Onko lapsi välttämättä otettava joka juhliin mukaan?

Meillä on 4,5v ylivilkas sähläri.

Nyt keväämmällä on tulossa sukulaisen lapsen ristiäiset ja mietimme tässä, että jospa veisimme oman lapsen tuttavien luo hoitoon, silloin saisimme olla ilman stressiä juhlissa mukana.

Jos lapsi on mukana, se tietää jatkuvaa lapsen vahtimista ja lapsen perässä juoksemista ja hänen ohjaamista/ neuvomista mitä milloinkin pitää tehdä? Juhliin myös tulee sen verran väkeä, että sekin saa lapsen entistä levottomammaksi. Juhlat ovat myös luultavasti siihen aikaan päivästä, että se olisi lapsen päiväunien aikaan ja väsyneenä myös lapsen kierrokset vain yltyvät äärimmilleen.

Kastehetkikin kestää sen verran kuitenkin, ettei tuota aikaa taatusti lapsi malta olla hiljaa. Vaan kyselee kovaan ääneen kaikenlaista tai laulaa omiaan kovalla äänellä tai alkaa muuten omia hihkaisujaan pitämään. Nuo koen äärimmäisen nolottavaksi, kun pitäisi olla ihan hiljaa.

Lisäksi seisominen paikallaan tuottaa lapselle kanssa suurta tuskaa, ei hän osaa olla nätisti paikallaan vaan taatusti haluaisi lähteä kastehetkelläkin vaeltamaan sinne tänne - eihän noinkaan saisi tehdä.

Kun lapsella on liikaa vauhtia päällä, niin syliin ottaminenkaan ei auta, kun hän kiemurtelee ja myllää todella voimalla sylissä ja lisäksi pitää vihaista kiljumistaan äänekkäästi. Sehän häiritsee muita ihmisiä.

Ikävää olisi myös jatkuvasti viedä lasta sisältä ulos rauhoittumaan.

Lapsi on myös sen tapainen, että kun häntä pyytää nätisti tai vähemmän nätisti olemaan hiljaa, niin hän vain kiihdyttää kierroksiaan tai alkaa vaikka entistä enemmän laulamaan tai kiljahtelemaan.

Hän ei aina kovin häävisti tottele ja usko mitä hänelle sanotaan, vaan haluaisi itse pintaisesti pitää oman päänsä. Kun oikein pahassa tilanteessa - on pakko ottaa lapsi syliin rauhoittamaan, niin eihän sekään häävisti mene. Lapsi alkaa kiemurrella ja vääntää kovalla voimalla sylissä ja alkaa kirkumaan lujaa vihaisella äänellä.

Toisaalta kyllä pohdin, että teemmekö hassusti, jos emme ottaisi lastamme mukaan juhliin? Kyllähän kyselyitä taatusti tulee, että missäs lapsenne oikein on? Ei siihen nyt viitsi itsekkäästi vastata, että meillä on helpompi olla täällä juhlissa nyt, kun lapsi on hoidossa tuttavien luona.

 
Viihtyiskö jos ois uus kirja, palapeli tms mukana? Ymmärrän kyllä että ois kivempi juhlia aikuisten voimin, mutta toisaalta, jos lapsi ei pääse mukaan niin miten voi oppia olemaan juhlissa nätisti (tai siedettävästi =) ). Sitäpaits lapset on lapsia, ei se liikkuminen tai omien laulaminen nyt niin hirveetä oo jos ei koko seremoniaa terrorisoi. Jos olisitte vähän sivummalla / taaempana ja jos laps riehaantuu liikaa niin sit toinen vanhemmista lapsen kanssa ulos, vaikka sitten tilaisuus menee itseltäkin sivu suun. Jutelkaa lapsen kanssa etukäteen, kysykää haluaako mukaan ja kertokaa mitä se mukaan pääseminen häneltä edellyttää. Näin mä siis tekisin.
 
Lapsihan on lapsi, ei neljä vuotiaalta kai voi vaatia olemaan hiljaa koko toimituksen ajan. Mun mielestä jos koko perhe on kutsuttu niin kaikki menevät. Nehän on ristiäiset eli vähän niin kuin lasten juhlat :) Meillä 2,5 v vilkas poika ja olen ajatellut, että kutsujakin saa kantaa oman vastuunsa, jos haluaa lapsia mukaan juhlaan. Viet sitten tosiaan vaikka ulos tai toiseen huoneeseen rauhoittumaan, jos menee ihan hulluksi!
 
No juu riippuu vähän tilanteesta. Tuskinpa sekään mukavaa on juhliin lähteä jos tiedät itse joutuvasi hiki hatussa pinkomaan perässä tai koko ajan muutenkin olemaan silmät selässäkin. Itse oltiin häissä viime viikonloppuna ja parivuotias oli kummitädillä yökylässä. Tuskinpa olisi lapsellakaan hauskaa niissä kemuissa ollut, tosin myös pitkähkö ajomatka vaikutti päätökseen. Itse oltiin yötä toisten häävieraiden luona. :)
 
Pauzi
No musta hääjuhla on ihan eri asia kun ristiäiset. Ei se väärin ole jos lasta ei mukaan ota, mutta minä kyllä ihmettelen hieman sellaista päätöstä. Ristiäiset nimenomaan on musta lasten juhla, eikä kukaan normaali ihminen 4-5 vuotiaalta odota mitään tiukan hallittua ja viileää käytöstä. Jos joku ei ymmärrä että sen ikäinen ei jaksa keskittyä hiljaa kovin pitkää aikaa, niin on kyllä oma mokansa.
Toisaalta, ymmärrän kyllä tunteen, kun omassa lähipiirissä on pariskunta jolla pienempiä lapsia, eikä meinannu millään tajuta että miten lapsi kasvaessa onkin vähän riehakkaampi. Heidän 2 vuotias kun jaksoi jossain nurkassa näpertää palikoillaan tunninkin ihan hiiren hiljaa. Mutta nyt se 2 vuotias onkin jo isompi ja paaaaljon villimpi, joten ehkä sitä ymmärrystä nyt jo riittää.
Niin tai näin, se on teidän oma päätös, mut kuten joku jo kirjoittikin niin ehkä sen lapsen olis hyvä tottua niihin juhliin.
 
Eikö vierailukäyttäytymistä voi oikeasti harjoitella? Siis siten, että vanhemmat uhraavat joitakin sopivia vierailuja pelkästään siihen, että opetellaan miten käyttäydytään? Siis siten, että elämää saa olla, mutta ei riehuta ja rellestetä. Jos sanotaan "ei", niin sitten jäähypenkille vaikka kesken seremonian. Eiköhän suurin osa ihmisistä kuitenkin arvosta sitä, että näyttätte julkisesti, että lapsella on rajat. Ajattelin vaan, että jos vanhemmat eivät kehtaa pitää ääntä ja kuria juhlissa, niin lapsi saattaa sitten huomata sen ja "nauttia" täysin rinnoin.

Ja toki täytyy tehdä suunnitelma, miten annetaan lapselle mahdollisuus olla oma itsensä ja sitten on sellainen osuus, jolloin pitää käyttäytyä nätimmin.

Mutta tosiaan allekirjoittaneella on ainakin vielä sellainen "seuraheikki", joka vain nauttii, kun pääsee juhliin...
 
Jos saatte hoitoon niin viekää vaan, ei aina tarvii mielestäni olla mukana. Meillä kyllä kulkee aina mukana ei ole hoitajia lähellä. Ja Meilä tuo iso tyttö on jo niin hyvin ettei hän enää mtään sählää ihmistenilmoilla, varsinkin me otetaan hänelle aina jotain "viihdykettä" varmuuden vuoksi mukaan
 
No voi hyvät hyssykät, kylläpä tästäkin aiheesta saa juttua aikaseksi :LOL: .
No totta ihmeessä voit viedä lapsen hoitoon siksi aikaa. Hyvä jos sulla on hoitopaikka. Itse en kovin usein pääse mihinkään ilman lapsukaisia, kun hoitopaikkaa ei ole.
Ei kenenkään ole pakko ottaa lapsea mukaan mihinkään juhliin, jos ei halua tai voi. Ei se sitä lasta pilaa, jos ei pääse mukaan. Isona sitten.
:hug:
 
minä ymmärrän täysin jos viet lapsesi hoitoon.
meillä ristiäiset ei ole lastenjuhla varsinaisesti, ei meille ole kutsuttu kun kummit ja isovanhemmat.ja kyllä mua olis häirinnyt jos joku kastehetkellä melskais täysillä tai juoksis pitkin asuntoa...oma esikoinen saatiin sentään pysymään paikallaan hienosti tällä kertaa;)
 
Jokainen tekee tietty sen mukaan minkä itselleen ja perheelleen parhaaksi katsoo. =)

Jos koette että teille juhla on helpompi ja mieluisampi, saatte siitä enemmän irti ilman lasta ja lapsella on mukavampi päivä tiedossa turvallisen hoitajan kanssa niin mikä ettei. plussana ehkä vielä se että tilaisuus itsessäänkin voi sujua peremmin häiriöittä.

Itse aikanani nuorena opiskelijana kävin silloin tällöin hoitamassa kummitätini leikki-ikäisiä lapsia/lasta kun nämä olivat joissain häissä tai ristiäisissä. Ja siis häissäkin oli kysymys juhlista joihin oli koko perhe kutsuttu, mutta halusivat mielummin jättää hankalassa iässä olevat lapset pois jotta saisivat itse myös rentoutua ja seurustella muiden kanssa. Minusta ihan ymmärrettävää.
 
ette tietenkää tee hassusti! me ei "raahata" lapsia mukaan kaikkialle, vaan mietitään sekä juhlan luonnetta että sitä miten lapsi nauttii juhlista (vai onko lapselle pelkkää kidutusta). välillä sitten kotona järkätään sen tyyppisiä juhlia jonne tulee lapsellisia kavereita lastensa kanssa, ja joskus juhlissa on sellaisia joilla ei ole lapsia tai jossa lapset on jätetty hoitoon.
ja niin, joskus jää jotain juhlia väliin kun ei saada lastenvahtia, tai sitten juhlia joista lähetään tosi aikaisin pois (vaikka juhlat olisi tavallaan kesken).
kyllä niitä juhlia lapsillekkin riittää vaikkei ne joka kerta mukaan pääsiskään!!!
 
Jette
Itse tunnet lapsesi parhaiten ja jos juhlatilanne tulisi olemaan kuvalemaasi kauheutta, ehkä on parasta kaikille että lapsi menee hoitoon siksi aikaa.

Ei meidänkään lapset rauhallisemmasta päästä ole, mutta osallistuvat silti kaikkiin vastaaviin juhliin. Tosin ei ole meillä paikaa joihin heidät voisi hoitoon jättää. Meilläkin on 4.5v ja hän on ymmärtää puhetta ja osaa valmistautua tilanteisiin. Pientä kiristystä ja lahjontaa siinä joskus tarvitaan.
 

Yhteistyössä