Onko normaalia että 3v ei osaa..

  • Viestiketjun aloittaja miten muut 3-vuotiaat
  • Ensimmäinen viesti
normaalia
Ihan normaalia. Ei meidän 4veekään noita osaa. Pissapyllyn osaa ja saa pyyhkiä, kakkaa ei. Jos niistää itse niin levittää vaan rään ympäri naamaa. Ulkovaatteet pukee osittain itse, mutta esim talvikamppeita ei saa itse kunnolla päälleen.
 
mulla on nyt 2,5v ja 3,5 ve pojat joista molemmat osaa niistää,molemmat osaa pukee ulkovaatteet mutta pienempi tarvii vähä hihojenkanssa apua.
nuorempi ei käy veskissä ollenkaan vielä ja vanhempi kyllä muttei pyyhi itte. eikä tarviikkaan kun sen kakkaan houkuttelukin oli nii hankalaa :)
tyttö tuossa iässä jo halus pyyhkiäkkin.
 
meillä
meillä juuri neljä vuotta täyttänyt ei osaa niistää ainakaan kunnolla, pissapyllyn pyyhkii itse mutta kakan pyyhkii äiti tai isä. pukee ulkovaatteet itsenäisesti mutta saattaa mennä vähän vinoon tai kengät vääriin jalkoihin. usein olen apuna ulkovaatteiden pukemisessa.
 
Ei meilläkään tyttö (täyttää vappuna 3v.) osaa niistää. Ei ole ollut tarvettakaan aikoihin, eli en tiedä oppisiko jo, jos tarvitsisi.
Pissan pyyhkii itse, kakkaa ei halua eikä anneta pyyhkiä omatoimisesti.
Meillä ulkovaatteet on sisävaatteet. Vetskaria ei saa itse kiinni ja uusien lenkkareiden suu on niin tiukka, ettei meinaa nekään aina mennä, mutta periaatteessa pukee kyllä itse.
 
"vieras"
- Niistää
- Ei ole halukas edes kokeilemaan pyyhkimistä
- Pukee sisävaatteet itsenäisesti, mutta ulkovaatteissa tarvitsee paljon apua
Niistää osaa niin, että pyyhkii nenänsä. "Turistaa" ei osaa nenäänsä eli puhaltaa sitä räkää ulos (nam)
Pyyhkimistä ei olla edes kokeiltu. Pesemme pyllyn kakalla käymisen jälkeen. Paperilla ei tule puhdasta :X
Pukee ulkovaatteet aika hyvin itse, jos vaan tahtoo. Yleensä kuitenkin menee selittämiseksi, joten avustetaan. Hanskat ja kengät pitää joka tapauksessa auttaa ylle.
 
osata niistää, häh??
Siis häh? Eikö teidän lapset osaa puhaltaa ilmaa nenästä ulos, jos laitatte paperin nenän eteen ja sanotte, että niistäkää? Meidän lapsi teki tuota jo alle 2 vuotiaana. Paperia en sille anna, koska sit se sotkis rään ympäriinsä.
 
a.p vielä
Niin, ei osaa niistää, eli turistaa ilmaa sieltä nenästä ulos. Tekee aina toistepäin, vaikka kuinka selittää ja yrittää näyttää miten kuuluu tehdä.

Pyyhkiä ei edes halua. Oon kehottanut kokeilemaan (pissin jälkeen), mutta ei suostu yrittämään, joten en ole pakottanut.

Muut lapset meillä tehnyt nämä asiat paljon nuorempana jo. Tämä kuopuskin ollut vaipatta jo 1v9kk lähtien, että sopisi minusta jo edes kokeilemaan pyyhkimistä. Vähän päiväkodissakin olivat ihmeissään kun sanoin (syksyllä hoidon alkaessa) että ei sitten osaa pyyhkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja osata niistää:
Siis häh? Eikö teidän lapset osaa puhaltaa ilmaa nenästä ulos, jos laitatte paperin nenän eteen ja sanotte, että niistäkää? Meidän lapsi teki tuota jo alle 2 vuotiaana. Paperia en sille anna, koska sit se sotkis rään ympäriinsä.
Mulla 1½ v tyttö osaa niistää tuollain puhaltamalla pyydettäessä. Kaksosveljensä ei osaa. Kuten ei myöskään 3v isoveli. Ei vain jotenkin ole hoksannut mitä tarkoitetaan. Ja kaikenlaisia esimerkkejä on koitettu antaa (osaa puhaltaa veden alla ilmaa nenästä, mutta ei jos nenässä on räkää...)
 
"kahden äiti"
- Niistää
- Ei ole halukas edes kokeilemaan pyyhkimistä
- Pukee sisävaatteet itsenäisesti, mutta ulkovaatteissa tarvitsee paljon apua
No, tuota niistämisasiaa pidän kyllä aika outona. Meillä molemmat oppineet "turauttamaan" kyllä joskus alta 2-vuotiaina. 3-vuotias tyttö on kyllä pyyhkinyt itse pissansa, pojan ei tarvitsekaan, osaisi kyllä hänkin. Kakkaa ei pyyhi vielä 4-vuotiaskaan itse.

Pukeminen nyt taitaa olla kanssa aika yksilöllistä. Meillä kyllä molemmat ovat osanneet pukea kaiken vetoketjuja ja nauhoja lukuunottamatta joskus 2-vuotiaina... Mutta toi, että pukee sisävaatteet, mutta ei ulkovaatteita, on kyllä musta outoa. Oiskohan liian iso haalari, jos ei pukeminen onnistu?
 
niiiin..
Täällä kolme lasta, joista kaksi tajusi niistämisen juurikin n 3 vuotiaana, kolmas ei osaa ja on nyt vasta täyttänyt 3.
6 vuotias pyyhkii itse kakkapyllyn nykyään, pari kk sitte kävin "tarkkaamassa" vielä, mut nyt hoitaa homman itse. 4,5 v Pyyhkii itse ja tarkataan pyyhkimisen jälkeen. 3 vuotias ei osaa edes housuja ottaa itse pois ja istahtaa potalle, ei puhettakaan pyyhkimisestä vielä pitkään aikaan.
6 vuotias suoriutuu itsenäisesti pukemisista, suoriutunut reilun vuoden, mut tulos on monesti "sinnepäin", pojille tää on hankalampaa kuulemma ku tytöille, vaatteet ei vaan kiinnosta. 4,5 vuotias on myös reilun vuoden suoriutunut jo pukemisista itse (on tyttö) ja tulos on paljon tähellisempää ku vanhemmalla. 3-vuotias (poika) ei pue... yrittää jotai housuja, mut melko laiskaa ja sellaista innotonta se on. Ei myöskää onnistu riisumaan.

Luulen et on siitä kiinni kuinka näitä juttuja opetellaan, kuinka lapsen luonne on sellainen et jaksaa kiinnostaa/opetella. Meillä sillai et vanhemmat on minun lapsia, nuorin miehen. Kotoa kaikki lähtee, tarhassa jos on ni esim pukemista opetellaan siellä hyvinki aikaises vaihees. Mulla henk koht ärsyttää ku nuorimmainen on sellai avuton verrattuna miten mun lapset on olleet, mut se on hyväksyttävä vaan et ei ole ollut samanlai opettelua kuin meillä noiden juttujen kanssa. Kukin kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi näkee. Itse olen ollu sitä mieltä et elämä on helpompaa jos lapsi kuivaksi opittuaan esim käy itse potalla kun on hätä, et suoriutuu housujen laskemisesta ja pissan pyyhkimisestä ja pukemisesta, ja siihen on tähdätty ja onnistuttu..
 
"vieras"
2 ekaa ovat oppineet niistämään 1vuotiaina,helposti onnistui opettaminen.
Esikoinen oli aikanaan tosi kiinnostunut "vessailusta",ja ihan itte ois täytyny pyyhkiä.
Vuoden-pari vielä joudut kuitenkin tuon pyyhkimisen hoitamaan,et eiköhän lapsesi siinä ajassa kiinnostu itsekin pyyhkimisestä.
 

Yhteistyössä