Onko raha ollut ratkaiseva asia lapsentekopäätökseesi?

Oletko miettinyt taloudellista tilannettasi niin, että olet hylännyt lapsenteon sen takia, ettei ole varaa?
Mä en ole koskaan miettinyt rahaa, kun olen halunnut/saanut lapsen. Kyllä mä sen tiedän, että pärjätään, vaikka yh olenkin ollut lähes kokoajan. Koskaan en ole sossussa käynyt. Eikä mun lapsilta puutu mitään.
Mistä se käsitys tulee, että lapsiin uppoaa rahaa kamalat määrät? Ei meillä ainakaan. :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Silloin kun sain lapset olin nuori ja vailla huolta huomisesta.
Nyt vanhempana on isot lainat, tietynlainen elintaso josta ei halua luopua jne. joten raha on yksi hyvä syy miksi en halua lisää lapsia.
Suurinpiirtein näin. Toisaalta, mulla on jo kaksi lasta ja sen verran olen aina halunnutkin.
 
Kutistunut
Ei oo. Kyllä olis jäänyt tuo ainokainen tekemättä, jos raha-asioita oltais mietitty.
Mutta mitään meiltä ei oo puuttunut, pärjätty ollaan vaikka välillä tiukkaa on tehnyt.
Mieluummin mä lapsen halusin kuin rahaa.
 
Ei. Ollaan just hyvä esimerkki tästä, toinen lapsi tulossa vaikka ei olisi periaatteessa varaa. Mutta mä käytän nyt sitten sosiaalitoimea hyväksi kun kerran jälkihuollossa olen. Silloin kun lapset ovat pieniä he eivät osaa kaivata kalliita juttuja, jollei heitä opeta siihen. Me päätettiin ensin perustaa perhe ja sitten vasta keskittyä työelämään ja ollaan oltu ihan tyytyväisiä :)
 
Mä haluisin, et joku vastais joo. :) Mä halusin tietää, miten voi olla liian "köyhä", ettei ole varaa saada lasta. En tietenkään tarkoita adoptiokuluja tai hedelmöityshoitoja.
Mitä sellaista sille lapselle halutaan antaa, että siihen ei rahat riitä? Ei lapsi tarvitse kuuta taivaalta, eikä varmasti sitä pyydäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
Mä haluisin, et joku vastais joo. :) Mä halusin tietää, miten voi olla liian "köyhä", ettei ole varaa saada lasta..
Siis mä tavallaan vastasin joo. Nyt en haluaisi enään lasta senkään takia että elintaso laskisi vaikka mies välillä vauvakuumeillut. En vaan ole valmis luopumaan tietyistä asioista.Eri asia ehkä jos palavasti haluaisin lasta.
Henk.koht oli paras tilanne saada muksut kun ei ollut valtavia taloudellisia taakkoja harteilla vaan raha ei näytellyt mitään osaa lasten saamisessa.

Helpompi saada lapsi persaukisena kuin sillon kun talous muuttuu radikaalisti huonompaan.
 
raha ratkaisee yhteiskunnallisen aseman jo lapsena
Jos asuu Helsingissä ja haluaa että esim. poika 13v harrastaa jääkiekkoa. Jos poikakin haluaa niin se maksaa 2400 euroa / vuosi + matkat.
Köyhässä perheessä lapset joutuvat usein tinkimään kaikesta millä he voisivat päästä elämässä eteenpäin. Köyhien harrastukset ovat usein ei-ammattilaisten valmentamia ja sellaisia jotka eivät vie esim . ammattiuralle urheilussa.


Toisaalta :) Harvalla meistä rahkeet riittääkään ammattilaiseksi urheilussa. Mutta ei sitä tiedä jos ei saa edes kokeilla treenausta paria vuotta ammattilaisten valmennuksessa.

Köyhien lapsilta puuttuu myös usein merkkivaatteet jotka nuorisolle ovat tärkeä asia vaikka äidille yhdentekeviä. Vaatteilla nuoret ilmentävät yhteenkuuluvuutta ja samanarvoisuutta.

Nyt joku miettii etten tiedä mistä puhun. Mutta tutkimusten mukaan tuo kaikki on jo arkipäivää suomessa. Köyhien lapset eivät ole samalla lähtöviivalla.

Itse en saanut lapsena harrastaa mitä tahdoin joten minusta tuli kömpelömpi. Kaverit piti valita niistä mitä sattui saamaan koulupiiriin ja naapuristoon. Vaatteista naurettiin minulle vielä yläasteella.

Osasin vaatia .. mutta äiti ei ostanut, eikä olisi maksanut kuin jonkun judo harrastuksen josta en juurikaan innostunut pitkäksi aikaa. Olisin halunnut ratsastaa säännöllisesti, tanssia jne.

Köyhät vanhemmatkin ovat usein asenneongelmaisia ja sitä mieltä että lapselle riittää se mitä jumala suo... Eivätkä ole kovin innostuneita miettimään lapsen kannalta. Se kun vie rahaa.
 
on se siinämielessä ettei tehdä (ainakaan vielä ) neljättä lasta.
meillon vuosi sitten ostettu asunto joka sopii meille viidelle,yksi lapsi lisää ei oikein sopivasti tänne mahtuis,vaan pitäs ostaa isompi asunto ja isompi auto. eikä siihen nyt vielä ainakaan ole varaa.
asunnostakaan tuskin saa rahaa niin että päästäs omilleen kun otettiin sitä lainaa vähän enempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
Mä haluisin, et joku vastais joo. :) Mä halusin tietää, miten voi olla liian "köyhä", ettei ole varaa saada lasta..
Siis mä tavallaan vastasin joo. Nyt en haluaisi enään lasta senkään takia että elintaso laskisi vaikka mies välillä vauvakuumeillut. En vaan ole valmis luopumaan tietyistä asioista.Eri asia ehkä jos palavasti haluaisin lasta.
Henk.koht oli paras tilanne saada muksut kun ei ollut valtavia taloudellisia taakkoja harteilla vaan raha ei näytellyt mitään osaa lasten saamisessa.

Helpompi saada lapsi persaukisena kuin sillon kun talous muuttuu radikaalisti huonompaan.
joo, mä on sun kanssa aika samoilla linjoilla. meillä kaksi lasta, ja molemmat on tehty "köyhänä". nyt on kolmas ja viimeinen tulossa, mä olen yhtä köyhä, kuin ennenkin mies sentään tienaa jotain. Erona entiseen on asuntolaina, mutta olihan mulla ennen vuokra, jonka maksoin yksin. En usko, että meillä se elintaso laskee, kun vauva syntyy. En ainakaan saa mieleeni yhtään asiaa, mikä siihen vaikuttaisi, että se jossain tuntuisi. :)
 
Vuodessa pitäisi löytyä se 2000 - 5000 euroa irtorahaa lasten menoihin. Meille tulossa toinen. Pikkuisina eivät tietty vie niin paljoa rahaa. Myös asumiskulut nousivat vuodessa 6500 euroa kun piti saada tilaa ( 3h+k+s ). Eli lapset ilman ruoka ym. kuluja vievät jo vuodessa yli 12000 -15000? lisämenoja. Olettaen että syntyy toinenkin poika ja haluavat johonkin seuraan pelaamaan ja vaikka sen lisäksi kummatkin musiikkikouluun tms. Siinä seuramatkat ym.

Kyllä se vyötä kiristää. Rahan takia voisin jättää tekemättä kolmannen. Jos talous kohentuisi merkittävästi niin tekisin 100% varmuudella kolmannenkin. Nyt en siis aio tehdä.
 
siru
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Helpompi saada lapsi persaukisena kuin sillon kun talous muuttuu radikaalisti huonompaan.
Tää on muuten ihan totta. Kun saatiin muksu niin oltiin opiskelijoita eikä toisen kotiin jääminen todellakaan muuttanut mitään,mistään ei luovuttu.
Nyt on valmistuttu, suht kovat liksat ja sen mukaan hankittu asunto, harrastukset jne. niin olisi aika kova täräys jäädä kotihoidontuelle ja tulot vähenisivät tuhansilla. Eiköhän kovapalkkaisilla kotiäitys jää lyhyemmäksi, ainakin näin itselläni. Toka tulossa ja kotiin jään minimi ajaksi rahan takia, esikoisen kanssa olin 3v.
Olisi pitänyt tehdä peräkanaa lapset ja olla yhteen syssyyn kotona pitempään.Mutta aina ei voi voittaa.
 

Yhteistyössä