Onko Suomen sosiaaliturva liian hyvä?

  • Viestiketjun aloittaja Jaa.
  • Ensimmäinen viesti
"Realisti"
Omassa talossa asuva joka saa 1300 euroa kuussa ei ole hyväosainen. Hän on köyhä. Hän ottaisi mielellään lisätuloa tonnin.pari.
Eli et usko kun sulle on jo moni henkilö sanonut, että ei todellakaan tekisi enää töitä ton summan jälkeen.

Mulle jäisi miehen kanssa 2600e/kk. Tästä (kohta) velattoman asunnon kulut ja muut laskut, jää vähintään 2000e/kk. Tällä me elettäisiin ihan herroiksi, voisi vaikka joka kuukausi tehdä parin viikon äkkilähdön etelään. Mulla menee tälläkin hetkellä elinkuluihin aika tarkalleen 1300e/kk, enkä todellakaan elä köyhästi!
 
  • Tykkää
Reactions: Data ja AivanSama
nuinjh
[QUOTE="Realisti";30274144]Niin ja oliko sulla tähän mitään linkkiä, muuta kuin tuo eläkehommista kertova? Jos vaikka linkkaat seuraavalla kerralla wikipedian artikkelin vesinokkaeläimistä :D?[/QUOTE]

Vesinokkaeläinkään ei pärjäisi Suomen minimipalkoilla ja työttömyyskorvauksella.

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDMQFjAB&url=http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=9025&langId=en&ei=njYZVLzrO-TRywO-p4KwDA&usg=AFQjCNGjCSijzsAhm5_qTtWcAp61q6i3LA&bvm=bv.75558745,d.bGQ&cad=rja
 
nuinjh
[QUOTE="minna";30274147]Voisiko se Helsinkiläinen työtön muuttaa sitten vähän halvempaan paikkaan asumaan tai kimppakämppään? Tai väliaikaisesti tehdä koulutustaan alempaa työtä, jotta saisi elämänsä menot maksettua?[/QUOTE]

No kuvitellaanpa että hän muuttaisi Poriin jossa vuokra on puolet halvempia. Mitään töitä hän ei sieltä ikinä tulisi löytämään. Helsingissä työttömyys on useimmiten väliaikaista.
 
nuinjh
[QUOTE="Realisti";30274160]Eli et usko kun sulle on jo moni henkilö sanonut, että ei todellakaan tekisi enää töitä ton summan jälkeen.

Mulle jäisi miehen kanssa 2600e/kk. Tästä (kohta) velattoman asunnon kulut ja muut laskut, jää vähintään 2000e/kk. Tällä me elettäisiin ihan herroiksi, voisi vaikka joka kuukausi tehdä parin viikon äkkilähdön etelään. Mulla menee tälläkin hetkellä elinkuluihin aika tarkalleen 1300e/kk, enkä todellakaan elä köyhästi![/QUOTE]

Ja silti vastustat kansalaispalkkaa? Kyllä siitä kieltäytyäkin voisi, tai voisi lahjoittaa rahat tarvitseville...
 
[QUOTE="minna";30274147]Voisiko se Helsinkiläinen työtön muuttaa sitten vähän halvempaan paikkaan asumaan tai kimppakämppään? Tai väliaikaisesti tehdä koulutustaan alempaa työtä, jotta saisi elämänsä menot maksettua?[/QUOTE]

Tämä myös mättää tuissa. Jos niiden piiriin pääset, voit asua yksin. Jos et tukia saa, pyrit mahdollisimman nopeasti muuttamaan yhteen, joko avopariksi tai kimppakämppään.

ja jos olet tukien piirissä, sinun ei kannata muuttaa kimppaan, koska muuten voit menettää tuet.
 
Viimeksi muokattu:
nuinjh
Tämä asia on hieman samantapainen kuin valtion veropolitiikka. Valtio kuvittelee, että kiristämällä arvonlisäveroa, alkoholiveroa ja autoveroa saadaan lisää rahaa valtion kassaan. Totuus on että verotulot vähenevät ja pahoinvointi yhteiskunnassa ja veronkierto lisääntyvät.

Samalla tavoin monen on vaikea ymmärtää sitä, miten kansalaispalkka poistaisi ongelmia, lisäisi hyvinvointia ja vähentäisi sosiaalimenoja huomattavasti.
 
"meh"
Tämä asia on hieman samantapainen kuin valtion veropolitiikka. Valtio kuvittelee, että kiristämällä arvonlisäveroa, alkoholiveroa ja autoveroa saadaan lisää rahaa valtion kassaan. Totuus on että verotulot vähenevät ja pahoinvointi yhteiskunnassa ja veronkierto lisääntyvät.

Samalla tavoin monen on vaikea ymmärtää sitä, miten kansalaispalkka poistaisi ongelmia, lisäisi hyvinvointia ja vähentäisi sosiaalimenoja huomattavasti.
Nyt sun pitäisi enään kertoa meillekin, millä se kansalaispalkka rahoitettaisiin?
 
Tämä on totta. Jos Suomessa olisi kansalaispalkka, se käytännössä vähentäisi valtion menoja, koska ei enää tarvittaisi asumistukea, työttömyyskorvausta toimeentulotukea jne. Ja se lisäisi myös työhaluja, koska ihmiset haluavat enemmän kuin perustoimeentulon. Järjestelmä voisi olla esim sellainen, että kansalaispalkka olisi kaikille 1300€/kk. ja kun palkka ylittäisi 1500€/kk. alkaisi kansalaispalkka asteittain alentua. Kahden tonnin tuloilla kansalaispalkka olisi 800 euroa ja kolmen tonnin tuloilla 400 euroa. Yli viiden tonnin tuloilla kansalaispalkka tipahtaisi nollaan.
Niin, eli haluat, että on oikeastaan ihan sama mitä opiskelee ja paljonko tienaa, kun kansalaispalkka tasoittaa tuloerot, ellei sitten ole todella varakas? Se 6- 9 vuotta opiskellut siis loppujen lopuksi tienaisi saman, kuin suoraan peruskoulusta siivoojaksi mennyt tyyppi, jolloin opiskellut tyyppi oikeastaan vaan häviää 9 vuoden tulot. Miksi opiskella?
 
[QUOTE="Realisti";30274124]Niin? Halusitko laittaa vielä lähteen luvuilleni, sillä ne ovat kyllä ihan oikein?[/QUOTE]

Tarkoitus oli mainita miten nykyisin huolehditaan että töissä käymällä saa enemmän. Maksimimäärään tarvittaisiin nosto, joku 500 euroa olisi hyvä.
 
Ongelma on sitten varmaan rahan käytössä, ei niinkään siinä määrässä. Itseasiassa meillä, keskituloisella perheellä, jää saman verran rahaa "omaan" käyttöön, kuin jos olisimme sosiaalituen varassa. En mä siltikään köyhä ole.

Juu, toki maksamme omaa asuntolainaa ym. mutta se, joka kaikkien maksujen jälkeen jää, on aika sama summa, kuin jäisi, jos asuisimme vuokralla ja nettoaisimme kaikki tuet ym.

Myytti keskituloisten hyvinvoinnista ja varallisuudesta on kyllä aivan puppua.
 
"vieraana"
Omassa talossa asuva joka saa 1300 euroa kuussa ei ole hyväosainen. Hän on köyhä. Hän ottaisi mielellään lisätuloa tonnin.pari. Vielä köyhempi on kuitenkin se joka lisäksi maksaa vuokraa 500-800 euroa.
Öh, eihän varakkuudessa ole kyse tulotasosta. Jos minulla on jo muuta omaisuutta niin tuo 1300e/kk siitä että en tee mitään on tosi paljon :)
 
olen vuoden elänyt alle sosiaalitukien, johtuen omasta valinnastani asua omistusasunnossa ja lainanlyhennyksiä ei huomioida tuloina. + elätän nyt 18v opiskelevaa lasta, joka saa vain opintotuen. Kaikki raha menee mikä tuleekin, mutta siitä huolimatta olen ostanut itselleni juoksulenkkarit, käyty uimassa, lapset saaneet harrastaa, ostettu harrastusvälineitä, käyty risteilyillä, älypuhelimiakin lapsilla. Sellaisia asioita, jotka eivät olisi mielestäni pakollisia, mutta ihan kiva kun esim harrastuksia ollaan voitu jatkaa.
Ollaan varmaan samaa mieltä siitä, että sosiaalituki ei ole todellakaan pieni, vaan on ihmisiä, jotka ei osaa käyttää rahaa... tai siis osaa vähän liiankin hyvin.
 
"vieraana"
Ja silti vastustat kansalaispalkkaa? Kyllä siitä kieltäytyäkin voisi, tai voisi lahjoittaa rahat tarvitseville...
Sun on pakko olla trollipeikko, jos et ymmärrä sitä että tässä kansalaispalkkamallissa on ongelmia kuten juuri se että osa tällä hetkellä työssäkäyvistä jättäytyisi pois työelämästä jos heille taattaisiin tuo 1300-1400e/kk jatkuvasti ja ilman velvoitteita.

Mikään sosiaaliturvamalli ei pitkäaikaisesti kestä sitä että iso joukko työkykyisiä ja työikäisiä on pitkän aikaa palkkatyön ulkopuolella ja toisten elätettävänä. Ei edes tuo kansalaispalkkamalli.

Enkä nyt vieläkään ole nähnyt esitystä siitä mistä tämä 1300e/kk raha otettaisiin. Joko kansalaispalkan pitää olla niin matala että sillä ei kunnolla elä (johtaa siihen että sossua yms tukimuotoja ei voida kokonaan purkaa) tai sitten jos se on niin hyvä että sillä elää hienosti se passivoi sellaisia jotka muuten olisivat työvoimassa mukana.

Downshiftaus on minullakin tavoitteena mutta olen ajatellut tehdä sen taloudellisen riippumattomuuden kautta, eli niin että pystyn jossain vaiheessa elämään pääomatuloilla.
 
35v mies
Onko se liian hyvä jos Valtio mahdollistaa sen että mä jään eläkkeelle 10v päästä, eli silloin on okt ja mökit maksettu + rahaa säästössä. Loppuelämän aion surffailla tukiviidakossa ja tehdä hyvin vähän lisätienestien eteen töitä- PS: pärjään loistavasti silloin kun ei juurikaan ole muita menoja.
 
"minä vaan"
Elikkä kouluihin, kaikkiin oppilaitoksiin pakolliseksi aineeksi "Kuinka käytän rahaa?", Ja MArtat opettamaan kuinka kuorin perunat ja jatkojalostan niistä ruokaa koko perheelle koko viikoksi itse. Ja työttömäksi jäädessään samalle kurssille kertaamaan. Luulisi, että oppimishäiriöisetkin oppisivat, kun sitä tarpeeksi monta vuotta samaa toistettaisi.
 
"Realisti"
Ja silti vastustat kansalaispalkkaa? Kyllä siitä kieltäytyäkin voisi, tai voisi lahjoittaa rahat tarvitseville...
Ihan mahdoton ajatus, että joku ajattelee myös koko kansakunnan hyvinvointia, ei vain omaansa? Kyllä, vastustan tuollaista järjettömän kokoista kansalaispalkkaa, koska eihän se systeemi edes toimisi kovin pitkään. Koko yhteiskuntajärjestelmä romahtaisi, kun verotulot tippuisivat ja menot lisääntyisivät. Ei olisi kovin pitkäjänteistä siis kannattaa systeemiä, jossa kerkeäisi itse ehkä hyötyä pari vuotta, ja sen jälkeen koittaisi koko maalle konkurssi.
 
[QUOTE="Realisti";30274325]Ihan mahdoton ajatus, että joku ajattelee myös koko kansakunnan hyvinvointia, ei vain omaansa? Kyllä, vastustan tuollaista järjettömän kokoista kansalaispalkkaa, koska eihän se systeemi edes toimisi kovin pitkään. Koko yhteiskuntajärjestelmä romahtaisi, kun verotulot tippuisivat ja menot lisääntyisivät. Ei olisi kovin pitkäjänteistä siis kannattaa systeemiä, jossa kerkeäisi itse ehkä hyötyä pari vuotta, ja sen jälkeen koittaisi koko maalle konkurssi.[/QUOTE]

Mä mietin kanssa, että näin keskituloisena, mun kansalaispalkka olis isompi, kuin mitä maksan veroja kokonaisuudessaan. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että suurimmalla osasta suomalaisia tilanne olisi sama...
 
"Mymy"
Verotus on liian kova. Heti kun alkaa töitä tehdä, verottaja vie valtavan ison osan. Vaikka kuinka raataa, niin ei sillä elintasoaan pääse nostamaan kovin äkkiä.

"Töitä tekemällä ei rikastu, eikä rakkaus kestä ikuisesti... on se niin väärin on se niin väärin..."
 
vie ras
Mä mietin kanssa, että näin keskituloisena, mun kansalaispalkka olis isompi, kuin mitä maksan veroja kokonaisuudessaan. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että suurimmalla osasta suomalaisia tilanne olisi sama...
Työssäkäyvän verotus kiristyisi tietenkin kansalaispalkan verran niin että vaikutus olisi kohtuullisesti palkatulle kokopäivätyöntekijällä +-0.
 

Yhteistyössä