onko täällä ketään yli 5vuotiaiden yöpissaajien äitejä??

meillä viel joku kk sitten, ei olla saatu patjaa eikä lääkitystä. nyt alkanu taas tulla vahinkoja... eri keinoja kokeiltu, vaippoja ei olla enää kun niin satunnaista enää onneksi, mutta ottaisin heti takas käyttöön jos alkaa olemaan rutiinia. lapsi 5,5v
 
v
Meillä ei ole tuota ongelmaa mutta itse olin yli viisi ja yöpissaaja. Vain lääkitys tepsi. Patjaan en herännyt (vain kaikki muut heräsivät..). Sitä en tiedä saiko tukea, en muista sitä aikaa niin hyvin ja lienee ajat jo muuttuneet muutenkin.
 
meillä on. neuvola-aika on vasta kohta ja siellä sitten puhutaan tästä asiasta.
vaippa on käytössä ja joka aamu se on märkä. kokeilin montayötä ilman mutta sänkyyn tuli jopa pari kertaa.
harmittavaa. en usko patjasta ainakaan olevan apua.
 
Anteeksi että vielä tungen vaikken tiedä vastausta kysymykseesi. Patja on auttanut todellakin monia ihan pienessä ajassa. Jos vika ei ole elimellinen vaan puuttuu ainoastaan kyky herätä pidättämisen tunteeseen.
 
tt
Meillä ei vielä 5v neuvolassa nähty tarpeelliseksi mitään hoitoa, vaikka vaippa yön jäljiltä läpimärkä. Onneksi, pari kuukautta myöhemmin oppi kuivaksi, ihan itse. Siis mä en aloittaisi vielä mitään hoitoa, jos lasta itseään ei kastelu häiritse.
 
Mie vaan
Kelan hoitotukea saa yli viisi vuotiaasta, joka on ollut lääkärin hoidossa puoli vuotta. Eli siis on ollut kastelupatja ja/tai lääkitys käytössä. Meillä vasta aloitellaan hoitoja ja kyseessä syksyllä koulun aloittava.
 
Minäkin änkeän tähän pinoon. Poika täyttää syksyllä 5v ja vielä pissaa öisin. Vaippaa pidetään joka yö ja saattaa mennä muutama päivä kuivana ja sitten taas pissailee. Pahinta on että poika tulee viereen ja pissaa sitten minun sängyn :(
 
minä
mulla on jo 10v ja nykyisin kuiva :)
Mutta hälyytin hoito aloitettiin kun ikää oli 5v5kk tulos: joka yö sänky märkä ja neiti nukkui, muu perhe ja koirat kyllä heräs :( sitten 5v10kk aloitettiin minirin kuuri, 3vkoa ja yöt alkoi kuivua, 2 kk ja oli jo joka yö kuiva, jatkettiin kuuria vielä 2kk eli yhteensä 4kk sen jälkeen ei ole kastellut.

Tukeen pitää hakea lääkärin lausunto ja pitää kastelupäiväkirjaa wsim www.yokastelu.net sivuilla on sellainen, sitten vaan sen kanssa ja lausunnon kera hakemaan tukea. Me saatiin tuolta ajalta kun käytti hälyytintä, tuen edellytys on se että hoidosta huolimatta kastelee edelleen vähintään 4krt/vko. Eli sitä haetaan takautuvasti.
 
vieras
Meillä ollut nyt patja käytössä parisen kuukautta (poika 5v4kk) ja toistaiseksi siitä ei ole ollut mitään hyötyä eli poika ei herää siihen hälytykseen, ainoastaan minä herään. Lisäksi meillä on ollut ongelmia sen toimivuudessa (esim. viime yönä ei hälyttänyt ollenkaan), joten minä olen vähän väsynyt tähän patja kokeiluun, mutta pitänee sitä vielä kuitenkin jatkaa.

Lääkeresepti on olemassa, mutta vielä ei ole niitä kokeiltu (ovat muuten aika kalliita , 2? kappale ja Kela ei niitä korvaa). Hoitotukea voidaan nyt piakkoin hakea, kun se vaadittava 6kk täyttyy (sitä maksetaan myös takautuvasti).
 
Täällä 6vuotias joka kastelee. Vaippaa ei ole käytetty ollenkaan, en tiedä mistä syystä en ole koskaan edes ajatellu asiaa.. Hälytinpatja oli käytössä 5vuotis neuvolan jälkeen mutta oli hankala käyttöinen eikä tyttö herännyt siihen. Nyt ens viikolla aika lääkäriin ja terkkari varoitteli että lääkityksen antaisi koska vaiva olis hyvä "korjata" ennen kouluikää.
 
Meillä oli hälytinpatja tai millä nimellä lieneekää kulkenut. Siinä laitettiin pikkareihin pikkuhousunsuoja johon oli kiinnitetty sellainen pienen pieni läpyskä, siitä lähti johto laitteeseen josta sitten tuli mieletön hälytysääni kun pissasi. Laite oli kiinni yöpaidassa, tuossa solisluun kohdalla.

Alkuun poika ei herännyt hälytykseen, muu perhe kylläkin...seuraavaksi heräsi hälytykseen mutta odotti käden korvilla että äiti tai isi sammuttaa laitteen ( johto vain irti nypätä ) , loppujen lopuksi osasi sammuttaa itsekin..

Kolme tai neljä viikkoa laite oli meillä ja poika oppi kuivaksi. Se oli talvea silloin, kevään tullen alkoi vahinkoja tulla, liittyi ihan selkeästi siihen että oli paljon ulkona, väsymys oli kova joten ei herännyt hätään. Taas syksyn tullen tilanne helpottui huomattavasti, vahingot vähenivät.

Nykyään teemme niin että päivinä jolloin harrastuksia tai saunomista ( juo siis enemmän) niin pissatamme kun itse käymme nukkumaan. Muina öinä kyllä herää itse ja käy pissalla itsekseen. Poika on nyt 7 ½-v, oli siis eskarissa kun pääsi eroon yövaipasta.

Me saimme vaipat terveyskeskuksesta kun kaupassa ei ollut tarpeeksi vetokykyisiä, saimme myös sellaisia suojia sänkyyn että ei koko patja pilaantunut vahinkojen vuoksi. Minirin-lääkettä emme sitten edes tarvinneet kokeilla.
 
Mä en ees vois ehdottaa mun tytölle vaippaa :ashamed: Jotenkin musta tuntuis ettei se pitäis ajatuksesta, varsinkin kun pikkusisko on "vauva" ja vauvat on vaipoissa.. Muovitettua froteeta käytän sängyssä, lakanapyykin pesen ensitöikseni kun herään.
 
Vieras vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mä en ees vois ehdottaa mun tytölle vaippaa :ashamed: Jotenkin musta tuntuis ettei se pitäis ajatuksesta, varsinkin kun pikkusisko on "vauva" ja vauvat on vaipoissa.. Muovitettua froteeta käytän sängyssä, lakanapyykin pesen ensitöikseni kun herään.
Muistan kauhulla tota aikaa kun aloitin joka ikisen aamun kahden yökastelijan lakana + peitto-pyykillä ja oli vielä pieni vauvakin. Nykyisin meillä käyttää yökastelijat vaippaa ja sillä sipuli!

 
Kertokaapa mulle tuosta hälyytinpatjasta enempi. Ja lääkehoito, millon sellasta? Meillä ei kyllä nyt 5v neuvolassa ollut puhettakaan koko asiasta, aiemmin keväällä kun vauvan kans kävin neuvolassa mainitsin, että pojalla vielä yövaippa. Joskus on vaippa kuiva aamulla, mut yleensä ei. Aina välillä ilman vaippaa, käyn herättämässä pissalle, ei jaksa aina edes nousta/tai ei tule pissaa. Sitten lopulta pissaa sänkyyn, eikä edes herää siihen..

 

Yhteistyössä