Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
saunatonttu-sandra
eikös se ole niin että teromanit ette pahastu jos teiltä asiallisesti kysyy, miten pitää toimia esim päivähoidon työntekijänä jos hoidossa on romanilapsi? ite oon rohkaissut lapsiani aina asiallisesti kysymään asioista ja myös kiittämään vastauksista
 
"sommarcat"
Mistä naiset ostavat vaatteensa? Ostetaanko hamekangas metritavarana ja ommellaan itse vai käytetäänkö ompelijaa? Täytyykö ompelijan olla mustalainen myös? Entä röijyt? Tehdäänkö ne itse vai löytyykö jostain liikettä, mikä olisi erikoistunut mustalaisten vaatteisiin?
 
"hmmmmmm"
Hameesta pohdintaa... Aika 'nuori' on tuo hamekulttuuri. Miksihän se keksittiin? Jos 1900-luvun alussa kelpasi pukeutua niinkuin valtaväestökin. Ilmeisesti muukin tapakulttuuri on kehitelty tässä viimeisen sadan vuoden aikana. Miusta se, että jonkun vaatekappaleen takia voi päästä hengestään on suoraan sanottuna naurettavaa. Muutenkin tuntuu että noita tapoja on vaan kehtelty huvikseen, anteeks vaan. Miule teidän kunniat ja puhtauskäsitykset sekä naisen asema viittaa hyvin alkeelliseen ja kehittymättömään kulttuuriin. Suomen romanien pukeutuminen ei ole ns. kansainvälistä, ei romanit esim. Englannissa pukeudu paljetteihin ja mustaan samettiin. Onko suomalaisilla romaneilla enää mitään tekemistä muun maailman romanien kanssa? Onko Suomen romanien kulttuuri edes kulttuuria? Jos ei niin mitä se on?
 
"aada"
Mielenkiintoinen ketju, olen saanut paljon tietoa romanikulttuurista ja ilo huomata, että rehellisiäkin romaneita löytyy. Olet fiksun oloinen. Mites jos romaninaiselta kuolee puoliso, saako hän leskenäkään enää mennä uudestaan naimisiin, kun kerroit, ettei eronnut romaninainen saa ottaa uutta puolisoa?
 
.....
Mielenkiintoinen ketju, luen mielelläni romani ultuuriin liittyvistä asioista, sillä sukuni puolesta alku "juuret" minullakin muutaman sukupolven takaa ovat sieltä. Itsellä ei tosin mikään muu siitä kerro, kuin sukunimi,joka on yleinen romaneilla. Voin kyllä kuvitella, että romanit joutuvat kokemaan syrjintää jo ihan valtaväestön asenteista johtuen, itsellä siihen riittää jo sukunimi, olen siis hoitoalalla, olin aikaisemmin töissä kotipalvelussa, oli ihan useita kertoja, kun ohjaajani ilmoitti ihmisille, että minkä niminen henkilö on tulossa, niin kommentit olivat tyyliä: ei kai ole tummia, niitä ei tänne haluta. ....tähän ohjaajani yleensä totesi, että aika vaalealle tuo minusta näyttää. Nyt sitten se kysymys: miten suhtaudutte kaltaiseeni ihmiseen, jolla sukujuuret ovat kauempaa romani lähtöiset?
 
haista sie kuule paska,myö emme halua mitään ilmaisia toivotuksia.
meille kelpaa vain raha/rahaksi muuntautuva.
Mie olen jo tovin kiroittanut omalla nimimerkilläni täällä, mutta sie puolestasi taidat olla vähintäänkin yksinkertainen, kun et vieläkään tätä tunnu tajuavan... Luuletko sie saavasi tuolla hölmöilylläsi pahaa mieltä aikaan? Miun kohdalla ei ainakaan onnistu, mie tunnen siuta kohtaan vain sääliä ja myötähäpeää, miten joku viitsiikin ja jaksaakin taantua tuolle tasolle. Hassua, että joku haluaa tehdä itsestään tyhmemmän kuin oikeastaan onkaan. Kukin tyylillään, siunaa itsesi niin saat paremman olon :)
 
Sinä olet ilmeisesti kovin tunnollinen tuon puhtauden suhteen, mutta ovatko muut? Esimerkiksi tuo huoneiden likaantuminen on aika iso asia, kun silloin esimerkiksi isovanhemmat eivät pääsisi enää kylään ja se aiheuttaa häpeää. Eikö tuossa kohtaa voisi tulla aika iso houkutus vain huijata huoneiden olevan puhtaat? Eiväthän vieraat sitä tietäisi, jos heille ei sitä kerro. Vai onko se ennemmin itseä varten, että itse ei kestäisi sitä, jos olisi päästänyt vanhemman ihmisen likaantuneeseen huoneeseen? Mitä luulet tapahtuuko sellaista kuitenkin?

Ja pystyykö likaantuneita huoneita mitenkään puhdistamaan vai onko ainut keino muuttaa?
Ei mahtanut miun viesti äsken päätyä tänne, pienimuotoisen härdellin takia eräs johto irtosi modeemista ja koko nettiyhteys katkesi hetkeksi... Siispä jatkuu.

Niiden nuorempien aikuisten, joiden luona ei käy vanhempia syömässä tms., on miusta aika yleistä, että huoneet ei ole puhtaat, koska ei ole "pakko". Mutta yleensä ei kuitenkaan huijata huoneiden olevan puhtaat, jos ne eivät sitä ole, koska paljastuessaan tuo on aika iso rikkomus, jota ei voi oikein millään korvata. Mie en nyt äkkiseltään saa päähäni ketään, joka noin toimisi, mutta luulen kyllä että tuota kuitenkin tapahtuu (eihän sitä kukaan ääneen huutele).

Likaisia huoneita ei voi puhdistaa millään, vaan ainoa keino on muuttaa pois. Huoneiden tila säilyy entisellään muuton jälkeenkin, eli muiden mustalaisten ei pitäisi muuttaa tuollaiseen asuntoon.
 
[QUOTE="kello";28267542]Tuli mieleen yksi tapaus kaupan alalta, missä oli samaan aikaan sekä negatiivinen että positiivinen mustalaiskontakti.

Eräs mahdollisesti useamman kuin yhden aineen vaikutuksen alaisena liikkunut keski-ikäinen mustalaismies varasti tupakkaa ja alkoi käyttäytymään aika aggressiivisesti. Ulkona autossa istuneen mustalaisperheen isä tuli yllättäen sisälle seisomaan minun ja tämän uhkaavan miehen väliin ja yritti rauhoittaa tätä. Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli paljon monimutkaisempi, mutta ydinasia tuli esiin.

Minua suojannut mies oli uhkaajaa huomattavasti nuorempi, mikä näin jälkikäteen miettien tuntuu erikoiselta. Joka tapauksessa, onneksi tiesin heidän kulttuuristaan sentään jotain jo silloin, enkä ollut moksiskaan, että nuorempi mies ensin väitti ettei tuntenut vanhempaa ollenkaan, ja hyväksyin senkin, ettei hän halunnut minun soittavan poliisille (soitin kuitenkin, ihan vaan liikenneturvallisuuden vuoksi, koska tämä aineissa oleva oli poistunut autolla ajaen). Toivottavasti tulin kunnolla kiittäneeksi tätä väliin tullutta miestä tilanteen sekavuudesta huolimatta, sillä olin kyllä erittäin kiitollinen "suojamuuristani". Ainakin yritin tehdä selväksi, että ymmärsin hänen kulttuurista kumpuavan tarpeensa suojella sukulaistaan, ja että en pidä häntä itseään rikollisena.

Hyvä muistutus siitä, että meitä on moneen junaan, ja että samaan aikaan voi sekä pitää omiensa puolta että kyseenalaistaa heidän toimiaan.

Erään toisen kerran sain mustalaisnaiselta hyvin sydämelliset kiitokset hyvästä asiakaspalvelusta. Ilmeisesti niin ei hänen kohdallaan usein tapahdu, sillä mielestäni en tehnyt mitään erikoista, kunhan kaupan kassana kökötin ja työni hoidin. Hieman ihmetellen sitten vain kiitin takaisin ja sanoin hänen olleen oikein iloinen asiakas. :)

Ikävien sattumusten vuoksi minulla on kuitenkin huomattavan varautunut asenne mustalaisiin. Aina välillä joudun muistuttamaan itselleni, etten voi tietää kuka on varastava romani ja kuka ei... Erityisen tunnistettaviin väestöryhmiin kuuluvat vaan tuppaavat jäämään paremmin mieleen. Ehkä osittain senkin takia vähemmsitöjen osuus vankiloissa ja muutenkin rikosrekistereissä on valtaväestöä suurempi. Tummaihoisen tai mustalaispukuisen kuvaileminen on jokseenkin helpompaa ja, no kuvaavampaa, kuin ruskea takki ja siniset farkut, ja voisin kuvitella että erottuu poliisinkin silmään helpommin.

Jokin kysymyskin kävi mielessä, mutta tässä sanatulvassa se katosi jonnekin. :D[/QUOTE]

Ihmisiä on tosiaan moneen junaan, mukava että siula on ollut hyviäkin kokemuksia :) Ja kerro toki, jos myöhemmin tulee jotain mieleen..
 
[QUOTE="Elli";28267879]Luin koko ketjun juuri läpi, kiitos hyvistä vastauksistasi ! Täytyy myöntää että itselläni on ollut melkoisesti ennakkoluuloja ja -käsityksiä teistä romaneista , mutta vastauksesi ovat hälventäneet niitä ja ainakin sinä vaikutat fiksulta ja sydämelliseltä ihmiseltä. Työskentelen itse päiväkodissa ja meillä on juuri aloittamassa hoidon romaniperheen pieni lapsi. Minua mietityttää ja vähän hirvittääkin onko odotettavissa jonkinlaisia kulttuurisia yhteentörmäyksiä . Osaatko sanoa vaativatko romanivanhemmat jotain erityiskohtelua lapsilleen päiväkodeissa ? Ja toinen ihan eri aihepiiriin kuuluva asia; miten te suhtaudutte alkoholinkäyttöön? Saako nainen juoda alkoholia? Entä käydä baareissa ja yökerhoissa ?[/QUOTE]

Mie sanoisin, että ota asia puheeksi ihan rohkeasti vanhempien kanssa. Kysy, onko jotain romanikulttuuriin liittyvää, joka päiväkodissa pitäisi huomioida (mahdollisuuksien mukaan). Lähinnä joissain tilanteissa on hyvä olla tietoa kulttuurista itsestään, jotta ymmärtää miksi lapsi toimii niin kuin toimii. Esim. ruokailutilanteessa voi olla, että lapsi heittää lattialle tiputtamansa ruokailuvälineen roskiin, jos kotona tehdään niin. Silloin voi vain opastaa, että täällä päiväkodissa me ei heitetä näitä ruokailuvälineitä roskiin vaan käydään vaikkapa viruttamassa ne tuolla veden alla.

Alkoholinkäyttö on sallittua miehille, mutta mieskään ei oikeaoppisesti saisi olla vanhempien edessä humalassa. Alkoholinkäyttöä pidetään miehekkäänä, ja siten asiana, joka ei kuulu naisille. Joskus oma mies voi sallia naiselle luvan juoda, jos ollaan kahdestaan, eikä paikalla ole muita mustalaisia. Humalassa nainen ei saisi näyttäytyä kellekään. Tietysti silti on naisia, jotka käyvät keskenään ryyppäilemässä, mutta ei sitä oikeana kuitenkaan pidetä ja noista ei julkisesti kellekään kerrotakaan. Samalla tavalla nainen ei saisi yksinään mennä baareihin tai yökerhoihin, tapahtuuhan tuotakin silti.
 
Miksi opetatte lapsenne varastamaan? Siis ihan oma kokemus että romaninies tulee kioskille lapsineen ja opettaa miten varastetaan. Käännetään huomio muualle ym.
Kyllähän tuo on tiedossa, että on niitäkin jotka näin tekee, mutta eihän se suinkaan sitä tarkoita että myö kaikki oltaisiin samanlaisia kuitenkaan. Eihän näin ole muidenkaan yhteisöjen kohdalla, vai mitä? Ei miunkaan vanhemmat esim. miun ja sisarusteni lapsuusaikana opettaneet meitä varastamaan, enkä mie myöskään aio toimia niin. En osaa sanoa, miksi joku tekee noin. Luulisi, että jokainen haluaa ajatella lastensa etua ja haluaisi heille mahdollisimman hyvän elämän. Miusta hyvään elämään ei kuulu varastaminen tms.
 
Mitä mieltä olette Bulgarian ja Romanian romaneista jotka tulevat tänne vain kerjäämään ja varastelemaan? Koet olevasi heidän kanssa "samaa porukkaa"?
En mie osaa sanoa mitään yleistä mielipidettä. Kovasti heitä säälitään ja osa Suomen mustalaisista on vienyt heille ruoka, vaate ym. apua. Mie en koe yhteenkuuluvuutta heidän kanssaan, kun ollaan ns. eri porukkaa. Yhteistä kieltä ei oikein tahdo olla ja jotenkin on hankala asettua heidän asemaan, koska ei ole tuollaisia asioita tarvinnut itse omassa elämässään kokea.
 
eikös se ole niin että teromanit ette pahastu jos teiltä asiallisesti kysyy, miten pitää toimia esim päivähoidon työntekijänä jos hoidossa on romanilapsi? ite oon rohkaissut lapsiani aina asiallisesti kysymään asioista ja myös kiittämään vastauksista
Näinhän se on. Rohkeasti vain kysymään päiväkodissa ja muissakin paikoissa, onko jotain huomioonotettavaa. Totta kai miekin voi täällä yleisesti kertoa, mitä miun mieleen tulee tai mitä mie ajattelen yleisesti "odotettavan", mutta varmintahan se on aina varmistaa henkilöiltä itseltään. Voi olla, että joku ei halua yhtään mitään huomioitavan.
 
"emilia"
Kiitos aivan ihanasta ketjusta ! Mulla on romaneista oikeastaan pelkkiä hyviä kokemuksia. Naapurissammekin asuu romaniperhe josta on vuosien saatossa tullut erittäin tärkeä meille . Haluan kuitenkin kysyä muutamaa asiaa (anteeksi jos näitä on jo kysytty)
Mitä tapahtuu jos nuori mustalaispoika saattaisi valkolaistytön raskaaksi? Tai ylipäätänsä jos miespuolinen romani haluaisi seurustella valkolaistytön kanssa ?
 
[QUOTE="sommarcat";28268970]Mistä naiset ostavat vaatteensa? Ostetaanko hamekangas metritavarana ja ommellaan itse vai käytetäänkö ompelijaa? Täytyykö ompelijan olla mustalainen myös? Entä röijyt? Tehdäänkö ne itse vai löytyykö jostain liikettä, mikä olisi erikoistunut mustalaisten vaatteisiin?[/QUOTE]

Ne, joilla on kädentaitoja ja aikaa, tekee vaatteet itse ja joilla ei, ompeluttaa vaatteet muilla. Enemmän osataan ommella röijyjä kuin hameita, koska jälkimmäinen on vaativampi ommeltava. Ompelijalle voi ostaa kankaat ja muut tarpeet, jolloin maksettavaksi jää puuttuvien materiaalien lisäksi tekopalkka. Riippuu vähän ompelijasta, kuka kelpuuttaa mitäkin. Kaikki eivät ota vastaan asiakkaiden kankaita/materiaaleja, jotkut ottavat.

Ompelijan ei tarvitse olla mustalainen. Itse asiassa käytetyimmät romanivaatteiden ompelijat täällä etelässä ovatkin valkolaisia ja miusta se on hyvä, niin ei ainakaan tule kysymystä siitä, voiko nuorempi nainen antaa mittansa vanhemmalle naiselle.

Jokelassa on ompelimo, jonka yhteydessä on myös pieni kauppa. Sieltä voi ostaa kankaita, essuja, valmisröijyjä, alushameita- ja paitoja, pikkuhameita ja joskus valmiita mustalaishameitakin, jos niitä ei ole lunastettu pois. Rajamäellä on samantyyppinen putiikki. Tukholmasta löytyy myös yksi kauppa, jossa myydään mustalaisvaatteita niin miehille, naisille kuin nuorillekin.
 
[QUOTE="hmmmmmm";28269047]Hameesta pohdintaa... Aika 'nuori' on tuo hamekulttuuri. Miksihän se keksittiin? Jos 1900-luvun alussa kelpasi pukeutua niinkuin valtaväestökin. Ilmeisesti muukin tapakulttuuri on kehitelty tässä viimeisen sadan vuoden aikana. Miusta se, että jonkun vaatekappaleen takia voi päästä hengestään on suoraan sanottuna naurettavaa. Muutenkin tuntuu että noita tapoja on vaan kehtelty huvikseen, anteeks vaan. Miule teidän kunniat ja puhtauskäsitykset sekä naisen asema viittaa hyvin alkeelliseen ja kehittymättömään kulttuuriin. Suomen romanien pukeutuminen ei ole ns. kansainvälistä, ei romanit esim. Englannissa pukeudu paljetteihin ja mustaan samettiin. Onko suomalaisilla romaneilla enää mitään tekemistä muun maailman romanien kanssa? Onko Suomen romanien kulttuuri edes kulttuuria? Jos ei niin mitä se on?[/QUOTE]

Onhan se. Vaikka siis totta kai, jos sie katsot vanhempia valokuvia, sie näet että pukeutumisen periaatteet on Suomen mustalaisillakin olleet samat, vaikka vaatteet onkin muuttuneet koristeellisempaan suuntaan. Aiemminhan hameet on olleet palttinaa, puuvillaa, mistä materiaaleista nyt valtaväestökin hameensa tuohon aikaan teki. Elintason noustessa oli mahdollisuus ylellisempään ja hienompaan, vähä vähältä ja pala palalta, ja nykyinen hame on nyt sitten kokonaan samettinen. Miusta hame voisi olla jotain muutakin kangasta, niin varmaan monesta muustakin ihmisestä, "jos kaikki muutkin". Luulen silti, että valtaosa niistä, jotka on sydämeltään mustalaisia, ajattelee että mustalaisuus ei riipu hameen mallista vaikka hame mustalaisnaisen päälle kuuluukin.

Liiallisuuksiinhan tuo tapojen vaaliminen menee, kun siun on tavallaan valittava joko turvallisuus ja se että saat elää rauhassa + hame tai vaihtoehtoisesti se, ettet sie luultavasti saa kokonaista rauhaa ellet kokonaan eroa muusta yhteisöstä, jollei siulla ole hametta.

Suomen mustalaisia käy muualla maailmassa romanikeskuksissa- ja leireissä tutustumassa paikallisiin oloihin ja ihmisiin ja tekemässä työtä heidän hyväkseen. Meitä yhdistää miun mielestä tausta, mutta se, onko juurikaan sitä muuta yhteistä, niin sitä mie en osaa sanoa... ei kai, sillä tavalla.

Heh, no miustakin olisi mielenkiintoista tietää mistä alunperin kaikki tavat on saaneet alkunsa. Siis lähtökohdathan mie tiedän, esim. vaikutteet islamista (jotka aiemmin mainitsinkin) ja toisaalta vallitsevat olot. Mutta että miksi tavat ei ole muuttuneet esim. väljempään suuntaan (kuten monesti käy) niin sitä mie en tiedä, siis itse asiassa päin vastoinhan tässä on käynyt. Ehkä se on jotain sellaista, että pelätään mustalaistapojen häipyvän kokonaan pois ja painuvan unhoon, jollei niitä työstetä entisestään.
 
[QUOTE="aada";28270040]Mielenkiintoinen ketju, olen saanut paljon tietoa romanikulttuurista ja ilo huomata, että rehellisiäkin romaneita löytyy. Olet fiksun oloinen. Mites jos romaninaiselta kuolee puoliso, saako hän leskenäkään enää mennä uudestaan naimisiin, kun kerroit, ettei eronnut romaninainen saa ottaa uutta puolisoa?[/QUOTE]

Jos on kyse nuoresta naisesta, niin ymmärrys on laajempi. Mutta jos puoliso kuolee vanhemmalla iällä, niin ei enää saisi ottaa uutta miestä. Kyllä näin silti käytännössä tapahtuu, jos lähipiiri suhtautuu neutraalisti.
 
Mielenkiintoinen ketju, luen mielelläni romani ultuuriin liittyvistä asioista, sillä sukuni puolesta alku "juuret" minullakin muutaman sukupolven takaa ovat sieltä. Itsellä ei tosin mikään muu siitä kerro, kuin sukunimi,joka on yleinen romaneilla. Voin kyllä kuvitella, että romanit joutuvat kokemaan syrjintää jo ihan valtaväestön asenteista johtuen, itsellä siihen riittää jo sukunimi, olen siis hoitoalalla, olin aikaisemmin töissä kotipalvelussa, oli ihan useita kertoja, kun ohjaajani ilmoitti ihmisille, että minkä niminen henkilö on tulossa, niin kommentit olivat tyyliä: ei kai ole tummia, niitä ei tänne haluta. ....tähän ohjaajani yleensä totesi, että aika vaalealle tuo minusta näyttää. Nyt sitten se kysymys: miten suhtaudutte kaltaiseeni ihmiseen, jolla sukujuuret ovat kauempaa romani lähtöiset?
On se kurjaa, kun sukunimen perusteellakin syrjitään... ja nimien yleensäkin. Enkä mie kyllä muutenkaan ymmärrä, mitä se etninen tausta mihinkään vaikuttaa, tässä taas tulee se että ihminen ihmisenä.

Yleensä häneen suhtaudutaan positiivisesti. Häntä ei yleensä ajatella mustalaisena, mutta tiedostetaan silti aika vahvastikin, missä juuret on.
 
"sommarcat"
Niiden nuorempien aikuisten, joiden luona ei käy vanhempia syömässä tms., on miusta aika yleistä, että huoneet ei ole puhtaat, koska ei ole "pakko". Mutta yleensä ei kuitenkaan huijata huoneiden olevan puhtaat, jos ne eivät sitä ole, koska paljastuessaan tuo on aika iso rikkomus, jota ei voi oikein millään korvata. Mie en nyt äkkiseltään saa päähäni ketään, joka noin toimisi, mutta luulen kyllä että tuota kuitenkin tapahtuu (eihän sitä kukaan ääneen huutele).

Likaisia huoneita ei voi puhdistaa millään, vaan ainoa keino on muuttaa pois. Huoneiden tila säilyy entisellään muuton jälkeenkin, eli muiden mustalaisten ei pitäisi muuttaa tuollaiseen asuntoon.

Voisitko nyt vielä kerran valaista, mitkä asiat likaavat huoneen? Kyse taitaa siis tässäkin asiassa olla "henkisestä" likaantumisesta kuin fyysisestä?

Tässä ketjussa on tästä jo puhuttu, mutta saisiko vielä rautalangasta väännettynä :D
 
[QUOTE="emilia";28271856]Kiitos aivan ihanasta ketjusta ! Mulla on romaneista oikeastaan pelkkiä hyviä kokemuksia. Naapurissammekin asuu romaniperhe josta on vuosien saatossa tullut erittäin tärkeä meille . Haluan kuitenkin kysyä muutamaa asiaa (anteeksi jos näitä on jo kysytty)
Mitä tapahtuu jos nuori mustalaispoika saattaisi valkolaistytön raskaaksi? Tai ylipäätänsä jos miespuolinen romani haluaisi seurustella valkolaistytön kanssa ?[/QUOTE]

No eihän siinä mitään, paljonhan näitä ns. sekaliittoja on, eikä niissä miun mielestä ole mitään ongelmaa jos kerran pari itse tietää mitä haluaa. Sanoisin silti, että kannattaa tarkkaan puhua ja keskustella siitä, kummassa kulttuurissa pääsääntöisesti elellään ja mukautuuko esim. toinen jommankumman kulttuuriin vai pitääkö kumpikin oman kulttuurinsa. Yleensähän se siis menee sillä lailla, että valkolaistyttö alkaa käyttää pitkiä hameita/mustalaisvaatteita ja mukautuu kulttuuriin muutenkin. Mie ehkä kuulostan kyyniseltä, mutta miusta olisi hyvä ottaa huomioon myös sekin puoli, että entäs, jos tulee ero, miten sen jälkeen asiat menee, jne. Tarkoitan tällä siis sitä, että pitää tietää mihin sitoutuu - jotkut vaatii, että ns. pikkuvaatteita tai mustalaisvaatteita on käytettävä eron jälkeenkin vaikka onkin valkolainen.

Yleensä isä haluaa olla lapsensa elämässä mukana, oli pariskunta sitten yhdessä tai ei. Jos ovat yhdessä, niin viimeistään tuossa vaiheessa pitäisi muuttaa yhteen ja alkaa elää yhdessä.
 
öh
Onko sinulla aina puukko mukana kun liikut kaupungilla? Mitä teet jos joku vahingossa osuu hameeseesi? Onko hameen sisällä taskuja ja mikä on isoin tavara jonka tiedät sinne mahtuvan?
 
[QUOTE="sommarcat";28272131]Niiden nuorempien aikuisten, joiden luona ei käy vanhempia syömässä tms., on miusta aika yleistä, että huoneet ei ole puhtaat, koska ei ole "pakko". Mutta yleensä ei kuitenkaan huijata huoneiden olevan puhtaat, jos ne eivät sitä ole, koska paljastuessaan tuo on aika iso rikkomus, jota ei voi oikein millään korvata. Mie en nyt äkkiseltään saa päähäni ketään, joka noin toimisi, mutta luulen kyllä että tuota kuitenkin tapahtuu (eihän sitä kukaan ääneen huutele).

Likaisia huoneita ei voi puhdistaa millään, vaan ainoa keino on muuttaa pois. Huoneiden tila säilyy entisellään muuton jälkeenkin, eli muiden mustalaisten ei pitäisi muuttaa tuollaiseen asuntoon.

Voisitko nyt vielä kerran valaista, mitkä asiat likaavat huoneen? Kyse taitaa siis tässäkin asiassa olla "henkisestä" likaantumisesta kuin fyysisestä?

Tässä ketjussa on tästä jo puhuttu, mutta saisiko vielä rautalangasta väännettynä :D[/QUOTE]

Totta kai :) Kyseessä oleva likaantuminen on tosiaankin symbolista, eikä tällainen lika siis lähde pois moppaamalla tai siivoamalla :D

Huoneet likaantuu, jos
- Nainen tai mies kulkee vähissä vaatteissa tai alasti huoneistossa (ei koske makuuhuonetta eikä vessaa/kylpytiloja)
- Jos mustalaistyttö, joka on harrastanut seksiä, kulkee huoneistossa ilman mustalaisvaatetusta (eli käyttää vielä ns. pikkuhameita)
- Jos huoneistoon tulee henkilö, joka on aiemmin käyttänyt mustalaisvaatteita mutta ei pukeudu niihin enää (Ei koske vanhuksia eikä niitä tapauksia, joissa todistettavasti voi osoittaa että hameet on otettu pois sairauden vuoksi)
- Jos juuri synnyttänyt nainen tai vastasyntynyt lapsi menevät keittiöön
- Jos huoneistoon tulee henkilö, joka on ns. suustaan likainen
- Jos huoneistoon tuodaan huonekaluja jostakin toisesta, likaisesta huoneistosta
- Jos joku kuolee
 
"jep"
Minulla olisi vielä kysymys matkustelusta. Edesmennyt ukkini tapasi leikillään puhua "mustalaisverestä" kuullessaan jonkun lähtevän lyhyen ajan sisään monetta kertaa matkalle. Tämä varmaan viittasi historiallisiin juttuihin, mutta matkusteletteko nykyään paljon vai vähän vai onko ihan perhekohtaista? Rajoittaako kulttuuri matkustelua, reissussahan joutuu usein yöpymään pienissä tiloissa, ja esim sukulaisten luo majoittumisessa lienee omat mutkansa?
 

Yhteistyössä