Onko nuorten miesten hampaat todella näin huonossa kunnossa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Varusmiehillä on kuulemma keskimäärin 5-10 reikää hampaissa, kun menevät varuskunnan hammaslääkärin vastaanotolle. Siis keskimäärin. Hurjimmissa tapauksissa reikiä on kuulemma yli 20.

Omasta mielestäni on aika hurjaa että jo parikymppisenä on hampaat tuollaisessa kunnossa.

Miehellä oli inttiaikanaan 3 reikää hampaissa ja lääkärit olivat kehuneet että onpa hyväkuntoiset hampaat.
 
"vieras"
Napostelukulttuuri on melkoista yläasteella ja toisella asteella. Toisella asteella ei hammaslääkäriinkään taida tulla kutsua joka kunnassa kuten peruskoululaisille. Hampaat jää hoitamatta tai vaikka hoidetaankin niin limsahappoja juodaan pitkin päivää ja napostellaan sitä ja tätä. Ei hampaat pysy kunnossa vaikka pesisikin.
 
"Jenni"
Ennen lamaa kouluissa opetettiin hampaiden hoitoa. Jokaisella oma hammasharja ja kerran kuussa kävi valkoasuinen valistaja opettamassa oikeaa harjaustekniikkaa jättimäisillä tekareilla. Lamaan loppui se lysti ja sitten tuli muotiin tää jatkuva mässytys ja juomien lipittäminen. Nyt niitetään sitä satoa.
 
"vieras"
Siis 5-10 reikää yhteensä vai 5-10 uutta, paikkaamatonta reikää? :)

Musta 5-10 reikää ei ole ollenkaan paha, jos pidän mittapuuna omaa suutani! ;) Mulla on varmaan se yli 20 reikää, ja ollut varmaan jo parikymmpisenä. Ja ainakin ylä-asteikäisestä lähtien olen harjannut hampaani aamuin illoin, syönyt xylitol-purkkaa, käyttänyt hammaslankaa... hmm, no jos ei päivittäin niin useita kertoja viikossa kuitenkin. Mutta alle kouluikäisenä ja alakouluikäisenä oli hampaiden hoito huonompaa, vuosikausia oli hampaissa oikomiskojeet(jotka altistaa rei'ille), join paljon happamia mehuja(äidin mielestä appelsiinimehu oli terveellistä koska siitä saa paljon c-vitamiinia), jatkuvia antibioottikuureja korvatulehduksiin jne. Satoa huonosti hoidetuista hampaista saakin sitten niittää koko loppuelämän, vaikka miten myöhemmin ymmärtäisikin hampaiden hoidon päälle... Ei se aina pelkästään mässäilystä johdu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385747:
Minä suukottelen kaikkia lapsiani estottomasti ja saavat maistaa minun ruokaani minun lautaseltani, minun ateriointivälineelläni. Teetkö sinä niin?
Minulla ei ole lapsia, mutta jos joskus on, niin tässä asiassa olen ehdoton. Eli ei samalla lusikalla/haarukalla syöntiä. Minulla on kariesbakteeri ja en sitä lapsille halua siirtää eteenpäin. Ei ole iso asia ottaa lapselle omaa ateriavälinettä. On tutkittu juttu, että jos lapsi ei saa ensimmäisten vuosiensa aikana kariesbakteeria niin sen tarttuminen myöhemmin on epätodennäköistä. Ja karieshan altistaa rei'ille. Jos ei ole kariesbakteeria niin hampaat eivät reikiinny. Jos bakteeri on, niin joillakin se toimii niin tehokaasti, että vaikka hampaita kuinka hoitaisi niin karies tekee silti suussa tuhojaan.
 
Minulla ei ole lapsia, mutta jos joskus on, niin tässä asiassa olen ehdoton. Eli ei samalla lusikalla/haarukalla syöntiä. Minulla on kariesbakteeri ja en sitä lapsille halua siirtää eteenpäin. Ei ole iso asia ottaa lapselle omaa ateriavälinettä. On tutkittu juttu, että jos lapsi ei saa ensimmäisten vuosiensa aikana kariesbakteeria niin sen tarttuminen myöhemmin on epätodennäköistä. Ja karieshan altistaa rei'ille. Jos ei ole kariesbakteeria niin hampaat eivät reikiinny. Jos bakteeri on, niin joillakin se toimii niin tehokaasti, että vaikka hampaita kuinka hoitaisi niin karies tekee silti suussa tuhojaan.
Sinä olet höpöhöpön kruunaamaton kuningatar. Minulla on kolme lasta, joista ensimmäisellä ei ole ainoatakaan reikää hampaissaan. Arvasin, että typeryyttäsi tartut taas kerran koukkuuni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385817:
Sinä olet höpöhöpön kruunaamaton kuningatar. Minulla on kolme lasta, joista ensimmäisellä ei ole ainoatakaan reikää hampaissaan. Arvasin, että typeryyttäsi tartut taas kerran koukkuuni.
Olenko väittänyt, että kariesbakteeri aiheuttaa automaattisesti reikiä? En ole. En vain ymmärrä miksi tarvitsee ehdoin tahdoin altistaa lapset sille, että reikiä tulee helpommin.

Minulla ON kariesbakteeri ja mielelläni antaisin tämän bakteerin pois jos se vaan mahdollista olisi. En todellakaan halua syöttää ketään lasta samalla lusikalla kuin millä itse syön, koska en halua tarkoituksella levittää tätä bakteeria lapsille.
 
Reiätön
Minulla ei ole itselläni yhtään reikää, äidilläni on niitä arviolta 30-50.. Äiti syötti minua, kuin sisaruksiani samoilla lusikoilla, kun maistatti uusia ruokia, tai testasi onko ruoka sopivan lämpöistä jne.. Ei ole minulla, tai kummallakaan sisaruksistani reikiä, ja elän kuitenkin nyt kolmatta vuosikymmentäni.. Eikä kyse voi olla geeneissä, koska molempien vanhempien hampaat täynnä reikiä.. Että ei se pelkästään se karies-bakteeri voi olla syynä, syömiset ja hampaiden harjaus vaikuttaa myös..
Ei mulla muuta...(=
 
"Jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385817:
Sinä olet höpöhöpön kruunaamaton kuningatar. Minulla on kolme lasta, joista ensimmäisellä ei ole ainoatakaan reikää hampaissaan. Arvasin, että typeryyttäsi tartut taas kerran koukkuuni.
Sun henkilökohtainen kokemuksesi lasten hampaista ei kumoa sitä faktaa, että reikiä aiheuttaa bakteeri, jonka tarttumisen voi estää. Vai tiedätkö sä asiasta enemmän kuin suusairauksien ammattilaiset?
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Olenko väittänyt, että kariesbakteeri aiheuttaa automaattisesti reikiä? En ole. En vain ymmärrä miksi tarvitsee ehdoin tahdoin altistaa lapset sille, että reikiä tulee helpommin.

Minulla ON kariesbakteeri ja mielelläni antaisin tämän bakteerin pois jos se vaan mahdollista olisi. En todellakaan halua syöttää ketään lasta samalla lusikalla kuin millä itse syön, koska en halua tarkoituksella levittää tätä bakteeria lapsille.
Meillä kaikilla se on. Myös niillä lapsukaisilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Reiätön;25385829:
Minulla ei ole itselläni yhtään reikää, äidilläni on niitä arviolta 30-50.. Äiti syötti minua, kuin sisaruksiani samoilla lusikoilla, kun maistatti uusia ruokia, tai testasi onko ruoka sopivan lämpöistä jne.. Ei ole minulla, tai kummallakaan sisaruksistani reikiä, ja elän kuitenkin nyt kolmatta vuosikymmentäni.. Eikä kyse voi olla geeneissä, koska molempien vanhempien hampaat täynnä reikiä.. Että ei se pelkästään se karies-bakteeri voi olla syynä, syömiset ja hampaiden harjaus vaikuttaa myös..
Ei mulla muuta...(=
Tottakai myös hampaiden harjaus ym. hoito vaikuttaa. Mutta asian ydin onkin se, että kukaan ei voi etukäteen tietää miten kariesbakteeri vaikuttaa juuri OMASSA SUUSSA tai LAPSEN SUUSSA. Joillakin se pysyy kurissa hampaiden hoidolla, joillakin ei vaikka lapsi kuinka harjaisi, söisi ksylitolipastilleja ja välttäisi limsaa, karkkia ja muuta vastaavaa. Ja osalla on jotain muuta tuolta väliltä.
 
[QUOTE="Jenni";25385831]Sun henkilökohtainen kokemuksesi lasten hampaista ei kumoa sitä faktaa, että reikiä aiheuttaa bakteeri, jonka tarttumisen voi estää. Vai tiedätkö sä asiasta enemmän kuin suusairauksien ammattilaiset?[/QUOTE]Aiheuttaako henkilökohtainen älyvajauksesi sinulle tilan, ettet ymmärrä realiteetteja? Kariekselta voi välttyä elinikänään tartuntana niin, ettei koko elämänsä aikana harrasta suukontaktia kenenkään kanssa. Monenkohan ihmisen luulet näin tehneen paavia lukuunottamatta?
 
"Jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385851:
Aiheuttaako henkilökohtainen älyvajauksesi sinulle tilan, ettet ymmärrä realiteetteja? Kariekselta voi välttyä elinikänään tartuntana niin, ettei koko elämänsä aikana harrasta suukontaktia kenenkään kanssa. Monenkohan ihmisen luulet näin tehneen paavia lukuunottamatta?
Sun oppimattomuutesiko on syynä siihen, ettei tiedä, että lapsen hampaiden kiille on 3 ikävuoteen mennessä niin vahva, ettei kariesbakteeri pääse enää suussa vallalle? Nelivuotiaan lapsesi lusikat voit huoletta nuolla ennen käyttöä, se ei enää hänen suunsa bakteeritasapainoa horjuta. Siinä sulle realiteetteja.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="Jenni";25385865]Sun oppimattomuutesiko on syynä siihen, ettei tiedä, että lapsen hampaiden kiille on 3 ikävuoteen mennessä niin vahva, ettei kariesbakteeri pääse enää suussa vallalle? Nelivuotiaan lapsesi lusikat voit huoletta nuolla ennen käyttöä, se ei enää hänen suunsa bakteeritasapainoa horjuta. Siinä sulle realiteetteja.[/QUOTE]Kerrotko viisaana, miten tämä vaikuttaa rautahampaisiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385869:
Kerrotko viisaana, miten tämä vaikuttaa rautahampaisiin?
Karies tarttuu lähinnä maitohampaiden puhkeamisen aikana. Jos lapsi selviää ilman kariestartuntaa noin 3-vuotiaaksi niin karies ei hyvin suurella todennäköisyydellä tartu häneen enää ollenkaan.
 
"Jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385869:
Kerrotko viisaana, miten tämä vaikuttaa rautahampaisiin?
Siten, että jos kariestartunnan saa alle 3-vuotiaana, kanta pesiytyy suuhun niin vahvasti, että rautahampaita saa hoitaa ihan tosissaan, jos meinaa reikiintymiseltä välttyä. Jos suun bakteerikanta saa kehittyä rauhassa ilman karieksen häiriköintiä, kehittyy suuhun ympäristö, jossa karies ei menesty yhtä helposti.

Kokemuksesta voin sanoa, että on ihan kiva, että näin aikuisena riittää pelkkä tarkastuskäynti hammaslääkärillä kolmen vuoden välein.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Perhanan kariesvouhotus. Jotenkin en usko koko juttuun.
Ei ole meidän perillisillä ollut ikinä reikiä hampaissa, aikuisia jo ovat ja heilläkin jo jälkikasvua. Samalla lusikalla ruokia maisteltiin.
 
Mä kyllä sinänsä "uskon" tuohon kariesjuttuun, mutta pidän sen välttelyä aivan kohtuuttomana vaatimuksena. Ja toisaalta pohdin, että mistä lapset sitten saavat normaalin bakteeriflooran jos eivät äideiltään. Miten ne hyvät pöpöt pääsee systeemiin jos pitää hysteerisenä vältellä kaikenlaista kontaktia? Nisäkkäillä kun on ihan tapana siirtää ruoansulatukselle tärkeitä bakteereita jonkinasteisella sylkikontaktilla. Ihmisellä on jopa vaisto joka kehottaa pussailemaan pientä vauvaa suulle :D

Mutjuu. Mä koin todella kohtuuttomaksi sen, ettei kolmeen vuoteen voisi juoda samasta pullosta, käyttää samoja ruokailuvälineitä, syödä samasta omenasta, pussata suulle, tmstms... Mitä helteisenä päivänä olisi pitänyt tehdä jos lapsen oma vesipullo olisi jonnekin unohtunut, pitää lasta janoisena? Ja entä jos lapsi kaikesta hysterisoinnista huolimatta olisi onnistunut bongaamaan äidin puoliksi syödyn omenan tai vaikkapa vanhemman sisaruksen tai serkun banaanin ja pistänyt poskeensa? Sitten VUOSIEN työ olisi mennyt täysin hukkaan. Mun mielenterveys ei tuollaista kestä ja päätin sitten unohtaa koko vouhotuksen ja keskittyä sellaisiin asioihin, joihin pystyn varmuudella vaikuttamaan. Meillä ei juoda mehuja, ei koskaan käytetty tuttia tai tuttipulloja, karkkia tms syödään äärimmäisen harvoin, olen harjannut lapsen hampaat sähköhammasharjalla 1v iästä asti, ymsyms. Toistaiseksi ei ainuttakaan reikää ja toivotaan, että jatkuu samalla linjalla :)

Itselläni on kiilteenkehityshäiriö ja reikiä tulee oikein olan takaa. Tähän mennessä niitä on korjattu 22 kappaletta ja sama tahti tuntuu jatkuvan yhä :(
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"Jenni"
Mutjuu. Mä koin todella kohtuuttomaksi sen, ettei kolmeen vuoteen voisi juoda samasta pullosta, käyttää samoja ruokailuvälineitä, syödä samasta omenasta, pussata suulle, tmstms... Mitä helteisenä päivänä olisi pitänyt tehdä jos lapsen oma vesipullo olisi jonnekin unohtunut, pitää lasta janoisena? Ja entä jos lapsi kaikesta hysterisoinnista huolimatta olisi onnistunut bongaamaan äidin puoliksi syödyn omenan tai vaikkapa vanhemman sisaruksen tai serkun banaanin ja pistänyt poskeensa? Sitten VUOSIEN työ olisi mennyt täysin hukkaan.
Mulle taas noi kaikki on pikkujuttuja ja järjestelykysymyksiä. Jos vesipulloja on yksi, mä voin kaataa veden suuhuni koskettamatta pullolla huuliani. Ruokailuvälineitä riittää jokaiselle, joten ei ole tullut tarvetta käyttää yhteisiä. Omenaa voi haukkauttaa lapsella eri reunasta, banaanista voi murtaa sylkisen osan, suulle pussaaminen ei ole mikään elinehto...

Totta kai lapsi välillä nuolee äidin kahvimukin reunaa tai haukkaa samasta leivästä, mutta sellaista sattuu. Ihan varmasti kuitenkin satunnainen vahinko on pienempi paha kuin se, että tuuppaisi omia bakteerejaan jopa päivittäin lapsen suuhun. Kaipa lapsenkin suussa jotain vastustuskykyä on, mutta ei sitä ehdoin tahdoin kannata lähteä säännöllisesti koettelemaan. Musta on itsekästä ja laiskuutta olla edes yrittämättä varjella lapsensa hampaita kun tietää, miltä riesalta voi lapsensa säästää.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
minulla on neljä lasta, joista vanhimmat ovat jo ylä-asteikäisiä eikä yhdelläkään ole reikiä. Ei ole suukoteltu suulle tai käytetty samoja välineitä, eikä se ollut ikinä mitnkään vaikeaa. Mielestäni kyse on vain laiskuudesta tai sivistymättömyydestä. Muutenkin on inhottavan näkistä kun suukotellaan suulle lapsia. Suukotella voi muutenkin mutta nää jäärät pitää ainoana hellyyden osoittamisena sitä että se suukko tulee just huulille. No tästäkin asiasta on väänneety jo vuosia eikä se ikinä muutu. Annetaan me onnistuneet lastemme nauttia ehjistä hampaistaan ja näiden muiden porskuttaa omien uskomustensa valossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"Piika-äiti"
Kun omat hampaat ovat mitä ovat (ensimmäiset paikat 4-vuotiaana ja nyt hetki ennen 40-vuotissynttäreitä tulee osaproteesit ja implantteja) niin lasten hampaista on pidetty huolta.

Esikoisella on kai yksi paikattu hammas ja on nyt sivarissa. Pienemmillä ei ole paikkauksia lainkaan.

Isäni sai tekarit armeijassa... Vuosi oli 1970.
 

Yhteistyössä