja pakolliset siivoukset ajoitetaan yhdelle päivälle.
Ihmiset ovat erilaisia ja käsittelevät eri tavalla asioita. Ei kai siihen muuta selitystä ole.
 
vierailija
Meilläkään ei ole, kokoajan siivotaan jotain ja tuntuu että aina on sekaista.

Ainoastaan juhliin siivotaan sitten koko kämppä ja kunnolla, sen hetken se pysyy sellaisena. Välillä miettinyt, että miten muut oikein pitää asuntonsa kokoajan sen näköisenä.

Meillä saa imuroida joka päivä, ihan tuhottomasti tulee karvaa ja pientä röhnää, yli 24h jos menee edellisestä imuroinnista niin on jo lattiat täynnä (3 kissaa ja rivitalo niin kengistäkin tulee enemmän kuin kerrostalossa)

Tiskit laitan joka päivä, tai viimeistään joka toinen. Lattiat pesen kun ne näyttää paskaisilta, vessassa sama juttu. Kokoajan jotain pientä siivottavaa
 
Tämän ketjun aloittaja
Ei ole tietty päivä ainakaan nyt kotona ollessa. Katsotaan miten sitten kun töihin lähden.
Ja aika eri käsitys siivouksesta täällä ihmisillä :) minusta keittiön tasojen siistiminen ja pöydän pyyhkiminen ei ole siivoamista, vaan normaalia tekemistä keittiössä ruoanlaiton tai syömisen jälkeen.
Ja minäkin ihmettelen tuota joidenkin jatkuvaa lattianpesua :D elukat vähän selittää asiaa.
Meillä imuroidaan kerran viikossa ja samalla pyyhitään pölyt. Joskus pitää eteistä toisen kerran sipaista. Keittiössä mahdolliset murut pyyhkäisen rätillä ruuan jälkeen. Mutta ei meidän 2v koko keittiötä sotke syödessään... Vessa pestään kerran viikossa, harvoin on tarvetta useammin. Miksi se monta kertaa viikossa kuurataan??
Ei meilläkään 2v enää koko keittiötä sotke, mutta 11kk sotkeekin sitten jo norsun edestä. Ja jostain sitä murua levittyy koko keittiöön joka ikinen päivä. En yhtään tykkää kävellä lattioilla joissa tuntuu muruja jalkojenpohjissa tai jää leivänmuruja sukkiin.

Ei se keittiön lattian luuttuaminen meillä kauaa aikaa vie. :)
 
Tämän ketjun aloittaja
Minulla heräsi vähän samaa ajatus näitä vastuaksia lukiessaan: viikkosiivouspäivä on ahdistavaa pakkopullaa, mutta toisaalta pestään keittiön lattia viidesti päivässä... eh :)

Meillä on viikkosiivouspäivä. Ei vältämättä joka viikko ja päiväkin saattaa vaihdella, mutta yleensä kuitenkin pyrin kerran viikossa siivomaan koko talon. Siihen menee noin 4-5tuntia kerralla ja silloin on se vajaan parinsadan neliön mökki kuosissa. Viikolla meillä ei siivota juurikaan, tarpeen mukaan imuroidaan (esim. kura-aikaan), pyykkikone pyörii kyllä päivittäin ja keittiö siivotaan aina ruuanlaiton jälkeen. Mutta siis vessat, pölyt, lattian jne hoidetaan viikkosiivouspäivänä. Minusta se on taas helpottava, että töissäkäynnin, koulussakäynnin, lasten (3kpl) harrastuskuskausten ja kaiken muun oheella ei tarvi iltaisin pakottaa itsensä vessan taikka lattian pesuun. Jos illasta tunti-pari vapaata, niin pelaan mielummin lasten kanssa pihalla futista, leikkaan nurtsia tai talvisin teen lumihommia. Saa raitista ilmaa sen sisällä viedetyn päivän päätteksi. Siivotaan sitten siivouspäivänä :)
Niin, se on vaan niin että keittiön lattiaa on luututtava usein jos haluaa että se on siisti. Viikkosiivous ei meillä sen puoleen edes toimisi.
 
Tämän ketjun aloittaja
Joo sen ymmärrän, että tehdään mieluummin pätkissä. Mutta kun näitä lukee, niin tuntuu, että jotkut siivoavat päivittäin enemmän, kuin minä sen viikkosiivouksen yhteydessä. Siksi ihmettelin, miten se viikkosiivouspakkopulla niin ahdistaa, kun sitten kuitenkin lattioita pestään ja imuroidaan monta kertaa viikossa. Miten ne ei sitten ole pakkopullaa eikä ahdista aamulla yhtään?
Se on totta että siivoan enemmän kuin mitä viikkosiivouksessa tulisi siivottua. Silti aikataulutettu viikkosiivous ahdistaisi.
 
Tämän ketjun aloittaja
Meilläkään ei ole, kokoajan siivotaan jotain ja tuntuu että aina on sekaista.

Ainoastaan juhliin siivotaan sitten koko kämppä ja kunnolla, sen hetken se pysyy sellaisena. Välillä miettinyt, että miten muut oikein pitää asuntonsa kokoajan sen näköisenä.

Meillä saa imuroida joka päivä, ihan tuhottomasti tulee karvaa ja pientä röhnää, yli 24h jos menee edellisestä imuroinnista niin on jo lattiat täynnä (3 kissaa ja rivitalo niin kengistäkin tulee enemmän kuin kerrostalossa)

Tiskit laitan joka päivä, tai viimeistään joka toinen. Lattiat pesen kun ne näyttää paskaisilta, vessassa sama juttu. Kokoajan jotain pientä siivottavaa
Meilläkin on ollut kissoja, ja voin sanoa, että siinä on se juju miten saa pidettyä kodin siistinä: ei lemmikkejä :D. Ikinä kissojen aikana ei saanutkaan. Ihan valtava ero siinä miten talo pysyy siistinä jos ei ole lemmikkejä. Lemmikit on kyllä ihania, mutta siivottavaa tulee moninkertaisesti heistä.
 
Tämän ketjun aloittaja
Olipa hauska lukea kommenteja! Palailen taas myöhemmin katsomaan onko täällä vielä keskustelua tämän aiheen tiimoilla.

Vielä sen verran että vaikka paljon kirjoitinkin omia kommentteja siivouksesta, en missään nimessä ajattele että viikkosiivous on huono asia. Ehkä mekin joskus siihen mennään kun lapset on isompia, saa nähdä. Mutta nyt näin. :)
 
vierailija
Minä en nyt oikein tajua näitä selityksiä, että viikkosiivous ajatuksena ahdistaa, eikä joillakin ole aikaa tai energiaa viikkosiivoukseen. Mutta samalla hengenvedolla sanotaan, että imuroidaan jatkuvasti ja siivotaan milloin mitäkin. Miksei se jatkuvasti siivoaminen sitten ahdista tai vie aikaa ja energiaa. Ei se viikkosiivous ole sen kummempaa, kuin että ne yhtä ärsyttävät, ahdistavat ja pakolliset siivoukset ajoitetaan yhdelle päivälle.

Se jatkuvasti siivoaminen ei ahdista, kun se ei ole se pakkopäivä vaan siivousta voi tehdä pikkuisen kerrallaan. Itsellä ahdistaa sellainen iso työmäärä. Tiedän esim. joitain jotk saattavat pestä kaikki ikkunatkin päivän aikana ja se on tehty. Itse en siihen pysty, vaan pesen yhden ikkunan kerralla. Samoin siivoan muutakin vähn kerralla ja ajatus siitä että pitäisi tehdä joku iso ja pakollinen siivous on iin on aivan kammottava.

Meillä on kolme lasta ja koira, jotka ramppaavat koko ajan ulos ja sisälle. Kotiin tuleva hiekka ja ruohomäärä on melkoinen. Siksi imuri heiluu usein. Eilenkin imuroitiin. Äsken keräilin lattialta muutamat koirankarvatukot. Huomenna imurointi sitten seuraavan kerran.
 
säpäle harmaana
Se jatkuvasti siivoaminen ei ahdista, kun se ei ole se pakkopäivä vaan siivousta voi tehdä pikkuisen kerrallaan. Itsellä ahdistaa sellainen iso työmäärä. Tiedän esim. joitain jotk saattavat pestä kaikki ikkunatkin päivän aikana ja se on tehty. Itse en siihen pysty, vaan pesen yhden ikkunan kerralla. Samoin siivoan muutakin vähn kerralla ja ajatus siitä että pitäisi tehdä joku iso ja pakollinen siivous on iin on aivan kammottava.

Meillä on kolme lasta ja koira, jotka ramppaavat koko ajan ulos ja sisälle. Kotiin tuleva hiekka ja ruohomäärä on melkoinen. Siksi imuri heiluu usein. Eilenkin imuroitiin. Äsken keräilin lattialta muutamat koirankarvatukot. Huomenna imurointi sitten seuraavan kerran.
Joo. Itselleni se imuri on niin vastenmielinen kapistus, että mieluummin pidän sen kaapissa viikon. :) Mutta meillä ei olekaan koiria.

Minun viikkosiivoukseen kuuluu lähinnä imurointi, petivaatteiden vaihtaminen, pölyjen pyyhintä ja vähän perusteellisempi tavaroiden järjestely. Ja laiska kun olen siivouksen suhteen, tähän menee kyllä paljon aikaa. Mutta menisi näihin kyllä aikaa silloinkin, jos ripottelisin ne pitkin viikkoa.
 
Smoke
Ei ole pakkopullaa, koska keittiön lattian pyyhkäisemiseen menee 5 min tai keskikerroksen nopeaan imurointiin 20 min. Ja ne voi tehdä kun tuntuu siltä. Ihan eri juttu kun aamulla tietää, että tänään on se kahden tunnin siivousrupeama, enkä voi suunnitella mitään muuta koska on pakko siivota.
Aivan hyvin voi suunnitella muutakin, siivoa 8-10 niin on koko päivä aikaa suunnitella muuta.
 
mjjaa
Meillä ei ole siivouspäivää. Mulla vaihtelee työvuorot, ja töissä on välillä niin raskasta, että siivoan silloin kun jaksan ja viitsin. Joskus tulee imuroitua 1-2 viikon välein. Tai joskus 1-2 kertaa viikossa. Riippuu siitä, milloin jaksaa ja koska alkaa liikaa ärsyttää epäsiisteys. Tai jos vieraita on tulossa, silloin tulee tehtyä pikasiivous. :D Pölyjä pyyhin harvemmin.

Keittiötä tulee puunattua päivittäin kyllä, ja pyykkiä pestyä lähes päivittäin. Muut saa odottaa, koska viitsin.
 
vierailija
Vastaus: 11kk lapsi ;), ja keittiön lattia pestään monta kertaa päivässä, ei muita. Kerran kuukaudessa kyllä muutkin lattiat.

Tuohon jälkimmäiseen, että illalla siistitään koti aina siistiksi. Lattioilla ei siis ole aamulla leluja tai vaatteita, tai muutakaan sotkua. Aamulla ennen ulos lähtöä eivät ehdi leikkimään taloa sotkuiseksi. Siivoamme aina mennessä. Koti ei oikein koskaan pääse niin sotkuiseksi ettei sitä puolessa tunnissa saisi raakattua siistiksi. Aamulla petaan aina pedit, taittelen edellisen päivän pyykit (lapset pomppii meidän sängyssä samaan aikaan kun taittelen) jne. Kaikki astiat menevät aina suoraan astianpesukoneeseen tai ruoan laiton jälkeen tiskataan heti padat ja kattilat. Keittiö on siis siltäkin osin aina siisti. Jääkaappia siivoan lähes joka päivä, ja aina jotain muutakin. Eilen esim. kävin ikkunoita ja peilin läpi ikkunanpesuaineella kun niihin tulee lasten kädenjälkiä. Tällaista.

Lapsia on siis vaan 2, ja kyllähän nuo tyhjentelee useinkin esim. eteisessä olevaa lipastoa missä meillä on ulkovaatteita (pipot, hanskat, fleecet jne). Nostelen vaan sitten kaikki saman tien takaisin kun ovat kyllästyneet tyhjentämiseen. Tai tuo kohta 1v tyhjentelee milloin mitäkin kaappia.
Minäkin (joka tuota MITEN kysyin) teen yleensä sellaisen siistintiäkierroksen päikkäriaikaan ja illalla, mutta aamulla se on ihan mahdoton suoritus. Aina toinen ehtii jotain levittää sillä välin kun toisen kanssa tekee aamuhommia, ja paikalleen nostaminen ei riitä, vaan ne ympäri taloa ripotellut myssyt pitää kerätä (ja tajuta kaivaa patterin välistä ja uunipeltilaatikosta ja sohvan alta) ja kaikki neljä aloitettua palapeliä kasata, jos ei muuten niin edes epämääräisiksi keoksi, ja sillä välin kun teet sen, niin taapero tyhjentää kenkäkaapin tai pakasterasiat tai lehtikeräyskassin tai vaatekaapin tai... :D Mutta joo, kyllä tää varmaan on sellainen mihin PYSTYISI jos sen kokisi tärkeäksi, mutta oman heikon mielenterveyden nimissä olen päättänyt että jääköön koti mihin kuntoon jää, vaikka puurolautaset pöytään, jos saadaan lähdettyä sovussa ja hyvissä tunnelmissa. Kyllä ne puurolautaset odottaa noutajaansa, valitettavasti.

En ole yhtään aamuihminen ja ihmettelen itsekin miten ihmeessä siihen pyllynpesut - naamanpesut - hampaanpesut - päivävaatteet - imetys - aamiainen - hiustenharjaus - esikoisen hiukset - oma ripsari - lähtöpissit - ulkovaatteet - repuntäydennys - rumbaan saan kulumaan helposti kaksi tuntia tai ylikin. Yhden kanssa se oli puolituntinen ja ulkona ollaan. Nyt se vaan jotenkin hämmentävästi venyy... kooma-aivot, jähmeät jäsenet, parannan iltaa kohti :D
 
vierailija
Niin, se on vaan niin että keittiön lattiaa on luututtava usein jos haluaa että se on siisti. Viikkosiivous ei meillä sen puoleen edes toimisi.
Mitä on "keittiön lattian luuttuaminen"? Mun kielessä se tarkoittaisi että otan koko lattian (plus jalkalistat) mahdollisesti huonekalut siirtäen. Sitten jos rätillä pyykäisee roiskeet hellan edestä tai makaronilaatikot lapsen tuolin alta, niin se ei ole luuttuamista. Luulen, että meillä on tässä joku käsite-ero, koska en pysty vaan millään ymmärtämään miten joku jaksaa, haluaa, ehtii ja viitsii luututa lattioita monta kertaa viikossa.
 
vierailija
Minäkin (joka tuota MITEN kysyin) teen yleensä sellaisen siistintiäkierroksen päikkäriaikaan ja illalla, mutta aamulla se on ihan mahdoton suoritus. Aina toinen ehtii jotain levittää sillä välin kun toisen kanssa tekee aamuhommia, ja paikalleen nostaminen ei riitä, vaan ne ympäri taloa ripotellut myssyt pitää kerätä (ja tajuta kaivaa patterin välistä ja uunipeltilaatikosta ja sohvan alta) ja kaikki neljä aloitettua palapeliä kasata, jos ei muuten niin edes epämääräisiksi keoksi, ja sillä välin kun teet sen, niin taapero tyhjentää kenkäkaapin tai pakasterasiat tai lehtikeräyskassin tai vaatekaapin tai... :D Mutta joo, kyllä tää varmaan on sellainen mihin PYSTYISI jos sen kokisi tärkeäksi, mutta oman heikon mielenterveyden nimissä olen päättänyt että jääköön koti mihin kuntoon jää, vaikka puurolautaset pöytään, jos saadaan lähdettyä sovussa ja hyvissä tunnelmissa. Kyllä ne puurolautaset odottaa noutajaansa, valitettavasti.

En ole yhtään aamuihminen ja ihmettelen itsekin miten ihmeessä siihen pyllynpesut - naamanpesut - hampaanpesut - päivävaatteet - imetys - aamiainen - hiustenharjaus - esikoisen hiukset - oma ripsari - lähtöpissit - ulkovaatteet - repuntäydennys - rumbaan saan kulumaan helposti kaksi tuntia tai ylikin. Yhden kanssa se oli puolituntinen ja ulkona ollaan. Nyt se vaan jotenkin hämmentävästi venyy... kooma-aivot, jähmeät jäsenet, parannan iltaa kohti :D
Varmasti hyvä päätös :). En minä itsekään aina niin innolla kasaile nuppipalapelejä ja keräile palikoita ympäri taloa.

Veikkaan että meillä on vähän hitaammin sotkevat lapset kuin teillä, ja varmasti pienempi asuntokin :D.

Järkyttävän paljon sitä on hommaa ennen kuin pääsee ovesta ulos. Meidän 2,5v vielä kieltäytyy usein pukemasta itse...aarggh...En imetä enää, joten se ei vie aikaa. Menee meillä se pari tuntia aamusta (jos aamupalan laskee mukaan) ennen kuin saan meidät kolme ovesta ulos.
 
Tämän ketjun aloittaja
Varmasti hyvä päätös :). En minä itsekään aina niin innolla kasaile nuppipalapelejä ja keräile palikoita ympäri taloa.

Veikkaan että meillä on vähän hitaammin sotkevat lapset kuin teillä, ja varmasti pienempi asuntokin :D.

Järkyttävän paljon sitä on hommaa ennen kuin pääsee ovesta ulos. Meidän 2,5v vielä kieltäytyy usein pukemasta itse...aarggh...En imetä enää, joten se ei vie aikaa. Menee meillä se pari tuntia aamusta (jos aamupalan laskee mukaan) ennen kuin saan meidät kolme ovesta ulos.
Taas unohdin vaihtaa nikin, eli olen se ketjun aloittaja.
 
Tämän ketjun aloittaja
Mitä on "keittiön lattian luuttuaminen"? Mun kielessä se tarkoittaisi että otan koko lattian (plus jalkalistat) mahdollisesti huonekalut siirtäen. Sitten jos rätillä pyykäisee roiskeet hellan edestä tai makaronilaatikot lapsen tuolin alta, niin se ei ole luuttuamista. Luulen, että meillä on tässä joku käsite-ero, koska en pysty vaan millään ymmärtämään miten joku jaksaa, haluaa, ehtii ja viitsii luututa lattioita monta kertaa viikossa.
Ei meidän keittiön lattia ole niin kovin iso. Mutta kaiken luuttuan, en nyt varmasti ihan viittä kertaa koko lattiaa, mutta lähes. Ja todellakin koko lattian, siirrän maton sivuun, ja usein vielä ravistelen sen ulkona. Huonekaluista siirrän 4/6 tuolista sivuun joka kerta että pääsen kunnolla pöydän alle. Joskus koko pöydän ja kaikki tuolit. Mutta tätäkään en viittä kertaa päivässä.

Meillä 11kk sormiruokailee lähes joka aterian yhteydessä vaikka syötetäänkin hänet monesti. Lisäksi saa sitten mitä muutkin syö, tai vaikka aamupalalla leipää jne. Sotkua syntyy, enkä tykkää elää sotkussa. Jos ei lattiaa luuttua, jää sinne kaikki tahrat kovettumaan, ja sitten niitä vasta saakin luututa.
 
säpäle harmaana
Mitä on "keittiön lattian luuttuaminen"? Mun kielessä se tarkoittaisi että otan koko lattian (plus jalkalistat) mahdollisesti huonekalut siirtäen. Sitten jos rätillä pyykäisee roiskeet hellan edestä tai makaronilaatikot lapsen tuolin alta, niin se ei ole luuttuamista. Luulen, että meillä on tässä joku käsite-ero, koska en pysty vaan millään ymmärtämään miten joku jaksaa, haluaa, ehtii ja viitsii luututa lattioita monta kertaa viikossa.
Joo, jotenkin näin minäkin ajattelen. Siksi tuo ap:n kertoma päivittäinen puuhailu kuulostaa kyllä paljon vaivalloisemmalta, kuin minun viikkosiivoaminen. Imuroimisellakin tarkoitan, että huhkin sen vekottimen kanssa koko asunnon läpi, enkä vain heilauta eteisen maton kohdalta.

Ja toisaalta mietin, mitä nämä, jotka imuroivat useamman kerran viikossa, mutta kokevat viikkosiivouksen aikaa vievänä ja vaivalloisena, kuvittelevat sen muiden viikkosiivouksen sisältävän. Minulla siinä se suurin homma on juuri se imuroiminen.
 
Tämän ketjun aloittaja
Joo, jotenkin näin minäkin ajattelen. Siksi tuo ap:n kertoma päivittäinen puuhailu kuulostaa kyllä paljon vaivalloisemmalta, kuin minun viikkosiivoaminen. Imuroimisellakin tarkoitan, että huhkin sen vekottimen kanssa koko asunnon läpi, enkä vain heilauta eteisen maton kohdalta.

Ja toisaalta mietin, mitä nämä, jotka imuroivat useamman kerran viikossa, mutta kokevat viikkosiivouksen aikaa vievänä ja vaivalloisena, kuvittelevat sen muiden viikkosiivouksen sisältävän. Minulla siinä se suurin homma on juuri se imuroiminen.
Kun imuroin, imuroin kunnolla. Siirrän sohvat ja kaikki. En näe mitään järkeä imuroida vain osittain. Kun pesen lattiat, pesen ne kunnolla, sama juttu kuin edellisessä.

Kyse ei ole työn määrästä, vaan

a) Meidän koti olisi kauhean näköinen jos siivoisimme niin harvoin kuin vain kerran viikossa

b) pääpointti: työn määrä siis ei ahdista, vaan aikataulutettu siivous. Itselleni tulee tunne vähän kuin olisin jossain palkkatyössä toiselle, pakko tehdä. Tätä tunnetta ei tule kun ei olla määritelty mitään tiettyä ajankohtaa milloin siivotaan. Siivouspäivä ahdistaisi jo etukäteen (kokeiltu on siis tuotakin), ja meillä ei samat asiat toistu muutenkaan päivästä toiseen, viikosta toiseen, vaan saatetaan, kuten tänään, päättää, että lähdemmekin illaksi mökille.

Tarkoitukseni ei myöskään ole väittää että tekisin kovemmin työtä kuin muut tai yrittää esittää erityisen reipasta. Ihan tavallinen pulliainen olen, enemmänkin meillä voisi siivota. Terassi esim. vaatisi siivousta lähes joka päivä kun ulkona lentelee kaiken maailman höhhöjä.
 
Tämän ketjun aloittaja
Ja toden totta, vähän vaivalloista mielestäni onkin kahden pienen lapsen kanssa. Odotan että helpottaa kun lapset kasvavat, ja voivat itsekin jopa osallistua, muuhunkin kuin sotkemiseen :rolleyes:.
 
vierailija
Joo, jotenkin näin minäkin ajattelen. Siksi tuo ap:n kertoma päivittäinen puuhailu kuulostaa kyllä paljon vaivalloisemmalta, kuin minun viikkosiivoaminen. Imuroimisellakin tarkoitan, että huhkin sen vekottimen kanssa koko asunnon läpi, enkä vain heilauta eteisen maton kohdalta.

Ja toisaalta mietin, mitä nämä, jotka imuroivat useamman kerran viikossa, mutta kokevat viikkosiivouksen aikaa vievänä ja vaivalloisena, kuvittelevat sen muiden viikkosiivouksen sisältävän. Minulla siinä se suurin homma on juuri se imuroiminen.
JOS mä tekisin siivouksen yhtenä päivänä, siihen kuuluisi vessan ja kylpyhuoneen pesu, petivaatteiden tuuletus ja vaihto, matot pihalle, imurointi, moppaaminen, pölyjen pyyhintä ja tavaroiden paikoilleen järjestely. Ei todellakaan houkuta tehdä kaikkea kerralla. Mutta kun niitä hommia ripottelee sinne tänne, ei urakka tunnu niin suurelta.
 
säpäle harmaana
JOS mä tekisin siivouksen yhtenä päivänä, siihen kuuluisi vessan ja kylpyhuoneen pesu, petivaatteiden tuuletus ja vaihto, matot pihalle, imurointi, moppaaminen, pölyjen pyyhintä ja tavaroiden paikoilleen järjestely. Ei todellakaan houkuta tehdä kaikkea kerralla. Mutta kun niitä hommia ripottelee sinne tänne, ei urakka tunnu niin suurelta.
Minulta tuosta putoaa pois kylppärin pesu ja mattojen pihalle vienti ja moppaaminen. Näitä en tee kyllä joka viikko. Ja petivaatteetkin tulee vaihdettua harvemmin, kun lapset ovat puoliksi isällään.

Onhan tuossa kyllä hommaa, jos nuo kaikki tekee viikoittain. Minä en jaksaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Kumma
vierailija
Ja toisaalta mietin, mitä nämä, jotka imuroivat useamman kerran viikossa, mutta kokevat viikkosiivouksen aikaa vievänä ja vaivalloisena, kuvittelevat sen muiden viikkosiivouksen sisältävän. Minulla siinä se suurin homma on juuri se imuroiminen.
Minusta viikkosiivous kuulostaa siltä, että samana päivänä imuroidaan koko talo ja pyyhitään lattiat, pestään vessat, pyyhitään pölyt ja ovenpielet. Minä pyyhin pölyt kun näyttää siltä, pesen vaikka yhden vessan joku ilta ennen nukkumaanmenoa ja toisen joku toinen päivä. En tee kaikkea kerralla.
 
säpäle harmaana
Kun imuroin, imuroin kunnolla. Siirrän sohvat ja kaikki. En näe mitään järkeä imuroida vain osittain. Kun pesen lattiat, pesen ne kunnolla, sama juttu kuin edellisessä.

Kyse ei ole työn määrästä, vaan

a) Meidän koti olisi kauhean näköinen jos siivoisimme niin harvoin kuin vain kerran viikossa

b) pääpointti: työn määrä siis ei ahdista, vaan aikataulutettu siivous. Itselleni tulee tunne vähän kuin olisin jossain palkkatyössä toiselle, pakko tehdä. Tätä tunnetta ei tule kun ei olla määritelty mitään tiettyä ajankohtaa milloin siivotaan. Siivouspäivä ahdistaisi jo etukäteen (kokeiltu on siis tuotakin), ja meillä ei samat asiat toistu muutenkaan päivästä toiseen, viikosta toiseen, vaan saatetaan, kuten tänään, päättää, että lähdemmekin illaksi mökille.

Tarkoitukseni ei myöskään ole väittää että tekisin kovemmin työtä kuin muut tai yrittää esittää erityisen reipasta. Ihan tavallinen pulliainen olen, enemmänkin meillä voisi siivota. Terassi esim. vaatisi siivousta lähes joka päivä kun ulkona lentelee kaiken maailman höhhöjä.
Tuolla alussa jo sanoin, ettei minullakaan mitään tiettyä siivouspäivää ole, vaan siivoan silloin, kun kalenteriin sopii. Mutta sen pyrin tekemään viikon välein ja kertarysäyksellä. Minua ahdistaa enemmän työmäärä, eikä se, että jonakin päivänä sitä siivoamista on enemmän, kuin muina päivinä. Yhtä lailla minua se siivoaminen inhottaa, teen sen sitten pätkissä tai kertarysäyksellä.

Toki sellaisia pikkujuttuja voin tehdä eri päivinä. Esimerkiksi eiliseltä siivouspäivältä jäi vielä vessa pesemättä ja sen tein tänään. Mutta nyt olen taas viikon koskematta imuriin ja rättiin. Usein myös petivaatteiden vaihto menee eri päiville, kun tuuletustila on vähän rajallinen.
 

Yhteistyössä