Onko sinusta outoa jos opettaja vaihtaa sukunimeä kesäloman aikana eikä mitenkään mainitse asiasta oppilaille?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis keväällä lähtee kesälomalle Marja Virtasena (keksitty nimi tähän esimerkiksi) ja elokuussa palaa kouluun Marja Nurmisena. Sanoo vain että "Hei, olen Marja Nurminen ja taas tämän vuoden teidän opettajana" tms. Pitäisikö sinusta opettajan mainita että on mennyt naimisiin tai muuten vaan vaihtanut nimeä?
 
"vieras"
On outoa, jos ei mitenkään ilmoita, mikä se sukunimi on. Mutta jos tekee selväksi, että hänen sukunimensä on Nurminen, niin se riittää. Mutta ainakin pienet oppilaat kyselevät kummasti, miksi. Mutta ei tarvitse sitä nimen vaihdon syytä ilmottaa, jos ei halua.
 
"ope"
Voihan sitä yrittää olla kertomatta. Henkilökohtaisista asioista ei toisiaan tarvitse kertoa. Mutta melkeinpä voin sanoa, että helpommalla pääsee, jos kertoo. Oppilaat kyselevät kuitenkin.
 
selvyyden vuoksi ja
Teitenkin on selvyyden vuoksi ja hyvien tapojenkin mukaan kerrottava nimensä niille, kenen kanssa työskentelee päivittäin. Tämä koskee myös nimen vaihtoa.

Toisaalta, jos kyse on opettajalle vaikeasta asiasta (esim. avioero), fiksu ihminen ohittaa asian olankohatutksella.
 
Teitenkin on selvyyden vuoksi ja hyvien tapojenkin mukaan kerrottava nimensä niille, kenen kanssa työskentelee päivittäin. Tämä koskee myös nimen vaihtoa.

Toisaalta, jos kyse on opettajalle vaikeasta asiasta (esim. avioero), fiksu ihminen ohittaa asian olankohatutksella.
Peesi tähän.. Tietty lasten kassa voi olla vähän hankalaa, jos kyse on esim. erosta tai muusta ikävästä asiasta.. Joku ala-asteikäinen kun ei välttämättä ymmärrä ohittaa asiaa olankohautuksella..:/
Jos ite olisin opettaja, niin varmaan ilmestyisin sinne koululle ja sanoisin just jotain tyyliin "Hei, olen Marja Nurminen ja taas tämän vuoden teidän opettajana" (ap:lta lainaus) enkä sen kummemmin tekis numeroa sukunimen muuttumisesta... Toivoisin vaan, että lapset ei hoksaa ja ala kyseleen mitään.. ja sit toivoisin, että vanhemmat olis myös niin fiksuja, ettei rupeis kotona lastensa kuullen asiasta jauhamaan mitään "Mikä Nurminen? Eikä se viime vuonna ollu Virtanen? On tainnu ero tulla, heheh!"
 
"eli"
Eli ko. opettaja olisi opettanut samoja lapsia jo vaikka kolme vuotta ja sitten esittelee itsensä, hei, olen marja virtanen ja taas tämän voden teidän opettaja... Tuo kuulostaa minusta oudolle! Siis että esittelee itsensä vaikka lapset on tuttuja.
 
"vieras"
No jos on vaikka avioero kyseessä niin haluaisitko itse tilittää kaikille oppilaille tai vaihtoehtoisesti asiakkaillesi töissä miksi sitä nimeä on tullut vaihdettua?
 
ddddd
Häiritseekö palstamammaa kovin kun ei tiedä viimesimpiä juoruja lapsensa opettajasta?

Vastaus alkup. kysymykseen, se ei todellakaan kuulu kenellekään onko opettaja siviilielämässään mennyt naimisiin tai eronnut. Ei sitten pätkääkään.
 
Ainakin niissä alakouluissa, joissa minä olen ollut, on oven ulkopuolella lukenut luokanopettajan koko nimi. Eli eiköhän oppilaat huomaa, kun tutun opettajan sukunimi on muuttunut. Ja mikä sellainen asia se nyt muka edes on nykypäivänä, että sitä pitäisi päivitellä, vanhemmillekin tieto menee ensimmäisessä tiedotteessa, jonka allekirjoittaa koko nimellään.
 

Yhteistyössä