Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
Oikeestiko asunnosta muutetaan aina pois jos joku kuolee sinne? Siis mietin tilannetta jossa talo on ollut vaikka suvulla satoja vuosia ja sit joku kuolee sinne niin on pakko muuttaa pois? Onko mitään keinoa puhdistaa taloa?
Oikeasti.

Tuo saastuminen on sellaista, ettei sitä voi millään tavalla puhdistaa. Meillä tuo symbolinen likaisuus missään muodossa ei tule enää uudelleen puhtaaksi, ikävä kyllä, ja tuollaisessa tilanteessa kuolemantapaus kodissa on tietysti erityisen hankala juttu. Muutto on silti varmaan 99% tapauksissa se ainut mahdollinen vaihtoehto. Mie en tiedä ketään, joka olisi menetellyt toisin, mutta totta kai heitä voi olla.
 
"vieras"
Erikoisia tapoja. Minkä takia pitää esittää moinen show kun pariskunta aloittaa seurustelun? Miksi pitää karata ja haetaan pois "vihaisina" jos pariutuminen kuitenkin on toivottu asia? Ja miksi pitää saada suvun hyväksyntä liitolle? Minkä ikäisenä yleensä karataan? Mitä jos haluaa muuttaa yksin asumaan, leikitäänkö sittenkin tuo karkausnäytelmä kun sopia kumppani löytyy?
 
[QUOTE="vieras";28278733]Erikoisia tapoja. Minkä takia pitää esittää moinen show kun pariskunta aloittaa seurustelun? Miksi pitää karata ja haetaan pois "vihaisina" jos pariutuminen kuitenkin on toivottu asia? Ja miksi pitää saada suvun hyväksyntä liitolle? Minkä ikäisenä yleensä karataan? Mitä jos haluaa muuttaa yksin asumaan, leikitäänkö sittenkin tuo karkausnäytelmä kun sopia kumppani löytyy?[/QUOTE]

Onhan ne varmaan toisesta näkökulmasta katsottuna. Mie olen ystäviltäni ymmärtänyt että valtakulttuurissa ei juurikaan kysytä muiden mielipidettä vaan tehdään valinnat itse vaikka lähisuku ei kumppanista tykkäisikään. Mustalaisyhteisössä tämä asia on toisin, koska suku on mustalaiselle yksi elämän tärkeimmistä asioista ja vaikka ihmisellä ei olisi mitään muuta, hänellä on kuitenkin oma sukunsa. Siksi siitä halutaan pitää kiinni eikä katkaista välejä muiden mielestä huonon valinnan vuoksi. Tietysti vanhemmat on sellainen auktoriteetti, joille ei saisi väittää vastaan, joten tämä on yksi esimerkki siitä, tehdään kuten vanhemmat toivoo.

Tuo karkaamisprosessi toimineen kaikkineen on eräänlainen symbolinen rituaali, jonka tarkoitus on saattaa pari yhteen mustalaiskulttuurin kannalta kunniallisesti, vanhempia ihmisiä ja sukujen mielipidettä kunnioittaen. Yleensä tosiaan ensimmäisellä kerralla haettassa osapuolia pois, kotiin, tarkoitus on katsoa, onko pari tosissaan vai ei. Yhteiselämän aloittaminen tapahtuu yleensä aika nuorena, joten siksi tuo on miusta ihan hyvä.

Nykyään karataan keskimäärin 16-20-vuotiaina, mutta poikkeuksia on suuntaan ja toiseen. Mie tiedän muutaman, jotka on aikoinaan lähteneet 14-vuotiaina ja sillä tiellään ovat edelleen saman miehen kanssa, lapsineen jne. Tietysti jos suhteen jälkeen tulee ero, lähdetään yleensä uudelleen jonkun toisen kanssa, jos kyse on alle 30-vuotiaista henkilöistä.

Yleensä pidetään sopivana, että karkaaminen suoritettaisiin edes jollakin tasolla. Omassa asunnossaan asuvien ihmisten kohdalla ollaan yleensä väljempiä eikä välttämättä olla hakemassa takaisin, onhan tuossa tapauksessa molemmilla osapuolilla jo oma elämä. Käytännössä tuossa tapauksessa voidaan tehdä niin, että nainen menee miehen asunnolle jossa sitten koitetaan pysytellä niin kauan, että kuullaan kuinka käy. Käytännössä tämä on helpompaa, mutta moni valitsee silti toisin, karkaamisen lapsuudenkodistaan, koska se koetaan mielekkäämmäksi ja ehkä houkuttelevammaksi, tuohan se eräällä tavalla hetkellistä jännitystä elämään :)
 
oisko mannet asialla
"Yrittäjä menetti 260 000 euroa kiristäjille
Julkaistu: 15.3.2013 17:37

Etelä-Savon käräjäoikeus tuomitsi perjantaina seitsemän miestä ehdottomaan vankeuteen laajassa kiristysjutussa.
Eteläsavolainen yrittäjä menetti kiristäjille kymmenen vuoden aikana runsaat 260 000 euroa.

Kiristys juonsi juurensa vuonna 2000 Lahdessa sattuneeseen rikollisjärjestöjen yhteenottoon, jossa kuoli ihmisiä.

Kiristyksen päätekijät väittivät, että Lahden surma-ase olisi huollettu yrittäjän liikkeessä. Heidän mukaansa toinen rikollisjärjestö kostaisi yrittäjälle, jos saisi tietää asiasta.

Yrittäjä pelkäsi henkensä edestä ja luovutti rahaa kymmeniä kertoja.

Mukaan tuli myöhemmin uusia kiristäjiä ja heidän apureitaan.

Tapaus rupesi paljastumaan, kun poliisi tutki erästä huumerikosta ja epäili yrittäjän olevan mukana huumebisneksessä, koska tämä oli laittanut rahaa rikoksesta epäillyille. Todellisuudessa kyse oli kiristetyistä rahoista.

Käräjäoikeus tuomitsi Henry Dimitri Armas Aspin, 28, kahdeksi vuodeksi ja kahdeksi kuukaudeksi vankeuteen. Allan Manu Valter Palm, 53, ja Ari Kalevi Häkkinen, 46, saivat kaksi vuotta vankeutta.

Muiden ehdottomat tuomiot vaihtelivat vuodesta ja kymmenestä kuukaudesta kahdeksaan kuukauteen. Tuomiot tulivat pääasiassa törkeästä kiristyksestä.

Tuomitut velvoitettiin korvaamaan yrittäjälle kärsimyksestä 12 500 euroa ja maksamaan rikoshyödyn takaisin.

Tieto helposta uhrista levisi vankilassa

Käräjäoikeuden mukaan kiristyksen aloitti Palm 2000-luvun alussa, ja Häkkinen tuli pian mukaan. Uhrilta saatiin kolmen vuoden aikana yli 140 000 euroa.

Myöhemmin mukaan tuli muita tekijöitä. Vankiloissa levisi tieto siitä, että savolaisyrittäjältä voisi saada rahaa. Esimerkiksi Asp kuuli asiasta sellikaveriltaan ja ryhtyi kiristyspuuhiin 2011. Pian poliisi puuttui asiaan kuunneltuaan uhrin puhelinta.

Poliisin mukaan ei ole mitään viitteitä, että rikollisjärjestö olisi todellisuudessa uhannut miestä. Sen nimeä vain käytettiin uhkana.

Alkuvaiheessa kiristyksen kohteena oli toinenkin mies, joka sitten teki itsemurhan. Yrittäjä kertoi oikeudessa pelänneensä kymmenen vuotta: hän eristäytyi ystävistään ja teki vain töitä."
 
vvvieras
Arvostavatko mustalaiset Taisto Tammea? Entä millainen on Rainer Frimanin asema, kunniotatteko? Onko asennoituminen tällaisissa tapauksissa kaikilla mustalaisilla jonkin yleisen linjan mukainen?
 
"Yrittäjä menetti 260 000 euroa kiristäjille
Julkaistu: 15.3.2013 17:37

Etelä-Savon käräjäoikeus tuomitsi perjantaina seitsemän miestä ehdottomaan vankeuteen laajassa kiristysjutussa.
Eteläsavolainen yrittäjä menetti kiristäjille kymmenen vuoden aikana runsaat 260 000 euroa.

Kiristys juonsi juurensa vuonna 2000 Lahdessa sattuneeseen rikollisjärjestöjen yhteenottoon, jossa kuoli ihmisiä.

Kiristyksen päätekijät väittivät, että Lahden surma-ase olisi huollettu yrittäjän liikkeessä. Heidän mukaansa toinen rikollisjärjestö kostaisi yrittäjälle, jos saisi tietää asiasta.

Yrittäjä pelkäsi henkensä edestä ja luovutti rahaa kymmeniä kertoja.

Mukaan tuli myöhemmin uusia kiristäjiä ja heidän apureitaan.

Tapaus rupesi paljastumaan, kun poliisi tutki erästä huumerikosta ja epäili yrittäjän olevan mukana huumebisneksessä, koska tämä oli laittanut rahaa rikoksesta epäillyille. Todellisuudessa kyse oli kiristetyistä rahoista.

Käräjäoikeus tuomitsi Henry Dimitri Armas Aspin, 28, kahdeksi vuodeksi ja kahdeksi kuukaudeksi vankeuteen. Allan Manu Valter Palm, 53, ja Ari Kalevi Häkkinen, 46, saivat kaksi vuotta vankeutta.

Muiden ehdottomat tuomiot vaihtelivat vuodesta ja kymmenestä kuukaudesta kahdeksaan kuukauteen. Tuomiot tulivat pääasiassa törkeästä kiristyksestä.

Tuomitut velvoitettiin korvaamaan yrittäjälle kärsimyksestä 12 500 euroa ja maksamaan rikoshyödyn takaisin.

Tieto helposta uhrista levisi vankilassa

Käräjäoikeuden mukaan kiristyksen aloitti Palm 2000-luvun alussa, ja Häkkinen tuli pian mukaan. Uhrilta saatiin kolmen vuoden aikana yli 140 000 euroa.

Myöhemmin mukaan tuli muita tekijöitä. Vankiloissa levisi tieto siitä, että savolaisyrittäjältä voisi saada rahaa. Esimerkiksi Asp kuuli asiasta sellikaveriltaan ja ryhtyi kiristyspuuhiin 2011. Pian poliisi puuttui asiaan kuunneltuaan uhrin puhelinta.

Poliisin mukaan ei ole mitään viitteitä, että rikollisjärjestö olisi todellisuudessa uhannut miestä. Sen nimeä vain käytettiin uhkana.

Alkuvaiheessa kiristyksen kohteena oli toinenkin mies, joka sitten teki itsemurhan. Yrittäjä kertoi oikeudessa pelänneensä kymmenen vuotta: hän eristäytyi ystävistään ja teki vain töitä."
Tuo mannettelu antaa käyttäjästään vähän yksinkertaisen kuvan, mutta mikäs siinä jos sie ehdoin tahdoin sellaisen haluat itsestäsi tehdä. Kyllähän nuo nimien perusteella on mustalaisia olleet, ja tietysti on ikävää että näitä tapahtuu, mutta mikä siun pointti on? En mie ole vastuussa näiden kahopäiden tekemisistä.
 
Arvostavatko mustalaiset Taisto Tammea? Entä millainen on Rainer Frimanin asema, kunniotatteko? Onko asennoituminen tällaisissa tapauksissa kaikilla mustalaisilla jonkin yleisen linjan mukainen?
Kyllä miusta Taisto Tammi on arvostettu henkilö. Häntä on pidetty kautta aikojen yhtenä lahjakkaimpana romanilaulajana, ihan siis yleisesti mustalaisyhteisössä. Mie luulen, että siitä on saanut alkunsa monen mustalaisen innostus tangon maailmaan ja sama innoitus jatkuu vielä tänä päivänä :)

Rainer Friman... no, karkeasti arvioiden mielipiteet jakautuu 50/50, eli riippuu ihan kuka asiaa katsoo. Miusta Raineri on sellainen oman tiensä kulkija ja miusta on hienoa että Raineri on uskaltanut olla julkisesti sitä mieltä mitä oikeasti on ja kyseenalaistaa toisenlaisia ajatuksia. Mie kyllä annan arvostukseni Rainer Frimanille, vaikken mie niiden kanssa kaikesta samaa mieltä olekaan. Mutta kyllä niillä on järkeviä ajatuksia, ja miusta ansaitsevat kunnioituksensa. Mutta tietenkään mie en ole sama kuin kaikki muut.
 
"jep"
Yhden asian haluaisin vielä kysyä osittain työni kannalta. Olen joskus sellaisessa tilanteessa, että auttaakseni jotakuta lasta parhaalla mahdollisella tavalla, minun olisi hyvä tietää hänen ihan varhaisvaiheistaan. Millä tavalla on sopivaa kysyä siitä, jos synnytys ja vastasyntyneisyysaika ovat "likaisia"? Siis kun olen itse valtaväestöä, ja kysyisin itseni ikäiseltä tai vähän vanhemmalta romaninaiselta. Mitään synnytyksen yksityiskohtia en siis ikinä kysy keneltäkään, enkä tietoa esim. synnytystavasta tai äidin vaurioista tarvitse, ellei joku itse koe tarvetta kysymättä kertoa, mutta esim. vauvan pienipainoisuus, todettu hapenpuute syntymän yhteydessä tai tehohoito vastasyntyneenä ovat usein aika valaisevia tietoja. Yleensä kysyn vaan, oliko ihan varhaisvaiheissa mitään erityistä, mutta voiko romaninainen tuollaisista asioista kertoa, ja mikä olisi sopiva tapa kysyä?
 
Miksi mustalaiset osaavat ennustaa?
Mie en itse asiassa usko ennustuksiin ja näen, että tuollaisilla asioilla ei pitäisi leikkiä vaikka ne viihdyttäviä voi ollakin.

Mutta tuota aiemminhan mustalaisnainen on tuolla taidolla hommannut leipää perheensä pöytään, ja onhan taikausko itsessään ehkä yleisempää mustalaisten kuin valtaväestön keskuudessa. Mistä lie tuo kädestä katsomisen taito on peruja, sitä mie en osaa sanoa...

Minua kerran yksi vanhempi ihminen noista asioista varoitti, oli sellainen henkilö jota pidettiin kyvykkäänä henkilönä, osasi kuulemma nähdä ennalta tulevaan ja kyllä osa niistä asioista sitten paikkansa on pitänytkin... Saattoi siis kertoa nähneensä unen, ja kuinka ollakaan; saattoi mennä pitkäkin aika, ja unen tapahtumat kävivät toteen, joskus myös pahoissa asioissa. Tämä ihminen, joka on jo edesmennyt, sanoikin miulle ettei noilla asioilla pidä leikkiä ja enpä ole kyllä kipinää tuohon suuntaan saanutkaan.
 
[QUOTE="jep";28283237]Yhden asian haluaisin vielä kysyä osittain työni kannalta. Olen joskus sellaisessa tilanteessa, että auttaakseni jotakuta lasta parhaalla mahdollisella tavalla, minun olisi hyvä tietää hänen ihan varhaisvaiheistaan. Millä tavalla on sopivaa kysyä siitä, jos synnytys ja vastasyntyneisyysaika ovat "likaisia"? Siis kun olen itse valtaväestöä, ja kysyisin itseni ikäiseltä tai vähän vanhemmalta romaninaiselta. Mitään synnytyksen yksityiskohtia en siis ikinä kysy keneltäkään, enkä tietoa esim. synnytystavasta tai äidin vaurioista tarvitse, ellei joku itse koe tarvetta kysymättä kertoa, mutta esim. vauvan pienipainoisuus, todettu hapenpuute syntymän yhteydessä tai tehohoito vastasyntyneenä ovat usein aika valaisevia tietoja. Yleensä kysyn vaan, oliko ihan varhaisvaiheissa mitään erityistä, mutta voiko romaninainen tuollaisista asioista kertoa, ja mikä olisi sopiva tapa kysyä?[/QUOTE]

Kysy ihmeessä vain, sitä varten mie tässä olen että koetan auttaa ja selventää asioita :)

Mutta siis jos tuossa tilanteessa ei ole muita kuin sie ja se, jolta kysyt, voit kysyä aivan kaikesta asioiden oikeilla nimillä. Jos paikalla on henkilön mies, niin sama juttu. Jos taas paikalla on esim. nuorempia tai vanhempia naisia, niin sie voit pyytää henkilön hieman sivummalle ja puhua sitten. Periaate on kuitenkin se, että valkolaisen ja mustalaisen välillä ei ole samalla lailla kynnystä puhua näistä asioista.

Varhaisvaihe- termi voi olla sellainen, joka ei välttämättä aukene kaikille, mutta siehän voit heti tuon termin itsensä perään esittää sen selkokielisesti. Silloin ei tule tilannetta, jossa toinen osapuoli ei ymmärrä eikä kehtaa sanoa, ja vastaa kuitenkin että "Ei". Silloinhan tuosta ei ole kellekään mitään hyötyä. Varmaan sie näin saatat toimia, mutta tuli nyt vain mieleeni tämmöinen huomio :)
 
kysyjää
Kiitos hirmuisesti tästä ketjusta!
Oon nyt pohdiskellut tuota karkaamisjuttua pidempään ja onhan siinä hyviäkin puolia kyllä.
Anteeksi, jos vaikutin tuossa aiemmin kovin tuomitsevalta, se vaan jotenkin järkytti ajatuksena noin ensialkuun. :)

Tosiaan me valkolaiset ollaan hirveän itsenäisiä näissä jutuissa. Esimerkiksi minun ensimmäinen poikaystäväni oli äitini ja isäni mielestä ihan kamala ja teki minut onnettomaksi, mutta äiti ei uskaltanut sanoa mitään, kun pelkäsi, että intoudun siitä vaan lisää ja sitten ainakin olen sen miehen kanssa ikuisesti.
Loukkaannuin myös sitä edellisen poikaystäväni kohdalla verisesti, kun tätini oli mennyt sanomaan äidilleni, että tietää pojasta tiettyjä asioita ja ettei minun sen kanssa kannattaisi olla.

Nyt jälkeenpäin voin myöntää, että ihan oikeassa olivat, kummallakin kerralla. Tiedä sitten, olisko kotiin hakeminen paljon auttanut, oisin vaan lähtenyt uudestaan suuremmalla innolla. :D
Mutta kyllä meillä valtaväestölläkin suku puuttuu näköjään, jos syytä on. Ei sitä osannut heti ajatellakaan.

Monia muitakin yhteneväisyyksiä olen ketjun mittaan huomannut. Esimerkiksi isoäitini on tarkka siitä, että peitoissa on merkit pesua varten, ettei vahingossa mene jalkopää ylöspäin kun laittaa uudelleen sänkyyn. Mistä lie tapa tullut, kun mustalaisverta ei hänessä (tai minussa) tietääkseni ole.

Tuo kotiinkuolemisjuttukin on ihan ymmärrettävä, en minäkään välttämättä haluaisi jäädä asumaan asuntoon, mihin joku läheiseni on kuollut (tai yleensä kukaan muukaan). Ei vaan tuntuisi hyvältä. "Likainenhan" se asunto silloin minullekin olisi.

Karkaamisjutusta parisuhteisiin liittyen tuli mieleen kysymys:

Ovatko romanit yleensä kuinka tyytyväisiä parisuhteissaan? Voiko miehestä valittaa vaikka hyvälle ystävälle vai onko se vaan kestettävä omat valintansa?
Puhutaanko parisuhteen asioista kuinka avoimesti vaikka ystävien kesken?
 
vvvieras
Mie en itse asiassa usko ennustuksiin ja näen, että tuollaisilla asioilla ei pitäisi leikkiä vaikka ne viihdyttäviä voi ollakin.

Mutta tuota aiemminhan mustalaisnainen on tuolla taidolla hommannut leipää perheensä pöytään, ja onhan taikausko itsessään ehkä yleisempää mustalaisten kuin valtaväestön keskuudessa. Mistä lie tuo kädestä katsomisen taito on peruja, sitä mie en osaa sanoa...

Minua kerran yksi vanhempi ihminen noista asioista varoitti, oli sellainen henkilö jota pidettiin kyvykkäänä henkilönä, osasi kuulemma nähdä ennalta tulevaan ja kyllä osa niistä asioista sitten paikkansa on pitänytkin... Saattoi siis kertoa nähneensä unen, ja kuinka ollakaan; saattoi mennä pitkäkin aika, ja unen tapahtumat kävivät toteen, joskus myös pahoissa asioissa. Tämä ihminen, joka on jo edesmennyt, sanoikin miulle ettei noilla asioilla pidä leikkiä ja enpä ole kyllä kipinää tuohon suuntaan saanutkaan.
Älä viitsi! Mustalaiset todella osaavat ennustaa!
 
vvvieras
Kyllä miusta Taisto Tammi on arvostettu henkilö. Häntä on pidetty kautta aikojen yhtenä lahjakkaimpana romanilaulajana, ihan siis yleisesti mustalaisyhteisössä. Mie luulen, että siitä on saanut alkunsa monen mustalaisen innostus tangon maailmaan ja sama innoitus jatkuu vielä tänä päivänä :)

Rainer Friman... no, karkeasti arvioiden mielipiteet jakautuu 50/50, eli riippuu ihan kuka asiaa katsoo. Miusta Raineri on sellainen oman tiensä kulkija ja miusta on hienoa että Raineri on uskaltanut olla julkisesti sitä mieltä mitä oikeasti on ja kyseenalaistaa toisenlaisia ajatuksia. Mie kyllä annan arvostukseni Rainer Frimanille, vaikken mie niiden kanssa kaikesta samaa mieltä olekaan. Mutta kyllä niillä on järkeviä ajatuksia, ja miusta ansaitsevat kunnioituksensa. Mutta tietenkään mie en ole sama kuin kaikki muut.
Taisto Tammi oli (ja on) Suomen paras laulaja. Rainer Friman kertoi hyvin tv:ssä, että Taiston ääni oli äärettömän kaunis ja miten mahtaa olla Taivaassa, kun enkelit laulavat, että miten kauniita heidän äänet on, kun ovat vielä kauniimpia. Minusta oli Rainerilta hienosti tehty tuoda esille Tammi, jota en aiemmin ollut kuullut. Nykyisin kuuntelen tuubista ja jatkuvasti vain kasvaa se ihmetys siitä äänestä! - Ihana ajatus semmonen, että kun kuolen, saan kuulla Taiston laulavan. :)
 
  • Tykkää
Reactions: kaalojuuli
vvvieras
En mie osaa sanoa mitään yleistä mielipidettä. Kovasti heitä säälitään ja osa Suomen mustalaisista on vienyt heille ruoka, vaate ym. apua. Mie en koe yhteenkuuluvuutta heidän kanssaan, kun ollaan ns. eri porukkaa. Yhteistä kieltä ei oikein tahdo olla ja jotenkin on hankala asettua heidän asemaan, koska ei ole tuollaisia asioita tarvinnut itse omassa elämässään kokea.
Nyt narraat. Mustalaisilla on kesäisin kokous Etelä-Euroopassa ja kyllä siellä ollaan eri maista ja kun puhutaan mustalaiskieltä, tullaan toimeen keskenään.
 
vvvieras
Sitten seurankunnasta kysymys: Kun on iäkäs mustalaisrouva Saalem-seurakunnan kokouksessa, mitä virkaa on kolmella romanimiehellä, jotka ovat jumalanpalveluksen ajan eteistilassa erilleen hajaantuneina?
 
"Vieras"
Jos siis joku kuolee asuntoon jossa romani on vuokralla, pitää siitä muuttaa pois. Ok. Millä romanit ottavat selvää, ettei seuraavaan asuntoon ole kuollut ketään? Te ette tiedäkään, miten paljon vuokra-asuntoja vapautuu juuri siksi että edellinen asukas on kuollut. Uusittu hieno lattiakin vaan kielii siitä, että ruumis on ehtinyt maata lattialla niin että se on mennyt paskanesteistä pilalle.

Ja kun te romanit keksitte näitä ihme sääntöjänne, oletteko ikinä ajatelleet, että kulttuurinne ei toimisi jos teillä olisi ihan oma valtio? Se toimii vain jos elätte omana porukkananne muiden maassa. Omilla ehdoillanne, mutta aina muiden kustannuksella. Esimerkiksi tuo, ettei kelpaa asunto johon joku on kuollut. Muille sellaisenkin asunnon on oikeasti kelvattava. Tai että rasitatte naapureita käymällä heidän vessassa paskalla koska oma isä ja äiti on kotona. Tai että kerrostalossa ei voi asua mustalaiset päällekäin.

Jos teillä olisi oma maa, talojen pitäisi olla yksikerroksisia, sitten kun joku kuolee kotona, talo pitäisi polttaa. Nuoret joutuisivat kusta ulos tai käyttää katetria. Kyllä olisi vaikeaa. Jostain teidän valtion pitäisi saada niin paljon rahaa, että muualta hankittaisiin ihmiset, joilla pysyy esimerkiksi saha ja vasara kädessä niin että teidän äijät saisi vaan makailla lakerikengät jalassa sormuksiaan kilistellen. Juu, tiedän, että osa teistä tekee töitä, mutta kulttuurinne on rakennettu niin, että se nojaa aina lopulta siihen, että joku muu kärsii ja joku muu suostuu teidän omituisiin sääntöihinne.


Jos minä olisin romani, hylkäisin moisen pseudokulttuurin oitis. Omituiset säännöt, venkoilu ja rajoitukset eivät ole kulttuuria.
 
"Vieras"
Arvostavatko mustalaiset Taisto Tammea? Entä millainen on Rainer Frimanin asema, kunniotatteko? Onko asennoituminen tällaisissa tapauksissa kaikilla mustalaisilla jonkin yleisen linjan mukainen?
Satun tietämään että mustalaisen menestys on toisen mustalaisen kryptoniitti. Etenkin kun Friman kehtaa vielä käytellä farkkuja jalassaan. Eikä tarvitse olla niinkään kapinallinen, kyllä kateus romaneilla on erittäin yleistä. Myrkkyä se niille on, kun ne näkee että joku toinen romani on telkkarissa vaikka laulamassa. Joku vika siitä aina löytyy.
 
"Vieras"
En tiedä onko kysytty jo,mutta miten saa pitkän hameen pidettyä puhtaana?Voiko sitä pestä?
Tunnen monia romaneita, eivätkä hameet ole puhtaita. Monella hame osuu maahan kävellessä ja materiaalihan imee oikein pölyä. Hameet voi pesetä pesulassa, kun ne on niin painavia, että itse peseminen on vaikeaa, vaikka olen niinkin nähnyt tehtävän. Hame on puhtauden symboli, mutta takuuvarmasti likaisempi, kuin päivän jalassa olleet pikkuhousut. Sorry.
 
"misse"
Kiitos hyvästä ketjusta. :) Olet avartanut omia mielikuviani romaneista. Pakko myöntää, että jotenkin minulle on vain tullut sellainen mielikuva että mustalaiset eivät käy töissä. Yhden ainoan kerran olen nähnyt mustalaispojan kesätöissä huoltoasemalla. Oli kyllä erittäin kohtelias kaikille asiakkaille. Tuli vain mieleen, että ehkä mielikuvat on syöpyneet alitajuntaani siten etten edes aina tunnista mustalaiseksi jos tämä on töissä. Tiedätkö onko esimerkiksi iltasanomien Kyösti Hagert mustalainen tai mustalaistaustainen? On näöltään todella tumma ja nimikin kuulostaa vähän mustalaiselta. Tykkään kyseisestä toimittajasta. :)
 

Yhteistyössä